- 1 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (222 opinie)
- 2 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (297 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (883 opinie)
- 4 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (461 opinii)
- 5 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
- 6 Fotowoltaika. Najpopularniejsze rozwiązania (84 opinie)
Gondole w Gdyni: "To jeszcze nie pomysł, ale furtka jest"
- Zgadzam się, że dziś Gdynia ma znacznie poważniejsze problemy, niż wybór gondoli, które połączą nadmorskie śródmieście z okolicami dworca PKP. Ale w planowaniu przestrzennym nie można myśleć kategoriami "dziś". Zostawiamy miejsce na pomysł, który może zostanie zrealizowany w ciągu 10-20 lat. Mówiąc obrazowo: jeśli ktoś dziś ma katar, to nie może całkiem rzucić szkoły, bo wykształcenie będzie mu potrzebne w przyszłości - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Wraz z rozwojem nadmorskich części Gdyni i planami ich zabudowy, pojawiają się coraz większe możliwości na nowoczesne zagospodarowanie śródmieścia Gdyni. To już nie tylko wieżowce, ale też ciekawe miejsca wspólne, przestrzenie rekreacyjne i sportowe.
Czytaj więcej: Jak będzie wyglądało Śródmieście Morskie Gdyni.
Michał Sielski: W planach miasta pojawiło się jednak coś jeszcze: kolejka, która ma połączyć dworzec z terenami nadmorskimi. W przyszłości mają nas wozić gondole.
Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni odpowiedzialny m.in. za inwestycje i planowanie przestrzenne: Warto zastrzec, że to dopiero rezerwa miejsca w planie zagospodarowania przestrzennego. Podczas prac planistycznych trzeba bowiem przewidzieć, że w przyszłości - której przecież nie możemy w całości zaplanować - może pojawić się możliwość lub chęć wykorzystania przestrzeni w określony sposób. Możemy wymyślać przeróżne technologie, ale przestrzeni - zwłaszcza w centrum - więcej nie będzie. Trzeba więc nieco wyprzedzać swój czas.
Przyzna Pan jednak, że pomysł gondoli może powodować uzasadnione komentarze gdynian, którzy borykają się z problemem nieutwardzonych dróg, brakiem rewitalizacji dzielnic, miejsc w przedszkolach i żłobkach i wieloma innymi - nomen omen - przyziemnymi niedogodnościami?
- Na pierwszy rzut oka tak i powiem szczerze, że gdyby to ode mnie zależało, to nie robiłbym z tego tematu, bo wiem, że reakcje mogą być różne. Trzeba jednak pamiętać, że w planowaniu przestrzennym bierzemy pod uwagę wydarzenia, których nie możemy do końca przewidzieć. Mamy choćby plan zagospodarowania przestrzennego, rezerwujący teren pod kolej do północnych dzielnic Gdyni, ale nie wiemy, co tam będzie kursować i kiedy - może będzie to tradycyjny pociąg dwuszynowy, coraz popularniejszy jednoszynowy, a może coś jeszcze innego. W planowaniu nie można myśleć perspektywą "dziś", bo jeśli ktoś dziś ma katar, to nie znaczy, że ma rzucać szkołę i nie zdobywać wykształcenia, które za wiele lat będzie mu potrzebne.
W Gdyni mają wozić nas gondole kilkuosobowe, z kilkoma stacjami pośrednimi na żądanie?
- To jeszcze nic pewnego, ale takie rozwiązania na świecie już się stosuje. Wymyślono je 10 lat temu, a u nas powstaną najwcześniej za kolejne 10 lat. Obecnie funkcjonujące pozwalają jednak na zjazd wagoników na stacje pośrednie bez konieczności zatrzymania czy zwalniania pozostałych. Na tym etapie trudno jednak prognozować, jak to rozwiązanie mogłoby wyglądać w Gdyni, ani jakie niosłoby za sobą koszty. Na dziś nie jest to zadanie inwestycyjne, a po prostu rezerwa terenowa pod przedsięwzięcie, które ktoś może w przyszłości zrealizuje nad ciągiem pieszo-rowerowym, który na tym terenie powstanie w miejscu dawnej linii kolejowej.
Kolejka w Gdyni miałaby prowadzić szlakiem dawnej linii kolejowej, na której miejscu ma powstać deptak i droga dla rowerzystów. Będzie sięgać od okolic dworca Gdynia Główna do powstającego nowego Śródmieścia Morskiego . Jej budowa będzie ostatnim elementem zabudowy śródmieścia, które dopiero się rozpoczyna. Linia kolejki gondolowej będzie przebiegać mniej więcej równolegle do nie zbudowanej jeszcze ul. Nowej Węglowej.
Gdańsk też planował budowę kolejki linowej w śródmieściu. Z dworca PKP miała ona sięgnąć na Forty, gdzie dziś mieści się Centrum Hewelianum. (...)"Uruchomienie kolei linowej, która połączyłaby okolice Wałów Jagiellońskich z Fortem Grodzisko to sprawa wciąż dość odległa - optymistyczny wariant mówi o początku 2009."(...) pisaliśmy w grudniu 2005 roku. Od tego czasu projekt nie wyszedł poza fazę pomysłu.
Opinie (298) 6 zablokowanych
-
2015-01-26 13:31
Gdynia tu się żyje :) Lottomilionerzy, nowoczesna architektura, władza dla ludzi... (13)
Brawo. Wyznaczają kierunki takimi rozwiązaniami!
- 114 106
-
2023-08-20 12:20
dziury w jezdniach, brak tuneli, korki, biegajace po chodnikach dziki
mewy wyciągajcie śmieci ze śmietników na ulice....
- 0 0
-
2015-01-27 06:30
Gduńsk powinien podjąć wyzwanie i wprowadzić gondole na swoje kanały - co by być Wenecją Północy. PS. czekam na pomysły co do Sopotu.
- 2 0
-
2015-01-26 16:53
boże jaki Stępa jest arogancki (1)
miałem okazję poznać
- 19 1
-
2015-01-26 19:09
niestety to prawda
- 10 0
-
2015-01-26 13:53
(1)
topią kasę w wynalazki typ lotnisko - rzeczywiście trzeba myc lottomilionerem żeby dobrze żyć w Gdyni, bo dla zwykłych ludzi to dno
- 40 9
-
2015-01-26 19:03
mam dziecko
i dla niego to byłaby mega atrakcja!
tylko pewnie sianie się dorosły zanim wybudują :-(- 2 4
-
2015-01-26 17:08
właśnie dobrze, że się mówi i zabezpiecza terem (2)
Bo twierdzę, że kolejka gondolowa to dobry pomysł, a wcześniejsze planowanie, pozwoli dokładnie wpasować się w krajobraz i nie będzie zachwiany ład przestrzenny, wartościowo wyeksponowane miejsca, a chodzi m.in. żeby nie mogli zaglądać codziennie setki turystów z przejeżdżających w gondolach.
- 2 7
-
2015-01-26 17:44
Ład przestrzenny już został zniszczony w skali makro i mikro np. Seasyf czy budowana obecnie na bulwarze pijania piwa
- 10 1
-
2015-01-26 17:10
oczywiście
zaglądać w okna mieszkań !!!
- 4 0
-
2015-01-26 15:22
wiekszosc tych wpisów na stronie to zazdrosne lemingi!!Bo oni mysla o kolejnych pomnikach (1)
U nas w Gdańsku gdzie większość wyborców to lemingi miał byc super park wodny miały byc gondole itp ale Budyń ma w nosie mieszkańców bo dla niego najważniejsze są wytyczne partyjne!! Dlatego mamy pomniki głupoty stadion worek bez dna i IECS oraz inne partyjniackie pomysły! A gondole w 70% podobnie jak park wodny by sfinansowała UE!!
- 5 18
-
2015-01-26 15:28
gdyby nie stadion nie byloby wielu innych inwestycji
Nie mowiac o sporej reklamie (czy to nie tenze stadion jest w reklamie Polski? Euro takze bylo niezla reklama).
ECS to inna bajka, ale sadze, ze przy odpowiednim zarzadzaniu moze byc to bardzo przydatna instytucja.
Inaczej za 20 lat powszechna bedzie opinia, ze komunizm upadl w Europie dzieki Niemcom, ktorzy obalili mur berlinski- 13 2
-
2015-01-26 13:56
Gdyby nie prezydent Szczurek nie byłoby w Gdyni lottomilionerów. Osobiście im skreśla.
- 50 3
-
2015-01-26 13:50
zapomniałeś o tabletkach
- 49 11
-
2015-08-25 15:12
Super pomysl. Prawdziwa sztuka wymaga odwagi i nie zawsze jest zrozumiana.
- 1 1
-
2015-05-12 13:50
Katar
Panu Stępie nie dokucza katar, ale coś bardziej w kierunku schizofrenii lub psychozy maniakalnej! Na szczęście są na to leki - trzeba się tylko zgłosić do specjalisty, może go zdążą wyleczyć przed rozpoczęciem budowy kolejki...
- 1 0
-
2015-02-07 15:01
Paranoja
serio powinni już podziękować Szczurkowi... Skąd tego typu wizje? Niech lepiej wyremontuje dziurawe ulice.
- 1 0
-
2015-01-30 00:14
gondole
Jak juz to moze od orlowa do skweru kosciuszki tereny, las ,morze z jednej strony widok na miasto a z drugiej na morze,klify to moze by sie przyjelo
- 1 0
-
2015-01-28 23:16
Unia unia zwal se kunia
A młodzi będą spłacać...
- 3 0
-
2015-01-26 13:35
W Barcelonie ktoś z urzędu pewnie był :) (9)
- 73 8
-
2015-01-26 17:49
tylko (1)
Barcelona to kilkumilionowe miasto ze świetnie rozwiniętą siecią komunikacji miejskiej łącznie z metrem, miasteczkiem olimpijskim , stadionem itp. Dopiero jak to mieli zbudowali kolejkę dla większej atrakcji
- 10 0
-
2015-01-28 09:36
Ale za to samochodem się tam jeździ beznadziejnie. Co chwilę światła i zero synchronizacji między nimi.
- 0 0
-
2015-01-26 15:03
Gdyby ktoś "z urzędu" był w Barcelonie, to zaproponowałby (2)
kolejkę z Kamiennej Góry na Kępę Oksywską, albo z Kamiennej Góry na Hel. Powiedziałbym nawet, że w tym szaleństwie jest metoda. Pomysł, który tutaj przedstawiono, ma tylko obejść korki i brak miejsc parkingowych i w tym sensie jest śmieszny, jak większość, gdyńskich urzędowych pomysłów.
- 15 2
-
2015-01-26 15:55
(1)
to dopiero by zaczęli hejtować co niektórzy :]
pomysł dobry, ale koszt za wysoki.- 3 0
-
2015-01-26 22:12
UE dołoży
jak w Gdańsku do każdego badziewia dokłada, to do gondolek w Gdyni też mogłaby
- 0 1
-
2015-01-26 15:54
a w Madrycie ktoś z RM pewnie
- 1 1
-
2015-01-26 13:49
W Barcelonie to popierdówka ,w Nowym Jorku kolejka na Roosvelt Island dopiero robi wrażenie (2)
polecam wszystkim jak tam będą się nią przejechać
- 11 7
-
2015-01-26 14:02
Panie ja też cały świat mam zwiedzone (1)
w Lęborku byłem Olsztyn mam łyknięty i przez Warlubie przejeżdżałem, nie chwaląc się :)
- 41 2
-
2015-01-26 14:59
od Lęborka to Ty się odpimpaj !!
bo TAK
- 3 7
-
2015-01-28 03:43
Droga na Żniwnej
A my póki co, czekamy na obiecaną drogę i kanalizację.
Pozdrawiam,mieszkaniec ul. Żniwnej- 3 0
-
2015-01-27 17:16
Stępa i Szczór
Wejdzcie na taras widokowy Sea Tower i spróbujcie z tego miejsca dotknąć głową ziemi
- 8 0
-
2015-01-27 15:46
I taki monorail powinien połączyć całe Trójmiasto
Nowoczesny, szybki, lekki, elegancki, uniwersalny, bezkolizyjny.
Tramwaje, SKM wy$%^&ać w kosmos, a nie ciąć miasto PKMką i torami tramwajowymi i autostradami w środku miasta.
Gdyby zaorać 2 tory SKM-ki, dalekobieżne wsadzić pod ziemię metodą odkrywkową, to zamiast SKM byłaby Gdańska Kolej Regionalna od Tczewa po Wejherowo kursująca po torach dalekobieżnych, na przystankach takich jak Stocznia, Politechnika, Zaspa Przymorze itd przepuszczająca szybsze pociągi które się tam nie zatrzymują.
A u góry - miasto by się pięknie zcaliło od Politechniki aż po Sopot, z końca Waryńskiego przy Grunwaldzkiej byłby piękny deptak aż do placu Komorowskiego i tym podobne.
Eh szkoda że nigdy tego nie dożyję, bo Gdańsk woli inwestować w środki transportu publicznego rodem z początku XIX stulecia...- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.