• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest pierwszy chętny na grunty po Dalmorze

Patryk Szczerba
21 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Inwestycja na byłych terenach Dalmoru będzie realizowana etapami. Jednym z podmiotów będzie lokalny deweloper. Inwestycja na byłych terenach Dalmoru będzie realizowana etapami. Jednym z podmiotów będzie lokalny deweloper.

Polski Holding Nieruchomości znalazł partnera do inwestycji na terenie Mola Rybackiego w Gdyni. Według nieoficjalnych informacji jako pierwsza w atrakcyjne grunty zainwestuje firma Invest Komfort, która wcześniej postawiła w Gdyni m.in. budynek Sea Towers.



Czy mieszkańcy skorzystają na komercjalizacji nadmorskich terenów?

Obie strony porozumienia na razie konsekwentnie milczą na temat wspólnego przedsięwzięcia.

- Nie udzielamy informacji w tym zakresie - taką odpowiedź otrzymaliśmy od Piotra Tarkowskiego, pełnomocnika zarządu firmy Invest Komfort, gdy spytaliśmy go o szczegóły współpracy z Polskim Holdingiem Nieruchomości.

Więcej o Polskim Holdingu Nieruchomości

Wiadomo, że list intencyjny dotyczący realizacji kompleksu został podpisany 12 lutego. Dokument określa wstępne warunki oraz zasady współpracy firmy Dalmor SA, będącej członkiem grupy Polski Holding Nieruchomości, z deweloperem. Zakłada m.in. opracowanie wspólnej dokumentacji związanej z inwestycją.

Jak udało się nam dowiedzieć, trwają wciąż rozmowy, które dotyczą m.in. finansowania inwestycji, dlatego podpisanie porozumienia nie zostało oficjalnie ogłoszone. Invest Komfort chciałby, by PHN wniósł nie tylko grunty, ale także współfinansował w części budowę nowego kompleksu.

Lokalny deweloper ma zająć się pierwszym etapem inwestycji. Konkretne informacje na temat zakresu budowy, powierzchni oraz tego, czy najpierw pojawi się zabudowa mieszkaniowa, czy handlowa, mają być znane w kwietniu. Wtedy też może zostać wbita pierwsza łopata.

- Jeśli umowa zostanie ostatecznie podpisana, wiecha może pojawić się w 2017 roku, a pierwszy etap mógłby zostać oddany do użytku w 2018 roku - zdradził podczas konferencji Property Forum Trójmiasto Krzysztof Rychlicki, prezes zarządu i dyrektor generalny znajdującej się w Grupie Polski Holding Nieruchomości firmy Dalmor.

Przypomnijmy, że w całości do zagospodarowania jest działka o wielkości 20 ha zobacz na mapie Gdyni. Według planu miejscowego złożą się na nią mieszkania, wysokościowiec, a nieopodal będzie druga marina dla jachtów. Budynki mają "rosnąć" wraz z oddalaniem się od linii brzegowej. Ma to być nowe centrum Gdyni z tętniącymi życiem kawiarniami oraz Muzeum Żeglarstwa. Nie zabraknie również platform widokowych. Gęstsza zabudowa pozwoli sprzedać działki drożej, a ich cenę podnosi możliwość cumowania statków pasażerskich przy Molo Rybackim.

Gdyński deweloper już w 2010 roku robił zakusy na akcje Dalmoru w ramach prywatyzacji przeprowadzanej przez Ministerstwo Skarbu. Firma złożyła jedyną ofertę, która okazała się jednak zbyt niska w stosunku do oczekiwań właścicieli. Ostatecznie zdecydowano, że nieudanej prywatyzacji nie warto powtarzać, a Dalmor został włączony do Polskiego Holdingu Nieruchomości, będącego własnością państwa.

Tereny po Naucie nadal czekają

Coraz większe zainteresowanie wykazują również inwestorzy chcący zrealizować projekty na terenach leżących nieopodal Mola Rybackiego, gdzie do niedawna funkcjonowała Stocznia Nauta zobacz na mapie Gdyni. Chodzi o obszar o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m kw. Według założeń część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa - 45 tys. m kw., usługowo-biurowa - 23 tys. m kw., hotelowa - 8 tys. m kw., magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw.

Według właściciela terenu - kontrolowanego przez Agencję Rozwoju Przemysłu - funduszu MS TFI - pojawił się inwestor gotowy wyłożyć na stół nawet 130 mln euro. Do inwestycji nie doszło, ponieważ wciąż nie ma uchwalonego planu miejscowego, który określiłby konkretnie warunki zabudowy. Dokument miał być przyjęty do końca 2013 roku, ale wciąż nie został poddany pod głosowanie.

Kwestią sporną jest wydzielenie terenu pod planowaną przez miasto infrastrukturę, czyli m.in. Nową Węglową i przedłużenie ul. Waszyngtona. I choć w lipcu 2013 roku podpisano porozumienie z Gdynią ws. współuczestniczenia w inwestycji, nadal nie wiadomo, w jakim zakresie dojdzie do skutku. Przedstawiciele funduszu zapewniają, że rozmowy z udziałowcami i miastem zakończą się w ciągu kilkunastu tygodni, jednak nerwowości nie brakuje.

Zniecierpliwienia nie ukrywają chociażby przedstawiciele Stoczni Nauta. Firma za 60 mln zł wykupiła w celu kontynuowania produkcji 14 ha zwolnionych przez Stocznię Gdynia. By sfinalizować transakcję, potrzebne były obligacje wyemitowane przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Czas ich wykupu jest uwarunkowany sprzedażą nadmorskich gruntów.

W negocjacjach uczestniczy też firma Sword, zajmująca teren przy ul. Waszyngtona. Przedsiębiorstwo będzie musiało zmienić swoją lokalizację, ale rozmowy w tej sprawie również jeszcze trwają.

- Jesteśmy gotowi do uchwalenia dokumentu. Jest on praktycznie gotowy oprócz jednej, ale szalenie istotnej kwestii, czyli wydzielenia miejsca pod drogi. Jest to konieczne, jeśli ma się w tym miejscu pojawić zapowiadana zabudowa i nie możemy od tego odstąpić - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Zobacz tereny przy Basenie Prezydenta widziane z perspektywy żurawia wieżowego.

Miejsca

Opinie (150)

  • Koszmarne błędy miasta. (21)

    Jak widać, dzieło niszczenia Gdyni jako miasta portowego jest kontynuowane, a gdynianie poddają się skutecznej propagandzie władz zaprzyjaźnionych z wszechwładną ostatnio w Polsce deweloperką.
    PS: Nie będzie obiecywanych "możliwości cumowania statków pasażerskich przy Molo Rybackim". Ta obiecanka jest zwykłą ściemą dla naiwnych gdynian, ponieważ do "cumowania" takich dużych statków potrzebna jest odpowiednia infrastruktura i fachowa obsługa. To mają porty, a nie deweloperzy, czy zarządcy biurowych nieruchomości.

    • 36 5

    • (5)

      nie bardzo tylko rozumiem, skąd u Ciebie takie pragnienie, aby cumowały w Gdyni duże statki pasażerskie? Możesz wyjaśnić?

      • 2 6

      • (4)

        Te duże statki pasażerskie, oprócz oczywistych korzyści finansowych dla portu i biznesu turystycznego w Polsce, mogłyby stanowić architektoniczną wartość dodaną miasta, gdyby mogły cumować w wyeksponowanym miejscu. A zawinięć tych pięknych statków do portu gdyńskiego jest dużo i z pewnością stanowiłyby ładniejszą architektonicznie alternatywę dla wątpliwych walorów promowanych przez władze projektów. Jestem przekonany, że port potrafiłby znacznie lepiej zagospodarować, też architektonicznie, te nabrzeża z korzyścią gospodarczą dla siebie, miasta i dla satysfakcji mieszkańców. A dodatkowo, port z pewnością poradziłby z tym sobie finansowo, a inwestycje związane z przygotowaniem basenów portowych, nabrzeży i ich zabudowy przeprowadziłby szybko i sprawnie.

        • 12 1

        • m, jako portowiec doskonale wiesz, ze nabrzeża potrzebne sa do przeładunków (3)

          a nie dla sezonowych efemeryd - wycieczkowców.

          • 1 2

          • (2)

            Ale takie statki też odwiedzają często Gdynię, a nabrzeża po Dalmorze mogłyby ich obsługiwać w sposób nieuciążliwy dla sąsiadującej z nimi zabudowy miejskiej.

            • 4 1

            • przez kilkanaście dni w roku. a pozostay czas? (1)

              tam powinien byc terminal przeładunkowy - ze wzgledu na bliskosc miasta mozliwie malo uciazliwy - jakies roro na przyklad, terminal promowy... wtedy moze znalazloby sie miesjce i dla wycieczkowcow.

              • 0 0

              • Nie będę się o to sprzeczał, bo można by, po odpowiednich inwestycjach, wyobrazić tam sobie i promy, chociaż, na przykład, na ro-ro port już ma miejsce.

                • 2 1

    • No cóż, za krótkowzroczność i chciwość zapłacą nasze wnuki.

      • 6 1

    • Gdynia nie ma luksusowej mariny (7)

      dla dużych yachtów motorowych, a takich przecież będzie przybywać tak samo jak luksusowych prywatnych samolotów.
      Więc nie rozumiem o czym piszesz?

      • 3 7

      • Bezstronny, jesteś idyotą. (5)

        • 5 4

        • ja Ciebie nie obrazam, (4)

          ale jak tak twierdzisz przedstaw mi analizie, w tym ekonomiczną - tendencji rozwojowych np. na bazie SWOT wg macierzy. Ja pisząc tu znam lub spodziewam się takich czy innych destynacji i jestem o tym przekonany np. jakie mamy zaległości w rekreacji morskiej (ryboustwo rekreacyjne w tym spławikowe, ... , ) .Zrozum wreszcie, ze zaczął się zupełnie nowy etap, który stawia przed nami nowe wyzwania i zadania. Chodzi o to, by w większej całości eksponować swoją odrębność, podkreślać to, co mamy innego niż pozostali członkowie Unii i jak jesteśmy oryginalni.
          Ja wiem, że ty masz utarte szlaki i klapki na oczach, ale pozwól myśleć ludziom kreatywnym tak w architekturze, zagospodarowywaniu, zarządzaniu terenami jak i spędzaniu czasu wolnego. Niewątpliwym atutem naszego regionu jest morze. Wiele z niego zniszczono lub próbuje się niszczyć, ale jest wiele pół do zagospodarowywania, a nie ścigania się z Singapurem w ilości przeładowanych towarów:)) Wprawdzie nie ciepłe, ale takie właśnie mamy i do niego powinniśmy dostosowywać i projektować destynacje. A czy wykorzystujemy możliwości z nim związane, przez takich jak Ty zapewne NIE? Naszą ambicją jest by turysta przyjeżdżał tu nie tylko po cielesne uciechy i tzw.SSS, typu dobrze zjeść, poopalać się itp. choć a i owszem są one ważne lecz nie przebijemy Tajlandii, ale tzw. EEEE i zabrać ze sobą do domu jakąś wiedzę organizmie, psychice, o regionie, który odwiedzili, jakieś doświadczenia z nim związane.
          Oczywiście prostemu człowieczkowi jakim jesteś trudno to wytłumaczyć bo masz ograniczenia umysłowe a innych wyzywasz od razu od idiotów - jakie to znamienne dla pewnego ilorazu iQ?

          • 4 8

          • to nie jest obraza tylko stwerdzenie medyczne. jesteś idyotą. (2)

            im wczesniej zrozumiesz, że jestes człowiekiem chorym psychicznie tym większa szansa, że pozwolisz sobie pomóc.

            i przestaniesz szkodzić innym.

            • 5 3

            • No ja uznaję ogólnie ludzi za głupców, a w tobie obserwuję tę nawet patologiczną głupotę genetyczna niemozliwą do wyleczenia. (1)

              Jesteś typowym już nawet nie zainfekowanym przez ludzi typu Maciarewicz, ale także chorym z urojenia, który na dodatek próbuje ludziom zdrowym stawiać diagnozy ,... a może jeszcze terapie:))?

              No cóz nawet podpisać się nie POtrafisz to też wiele znaczy.

              Bez poważania dla takich jak ty "Napoleonów, Jezusów,..."

              • 2 3

              • Bezstronny! co? Ty wiesz co :)

                • 0 0

          • Nie chodzi o usta ryby...

            tylko o łowienie, a więc "rybołówstwo"
            ...tak tylko...

            • 1 0

      • Na tę sprawę częściowo odpowiedziałem wyżej. Jednakże, nie przesadzałbym z tym popytem ze strony luksusowych jachtów i prywatnych samolotów, na co wskazuje też ich dotychczasowa znikoma obecność w Gdyni.

        • 3 2

    • Wyrwanie terenów Dalmoru spod wpływu portu, to najwieksza zbrodnia na Gdyni (5)

      w której brali udział niestety wszyscy uważani dziś za niemal "świętych" gdyńscy włodarza, łącznie z panem Szczurkiem. Oczywiście nikt za to nie odpowie, bo zapewne wszystko odbyło się formalnie zgodnie z prawem.

      Nie odpowie Rychlicki, choć bardzo umiejętnie rozłożył Dalmor.
      Nie odpowie Szczurek za wyjecie Dalmoru z granic administracyjnych portu.

      Odpowiedzą mieszkańcy "głuchej północy", dla których nie będzie pracy. Będzie kilka lexusów, ,kilka jachtów i kilka rezydencji w Orłowie. Tyle zostanie z Gdyni.

      Port i miasto to jedno - to słowa Kwiatkowskiego. Tyle będzie Gdyni ile portu.

      • 13 1

      • szkoda przy tym, ze nie ma szans na rozpowszechnienie prawdy o ty, co się stało (4)

        zbyt małe jest rozumienie wagi gospodarki morskiej dla Gdyni i zbyt wielka popularność miraży w rodzaju szkół filmowych czy parków technologicznych dla młodych od 10 lat syntezatorów mowy.

        • 9 0

        • w dalekiej przyszłości głupota zostanie osądzona przez historię. tylko co z tego. (1)

          • 4 0

          • osąd historii

            Eh, następne pokolenia będą zapewne jeszcze głupsze niż my i bardziej samolubni, więc można mieć gdzieś ich osąd...

            • 0 0

        • (1)

          Oddajcie to Jarosińskiemu. On ma będzie wiedział jak ten teren sensownie zagospodarować.

          • 2 0

          • owszem, wiedziałby, ale musi tez słuchać ludzi od których jest zależny, a ci ludzie

            postanowili spieniężyć port.

            • 1 1

  • Całe szczęście, że mamy tam już budynek Sea Towers (11)

    jako dominante i właśnie do niego należy zaprojektować równie orginalne w tej samej wysokości lub wyższe budynki przy nasadzie i stopniowane ku Muzeum Żeglarstwa. Dziś możemy historie zabudowy nieco inaczej interpretować, ale nic nie zmieni tego trendu i przyczyny, dla których ta niezwykła budowa będzie oddziaływać na to miejsce. I całe szczęście, że zainteresował się tym terenem Invest Komfort, widać nie jest to zwykły developer a kreator Nowej Gdyni.

    Gratulacje!!!

    Bo 120 - 150 metrów, to dobra wysokość dla sylwety- co najmniej trzech dominantów Gdyni. Projektując w tym miejscu i budując gmachy musimy dążyć do wytworzenia komplementarności i lekkości formy, niczym żagli na wietrze. Ta baza powinna być wyjątkowo ciekawie rozbudowana i łącznie z całym kompleksem dostosowana do całości. Tak aby turysta czy mieszkaniec idąc Skwerem Kościuszki już zauważył zjawiskowy urban marki miejsca i ten widok sprawił, aby pozostawał on długo w pamięci nie ominęło go bezinteresownie. Do tego nalezy zwrócić uwagę, aby zastosowano najlepsze materiały budowlane, tak by z ich kontrastu - takich jak marmury, granity,.. szlachetna stalowa okładzina, ... wydobyć i podkreślić prestiż miejsca.
    Pod rozwagę stawiam także budowę orginalnych budynków wzorowanych i dostosowujących je do mostów, które pozwalają wygospodarować więcej przestrzeni publicznej tak potrzebnej w takich centrach miasta, ale także w kontaktach społecznych i korzystania z mariny, portu,... W mostownictwie-budynkowym widzę przyszłość, a także do niego dostosowanie nowoczesnej komunikacji miejskiej stanowiącej nerw i dominantę aktywności w otoczeniu.

    • 6 21

    • By okazać potem ze nie stać was na zmycie g*wien z budynku

      • 5 0

    • marzę o dniu, kiedy ten świr bezstronny przestanie zatruwać przestrzeń publiczną swoją psychozą.

      bo najgorsze jest to, że ten niezrównoważony człowiek znajduje naśladowców.

      • 8 2

    • Bredniopisarz.

      Jest ta dominanta, czy ten dominant, bo się pogubiłem. Czy w mostownictwie-budynkowym chodzi o preinkubację ? Najbardziej podoba mi się tekst o nerwie w komunikacji.

      • 10 0

    • (1)

      przepraszam cię czy ramach tej propagandy nie zapędziłeś się w kozi róg?
      wskaż mi na wizualizacji jakikolwiek wiezowiec wyższy od sitałers lub choćby równy?

      • 4 0

      • To wszystko jeszcze mozna naprawić lub uzupełnić

        ważne, aby tego miejsca nie zniszczyć!

        • 2 2

    • Skończ te propagandowe brednie!

      • 2 1

    • Vancouver

      Jeśli już budować wysoko, to sugeruję odwiedzić Vancouver. Świetna, lekka, przyjazna architektura wysokościowców nad morzem.

      • 2 1

    • A budynki lepsze by były (2)

      "oryginalne"
      ...tak się czepiam...

      • 0 0

      • "oryginalne" dla jednych w oczy kole, a dla mnie estetyka i planowanie przestrzenne (1)

        A zwłaszcza w tym miejscu rozdzielanie strefy mieszkalnej od przemysłowej/komercyjnej oraz ruchu pieszego od kołowego, otaczania tego prestiżowego osiedla mieszkalnego zielenią a nawet usytuowania jej na dachach, platformach i wstawiania dużych okien zapewniających wnętrzom nie tylko światło ale i integracje z otoczeniem.
        W tym miejscu powinniśmy wprowadzić nową optykę i nowe życie społeczne i dostosować do nich nasze domy i życie w Nowej Gdyni. Gdzie żyją ludzie szczęśliwi, bo maja przed sobą wielki horyzont nie tylko przed własnymi oknami w wspaniałym miejscu i takich niesamowitych domach, które ubogacają nam zdrowie i moralność.

        W tym miejscu architektura jak piszę wyżej powinna być b.przemyślaną, bezbłędną grą brył w przestrzeni, która nasz jednoczy uduchowia i ubogaca. Dlatego mądre cywilizacje potrafiły to wykorzystać dla czystego wytworowi odpowiednich fal umysłu wzmacnianego falami morskimi i przeciwstawieniu ciężkich starych pseudo gotyckich. Ta nowa w tym miejscu architektura powinna walczyć z prawem ciężkości ogólnym malkontenctwem, stresem a spacer tam jak i po Skwerze Kościuszki czy Bulwarze powinien być doznaniem należącym do relaksującego porządku uczucia niczym nirwany.

        • 1 2

        • Ty tak na serio

          czy dla jaj?

          • 1 0

    • Natomiast niskie budownictwo - sugeruję Kopenhagę

      • 0 0

  • a moze by wykuc w skale jak w usa podobizny szczura stepy i kogos tam jeszcze z ich swity? (1)

    wierni gdynianie

    • 10 1

    • obowiązkowo wielka gdynianka - Joanna G.

      z Wydz. Propagandy i Ogłupiania Wyborców

      • 7 0

  • i ta fregata pod pełnymi żaglami pływająca po porcie XD (1)

    rozwalają mnie wizje architektów XD

    • 12 0

    • ona parkuje w jachtowym :D

      • 2 0

  • Kupa w Gdyni coraz większa ! (2)

    Bezstronny !Ty chyba oblałeś kiedyś na architekturę , a teraz robisz w urzędzie
    za "stratega " i mendzisz takie dyrdymały , żeby utrzymać etat u stępy .
    Bezstronny -wuluzuj i nie pisz tych dętych bzdur w godzinach pracy .
    Stratedzy z was jak z k ....d....trąba .

    • 27 3

    • Gdynia to nie Gdańsk (1)

      i u nasz takich Bezstronnych nie muszą zatrudniać, aby wypisywali peany na rzecz Budynia i jego mUndrości:)))

      • 3 0

      • fakt, Bezstronny to fanatyk Szczurka, niezaleznie od teo czy kieruje nim

        etat czy szajba wrodzona.

        • 3 2

  • no to już przesada !- bardzo się spieszą i bardzo chcą aby ich już pogonić !!!

    cztery kadencje ! , ddddłłłłłuuuuggggoooo !!!!!!!!!!!!! - już nie tylko w głowach się przewraca !.

    • 12 2

  • (2)

    plany budowy centrum muzealno willowo handlowego na morskich nabrzeżach jednoznacznie dowodzą jak gdyńska "wladzuchna" postrzega rozwój naszego miasta
    mianowicie nijak
    morze to dla pana szczurka i jego zasępcy najwyraźniej miejsce do pochlapania się na materacu

    • 21 0

    • Inwestycje (1)

      Zagraniczni inwestorzy i menedżerowie lubią mieszkać w ładnych miejscach, także ładne budynki nad wodą mogą zachęcać do inwestycji - Skandynawów, Amerykanów po podpisaniu porozumienia o wolnym handlu z UE, itd. Chodzi jednak o to, żeby tam powstała też tkanka miejska, a to może być trudne bez placyków, nietuzinkowych przestrzeni publicznych.

      • 0 2

      • o! to okazuje się, że inwestor kieruje się ładnym budynkiem przy wyborze miejsca

        zawsze miło dowiedzieć sie czegoś nowego

        • 3 0

  • O! Ale niespodzianka! Invest Komfort?

    A konkurs wygra Kwadrat. Kolejna niespodzianka.

    • 20 1

  • Osiedle mieszkaniowe w tym miejscu to głupota (1)

    najpierw lotnisko, teraz to.. Komuś się nieźle w d.pie poprzewracało.

    • 18 3

    • najpierw lotniskono napisz do władz przedwojennej Gdyni dlaczego budowali no i do IIIRzeszy

      a nawet deputowanej w Berlinie dlaczego jej ojciec Eriki wygonił mieszkańców z domu Rumii i zajął ich mieszkanie a do tego budował lotnisko?

      • 1 4

  • Kto chce zabić to miasto?

    Komu zależy na upadku Gdyni? Kto będzie to spłacał? Kto odpowie za wyprzedaż majątku narodowego?

    • 20 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane