• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

55-metrowy budynek może stanąć na granicy Międzytorza

Michał Brancewicz
24 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Trwa burzenie budynku magazynowego na granicy MiędzytorzaMapka, w pobliżu Hali Targowej w Gdyni. W tym miejscu planowany jest budynek mieszkalno-usługowy z możliwą dominantą do wysokości 55 metrów. Nadal nie wiadomo, kiedy ruszy zapowiadana od kilku lat zabudowa samego Międzytorza.



W Gdyni brakuje wysokich budynków?

W budynku przy Jana z Kolna 36Mapka działał klub bilardowy, paintball elektroniczny i salon meblowy, a różne firmy miały tam też swoje magazyny. Teraz obiekt powoli znika z mapy Gdyni. Od kilku tygodni trwa jego rozbiórka.

Nieruchomość jest własnością Grupy Zarządzającej Pomerania, samorządowej spółki należącej do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Agencji Rozwoju Pomorza. W jej zasobach jest też m.in. Dwór Srebrniki we Wrzeszczu i Dwór Ferberów przy Trakcie św. Wojciecha.

Dla niektórych nieruchomości spółka szuka nowego nabywcy, a dla innych współinwestora, który wsparłby finansowo budowę nowego obiektu. Tak jest w przypadku terenu przy ul. Jana z Kolna.

- W tym miejscu planowana jest budowa dużego budynku mieszkalno-usługowego z możliwą dominantą do wysokości 55 metrów - mówi Andrzej Słowiński, prezes GZ Pomerania. - Obecnie trwają prace projektowe, które mają zakończyć się jeszcze w tym roku.
Za projekt odpowiada gdyńska pracownia Arch Deco.

Według wstępnych szacunków budowa nowego obiektu pochłonie ok. 80 mln zł.

Co dalej z Międzytorzem?



  • Koncepcja zabudowy Międzytorza w Gdyni
  • Koncepcja zabudowy Międzytorza w Gdyni
  • Koncepcja zabudowy Międzytorza w Gdyni
  • Koncepcja zabudowy Międzytorza w Gdyni
Za "plecami" budynku przy Jana z Kolna rozciąga się rozległy teren Międzytorze, gdzie od kilku lat zapowiadana jest wspólna inwestycja PKP i dewelopera Semeko.

Uchwalony ponad trzy lata temu miejscowy plan dopuszcza na 14-hektarowej działce powstanie galerii handlowej oraz budynków mieszkalnych i biurowych do 55 metrów.

Opinie (170) 3 zablokowane

  • Port miasto (12)

    Najpierw powinien być port, bo daje prace czy jest dobrze czy jest kryzys. Miejsca na nowe budynki są w innych miejscach. Portu nie przeniesiemy za obwodnicę, chyba, że przekop!Szkoda terenów przy morzu. Czy chcemy być miastem jak Kołobrzeg, czy chcemy bogacić się z przepływu dobra. Decyzje zostały podjęte o nie rozwijaniu portu.

    • 14 3

    • (8)

      Drogi @W a wiesz że w dzisiejszych czasach można port wyciagnąć w głąb zatoki gdańskiej , a nie w środek lądu

      • 0 6

      • ale trzeba do niego dojechać (7)

        i mieć gdzie towary ształować...
        To nie jest miłe sąsiedztwo, choć ponoć pieniądz nie śmierdzi...
        Pewnie że można "wyciągnąć" port w morze, tylko trzeba chcieć. A miasto nie chce, co pokazało działaniami na dawnych nabrzeżach rybackich i ich otoczeniu.
        Powstają tam "mrowiska" które już teraz sarkają, że pyli i że śmierdzi...

        A jak jeszcze zaczną bramownice z kontenerami w okna zaglądać?

        Rybackie i tereny po Naucie to jedyny kawałek lądu przydatnego do tworzenia portu zewnętrznego. Drugi jest na Stogach. W Pucku jest za płytko.
        A "wizjonerzy" widzą tam "szklane domy"...

        • 5 0

        • (6)

          Tylko za budowe portu odpowiada Państwo a nie Miasto. Pamietej że tereny portowe należą do skarbu pąństwa Czyli ktoś na ulicy wiejskiej w warszawie podjąć decyzje o budowie portu tak jak to się odbyło 100 lat temu. Że zaczeli budować port a, dokołą dopiero miasto . Tak ze 100 lat temu wizja budowy portu była właśnie w kierunku dzisiejszej Rumi I budowa zakończyła sie na terminalach kontenerowych

          • 0 2

          • a kto ustala słynny...

            plan zagospodarowania?

            "Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem miasto mu tam budować się nie pozwoli."

            • 1 0

          • ileż można to wklejać?! (4)

            Za budowę portu również odpowiadało miasto.
            To co sprawdza się w krajach zachodu, gdzie trzy osoby zarządzają portem, przedstawiciel państwa, gminy i portu, stało się nieszczęściem w naszym przypadku:
            "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

            Wystarczyło odpowiednie korytarze wydeptać i kwity przepchnąć, bo to człowiek z człowiekiem się nie dogada? Szczegółów sobie poszukaj...

            To że "miasto" buduje się wokół portu nie było żadną decyzją. Po prostu, 100k luda przyjechało i mieszkało w slumsach budowanych z czego się dało. Byle do roboty bliżej.
            Miasto miało trzy ulice i Chylonia była bardziej centrum.
            Prawdziwy rozwój sterowany przez urbanistów to lata powojenne, a tak na prawdę, to dopiero epoka Gierka, gdzie slumsy zaczęły zanikać z centrum i któremu Gdynia zawdzięcza bardzo dużo.
            Chyba więcej niż Gdańsk Tuskowi...

            • 4 0

            • (1)

              "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

              Ale uwczesny wiceminister mógł na ten wniosek się niezgodzic . Ale na tamte czasy były takie pomysł i cięzko z tym się teraz kłocić
              Z drugiej strony dziś też jest inne pomysły na porty w polsce.
              A zobacz że jak zaczynali budować port w latach 1926-1939 tez były ine plany co do portu.

              • 0 1

              • po to wydreptano korytarze

                aby się zgodził.
                A kto dreptał, to sobie znajdź w papierach.

                • 1 0

            • (1)

              Porównajmy to do lat budowy z lat 1926-1939 , wtedy były ine kocepcje na port .A powojnie nastały ine koncepcja na port i trzymali tereny niby zbędne .Wiec nastały lata 1990-2003 i następiła ina koncepcja na port. A dziś znów jest ina koncepcja portu. I jak byś chciał to nawet port gdynia mógłby sięgac aż po Hel w lini prostej.

              • 0 1

              • były inne technologie a nie koncepcje

                Przed wojną mieliśmy skrawek wybrzeża ale potrafiliśmy z niego zrobić użytek. Co do koncepcji: Oksywie miało być wyspą a na Mościch Błotach (Kazimierz) miała być huta. Bo się ze Szwedami dogadano i Kiruna byłaby w Gdyni z polskim węglem ciągniętym 201, zbudowanej w 10lat za wyłudzony od Francuzów kredyt. Ale przyszła wojna...
                Po wojnie byla odbudowa i brak umiejętności wykorzystania i nadążenia za światem. Za Gierka miała być "gwiazda logistyczna" na środku zatoki ze składowiskami na zsypanej zatoce Puckiej. Na szczęście budowa Portu Północnego pokazała słabość potencjału wytwórczego i nie było kim tego realizować. Nie było też za co...
                A Gdynię konikami wykopano...

                "Koncepcja" roku 2003 to nie koncepcja a biała flaga wywieszona w okresie przekonfigurowania światowej logistyki. Zamiast wykorzystać tę możliwość, Gdynia, prekursor transportu kontenerowego (PLO), odrzuciła australijską propozycję budowy terminala przeładunkowego. To poszli do Gdańska i zbudowali DCT, zabierając Maersk, przy którym wielu myślało emerytury doczekać... Co skutkowało 50% tąpnięciem w wynikach Gdyni...
                Priorytetem magistratu wtedy była budowa "kolei gondolowej" na terenie międzytorza oraz rodzące się wizje "szklanych domów" i wygodnego życia z kasy zostawianej przez turystów... Tak zachowuje się "gospodarz" zasiadający w Radzie Nadzorczej?

                A Skandynawowie biją kolejne "larseny" i zasypują kolejne połacie morza, rozszerzając możliwości przeładunkowe i logistyczne.
                I tak od 200 lat.

                • 1 0

    • (2)

      Jana z Kolna to nie teren portu, to 150 m od dworca.

      • 2 4

      • to są tereny portu

        a raczej były, dzięki "światłym" rajcom miejskim:

        "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

        Tak działa miasto "z morza"...

        • 6 0

      • To raczej zaplecze portu. Czyli właśnie magazyny , miejsce dla pociągów towarowych.

        • 6 0

  • Ta bariera 55 m to śmiechu warte moi drodzy I kochani (11)

    A dlaczego nie 85 albo wyżej?

    • 59 19

    • Prawo budowlane (2)

      Po przekroczeniu tej granicy budynek jest klasyfikowany z wysokiego do Wysokościowego = zwiększają się wymagania ewakuacji p-poż. i wtedy aby pokryć te koszty opłaca się dopiero większy przeskok w wysokości np ok 100m. A na to zazwyczaj nie ma zgody miasta (plan miejscowy) lub po prostu jest to zbyt skomplikowana budowa na myśl techniczną większości lokalnych firm budowlanych. Pozdrawiam

      • 13 0

      • (1)

        czyt. firm Janusz i Heniek z pod Kartuz lub Zdzichu i Franek z pod Wejherowa.

        • 0 0

        • nie ogarniają tematu inwestorzy Sebixy z gduńska, zoppot i gdyni

          myślą, że jak budownictwo wysokościowe to trzeba taterników ściągać (do wysokości 2499m) lub alpinistów (od 2500m). O himalaistach całe szczęście nie wspominają

          • 0 0

    • Bo 55 m jest wygodnie dla dewelopera. Nie wymaga wysiłku i jest optymalne ekonomicznie.

      chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć jakie są "procedury" załatwiania takich warunków zabudowy....

      • 0 1

    • (3)

      Jak w 2007 LC Corp. chciał budować w Katowicach ~200 metrów, to ULC nie wyraził zgody, bo 3 kilometry obok jest lotnisko...sportowe. W 2008 przyszedł kryzys i d***, LC postawił dwie budy po 40 metrów wysokie. I tak się podcina skrzydła inwestorom.

      • 10 8

      • (2)

        Ja pier.... Co ładnego jest w oszklonych klocach dominujących nad miastem? Oliva tower wygląda jak błyszczący tampon przytłaczający architekturę całej oliwy. Co w tym g,...nie ładnego? Chyba tylko dla słoików zajaranych "wielkomiejskością".

        • 17 18

        • po ch*** mieszkasz w duzym miescie? (1)

          • 7 8

          • zeby Ci gul skakał

            • 1 4

    • Warunki techniczne, drogi panie. (1)

      Budynek niski (ozn.N) - do 12m,
      Budynek średnio wysoki (SW) - do 25m,
      Budynek wysoki (W) - do 55m,
      Budynek wysokościowy "drapacz chmur" (WW) - powyżej 55m.
      Pomiędzy oznaczeniem W a WW jest bardzo istotna sprawa, dotycząca bezpieczeństwa budynku, ewakuacji, tryskaczówki, urządzeń dla ekip ratunkowych, w tym dedykowanych wind itd = bardzo drogie i kompleksowe rozwiązania.

      • 20 0

      • Szczegolnie gdy sie obieca...

        Ogolnodostepny taras widokowy...
        ;)

        • 11 4

    • To proste.

      Przy wysokości do 55 metrów kąt odchylenia głowy widza jest jeszcze fizjologiczny, powyżej tego grozi poważną kontuzją, ze złamaniem karku włącznie.

      • 14 0

  • W końcu coś się dzieje w Gdyni. (3)

    Inwestycja co prawda prywatna, bo na miejskie trudno liczyć.

    • 47 23

    • coś się dzieje - trwa wyburzanie

      • 0 0

    • I dobrze że prywatna. (1)

      Jakby była państwowa to by było jak z tymi respiratorami Szumowskiego. Przyszła 1/5, nie tej marki, 2 razy za drogie, a faktura na 200 baniek zniknęła bo ktoś ją zabrał do domu.

      • 13 6

      • Jak prywatna?

        Grupa Zarządzająca Pomerania, samorządowa spółka należąca do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Agencji Rozwoju Pomorza.

        • 5 0

  • Bardzo dobrze! W mieście wysoko (3)

    pod miastem zabudowa niska.

    • 47 15

    • 55 m to jest wysoko??? Gratuluję....

      • 1 0

    • cztery nogi - dobrze (1)

      dwie nogi - źle
      beee! beee!

      • 4 0

      • statystycznie on ma trzy nogi

        • 2 0

  • Co za bezsensowne budowle do 55 m a później będzie zbyt mało miejsca na kolejne budynki nie wiem w czym problem i chyba się nie (6)

    Rejchan

    • 70 30

    • bo tak jest najkorzystniej dla dewelopera. Nie trzeba się wysilać, a dochód jest olbrzymi.

      • 2 0

    • a kaźdym porankiem podjedzie ci pod okienko z wagonikiem spalinówka

      i tak ze 20x pod rząd.

      • 3 1

    • Przepisy o wysokosci budynkow

      Powyzej 55 metrow dodatkowe obostrzenia i przepisy - np. musza miec 2 klatki schodowe, mocniejsza konstrukcje, duze parkingi itp - wiec oplaca sie budowac do 55 albo od 100 i wiecej metrow w gore, inaczej zbyt niskie zyski

      • 14 0

    • Żeby Ci autka w przedpokój nie wjechały. Po to te wieże są niskie, żeby nie tworzyć gigauli generujących nie możiwych do obsłużenia potoków ludzkich. Patrz mordor w Warszawie.

      • 1 6

    • w czym problem?

      obok hali stoją już wieżowce...?

      • 9 0

    • lada moment Nowy York przegonimy, przecież dziś wszystko takie amerykańskie, nie masz nazwy firmy łamerykańskiej to nie istniejesz

      • 14 13

  • najpierw poprawcie nawierzchnię na rondzie koło sądu (2)

    bo można sobie koło urwać

    • 5 0

    • A tam jest jakieś rondo ?

      Wydaje mi się że nigdy nie było, ale faktem jest że niektórzy o tym nie wiedzą i powodują wypadki. Teraz przynajmniej linie są wymalowane, ale przez kilkadziesiąt lat władze olewały ten temat, przez co większość kierowców się gubiła ....

      • 0 0

    • Przeciesz juz zatwierdzone zaoranie tego ronda i wybudowanie tam wieżowca

      • 0 0

  • piekne, ale za niskie o polowe- what ? olaboga !

    • 0 0

  • Co tam tak śmierdzi ? (1)

    Co tam tak śmierdzi przy rozbiórce? To karboleum? Szkoda mi ludzi którzy tam spędzali dużo czasu- obojętne dla zdrowia to to raczej nie jest

    • 1 2

    • to zapach szczura

      • 3 0

  • Idealne miejsce na poczatkowy przystanek kolei na polnoc Gdyni

    PKM, do statutowej roboty!

    • 6 0

  • Ech...ja tam się cieszę (2)

    Że ten PRL zniknął....mam nadzieję że do Wendy wszystko zrównają

    • 43 18

    • Łącznie z budynkiem sontu... ale KOD-eraści bENdOM PrOtestować... (1)

      • 2 5

      • Klawiatura ci się popsuła...

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane