• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe chodniki w historycznym Śródmieściu

Krzysztof Koprowski
21 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Istniejący chodnik na ul. Grobla II, który zostanie zastąpiony płytami kamiennymi i kostką brukową.
  • Istniejący chodnik na ul. Grobla IV, który zostanie zastąpiony płytami kamiennymi i kostką brukową.
  • Istniejący chodnik na ul. Łagiewniki, który zyska nową nawierzchnię z płytek betonowych.
  • Istniejący chodnik na ul. Łagiewniki, który zyska nową nawierzchnię z płytek betonowych.

Kolejne ulice w Śródmieściu Gdańska doczekają się poprawy estetyki. Tym razem miasto zabiera się za ciąg ulic Grobla II zobacz na mapie Gdańska - Grobla III zobacz na mapie Gdańska - Grobla IV zobacz na mapie Gdańska, ul. Straganiarską zobacz na mapie Gdańska oraz fragment ul. Łagiewniki zobacz na mapie Gdańska. Na Głównym Mieście roboty obejmą chodniki i jezdnie, zaś na terenie Starego Miasta prace skupią się wyłącznie na wymianie nawierzchni dla pieszych.



Z jakiego materiału powinny być wykonywane chodniki w centrum Gdańska?

Na ul. Grobla II oraz Grobla III ułożony zostanie nowy chodnik po wschodniej stronie ulicy. Będzie on wykonany z płyt granitowych, uzupełnionych drobną kostką brukową. Kostka brukowa będzie ponadto dominowała w nawierzchni chodnika w pobliżu skrzyżowań.

Na ul. Grobla IV nowe nawierzchnie chodników będą wykonane w podobnym standardzie i również tylko po wschodniej stronie. Na wysokości Szkoły Podstawowej nr 50 zobacz na mapie Gdańska zlikwidowany zostanie niewielki, wąski zieleniec, a w jego miejsce posadzone zostaną trzy drzewa (jarzęby szwedzkie).

Dodatkowo na ul. Grobla IV odtworzona zostanie brukowana nawierzchnia jezdni. Dla wygody rowerzystów na jezdni wzdłuż krawężników będą wykonane pasy z płaskiej kostki na wzór ul. Jaracza zobacz na mapie Gdańska czy Ogarnej zobacz na mapie Gdańska. Niestety podobnej, równej nawierzchni nie przewidziano w rejonie przejść dla pieszych, gdzie podobnie jak na całej jezdni, dominować będzie tzw. starobruk.

Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

Ulica Jaracza, gdzie obustronnie wykonano fragmenty z płaskiego bruku z myślą o rowerzystach. Podobnie będzie na ul. Grobla IV. Ulica Jaracza, gdzie obustronnie wykonano fragmenty z płaskiego bruku z myślą o rowerzystach. Podobnie będzie na ul. Grobla IV.
Na ul. Straganiarskiej również odsłonięta zostanie oryginalna nawierzchnia z bruku (bez pasów dla rowerzystów ze względu na drobniejszą kostkę). Chodniki na odcinku Grobla III/IV - Różana/Minogi będą wykonane z płyt granitowych, zaś dalej w stronę Motławy z płytek betonowych. Prace ominą fragment chodnika, który został wyremontowany kilka lat temu.

Betonowe płytki będą również dominowały na chodnikach po obu stronach ul. Łagiewniki między Gnilną/Askamitną a Heweliusza. Na tym odcinku nie zaplanowano zmian w nawierzchni jezdni.

We wszystkich projektach remontów chodników starano się ograniczyć możliwość wjazdu samochodów na przestrzeń dla pieszych, przewidując montaż słupków lub wysokich krawężników.

Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie auta

Przykład chodnika i krawężnika w kolorze różowym. Przykład chodnika i krawężnika w kolorze różowym.
Ciekawostką jest zastosowanie różnych kolorów chodników i krawężników. Na ul. Straganiarskiej chodniki betonowe będą w kolorze różowym. Na różowo będą też zabarwione krawężniki na ul. Łagiewniki. Z kolei na ul. Grobla II krawężniki będą w kolorze czerwonym.

- Krawężniki, jak i płytki w kolorze różowym są materiałem często wykorzystywanym przy realizacji chodników na terenie miasta. Z uwagi na historyczny charakter, projekt uzyskał pozytywną decyzję pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków, a także został uzgodniony z Działem Estetyzacji Zarządu Dróg i Zieleni - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która koordynuje tę inwestycję.
Obecnie inwestycja jest na etapie weryfikacji ofert i wyboru wykonawcy. W przetargu zostały złożone trzy oferty, a kryteriami przy wyborze najlepszej z nich są cena (90 proc.) i okres gwarancji (10 proc.; co najmniej trzy lata, nie dłużej niż pięć lat).

Wszystkie prace budowlane muszą być wykonane do 30 listopada br.

Oferty złożone w przetargu na remont chodników na terenie Głównego i Starego Miasta:

Eurovia - 2 549 908,95 zł,
Konsorcjum firm: Trakt (lider) oraz Jumar i Drogomet - 3 919 538,06 zł,
Prasbet - 2 609 003,57 zł

Miejsca

Opinie (122) 3 zablokowane

  • Jak dzis podaja portale . Pewna dziennikarka z NIemiec jest zachwycona Polska i to opisala w Niemczech . (7)

    Problem w tym iz sami nie docaniemy tego co juz mamy . Polska moze i ma jeszcze wiele opoznien lecz to co powstaje wielu nie widzi iz jest nowe co zachwyca zagranice. Niemcy czy tzw. Zachod ma oczywiscie lepiej lecz ich infrastruktura jest juz wiekowa a my dopiero ja tworzymy i ktos kto przyjezdza z kraju gdzie juz domy sa zabrudzone, ulice itd to widzi u nas ze mamy nowe. To paradoks ktory nam da atuty bo dlugo nasze inwestycje beda nowe w stosunku do zachodnich ktore byly kiedys nowe a dzis sa juz stare. Opisala ze Warszawa klimatem przypomina ulice NY i polecala Gdansk , Krakow oraz bodaj Hel . Gdyby nasze drogi byly nowe 50 lat temu dzis tez bylyby stare , stare chodniki itd lecz zaczynamy to wymieniac i tam gdzie zachod ma juz zestarzala infrastrukture my bedziemy miec swieza i nowa . Choc nadal polacy to fleje bo nie myja chocby szyb , witryn sklepowych co dnia aby byly lsniace , czyste i pachnace,. Nie myjemy sami swoich klatek schodowych aby pachnialy co dnia wiec musimy jeszcze my sami sie stac bardziej kreatywni i dbac o swoje .

    • 43 12

    • W Niemczech ulice i domy zabrudzone? Cale szczescie, ze pol narodu niemieckiego nie musialo wyjechac z kraju za praca, bo za cos trzeba splacac te remontu brane na kredyt. Rodziny porozbijane, ludzie w obcych krajach tyraja, a tu gloria na czesc rozwoju Polski pod haslem nowe chodniki. To jest wstyd, zeby miasta nie potrafily tak gospodarowac, aby na biezaco utrzymac normalny stan podstawowej infrastruktury. Owszem po komunie, jest co poprawiac, ale za 20 lat beda znowu kapitalne remonty bo w Polsce nie potrafimy zarzadzac tym, co mamy.

      • 3 2

    • tyle mondrosci w jednym wpisie

      az mi sie ciezko oddycha od ciezaru tej rzetelnosci!!!

      • 4 0

    • wieści z Niemiec z tego roku- wszystko nowe, ładne, zadbane i czyściutkie. Łącznie z darmowymi, publicznymi toaletami.

      • 8 0

    • To nie Polacy nie doceniają tych przemian które są widoczne , tylko Pisdecka szczujnia wraz z dresowa niepodległościowa tworza

      U internautów obraz jaki chcą wtłoczyć w głowy ciemnego ludu, nie będzie białe białym a czarne czarnym.

      • 10 9

    • I naprawdę to napisała dziennikarka? Z tyloma błędami?

      • 1 4

    • Pewno nie myjesz klatki i nie szanujesz Polski.

      • 3 2

    • Co napisała o Gdyni i naszym cesarzu??

      • 6 3

  • znowu będzie kostka brukowa?

    • 3 0

  • ale syf.

    • 5 0

  • w tym Gdańsku to normalnie można thrillery i horrory kręcić,co za klimat, pierdziele,normalnie bez makiet.wieczorem można w gacie narobić nawet jak kot przebiegnie.

    • 7 0

  • adamowicz naprawia samochód z kasy miasta.

    • 6 0

  • po kostce brukowej niech sobie chodzi pan Adamowicz, pcha wózek z dzieckiem

    albo ciągnie wózek z zakupami ze 3 godziny dziennie, może wtedy zacznie myśleć. Nie każdemu wożą tyłek samochodem.

    • 16 3

  • a kiedy Ogarna z przodu i z tyłu??!!

    • 6 0

  • Bruk

    Znowu jakiś patałach wziął się do projektowania. Nie wiem skąd Gdańsk bierze tych architektów, przecież to jakieś niedojdy bez wyobraźni. Nie moszna wziąć ludzi którzy znają się na projektowaniu ulic, a nie tych co dopiero się uczą. Znowu będziemy mieli ulicę która ładnie będzie wyglądała na zdjęciu ale chodzić się po niej nie da. Nie da się uświadomić projektanta, że kamień może być płaski, tylko go trzeba obrobić. Przecież w tym mieście się żyje i ulice mają być dla ludzi.

    • 13 3

  • A kiedy Długie Ogrody? (2)

    • 49 5

    • Łąkowa północna jest w znacznie gorszym stanie

      Wpierw niech dokończą Łąkową po drugiej stronie podwala, a Długie Ogrody niech czekają na rozpoczęcie zabudowy południowej pierzeji. Jest tyle ulic w centrum do naprawy, że długo by pisać. A Chmielna to już wybitnie gdzie nawet chodnika nie ma, a niby taki prestiż w okolicy się buduje. Ale miasto woli inwestować w dzikie południe i niż zmienić wizerunek zabytkowej części. Szkoda patrzeć jak turyści chodzą po ulicy i dziwią się ze taki u nas rozpizdziel i chwasty zarastają chodniki, a gdzie nie rosną to stoją auta na całej szerokości.

      • 12 0

    • Trakt Królewski/Droga Królewska - przedłużamy od Bramy Wyżynnej do Bramy Zulawskiej

      Dlugie Ogrody powinny wejsc w sklad Traktu Krolewskiego

      • 13 0

  • 20 lat nic nie robili z chodnikami i ulicami wygladaja jak by II ws sie skonczyla

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Turniej Piłkarski Gedania Wrosystem Cup 2024

turniej
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane