• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Home stager, czyli pomoc przy sprzedaży mieszkań

Agnieszka Śladkowska
30 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Pierwsze wrażenie przy oglądaniu mieszkania zwykle jest decydujące. Przestrzeń zaaranżowana przez kursantki House Doctor Polska.
  • Salon przed i po przygotowaniu do sprzedaży. Dobrze doświetlone zdjęcia i przygotowana przestrzeń to przykład jak małym kosztem można zmienić odbiór mieszkania. Realizacja Zuzanny Czerniejewskiej.
  • Jeśli budżet klienta jest niewielki czasem najłatwiej wynieść wszystkie rzeczy. Realizacje Marii Burakowskiej.
  • Dzięki zaaranżowaniu przestrzeni w sprzedawanych mieszkaniach klientom łatwiej dostrzec potencjał nieruchomości. Realizacja Tomasza Ziemanna.
  • W tej realizacji udało się pokazać, w jaki sposób można całkowicie wykorzystać poddasze, które w 80 proc. było tak niskie, że klienci - potencjalni nabywcy, spisywali je na straty. Poprzez umiejętne zaaranżowanie stworzono tam sypialnie dla dwójki dzieci. Realizacja przygotowana przez kursantów pod okiem House Doctor Polska.

Home stager, czyli upiększacz wnętrz lub zaklinacz wnętrz - jakkolwiek osobliwie to brzmi - to zajęcie bardzo cenione w Europie, cieszące się rosnącym zainteresowaniem w Warszawie i... wciąż mało popularne w Trójmieście. A szkoda, bo profesjonalny home staging potrafi czynić cuda z nieruchomością i wcale nie polega jedynie na układaniu kolorowych poduszek.




Skorzystał(a)byś z oferty doradcy ds. sprzedaży mieszkania?

Przeglądając oferty sprzedaży nieruchomości jesteśmy bombardowani kiepskimi zdjęciami źle urządzonych mieszkań. Rozstawione kosmetyki na wannie, rozwieszone pranie, niepozmywane naczynia. Tu z pomocą może przyjść home stager, który zajmie się właściwym przygotowaniem mieszkania do sprzedaży.

- Na zachodzie to naturalne, że sprzedając mieszkanie zatrudniamy osobę, która je przygotuje. W Polsce ludzie jednak patrzą inaczej. Skoro sprzedają mieszkanie to wcale nie chcą w nie inwestować. I kolejny problem: ciężko nam spojrzeć na swoje mieszkanie obiektywnie, a to, że my przyzwyczailiśmy się do obdartego biurka nie znaczy, że kupujący również przyjmie to ze zrozumieniem - tłumaczy Łukasz Mroczek z Artemia Design, który razem z żoną prowadzi biuro projektowe posiadające usługę home stagingu.

Home staging - co to?



Profesjonalny home staging to dużo więcej niż nam się wydaje. Przede wszystkim to nie samo upiększanie, a zadbanie o funkcjonalność przestrzeni. Trzeba się wykazać pomysłowością i doświadczeniem zarówno w projektowaniu wnętrz, jak i zrozumienia rynku nieruchomości, potrzeb klienta nabywcy i jego profilu. Ważne jest pokazanie przestrzeni, zabranie prywatnych rzeczy właścicieli i na koniec zadbanie o dodatki, które dodadzą wnętrzu uroku. Wszystko po to, żeby klient wyobraził sobie siebie w nowym domu. Wielu jednak praca home stagera kojarzy się jedynie z wieszaniem firanek i ułożeniem kolorowych poduszek.

- A home staging to dużo więcej. Przede wszystkim każde mieszkanie jest inne. Czasem wystarczy jeden dzień, kupno dodatków i małym nakładem mamy świetny efekt. A czasem konieczny jest spory remont. Muszę sporządzić plan zmian, ustalić budżet, kupić materiały, nadzorować działanie ekipy remontowej, a na koniec jeszcze zamówić fotografa, który zrobi dobre zdjęcia - opowiada Maria Burakowska, która przygotowaniem mieszkań na sprzedaż zajmuje się od trzech lat.

Home staging - jak wygląda?



Wbrew pozorom w tym zawodzie zasady urządzania wnętrz są najprostsze do nauczenia. Nic nie uda się za to bez zmysłu estetyki, dobrej organizacji pracy i umiejętności zarządzania projektami.

- Przygotowanie mieszkania to kilkuetapowy projekt. Zaczyna się od konsultacji, a czasem kończy aż na prezentacji nieruchomości klientom. W pracy home stagera ważne są umiejętności komunikacyjne, świadomość zasad marketingu, pojęcie o rynku nieruchomości i przede wszystkim poczucie estetyki - zapewnia Zuzanna Czerniejewska z Home2Sell, która dla home stagingu porzuciła pracę w korporacji. Kiedy zaczynała w 2012 r. znajomi patrzyli na nią z niedowierzaniem, nie wiedząc o czym mówi i w jaki sposób chce pozyskać klientów.

Jak zacząć home staging? Cena kursu



Początki w home stagingu są trudne, tak jak to często bywa przy rozkręcaniu własnej firmy. Pomocne są szkolenia, które do niedawna były organizowane głównie w Warszawie. Obecnie taki kurs możemy odbyć też w Trójmieście. Podstawowy kosztuje ok. 2 tys. zł.

- W Internecie jest wiele informacji, ale najwięcej da nam rozmowa z osobami, które robią to od lat. Opowiedzą o różnych przypadkach, także tych trudnych, które home stager spotka w swojej pracy. Pokażą tysiące realizacji. A na koniec zrealizują razem z kursantami prawdziwy projekt. Do tego każdy kursant ma prawo do godzin konsultacji po szkoleniu, które może np. wykorzystać na wsparcie przy pierwszych samodzielnie realizowanych projektach - wyjaśnia Grzegorz Pietrucha z House Doctor Polska, który działa w branży od sześciu lat, a jego firma ma przedstawicielstwo na Polskę marki House Doctor, prowadzonej przez Ann Maurice, która jest powszechnie uznawana za pionierkę home stagingu.

Co robi home stager?



Pomysły na rozpoczęcie swojej firmy są różne. Maria przez pierwszy rok czekała na klientów, jej dane były wpisane do bazy home stagerów, więc założyła, że telefon w końcu się rozdzwoni i tak się stało, choć nadal ciężko się z tego utrzymać. Zuzanna przez pierwszy rok dzwoniła od klienta do klienta, choć w 2012 r. ludzie w ogóle nie wiedzieli do czego próbuje ich przekonać. Teraz ma firmę z dwoma oddziałami - w Warszawie i Trójmieście. Tomasz zaczynał od drugiej strony. Jako pośrednik czuł, że niedużym kosztem można przygotować mieszkania tak, żeby zachęcić klientów. Wtedy zainteresował się home stagingiem. Dziś łączy oba zawody, najpierw zdobywa mieszkanie, a potem przekonuje klienta, że można dokonać mniejszych lub większych zmian, żeby usprawnić sprzedaż.

- Właściwie taką usługę powinno mieć każde biuro nieruchomości i mam nadzieję, że pójdzie to w tę stronę. Pośrednik z home stagerem stworzą doskonały team. Mieszkanie przygotowane sprzedaje się szybciej, za lepszą cenę, a do tego nie stoi puste, więc nie generuje kosztów dla sprzedającego - zauważa Tomasz Ziemann, który jest pierwszym akredytowanym konsultantem House Doctor Polska.

Home stager zarobki. Ile kosztuje usługa home staging?



Doświadczeni upiększacze prowadzą trzy projekty w miesiącu. Jeden się kończy, drugi zaczyna, a trzeci jest w trakcie. Zgłoszeń jest coraz więcej jednak wiele z nich to jedynie prośba o konsultacje. Cena porady waha się od 300 zł za godzinę do 450 zł za całą wizytę, po której wysyłany jest raport z zalecanymi zmianami. Jeśli już klient zdecyduje się na pełną realizację jest to ok. 1 - 2 proc. ceny, za którą chce sprzedać mieszkanie. Choć to tylko orientacyjna wartość, bo wycenę zmian można zrobić dopiero po wizycie w mieszkaniu. Samo wynagrodzenie home stagera zależy przede wszystkim od zaangażowanego czasu.

- Przedział to najczęściej 20 - 90 zł za m kw. Jest tak szeroki, ponieważ nieruchomości wymagają różnego poświęcenia czasu i pomysłów. Ostatnio robiłam samo przygotowanie pod sesję zdjęciową dużego domu, który wymagał tylko drobnej stylizacji i umówiłyśmy się z klientką na 600 zł plus koszt sesji zdjęciowej. W przypadku, kiedy nieruchomość wymagałaby drobnego remontu, większych zakupów koszty wzrosłyby kilkukrotnie - opowiada Zuzanna Czerniejewska.
Cały proces przygotowania nieruchomości niesie też ze sobą pułapki. Np. nie można koloryzować. Szczególnie na zdjęciach. Kupujemy oczami. I już na poziomie zdjęć budujemy sobie oczekiwania. Najgorsza sytuacja to gdy te oczekiwania nie pokrywają się z rzeczywistością. Bezpieczniej jest po prostu oddać rzeczywistość, wydobyć atuty, dobrze doświetlić zdjęcia, ale jednak wnętrza ze zdjęć nie mogą się różnić od tego co obejrzy klient.

- Nie raz spotkałam się z sytuacją, w której klienci podekscytowani zdjęciami, przeżyli rozczarowanie wchodząc do mieszkania. Pojawiają się złe emocje i szansa na sfinalizowanie transakcji maleje - opowiada Marta Baczewska-Golik z HouseTube Nieruchomości, która podobnie jak Tomasz zajmuje się pośrednictwem w sprzedaży.

Miejsca

Opinie (82) 1 zablokowana

  • Posprzątanie i dobre, jasne zdjęcia wystarczą

    a jak ktoś lekko picuje starocie to kopara opada jak się to zobaczy na żywo... i rozczarowanko

    • 2 1

  • Wydaje się, że wypowiadają się osoby, które o sprzedaży mieszkań mało wiedzą a ich doświadczenia opierają się o plotki. Potem oglądają programy w tv i robią wielkie oczy, że tak można i chcieliby tak samo odpicowac mieszkanie. Robią sami remonty, doświadczenia a potem gdy trzeba sprzedać dziwią, że nie ma klientów. Dopiero gdy obniżą cenę, to ktoś się pojawia i dalej negocjuje cenę. Potem kolejna obniżka. A gdyby tak zrobić kilka ważnych rzeczy w mieszkaniu. To być może nie trzeba będzie zmniejszać cenę!

    • 4 3

  • hejterzy

    uwielbiam was :-(

    • 1 0

  • 90zl za m2? hahahahahhaahhaahahahhaha

    to nawet drozej niz u projektanta. Ostatnio projektantka wziela ode mnie 2500 a przy HS musialbym zaplacic prawie 7400 hahahahahaah

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane