• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe chodniki w historycznym Śródmieściu

Krzysztof Koprowski
21 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Istniejący chodnik na ul. Grobla II, który zostanie zastąpiony płytami kamiennymi i kostką brukową.
  • Istniejący chodnik na ul. Grobla IV, który zostanie zastąpiony płytami kamiennymi i kostką brukową.
  • Istniejący chodnik na ul. Łagiewniki, który zyska nową nawierzchnię z płytek betonowych.
  • Istniejący chodnik na ul. Łagiewniki, który zyska nową nawierzchnię z płytek betonowych.

Kolejne ulice w Śródmieściu Gdańska doczekają się poprawy estetyki. Tym razem miasto zabiera się za ciąg ulic Grobla II zobacz na mapie Gdańska - Grobla III zobacz na mapie Gdańska - Grobla IV zobacz na mapie Gdańska, ul. Straganiarską zobacz na mapie Gdańska oraz fragment ul. Łagiewniki zobacz na mapie Gdańska. Na Głównym Mieście roboty obejmą chodniki i jezdnie, zaś na terenie Starego Miasta prace skupią się wyłącznie na wymianie nawierzchni dla pieszych.



Z jakiego materiału powinny być wykonywane chodniki w centrum Gdańska?

Na ul. Grobla II oraz Grobla III ułożony zostanie nowy chodnik po wschodniej stronie ulicy. Będzie on wykonany z płyt granitowych, uzupełnionych drobną kostką brukową. Kostka brukowa będzie ponadto dominowała w nawierzchni chodnika w pobliżu skrzyżowań.

Na ul. Grobla IV nowe nawierzchnie chodników będą wykonane w podobnym standardzie i również tylko po wschodniej stronie. Na wysokości Szkoły Podstawowej nr 50 zobacz na mapie Gdańska zlikwidowany zostanie niewielki, wąski zieleniec, a w jego miejsce posadzone zostaną trzy drzewa (jarzęby szwedzkie).

Dodatkowo na ul. Grobla IV odtworzona zostanie brukowana nawierzchnia jezdni. Dla wygody rowerzystów na jezdni wzdłuż krawężników będą wykonane pasy z płaskiej kostki na wzór ul. Jaracza zobacz na mapie Gdańska czy Ogarnej zobacz na mapie Gdańska. Niestety podobnej, równej nawierzchni nie przewidziano w rejonie przejść dla pieszych, gdzie podobnie jak na całej jezdni, dominować będzie tzw. starobruk.

Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

Ulica Jaracza, gdzie obustronnie wykonano fragmenty z płaskiego bruku z myślą o rowerzystach. Podobnie będzie na ul. Grobla IV. Ulica Jaracza, gdzie obustronnie wykonano fragmenty z płaskiego bruku z myślą o rowerzystach. Podobnie będzie na ul. Grobla IV.
Na ul. Straganiarskiej również odsłonięta zostanie oryginalna nawierzchnia z bruku (bez pasów dla rowerzystów ze względu na drobniejszą kostkę). Chodniki na odcinku Grobla III/IV - Różana/Minogi będą wykonane z płyt granitowych, zaś dalej w stronę Motławy z płytek betonowych. Prace ominą fragment chodnika, który został wyremontowany kilka lat temu.

Betonowe płytki będą również dominowały na chodnikach po obu stronach ul. Łagiewniki między Gnilną/Askamitną a Heweliusza. Na tym odcinku nie zaplanowano zmian w nawierzchni jezdni.

We wszystkich projektach remontów chodników starano się ograniczyć możliwość wjazdu samochodów na przestrzeń dla pieszych, przewidując montaż słupków lub wysokich krawężników.

Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie auta

Przykład chodnika i krawężnika w kolorze różowym. Przykład chodnika i krawężnika w kolorze różowym.
Ciekawostką jest zastosowanie różnych kolorów chodników i krawężników. Na ul. Straganiarskiej chodniki betonowe będą w kolorze różowym. Na różowo będą też zabarwione krawężniki na ul. Łagiewniki. Z kolei na ul. Grobla II krawężniki będą w kolorze czerwonym.

- Krawężniki, jak i płytki w kolorze różowym są materiałem często wykorzystywanym przy realizacji chodników na terenie miasta. Z uwagi na historyczny charakter, projekt uzyskał pozytywną decyzję pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków, a także został uzgodniony z Działem Estetyzacji Zarządu Dróg i Zieleni - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która koordynuje tę inwestycję.
Obecnie inwestycja jest na etapie weryfikacji ofert i wyboru wykonawcy. W przetargu zostały złożone trzy oferty, a kryteriami przy wyborze najlepszej z nich są cena (90 proc.) i okres gwarancji (10 proc.; co najmniej trzy lata, nie dłużej niż pięć lat).

Wszystkie prace budowlane muszą być wykonane do 30 listopada br.

Oferty złożone w przetargu na remont chodników na terenie Głównego i Starego Miasta:

Eurovia - 2 549 908,95 zł,
Konsorcjum firm: Trakt (lider) oraz Jumar i Drogomet - 3 919 538,06 zł,
Prasbet - 2 609 003,57 zł

Miejsca

Opinie (122) 3 zablokowane

  • Przeróbka (1)

    Przystanek tramwajowy Przeróbka tam chodnik-jezdnia jest w opłakanym stanie płyty granitowe są obecnie w gorszym stanie niż było przed remontem.

    • 9 1

    • Bo wygrala najtansza oferta. Caly ten remont to kupa niedorobek i bubli.

      • 4 0

  • Remonty chodników ...to lepszy swiat (2)

    U nas w Gdańsku na dzielnicy Osowa chodniki to luksus. Jest ich kilka nowych, sporo starych po których nie da sie wózka prowadzić bo płyty są tak połamane i nie ma podjazdów... a większość dróg nie ma chodników w ogóle.

    Tak, płacimy podatki na drogi i chodniki a miasto łaskawie organizuje jakieś ochłapy raz na wiele lat... głównie drogi z płyt betonowch, czasem jakąs ulicę- ogólnie ładna dzielnica ale miejska infrastruktura na poziomie wsi w Nigeri.

    • 7 4

    • (1)

      Pisze się "w dzielnicy". Ewentualnie "na dzielni", ale ten kolokwializm jest zarezerwowany dla niektórych subkultur.

      • 1 3

      • Skąd ma wiedzieć jak to śledź

        • 1 3

  • Nareszcie!!!!! Co z chodnikiem na ul Kartuskiej, strona połuniowa?(po dreszczach zgroza kałuży przy kałuży. Co z podarkami nie remontowanymi od 65 lat. To slamsowisko, to skandal, włodarze miasta. Chaszcze i dziury i niesprzątany bałagan

    • 5 1

  • (1)

    Długie Ogrody !!! Do Bramy Żuławskiej.

    • 9 0

    • Nieprawdopodobne jak gdanski model zarzadzania nie ogarnal tak reprezentacyjnego miejsca. Dlugie ogrody wygladaja jak dziadoska aleja slumsowa.

      • 1 0

  • Sensacja. Gdansk remontuje chodniki w centrum!

    • 15 2

  • Dlugie Ogrody - to czesc dalsza Traktu Krolewskiego do bramy Zulawskiej (1)

    Trakt Królewski/Droga Królewska - przedłużamy od Bramy Wyżynnej do Bramy Zulawskiej
    Dlugie Ogrody powinny wejsc w sklad Traktu Krolewskieg

    • 7 1

    • Długie Ogrody to parking dla autokarów ;-/ które powinny w ogóle znaleźć się poza centrum

      czyli być umiejscowione w kilku punktach - parkingach w okolicach Podwala Przedmiejskiego, Trzeciego Maja, Nowej Wałowej, Jana z Kolna etc. Rozjeżdżanie Starego i Głównego Miasta przez często zdezolowane złomy autokarowe to kiepski żart zwłaszcza, że parkuje to gdzie popadnie i popełnia mnóstwo wykroczeń w ruchu drogowym jeżdżąc wbrew ograniczeniom ruchu nawet nieprawidłowo ulicami jednokierunkowymi.

      • 4 1

  • Wizytówka miasta (2)

    A co z chodnikami na długim pobrzeżu ????
    Nasza wizytówka miasta , a nogi można sobie połamać !!!!

    • 16 2

    • Jeszcze bym dodał Szeroką. Tam i chodniki i jezdnie błagają o remont ;-)

      • 8 2

    • Patrz pod nogi

      • 2 5

  • Po co chodniki skoro beda zastawione przez parkujace samochody?

    • 5 5

  • Jak patrzę na to ile inwestycji jest w Gdańsku i jak bardzo ich brakuje w Gdyni to stwierdzam,

    żę Szczurek to jednak bardzo słaby prezydent

    • 5 8

  • Szpilek to folksdeutch

    szkopski kundel

    • 2 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane