- 1 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (157 opinii)
- 2 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (459 opinii)
- 3 Czy zamiast ogródków będą mieszkania? (268 opinii)
- 4 Tulipanowe pole już otwarte (103 opinie)
- 5 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (110 opinii)
- 6 Nowi lokatorzy zburzyli spokój w kamienicy (259 opinii)
Dzielnice - wizje przestrzeni. Nowe oblicze pętli tramwajowej w Oliwie
Opracowanie Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla rejonu pętli tramwajowej w Oliwie zakłada, że stanie się ona wizytówką centrum tej dzielnicy. Dwa tygodnie temu pisaliśmy o propozycjach zmian na Zaspie - Rozstajach, a za kolejne dwa przedstawimy wytyczne dla rejonu ul. Zakopiańskiej, Bema i Kartuskiej na Siedlcach.
Opracowanie GPL przewiduje utrzymanie pętli tramwajowej w dotychczasowej lokalizacji, lecz z korektą układu torowego oraz lokalizacji przystanków autobusowych - zgodnie z wnioskiem Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Nowe przejście przez al. Grunwaldzką i tereny zieleni
Na listę pożądanych zmian wpisano także realizację nowego przejścia dla pieszych przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Poczty Gdańskiej, a także drobne "przesunięcie" istniejącego przejścia na wysokości ul. Ceynowy.
W środku pętli, w ramach idei "Zielonej Poczekalni", wprowadzone mają zostać dodatkowe nasadzenia zieleni (na grafice teren oznaczony jako 3a). Proponuje się także urządzenie kolejnego zieleńca w kierunku ul. Wita Stwosza (3b). Będzie on jednak zlokalizowany na uboczu ciągów pieszych, na zapleczu zabudowy i odseparowany torowiskiem tramwajowym.
Czy urbaniści nie obawiają się, że teren 3b stanie się przestrzenią niebezpieczną i szybko ulegnie degradacji?
- Zarówno torowisko, jak i pozostałe zagospodarowania mogą być realizowane w sposób zapewniający bezpieczeństwo, poprawę jakości i estetyki przestrzeni. Wewnętrzny teren zieleni stanie się buforem dla istniejącej zabudowy i poprawi jakość zamieszkania. Wskazane w opracowaniu tereny 3a i 3b mają pełnić także funkcje "zielonych łączników" z gęstą siecią nowych powiązań pieszych umożliwiających ominięcie ruchliwych ulic - przekonuje Magda Zaborowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG, podkreślając, że zagospodarowanie terenu 3b wprowadzone zostało na wniosek mieszkańców.
Pawilony handlowe zastąpione niewielką zabudową
Wracając w bezpośrednie sąsiedztwo pętli: od strony ul. Obrońców Westerplatte (1a) przewiduje się usunięcie istniejących prowizorycznych pawilonów na rzecz nowego niewielkiego budynku, który jednak będzie znacznie odsunięty od al. Grunwaldzkiej i nie domknie urbanistycznie narożnika skrzyżowania, ani też nie przesłoni mało atrakcyjnego wizualnie łuku torów tramwajowych.
Czy pętla Oliwa nie zasługuje na porządną śródmiejską zabudowę zamiast kolejnego prowincjonalnego obiektu?
- Zaproponowana kubatura nowego obiektu wynosi ok. 400 m kw. - ponad dwukrotnie więcej od istniejących pawilonów - zwraca uwagę Zaborowska. - W wizji zagospodarowania sąsiedniego placu 1a [otoczenie istniejących pawilonów-red.] dopuszczono ażurowe zadaszenie przestrzeni wraz z nowym obiektem. Możliwa jest też realizacja obiektu wyższego - zgodnie z obowiązującym planem.
Artykuł z 2018 r.: modernizacja zamiast likwidacji pętli w Oliwie
Ślepa ściana kamienicy i parterowy pawilon wizytówką Oliwy?
Po północnej stronie pętli tj. przy parku Oliwskim (1b) w opracowaniu GPL również zwycięża podejście urbanistyczne z nikłą intensywnością zabudowy, czyli utrzymaniem parterowego pawilonu handlowego przy "ślepej" ścianie kamienicy i to mimo odsunięcia torów od zabudowy i ich "wyprostowania" po tej stronie pętli.
- Przylegająca do kamienicy działka prywatna nie ma parametrów umożliwiających uzupełnienie pierzei zabudowy od strony ul. Opata Jacka Rybińskiego, a pozostała przestrzeń docelowo będzie zajęta pod układ torowiska i przystanku. Bardziej zasadnym stało się zorganizowanie bezpiecznej i funkcjonalnej przestrzeni, z której już teraz często korzystają mieszkańcy i pasażerowie - argumentuje przedstawicielka BRG.
Utrzymanie skweru, nowe nasadzenia drzew i uspokojenie ruchu
Ponadto w ramach opracowania przewiduje się utrzymanie skweru im. Marka Bezruczki przy ul. Kaprów (3c) z zaleceniem wprowadzenia akcentu kompozycyjnego (np. elementu sztuki) w osi ul. Poczty Gdańskiej oraz uspokojenie ruchu w bezpośrednim sąsiedztwie.
Strefą uspokojonego ruchu powinna być również objęta ul. Poczty Gdańskiej, która po realizacji przejścia dla pieszych stanie się głównym połączeniem pieszym z dworcem kolejowym.
Należy także odnotować postulat nowych nasadzeń szpalerowych drzew wzdłuż al. Grunwaldzkiej jako zielonego buforu od pętli tramwajowej.
Al. Grunwaldzka. Deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i przejść
Opracowanie we współpracy z lokalną Radą Dzielnicy
Jak informuje BRG, opracowanie GPL dla rejonu pętli tramwajowej powstało przy współpracy z Radą Dzielnicy Oliwa, która przekazała najważniejsze postulaty mieszkańców. Ostateczna wersja dokumentu zyskała pozytywną opinię Zarządu Rady Dzielnicy w lipcu 2023 r.
Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)
Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.
Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.
Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć, powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.
Materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-10-10 10:57
Oby wywalili stamtąd nielegalnych kierowczyków. Niech sobie kupią swoje miejsce parkingowe gdzieś tam.
Miejsce jest atrakcyjne. Może na siebie zarabiać i wyglądać porządnie.
- 6 3
-
2023-10-10 14:10
Wreszcie te obskorne budy pamietajace Gierka zostana usuniete no narazie to jest miejsce wstydu (1)
- 12 14
-
2023-11-21 13:42
ehhh ile się tam piwerek wypiło z kumplami
zostawcie w spokoju takie wspaniałe miejsca
- 0 0
-
2023-10-10 14:36
Dodatkowe przejscie? Ktos oszalal chyba (3)
Budować przejscie odległe o 50m od obecnego? Ktoś oszalał naprawdę. To powinno byc karalne absolutnym zwolnieniem że stanowiska osoby która w ogóle daje takie pomysły. Poszekalnia zielona to jakaś pomyłka. Codziennie wysiadam na pętli w oliwie i ani razu od czasu jej powstania nie widzialem tam nikogo prócz meneli z piwem. Urzędnicy nie powinni mieć wpływu na wymyślanie tych bzdurnych pomysłów bo są kompletnie odklejeni od rzeczywistości!
- 31 1
-
2023-10-10 15:18
jakie 50 metrów (2)
Raczej 150 m. A to oznacza, że od dworca do większości adresów w Oliwie nadrabia się teraz pieszo 300 m za każdym razem dla wygody kierowców. Zresztą wątpliwej bo dodatkowe światła w tym samym rytmie niczego nie opóźnią.,
- 14 17
-
2023-10-10 20:22
Czy ja na serio widzę wpis który ma za przeproszeniem b*l d**pt.ze musi przejście 150m dalej? Nie jestem kierowcą i nie mam prawa jazdy, ale w życiu bym nie pomyślała o tym żeby mieć problem z dojściem do dworca zamiast 100 to 300 metrów. I nadal mówimy o dworcu kolejowym a nie przystanku...
- 5 0
-
2023-10-10 19:52
Zmierzyłem. 88 metrów od krawędzi aktualnych pasów do krawędzi planowanych. Trudno odnaleźć sens robienia w tym miejscu przejścia.
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.