• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dzielnice - wizje przestrzeni. Szpalery drzew oraz nowy plac na Jasieniu

Krzysztof Koprowski
4 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Przed budynkiem handlowym postuluje się utworzenie placu miejskiego wyłącznie dla pieszych.
  • W opracowaniu wskazano także na poprawę powiązań między budynkiem handlowym a nowym osiedlem deweloperskim, choć tu problemem może okazać się różnica poziomów terenu.
  • Poprawa jakości i formy zagospodarowania powinna nastąpić też po drugiej stronie ul. Kartuskiej przy przystanku autobusowym.

Szpalery drzew wzdłuż ul. Kartuskiej, miejski plac i przestrzeń zaprojektowana z myślą o pieszych - to propozycja planistów Biura Rozwoju Gdańska dla Jasienia w rejonie ul. DamrokiMapka. Przedstawiamy dzisiaj kolejny obszar w ramach cyklu Dzielnice - wizje przestrzeni. Dwa tygodnie temu pisaliśmy o centrum Świętego Wojciecha, a za kolejne dwa tygodnie napiszemy o Olszynce w rejonie Opływu MotławyMapka.



Czy Jasień w rejonie ul. Damroki to dobre miejsce do zamieszkania?

Rejon ul. Kartuskiej i Damroki jest utożsamiany z centrum Jasienia. To tutaj koncentruje się lokalny handel, a także znajdują się ważne dla okolicznych mieszkańców przystanki autobusowe.

Z tego powodu w ramach opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL) duży nacisk położono na poprawę warunków ruchu pieszego oraz podniesienie estetyki tego miejsca.

Najważniejszą zmianą w układzie komunikacyjnym jest utworzenie placu wyłącznie dla pieszych na wysokości obiektu handlowegoMapka i "rozdzielenie" dwóch stref do parkowania od strony ul. Kartuskiej. Mniejsza liczba miejsc parkingowych mogłaby zostać zrekompensowana nowymi stanowiskami po obu stronach placu.

Wstępne kierunki kształtowania przestrzeni publicznych na Jasieniu w ramach opracowania GPL. Wstępne kierunki kształtowania przestrzeni publicznych na Jasieniu w ramach opracowania GPL.

Damroki bez połączenia z Kartuską? Możliwe różne scenariusze



Dodatkowo w opracowaniu GPL pojawił się postulat przekształcenia przestrzeni skrzyżowania ulic Damroki - Kartuska w "przestrzeń przyjazną pieszym" - w sytuacji przeniesienia wlotów na osiedle w ul. PólnicyMapka oraz StolemaMapka.

Czy to oznacza "odcięcie" ul. Damroki od Kartuskiej?

- Możliwe jest wariantowanie tego rozwiązania w oparciu o bardziej szczegółowe analizy organizacji ruchu i konsultacje społeczne z mieszkańcami np. zachowanie wyłącznie wjazdu bądź zachowanie wjazdu i wyjazdu dla dostaw i służb uprzywilejowanych. Na obecnym etapie - ogólnych kierunków urbanistycznych - wskazano jedynie potencjał, jaki wniosłoby takie rozwiązanie dla lepszego funkcjonowania przestrzeni lokalnej - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL. Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL.

Dodatkowe przejście przez Kartuską i szpalery drzew



W opracowaniu GPL wskazano ponadto na potrzebę utworzenia dodatkowego przejścia dla pieszych przez ul. Kartuską oraz poprawę zagospodarowania terenu w obrębie przystanku w kierunku Siedlec.

Jako pożądane powiązanie piesze wskazano również odcinek drogiMapka między budynkiem handlowym a zbudowanym niedawno osiedlem deweloperskim, przy czym w realizacji może się to okazać problematyczne ze względu na typowe dla gdańskich inwestycji niedopasowanie wysokości (rzędnej) wejść do lokali usługowych w parterze do przyległej jezdni.

Pod względem zieleni i estetyki przewiduje się poprawę wyglądu ogrodzenia stacji redukcji gazuMapka (np. poprzez posadzenie bluszczu lub żywopłotu) oraz wprowadzenie szpalerowych nasadzeń drzew wzdłuż ul. Kartuskiej, co pozwoli na utworzenie "parku linearnego".

  • Odcinek ul. Damroki w pobliżu skrzyżowania z ul. Kartuską. Rozpatrywane jest zamknięcie tego odcinka albo wprowadzenie ruchu jednokierunkowego.
  • Stacja redukcji gazu przy ul. Kartuskiej. Jej ogrodzenie proponuje się obsadzić bluszczem lub posadzić żywopłot.
  • Miejsce pod nowe szpalery drzew - park linearny.
  • Istniejący krótki odcinek wzdłuż ul. Kartuskiej z niepełnymi szpalerami drzew.

Zieleń zamiast wyeksploatowanych ekranów estetycznych



Właśnie takie rozwiązanie z zakresu zieleni obejmuje także rejon nadszarpniętych zębem czasu ekranów akustycznych w pobliżu przystanku autobusowego w stronę obwodnicyMapka.

- Istniejące drewniane ekrany są położone w pasie drogowym i zostaną zlikwidowane przy okazji realizacji chodnika i trasy rowerowej po północnej stronie ul. Kartuskiej - zapowiada dyrektro BRG. - Likwidacja ekranów została omówiona na warsztatach z lokalną społecznością w ramach konsultacji założeń GPL.
Od wspomnianego przystanku przewiduje się zachowanie przejścia w głąb osiedla, gdzie znajduje się kilka placówek handlowo-usługowych. Jest to jednocześnie skrót w dojściu do bloków położonych w większym oddaleniu od ul. Kartuskiej.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Ekrany akustyczne wzdłuż ul. Kartuskiej.
  • Przystanek autobusowy przy ul. Kartuskiej w kierunku obwodnicy.
  • Chodnik z przystanku autobusowego w głąb osiedla.
  • Lokale handlowo-usługowe przy dojściu z osiedla do przystanku w stronę obwodnicy.

Niewielka działka pod zabudowę przy Kartuskiej



W granicach opracowania wskazano tylko jeden teren inwestycyjny - to niewielka działka w pobliżu przystanku autobusowego w kierunku SiedlecMapka, dla której plan zagospodarowania z 2012 r. wskazuje funkcję mieszkaniowo-usługową do 12 metrów wysokości.

Obecnie nie planuje się sporządzania planu zagospodarowania dla terenów osiedla, a więc ewentualne zmiany w zagospodarowaniu będą procedowane warunkami zabudowy lub specustawą mieszkaniową tzw. Lex Deweloper.

Jak informują urzędnicy, w przygotowanie opracowanie GPL dla rejonu ul. Damroki aktywnie zaangażowana była Rada Dzielnicy Jasień. Odbyły się też spotkania i warsztaty z mieszkańcami oraz radnymi dzielnicy. Ponadto Rada Dzielnicy pozytywnie zaopiniowała gotowy dokument GPL.

Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)


Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla 106 lokalizacji na terenie całego Gdańska.

Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.

Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.

Materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.


Miejsca

Opinie (89) 2 zablokowane

  • Pewnie że zamknąć (10)

    Po co kierowcy mają mnie lekko , tylko pieszy się liczy . Żadnego dojazdu do pawilonu , przecież można podnieść , nie ważne że pawilon straci cześć klientów Zrobić wcześniej parę progów zwalniających no i oczywiście brakuje naziemnych przejść z sygnalizacja w okolicy

    • 37 16

    • Następny co po bułki do sklepu musi jechać samochodem? (3)

      Z pawilonów korzystają mieszkańcy i mogą banalnie iść na piechotę...

      • 6 11

      • Nieprawda, nie tylko mieszkańcy (2)

        • 2 0

        • (1)

          Mieszkamy na Leszczynowej. Też nam się zdarza - sporadycznie - korzystać z pawilonu (kwiaciarnia, poczta, czasem sklepy, fryzjer).

          • 1 0

          • To przyjdź do tego fryzjera pieszo, ja do was chodzę pieszo

            • 0 0

    • (4)

      Dojazd do pawilonu to jedno, chociaż wy przyjeżdżający po bułki zabieracie nam mieszkańcom miejsca parkingowe, najgorsze jest to, że my mieszkańcy nie mamy gdzie parkować a jak tak zrobią to będzie dla nad już totalny problem:( uważam, że gdyby doszło do realizacji tego d**ilnego pomysłu to spółdzielnia powinna dla mieszkańców zająć miejsca parkingowe

      • 7 1

      • (1)

        Jeżeli są na terenie spółdzielni, to czemu jeszcze tego nie ogarnęliście?

        A jeżeli nie są, no cóż parking to nie prawo, to przywilej :)

        • 2 2

        • W sumie jeszcze do niedawna nie było takiego problemu, zaczął się od Gardenii i z roku na rok jest coraz gorzej

          • 0 0

      • A to są wasze miejsca? Przy Stokrotce tez były wasze? (1)

        • 1 1

        • Tak, te na Damroki są nasze, zresztą wybudowane za nasze pieniądze

          • 0 0

    • o jesu gdzie parking!!!

      ja umre bez parkingu

      • 2 4

  • Czy Damszel-Turek w ogóle mieszka na Jasieniu,że wie co jest dla nas najlepsze? (3)

    Lokalnej społeczności w ogóle przez myśl nie przeszły takie i**otyczne pomysły jak odcięcie Damroki od Kartuskiej.
    Odetnojcie sobie lepiej Stolema od Adamowicza.

    • 58 4

    • Na Stolema od Adamowicza należy przede wszystkim zrobić ludzkie przejścia, bo jest tylko jedno i ludzie chodzą na dziko. (2)

      Samochody pędzą, tylko czekać na tragedię.

      • 5 1

      • Jak to pędzą, przecież jest strefa 30

        oh wait..

        • 2 0

      • A po co tam więcej, jest jedno bez świateł i drugie ze światłami, po co ci więcej?:((

        • 0 1

  • zabierzcie się lepiej za ścieżkę rowerową od jasienia do emaus (3)

    a nie, kombinujecie jak utrudnić życie mieszkańcom

    • 63 2

    • Brawo! odciąć Damorki, a pozostwić tranzyt/skrót osiedlowymi drogami od Stolema do Polnicy (2)

      co to za ludzie są zatrudnieni (słowo pracują tu nie pasuje) w tym biurze rozwoju ?

      • 19 0

      • znam pojecie tranzyt osiedlowy (1)

        codziennie rano sznur samochodów przez osiedle pod moim oknem. Ulica Perłowa staje się objazdem Małomiejskiej.

        • 7 0

        • A potem nie wyjedziesz ani w lewo, ani w prawo

          Bo nikt łaskawie nie ustąpi wyjazdu z posesji, a jak staną i w ogóle zablokują to robią głupią minę.

          • 1 0

  • szkoła i dojazd (7)

    Nikt nie pomyślał o calkowitym zamknięciu dojazdu szalonych bab z dziecmi do szkoly. Ulice wokół szkoly powinny miec szlabany wjazdowe tylko dla mieszkańców i rodzicow dowozacych niepelnosprawne dzieci do szkół. Malo bylo wypadkow z udzialem dzieci? Pani dyrektor szkoly chętnie zaopiniowala przedstawiony projekt w artykule?

    • 33 10

    • (1)

      Może zamknijmy również dojazdy do przedszkoli, będziemy lecieć o 6 rano z dziećmi na rękach. Co za durnowaty pomysł.

      • 8 9

      • jezeli mieszkasz na tym osiedlu to wez dziecko i zapier......

        • 6 2

    • Nie wszyscy mieszkają tuż pod szkołą, obwód szkoły jest dość rozległy. Niestety taka jest teraz specyfika budowanych osiedli.

      • 9 7

    • (1)

      Ciekawe kto jest za chyba tylko mieszkańcy bloków dookoła szkoły, którzy mogą swoje dzieci w kapciach odprowadzic

      • 9 6

      • A ile masz do najbliższej szkoły?

        Tu już nie powiesz, że dziecka nie przyjęli, bo rejonizacja jest.

        • 5 2

    • (1)

      Tego jeszcze nie grali.....nie jest to szkoła tylko dla dzieci z okolicznych bloków, a co jak co tatusiowie też odważą dzieciaki...pomijając fakt, że bardzo często dzieci odwożą rodzice z bloków usytuowanych blisko szkoły, a co mają zrobic rodzice z dalszych rejonów, obwód szkoły jest spory

      • 5 5

      • Tup, tup?

        • 0 0

  • Drogę rowerową na Kołobrzeskiej chcemy!

    • 5 6

  • Bardzo dziwna koncepcja (3)

    Odcięcie Damroki od Kartuskiej spowoduje korki na innych odcinkach, które i tak są oblegane,ciekawe co na to mieszkańcy. A ze strefy dookoła pawilonu, nie zrobicie wizytówki dzielnicy, co jak co nie jest to piękne miejsce a ograniczenie dojazdu, będzie skutkowało utratą klientów, którzy nie mieszkają bezpośrednio przy sklepach.

    • 60 3

    • (2)

      Po prawdzie wielu sklepów tu nie ma i nie wiem po co tu ludzie z osiedla podjeżdżają autami? A odkąd jest Gardenia, która parkuje na naszym parkingu to my mieszkańcy okolicznych domów nie mamy gdzie parkować:( mieszkańcy nie są zadowoleni z takiego rozwiązania, nie chcemy tego

      • 6 1

      • To weźcie za fraki zarząd spółdzielni (1)

        Za coś chyba płacicie w czynszu, chyba, że prezes i spółka robią w wolontariacie. Skoro to wasz wspólny teren to zróbcie z tym porządek, wystarczy wprowadzić identyfikatory.
        Ja jako klient nie jestem zadowolony, ze nie mam gdzie postawić auta robiąc zakupy, bo 90% miejsc jest zajęte. To samo pod Stokrotką, na szczęście postawili parkometr.

        • 2 0

        • Ale jak spółdzielnia postawi parkometry to tym bardziej nie będziesz miał gdzie się postawić:) i zupełnie nie wiem po co się tu pchacie autami, bo tu prawie nie ma sklepów więc dużych zakupów nie robisz... dzisiaj paniusia podjechała i zajęła dwa miejsca parkingowe, bo przecież ona na chwilę więc co ją to obchodzi jak stanie:(( a ty później nie masz gdzie zaparkować

          • 0 0

  • (1)

    No tak działka inwestycyjna pod zabudowę, budynek tuż przy oknach.

    • 15 0

    • w dodatku prywatna, wiec miastu nic do tego.

      • 0 2

  • Ewentualne odcięcie Damroki od Karuskiej to totalna głupota, ktora całkowicie sparaliżuje osiedle (1)

    Zastanawia mnie jak w ogóle ktoś może rozważać taki pomysł. Czyj to może być pomysł bo na pewno nie mieszkańców osiedla. Nie zdziwiłbym się gdyby jakiś nawiedzony radny sobie tak wymyślił. Mam nadzieje, że będą jeszcze jakieś konsultacje w tej sprawie gdzie będzie można wyrazić swój zdecydowany sprzeciw

    • 55 3

    • popieram, jak mozna to rozwazac

      • 7 2

  • (3)

    Na osiedlu jest bardzo mało miejsc parkingowych, przy centrum handlowym parkowanie graniczy z cudem a ktoś bezmyślnie planuje zabranie miejsc już istniejących? Osiedle Jasień ma mnóstwo miejsc zielonych do spacerów więc to akurat nie jest tutaj mieszkańcom potrzebne!

    • 41 9

    • Nie miejsc parkingowych za mało, a samochodów za dużo.

      • 2 2

    • Miejsc jest mało, to prawda. Samochodów raczej nie ubędzie. (1)

      Ale miejsc zielonych poza parkiem dolinką to tu nie ma.

      • 1 2

      • I pewnie siądziesz na ławeczce przy Kartuskiej:)) nie pitol bzdur

        • 1 1

  • Urzędnicy i ich pomysły z d..y (1)

    Podstawowa zasada trwa "urzędnik wie najlepiej co w danym miejscu mieszkańcom potrzebne".
    Zagospodorowanie zieleni jak najbardziej tak, ale nie utrudniajcie ludziom życia.
    Sklepy w tym pawilonie stracą klientów którzy przyjeżdżali na zakupy.

    • 36 4

    • damroki

      kolejna wspaniała myśl ludzi nie znających osiedla aby zaisnieć.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane