• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile wysokich budynków powstanie na Międzytorzu?

Michał Brancewicz, Patryk Szczerba
1 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Wizja Międzytorza przedstawiona przez inwestora Semeko. Nie wiadomo, czy zostanie ona zrealizowana dokładnie w tym kształcie, bowiem wciąż toczą się prace nad opracowaniem planu zagospodarowania tego terenu.
  • Miasto chce, by na Międzytorzu dominowała niewysoka zabudowa nawiązująca do istniejących budynków w Śródmieściu.
  • Natomiast inwestor chciałby móc postawić więcej wysokościowców.
  • Międzytorze ma zostać zagospodarowane w całości w ciągu najbliższych 10 lat.

Minął rok odkąd PKP wybrało grupę Semeko na inwestora terenów gdyńskiego Międzytorza. Prace nad planem zagospodarowania wciąż trwają, bowiem inwestor i miasto mają inną wizję dotyczącą liczby wysokich budynków. Tymczasem uaktywniają się właściciele gruntów przyległych do Międzytorza.



Atrakcyjnie położony teren między ulicami Janka Wiśniewskiego, Wendy, Jana z Kolna i Polską zobacz na mapie Gdyni ma w ciągu dekady stać się zupełnie nową częścią śródmieścia Gdyni z zabudową mieszkaniową, biurową, handlową i hotelową. Powierzchnia komercyjna i mieszkalna może sięgnąć 345 tys. m kw., a szacunkowa wartość projektu wynosi 722 mln euro.

Żeby realizacja mogła się rozpocząć, potrzebne jest uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Prace nad opracowaniem MPZP dla Jana z Kolna i Nowej Węglowej, który obejmuje również część Międzytorza (wzdłuż ul. Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego i Wendy zobacz na mapie Gdyni) trwają od października 2012 r. Jednak naprawdę nabrały tempa dopiero w momencie wyboru przez PKP inwestora Semeko. Na jakim obecnie są etapie?

- Na ukończeniu jest już koncepcja połączenia siatką drogową Międzytorza z dworcem w Gdyni oraz sam projekt Nowej Węglowej, gdzie mamy zamiar przenieść tranzyt. Prace nie były łatwe, ale ostatnie uzgodnienia w tym względzie przed nami - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Pracujemy nad urealnieniem koncepcji z inwestorem, by odpowiadała obydwu stronom. Chodzi m.in.: o liczbę planowanych wysokościowców. Nie zmieniamy zapisów dotyczących wysokości. Niewykluczone, że plan trafi pod obrady Rady Miasta w tym roku, ale pewności w tym względzie nie ma.
Z naszych informacji wynika, że plan mógł zostać uchwalony już w zeszłym roku, ale miasto i inwestor mają odmienne podejście do tego, jak wiele wysokich budynków powinno tam powstać. Koncepcja miasta zakłada bowiem kontynuację zabudowy dominującej w Śródmieściu, czyli budynków 5-, 6-kondygnacyjnych. Wyznaczonych zostało też kilka punktów z dominantami do 55 m i kilka ponad tę wysokość, właściwie bez ograniczeń. Są to starannie dobrane miejsca, na skrzyżowaniach ulic, gdzie wysokość budynków może wynieść nawet ponad 100 m i być porównywalna lub wyższa niż Sea Towers.

Natomiast Semeko i PKP optują za wizją "bogatszą" w liczbę wysokościowców, na co miasto nie chce przystać. Stąd prace nad "urealnieniem" - jak się wyraził prezydent Stępa.

Po północnej stronie ul. Jana z Kolna, vis a vis Hal Targowych zobacz na mapie Gdyni doszło już nawet do pierwszych wyburzeń kilku baraków. Jednak nie mają one związku z projektem deweloperskim Gdynia Międzytorze.

Świadomość, że w najbliższych latach Międzytorze będzie się zmieniać powoduje pewną aktywność wśród właścicieli sąsiednich działek.

  • Na ukończeniu jest przebudowa części magazynowej biurowca MAG (po prawej) na funkcje biurowe. W kolejnym etapie zmieni się także elewacja frontu.
  • W nowej części biurowca MAG znajdzie się ok. 5 tys. m kw. powierzchni najmu
  • Biurowiec MAG posiada sześć kondygnacji. Na parterze znajdą się usługi, a na piętrach biura.
Przy ul. Wendy 15 zobacz na mapie Gdyni swoją siedzibę ma Morska Agencja Gdynia zajmująca się transportem i logistyką. Biurowiec MAG przechodzi właśnie przebudowę, która jest już na finiszu. Jedna z części magazynowych znajdująca się na na tyłach głównego budynku (i połączona z nim) została przekształcona w sześciokondygnacyjny biurowiec o powierzchni najmu ok. 5 tys. m kw.

Parter przeznaczony jest na usługi i handel, natomiast na piętrach otwierać się będą biura.

- Obecnie mamy wynajęte ok 50 proc. powierzchni - mówi Krzysztof Laskowski, wiceprezes Morskiej Agencji Gdynia. - Najemcy zaczną wprowadzać się na przełomie maja i czerwca.
Jeszcze w tym roku rozpocznie się i zakończy modernizacja frontowej części obiektu, będącej siedzibą MAG. Prace polegać będą głównie na dopasowaniu wyglądu elewacji do nowej części biurowej.

W dalszej perspektywie czasowej ma zostać przebudowany także kolejny magazyn znajdujący się w drugim skrzydle obiektu.

Po sąsiedzku swoją działkę posiada także Invest Komfort zobacz na mapie Gdyni. Obecnie na tym terenie funkcjonuje m.in.: parterowy market budowlany, tor gokartowy oraz elektroniczny paintball. Jakie są plany dewelopera?

- Teren jest obecnie przygotowywany do prac rozbiórkowych. Na obecnym etapie trwają prace projektowe, które zgodnie z zapisami planu miejscowego zakładają na tym obszarze funkcje mieszkaniowo-usługowe - informuje Krzysztof Król z biura prasowego obsługującego Invest Komfort.
Poczta Polska szykuje się do sprzedaży nieatrakcyjnego wizualnie, ale znajdującego się w atrakcyjnej lokalizacji biurowca. Poczta Polska szykuje się do sprzedaży nieatrakcyjnego wizualnie, ale znajdującego się w atrakcyjnej lokalizacji biurowca.
Przy placu Konstytucji 2 zobacz na mapie Gdyni, również przy granicy Międzytorza, teren o powierzchni blisko 10 tys. m kw. posiada Poczta Polska. W zeszłym roku pisaliśmy o tym, że spółka jest zainteresowana uszczknięciem kawałka z inwestycyjnego tortu PKP i Semeko.

Obecnie pocztowcy rozważają sprzedaż terenu wraz ze znajdującym się tam budynkiem biurowym o powierzchni użytkowej wynoszącej ponad 10,4 tys. m kw. Wybudowany w latach 1960-65 obiekt w najwyższej części posiada 10 kondygnacji.

- Nie zapadły jeszcze decyzje odnośnie terminów i warunków sprzedaży. Obecnie prowadzimy analizy przygotowawcze - mówi Agnieszka Kurek z biura prasowego Poczty Polskiej S.A.
Niewykluczone, że nabędzie go właśnie inwestor Międzytorza.

Miejsca

Opinie (186) 3 zablokowane

  • Proponuję zasypać kanały portportowe i wybudować miasto...

    tereny portowe jak i tereny pod przemysł powinny być chronione przed zabudową... PORT W GDYNI KURCZY SIĘ I UMIERA!!!

    • 2 1

  • Nowojorski Manhattan w Gdyni

    No to w Gdyni będzie jak na Manhattanie w Nowym Jorku. Stoi już Sea Tower i do kompletu z tymi budynkami i morskimi wodami będzie nieco przypominać pierwowzór z USA. Później jeszcze w głębi zatoki trzeba by usypać wysepkę i postawić coś na wzór statuy wolności, np. wielką postać Kaszuba z pełną siecią ryb na tle herbu Gdyni a propos.

    • 6 2

  • Między torze w Gdyni

    To miasto portowe i powinno się tu budować to co jest infrastrukturą dla stoczni zaplecze produkcyjne dla produkcji statków i remontów. A nie wieźowce? Po to budowano to miasto tutaj. Cały wysiłek Polski przedwojennej na marne? Dla jakiejś fantazji. Ktoś musi zatrzymać tę myśl o zmianach w złom stronę. Jakoś inne kraje jak Niemcy Holandia itp. Mogą mieć stocznie i praca jest nawet dla emigrantów. A Polska woli budowę domów w porcie prawie? Moźe na plaźy Hotele postacie i odrodzić teren, wstęp tylko dla gości hotelowych? A Polaczek mały niech idzie na szcz*w?

    • 0 2

  • Radni Prawa i Sprawiedliwości (9)

    byli i są przeciwni dokonanej w znacznym stopniu likwidacji gospodarki morskiej naszego miasta, w którym jedynie port pozostaje liczącym się podmiotem na międzynarodowej arenie przemysłu. Doceniając potencjał Gdyni w zakresie możliwości rozwoju usług związanych z turystyką uważamy, że nie można w tworzeniu wizji rozwoju miasta przedkładać ich ponad priorytet, jakim jest utrzymanie i funkcjonowanie gospodarki morskiej. Między innymi dlatego byliśmy przeciwni przyjęciu przez Radę Miasta Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni. Pokłosiem dotychczasowej polityki władz miasta jest konflikt pomiędzy Gminą i Portem o granice obszaru nadmorskiego, które mają zostać zabudowane przez deweloperów.
    W odróżnieniu od władz miasta uważamy, że całość dotychczasowej polityki wobec zagospodarowania terenów podalmorowskich, postoczniowych i Międzytorza może okazać się błędna, gdyż jeżeli w wyniku działań Państwa Polskiego i zmian rynkowych nadejdzie ożywienie przemysłu stoczniowego i rybołówstwa, a tym samym będą potrzebne tereny przymorskie, to jak w tej sytuacji Gdynia będzie w stanie odpowiedzieć na potrzeby rynku nie posiadając odpowiedniej infrastruktury ? Wybiegając w przyszłość powinniśmy decyzje o zagospodarowaniu tych terenów pozostawić przyszłym pokoleniom, a tymczasem użytkować je w taki sposób, aby mogły wrócić do swojej poprzedniej funkcji gdy zajdzie taka potrzeba. Po 25 latach transformacji już mamy przykłady ożywienia w innych branżach, które w tym okresie malały na znaczeniu, a teraz rozkwitają na nowo, np. transport kolejowy zarówno zbiorowy jak i towarowy (w naszym przypadku kolej metropolitalna po trasie przedwojennej kolei). Kraje ościenne nie zniszczyły bezrefleksyjnie terenów związanych z gospodarką morską, choć ta przeżywała kryzys. Co więcej np. w sąsiednich Niemczech udało się stworzyć odpowiedni klimat aby rozwijać się mógł przemysł stoczniowy gdy w Polsce stocznie zamykano. Możemy się tylko domyślać, kto cieszy się ze stawiania gigantycznych wieżowców w Gdyni w miejscach, gdzie nie odrodzi się polski przemysł morski.

    Paweł Stolarczyk
    Przewodniczący Klubu Radnych PiS
    w Radzie Miasta Gdyni

    • 15 18

    • Popieram

      jak Gdynia ma się utrzymać ze szklanych wieżowców, trzeba przywrócić przemysł morski, żeglugę handlową, rybołówstwo itd. Takie zamiary miał rząd przedwojenny gdy budował Gdynię. A teraz nie ma żadnej koncepcji rozwoju gospodarczego.

      • 1 0

    • "Możemy się tylko domyślać, kto cieszy się ze stawiania gigantycznych wieżowców w Gdyni w miejscach, gdzie nie odrodzi się

      Przepraszam, ale na Międzytorzu nigdy nie było przemysłu morskiego, więc o co chodzi z tym "nie odrodzi się polski przemysł morski"? Coś się teoria z faktami nie zgadza.

      • 1 3

    • W stolicy Norwegii (2)

      także zabudowano tereny postoczniowe

      • 6 4

      • (1)

        w Sztokholmie również. Także częściowo w Hamburgu, Sydney, Rotterdamie itd.

        • 4 4

        • Jest mała różnica. W Sztoholmie, Hambugu, Sydney, Rotterdamie nie ma PIS-u.:)

          • 1 2

    • Nie osmieszajcie się :)

      • 1 4

    • buhahaha jakby mieszkańcy Gdyni byli zainteresowani waszym zdaniem

      to nie bylibyście tylko nędzną opozycją, która dostała się do rady miasta najwyraźniej przez przypadek. Oszczędźcie wstydu. Chociaż i tak już za późno.
      Lepiej będzie jeśli tak jak Horała odwrócicie się na pięcie od wyborców i pojedziecie do Warszawy służyć Jarosławowi nie wychylając się za bardzo.

      • 4 8

    • a co nas obchodzą radni PiS ?
      oni są przeciwni wszystkiemu.
      a do tego starają się o postawienie pomnika ś.p. Lecha Kaczyńskiego - niedoczekanie !!!!

      • 3 8

    • I bardzo słusznie

      Obecni "administratorzy" Gdyni (bo nie są władzą tylko tymczasowym "demokratycznym zarządem" i powinni wsłuchiwać się w głos suwerena)) będą rozliczeni przez przyszłe pokolenia,
      Gdynia jest bowiem wspólnym dziełem przedwojennego Polskiego Państwa oraz żyjących wtedy pokoleń Polaków. Została wybudowana dla potrzeb polskiej gospodarki morskiej, której podstawą jest gdyński port z całą jego infrastrukturą.
      Ta podstawowa funkcja miasta Gdyni jako zaplecza portu była z powodzeniem kontynuowana przez następne lata.
      Obecne działania samorządu są całkowicie sprzeczne z tym polskim przeznaczeniem miasta Gdyni i jego portu.
      Oddawanie portowego miasta Gdyni (terenów portowych) DEWELOPEROM to wstyd i hańba!! Pytam gdzie są URBANIŚCI Gdyni?
      Stawianie na deweloperkę jako rozwój miasta to szczyt bezmyślności.
      Obecny "zarząd" robi z Gdyni miasto "komercyjne" dla celebrytów i turystów, a z mieszkańców konsumentów,

      • 6 3

  • Świętojańska (23)

    miała być deptakiem, kocham obietnice i realizacje prezydenta Szczurka

    • 140 82

    • Starowiejska też miała być deptakiem (3)

      Obiecanki cacanki

      • 10 6

      • Starowiejska i Świętojańska. I jeszcze cały Skwer Kościuszki. W sumie to Władyslawa IV i 10 lutego też powinny. Można zamknąć całe centrum Gdynia. Pięknie to będzie wyglądało. Wszyscy chodzą na piechotę, cisza, żadnych spalin. Lidzi też nie bo się wyprowadzą z takiej dziury. Pięknie:)

        • 5 0

      • Starowiejska i Świętojańska nigdy nie miały być deptakami

        To są życzenia mieszkańców tamtych kamienic. Tak samo nie miało być nigdy tarasu na SeaTowers - ludzie bliscy inwestycji doskonale o tym wiedzą. To jest typowe kłamstwo dziennikarskie.

        • 4 4

      • to raczej świeża sprawa

        • 1 0

    • głupi pomysł

      • 5 1

    • nie przypominam sobie by prezydent obiecywał deptak na Świętej (5)

      Wiem ze był ruch fejsbukowo społeczny ;) który przy okazji szczerze popieram, samą idee deptaku na świętej. Ale nie kłam ze to była obietnica ty nasz internetowy prosiaczku

      • 57 28

      • (3)

        wpisz sobie w google - świętojańska deptakiem - a potem nazywaj kogoś kłamczuchem

        • 18 25

        • Jest pełno artykułów, ale o tym, że rozważane jest zamknięcie Świetojańskiej w przyszłości. (2)

          I nie mówi tego Szczurek, ani tego nie obiecuje, tylko Stępa, który rozważa, że za 3-4 lata być może Świętojańska będzie deptakiem.
          Więc nikt nie mówił ani obiecywał, że z konkretną datą Świętojańska miała być deptakiem. Jak masz cytaty w/w osób z datami i obietnicą to podaj.

          • 36 10

          • (1)

            Czy jesteś rzecznikiem prasowym Szczurka? Bo go tak zażarcie bronisz.

            • 1 15

            • jak ci brakuje argumentów to od razu pracownik UM, tak?

              • 11 1

      • ON nigdy nie obiecywał deptaka. Owszem, wypowiadał się na ten temat, bo swego czasu były duże naciski ludzi, aby taki deptak stworzyć, ale to przecież bez sensu....

        • 23 5

    • Gdzie jest FRAG (4)

      hehe, oszołomy jedne

      • 10 9

      • FRAG nie ma odwagi protestować ? (3)

        • 6 6

        • wiesz co oznacza skrót FRAG? (2)

          To G w skrócie to od Gdańska a nie Gdyni

          FRAG nigdy nie ingerował w sprawach Gdyni bo Gdynia go nie interesuje, może jak kiedyś w Gdańsku przybędzie nowa duża dzielnica o nazwie Gdynia to FRAG zacznie działać, ale najpierw trzeba przyłączyć dzielnicę Sopot.

          • 6 9

          • No ty raczej nie wiesz, bo skrót odnosi sie do aglomeracji gdańskiej a nie do miasta Gdańska.
            Cytat ze strony FRAG-u:

            "Kim jesteśmy?
            Jesteśmy grupą mieszkańców aglomeracji gdańskiej. W sposób szczególny interesujemy się kierunkiem rozwoju Trójmiasta i okolic."

            Gdzie tam masz coś tylko o Gdańsku?

            • 3 0

          • bredzisz

            Aglomeracja gdańska - Tworzy ją Gdańsk, Gdynia, Sopot (Trójmiasto) oraz miejscowości od Tczewa do Wejherowa i Władysławowa.

            https://pl.wikipedia.org/wiki/Aglomeracja_gda%C5%84ska

            • 3 2

    • Nie pomoże żaden deptak ,kiedy zimno i mokro i co tam robić nawet ławki mokre i brudne....nie ten klimat jedynie w lecie

      • 2 1

    • w d* sobie ten deptak wsadź :)

      • 6 0

    • nigdy miało nie być płatnego parkowania.... dużo można by wymieniać. (1)

      • 16 5

      • całe szczęście, że jest

        • 12 3

    • Szczurek nigdy nie był za powstaniem deptaka przy Świętojańskiej

      zawsze mówił, że jest sceptycznie nastawiony do pomysłu - i w tej kwestii go rozumiem. Mam nadzieję, że nie zrobią tam deptaka.

      Za to powinni wymusić na właścicielach niektórych kamienic odnowienie elewacji. Ciekawe czy w ogóle można ich zmuszać :/

      • 17 2

    • Obwodnica miała być deptakiem przecież! I co??

      • 31 2

    • nigdy nie miała być deptakem

      • 7 3

  • co za głupota (czy to jest treść niedozwolona?) (7)

    nie będę pisał w kółko, bo portal ma jakieś dziwaczne skrypty cenzurujące

    niemniej powtórzę pokrótce - to prowincjonalizm i głupota, bo gdzie jak nie tam maja powstawać wysokie budynki

    tymczasem UM chce max. 5 pieter w mieście?

    to jakaś kpina, kogo mieszkańcy opłacają w tym UM?

    brak wysokich budynków ogranicza rozwój miasta, nie przyciąga biznesu i skazuje Gdynię na bycie wieczną prowincją

    to jest kompletny brak odpowiedzialności

    • 13 16

    • Nigdzie nie mają powstawać wysokie budynki (1)

      terenu jest tyle że nie ma jak go zagospodarować i nie ma potrzeby budowania w góre. 5-6 kondygnacyje w zupełności wystarczą. To ma być miasto na ludzką miarę a nie korporacyjne pomniki.

      • 0 2

      • miasto na miare człowieka wcale nie oznacza braku drapaczy chmur

        kompletnie nie pojmujesz zasad tworzenia miasta na miarę człowieka

        polecam wycieczke do toronto (nie potrzeba wiz), jedynej metropolii faktycznie zbudowanej na miare człowieka

        • 0 0

    • widzę że mocne jest tu lobby budowania bunkrów

      • 1 1

    • (2)

      Bo wzorem dla UM jest badziewiasty modernizm i budy drewniane na Skwerze

      • 1 4

      • badziewiasty modernizm ?!
        co za ludzie wypowiadają się na tym forum..... żal.pl

        • 0 1

      • ale modernizm moze być też wysoki

        budynki przedwojenne w stosunku do zabudowań wioski Gdynia, to były drapacze chmur...

        • 1 0

    • 5 kondygnacji - brak wizji i prowincjonalizm

      • 0 2

  • Co za głupie pytanie patrząc na rynek i sposób budowy aktualnie preferowany przez deweloperów czyli taniej co znaczy max. 55m nie powstanie ani jeden wysokościowiec. Pozdrawiam i współczuję artykułu idącego do działu bajki.

    • 1 0

  • Ale te domy brzydkie....będzie następne g....po wybudowaniu tego (2)

    smutnego, szarego wysokiego domku w Gdyni :)

    • 4 5

    • afera

      Oby Polak(Gdynianin!) był mądry przed szkodą a nie po szkodzie jak teraz jest w Gdańsku z zabudową NowejWałowej mimo protestów(słynnego listu zacnych osób!) i tak już jest pozamiatane!!!Czy się to Gdańszczanom podoba czy nie!? Bądźmy przed szkodą!!!

      • 0 0

    • ale jeżeli ten smutny domek zyska towarzystwo na pułapie 100m

      To zyska na tym krajobraz miasta. Okropnie wygląda taki jeden dominujący kolos, ale kilka kolosów, mniejszych i większych, może zbudować zgrabną całość. I o to tutaj chodzi

      • 1 0

  • czy bliskość wody może zdestablilzować fundamenty (2)

    superwieżowców?

    • 3 3

    • Tak, dlatego w większości miast położonych nad morzem/rzekami, takich jak chociażby Nowy Jork, Miami, Los Angeles, San Francisco, Dubaj, Hong Kong, Tokio czy Sydney NIE BUDUJE SIĘ wysokościowców.

      • 1 0

    • one nie będą blisko wody

      • 0 0

  • ZERO tyle bendzie wystarczy do gdanska pojechac i dziure wstydu oglondac he he (4)

    gdansk nawet basenu jednego NIE moze wybudowac ale wizje i plany to oczywiscie

    • 1 5

    • Jakiś zapyziały kaszub się wychylił.

      • 0 0

    • Gdańsk niedawno ukończył budowę jednego basenu a 3 kolejne są w trakcie budowy ciołku jeden. W Gdańsku jest obecnie 14 basenów.

      • 1 0

    • dziury wstydu

      już nie ma ! masz spóźniony zapłon

      • 1 0

    • W Gdańsku jest mi znanych 6 basenów..Ale jest moźe i więcej. Pozdrawiam wioskę Gdynia

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Forum Rynku Nieruchomości - Korekta Kursu

3590 zł
forum
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane