• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będą projektowane ulice w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
15 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ulica w mieście powinna pełnić nie tylko funkcję transportową, ale też atrakcyjnej przestrzeni publicznej. Ulica w mieście powinna pełnić nie tylko funkcję transportową, ale też atrakcyjnej przestrzeni publicznej.

Gdańsk kontynuuje prace nad tzw. standardem ulicy miejskiej. Po przyjęciu ogólnych zapisów w studium, trwają konsultacje dodatkowego, bardziej szczegółowego dokumentu. Trudno jednak ocenić, na ile będzie on przestrzegany przez urzędników, ponieważ dotychczas uchwalone dokumenty całkowicie rozmijały się z formą realizacji miejskich inwestycji.



Czy warto uczestniczyć w dyskusjach publicznych z urzędnikami?

O pracach nad Standardem Ulicy Miejskiej ostatni raz pisaliśmy na początku ubiegłego roku. Prace nad dokumentem wprawdzie nieco zwolniły, ale nie zrezygnowano z jego przygotowania.

W ubiegłym tygodniu postanowiono poddać dyskusji z radnymi miejskimi i dzielnicowymi oraz organizacjami pozarządowymi proponowane formy realizacji ulic na poszczególnych obszarach miasta.

Urbaniści Biura Rozwoju Gdańska proponują podział ulic na trzy formy przestrzenne:
  1. Typ A: wzdłuż tych ulic dominuje zwarta zabudowa, a partery wypełnione są lokalami handlowo-usługowymi.
  2. Typ B: ulice, wzdłuż których zabudowa jest nieco bardziej urozmaicona, nie zawsze tworzy jednolitą pierzeję np. wypełniona jest blokami stojącymi bokiem do ulicy.
  3. Typ C: ulice na terenach przemysłowych, rolniczych oraz kompleksów leśnych, bez zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub w bardzo ograniczonej formie.

Podział przestrzenny ulic wg BRG. Od góry typy A, B i C. Podział przestrzenny ulic wg BRG. Od góry typy A, B i C.
Zależnie od wybranego typu, inaczej będzie kształtowany układ przestrzenny ulic:
  1. Typ A: największy priorytet przyznano chodnikom wraz z przestrzenią pod gastronomię, następnie należy skupić się na organizacji ruchu rowerowego oraz wydzielonego transportu zbiorowego, a także kształtowaniu zieleni. Najmniejszy wpływ na kształt ulicy powinien mieć ruch samochodowy.
  2. Typ B: tutaj kolejność priorytetów jest podobna jest w typie A, lecz nie przewiduje się już przestrzeni pod gastronomię, zaś chodniki mają pełnić przede wszystkim funkcję komunikacyjną (ruchu pieszego) i niekoniecznie stanowić jednocześnie atrakcyjną przestrzeń publiczną do spędzania wolnego czasu.
  3. Typ C: tutaj wskazano jedynie obowiązek realizacji chodników oraz uwzględnienia infrastruktury rowerowej i transportu zbiorowego. Transport samochodowy ma wyższy priorytet niż zieleń przyuliczna, która jest ostatnia na liście priorytetów w typie C.

Priorytety w kształtowaniu przestrzeni w zależności od typu ulicy. Priorytety w kształtowaniu przestrzeni w zależności od typu ulicy.
W dużym uproszczeniu, propozycja Biura Rozwoju Gdańska zakłada przyporządkowanie:
  1. Do typu A: obszaru Śródmieścia oraz część Wrzeszcza, a także większość głównych ulic.
  2. Do typu B: obszary zabudowy mieszkaniowo-usługowej oraz ulice, gdzie brakuje obustronnych pierzei usługowych.
  3. Do typu C: tereny przemysłowe, leśne oraz Trasa W-Z na odcinku pozbawionym chodników.

Kliknij w mapę, aby powiększyć proponowany podział ulic na terenie miasta. Kliknij w mapę, aby powiększyć proponowany podział ulic na terenie miasta.

Propozycje zmian w dokumencie Biura Rozwoju Gdańska



Obecni na warsztatach postulowali m.in.:
  • rozszerzenie sąsiedztwa typu A o obszar Biskupiej Górki, Nowego Portu oraz rejonu pętli tramwajowej przy ul. Nowej Warszawskiej - Nowej Bulońskiej (w projekcie dokumentu oznaczono te obszary jako typ B),
  • włączenie do sąsiedztwa typu A obszaru Garnizonu, rejonu Kolonii Abegga oraz Placu Generała Maczka na Strzyży (w projekcie B),
  • projektowania ul. Nowej Wałowej po stronie Siennej Grobli zgodnie z typem A (w projekcie B),
  • wydłużenia strefy A dla al. Hallera aż do samej plaży (w projekcie na odcinku brzeźnieńskim typ B),
  • podniesienia standardu planowanej ul. Nowej Sandomierskiej na Olszynce z typu C na B,
  • podniesienie kategorii z B na A rejonu ul. Podmiejskiej na Oruńskim Przedmieściu oraz fragmentu ul. Rakoczego od estakady do ul. Jaśkowa Dolina,
  • rozszerzenia sąsiedztwa B o obszar między Traktem św. Wojciecha a torami kolejowymi w południowej części (w projekcie typ C),
  • przekształcenia istniejącej ul. Świętokrzyskiej w dolnym biegu oraz fragmentu ul. Niepołomickiej w atrakcyjną przestrzeń - po realizacji alternatywnych dróg (Nowa Świętokrzyska, Nowa Niepołomicka),
  • potrzebę wykreowania lokalnych przestrzeni publicznych najwyższego typu w każdej z dzielnic m.in. na Siedlcach, Aniołkach, Osowej i w Pasie Nadmorskim,
  • niedopuszczenia do budowy Drogi Czerwonej w formie drogowej trasy tranzytowej.

Warsztaty nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Być może radni i miejscy działacze zaczynają wątpić w sens współpracy z urzędnikami? Warsztaty nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Być może radni i miejscy działacze zaczynają wątpić w sens współpracy z urzędnikami?

Ostateczny projekt do konsultacji w tym roku



- Na warsztatach z radnymi i organizacjami pozarządowymi nie kończymy konsultacji. Zbierzemy wszystkie uwagi celem przygotowania pełnego już dokumentu do konsultacji, z częścią graficzną oraz tekstową - zapowiada Adam Rodziewicz z Biura Rozwoju Gdańska.
- Wyłożenie do publicznego wglądu wstępnie planujemy we wrześniu - październiku - dodaje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
  • Tzw. opaska wzdłuż jezdni ul. Nowej Bulońskiej (przebudowanej Jabłoniowej) jest niewiele węższa od chodnika po prawej, obok znacznie szerszej drogi rowerowej.
  • Fragment nowej ulicy dojazdowej do nowego kompleksu edukacyjnego przy ul. Jabłoniowej. Wiaty na wąskim chodniku będą zmuszały do wchodzenia na drogę dla rowerów.
  • Na ul. Łukasiewicza z dopuszczeniem parkowania na nowych chodnikach.
  • Nowy chodnik dla pieszych i kierowców na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu Dolnym.

Czy opracowanie kolejnego dokument ma sens?



Przypomnijmy, że Standard Ulicy Miejskim będzie kolejnym dokumentem (wcześniej przyjęto Strategię 2030 Plus oraz Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej), który ma się przyczynić do podnoszenia jakości przestrzeni publicznej i w założeniach być przestrzegany przez pozostałe jednostki miasta odpowiedzialne za przygotowanie i zlecanie projektów budowlanych.

Dotychczasowa praktyka pokazuje jednak, że wypracowane w konsultacjach społecznych rozwiązania są całkowicie lekceważone przy realizacji zadań inwestycyjnych.

Wbrew wynikom konsultacji, wciąż normą jest projektowanie chodników dla użytku wspólnego pieszych i kierowców (np. Trakt Konny w pobliżu Placu Zebrań Ludowych lub ul. Waryńskiego czy Kochanowskiego, Łukasiewicza i wiele innych), zaś na nowych ulicach chodniki są nieraz węższe niż drogi dla rowerzystów (np. Nowa Bulońska Północna).

Nadal pojawiają się też koncepcje budowy terenochłonnych wysp centralnych (np. Nowa Świętokrzyska), które miały odejść w niepamięć na terenach zabudowy mieszkaniowo-usługowej.

Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych


Ulica Nowa Wałowa bez chodników na odcinku do al. Zwycięstwa i Bramy Oliwskiej. Ulica Nowa Wałowa bez chodników na odcinku do al. Zwycięstwa i Bramy Oliwskiej.
Przysłowiową "wisienką na torcie" pozostaje ul. Nowa Wałowa (ks. Popiełuszki), która w założeniu ma być wizytówką Młodego Miasta, a jednocześnie nie posiada chodnika na najbardziej newralgicznym odcinku, czyli nad torami kolejowymi, zaś znajdujący się tuż obok Żółty Wiadukt wciąż pozbawiony jest udogodnień dla osób starszych, niepełnosprawnych ruchowo i rowerzystów.

Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • Planów mają dużo, ciekawie to wygląda ale kiedy realizacja? Za 30 lat??

    • 16 5

  • (1)

    W dużej mierze o tym jak wygląda ulica, jaką ma szerokość, jakie promienie łuków itp nie decydują urzędnicy ale PRAWO czyli warunki techniczne projektowania dróg zawarte w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury

    • 24 5

    • i w tym rozporządzeniu nadal można się dość swobodnie poruszać

      • 1 0

  • Najwyższy czas (20)

    Powołać lobbystyczne stowarzyszenie kierowców, którzy jako jedyni z użytkowników dróg płacą w związku z ich używaniem specjalne podatki w cenie paliwa a jednocześnie są bez przerwy dyskryminowani i flekowani przez różnej maści ekooszołomów i zbawców ludzkości.

    • 45 40

    • No to siup

      powołuj jak masz taką potrzebę.
      Działaj żeby kierowcom było lepiej, a nie marudź w komentarzach pod artykułem.

      • 10 10

    • Płacą na drogi, nie na ulice. Zapoznaj się czym różni się jedno od drugiego.

      • 16 11

    • Opinia wyróżniona

      (8)

      Na razie na ulicę w mieście nie płacisz w paliwie ani grosza, płacisz tylko na funduszy dróg krajowych, do którego i tak trzeba jeszcze dokładać z podatków nas wszystkich.
      Moze faktycznie czas, żeby kierowcy zaczęli rzeczywiście pokrywać faktyczny koszt utrzymania ulic w mieście, ale to będzie oznaczać parkowanie za 50 zł i płatny wjazd do centrum.
      Policzyłes już ile będziesz miał do oddania za tunel pod Martwą Wisłą?

      • 56 67

      • rozumiem że ty nie potrzebujesz dróg?

        pogotowie przyleci do każdego śmigłowcem, towary do sklepu same sobie przyjdą, a zamiast autobusów i taxi wszyscy będą jeździć hulajnogami i rowerami, tak?

        • 13 6

      • Placi sie podatki. Gdansk to miasto niekompetentnych urzednikow. Ile pieniedzy poszlo na wiadukt dla tramwajow bretowo pkm. Ile tam osob przesiada sie . To chyba najdrozsza inwestycja po przeliczeniu na pasazera. Jezdzilem zbiorkomem w warszawie.

        • 9 2

      • Najlepiej ustalić cenę parkingu na 100 zł za 5 minut wtedy nikt do miasta nie wjedzie A komunikację miejską 5 zł za jeden przystanek wtedy wszyscy będą chodzić pieszo i używać rowerów i świat stanie się piękny i zielony i Malediwy nie utonął

        • 8 3

      • A piesi nie korzystają z infrastruktury oraz komunikacji? Myślicie że bilety pokrywają koszty? Jak zwykle wojna piesi i kierowcy, a nie ma nikogo mądrego tutaj jedynie skrajności to takie polskie

        • 7 0

      • (1)

        W paliwie jest zawarty bardzo wysoki podatek`Miasto i Panstwo w ktorym placimy podatek to jeden organizm,a tunel hmm ..doskonala inwestycja :)
        Pozdrawiam

        • 2 0

        • problem w tym że podatek *Na Drogi* nie idzie wcale na te drogi

          a prędzej docelowo na "te nagrody nam się po prostu należały"

          • 2 0

      • To może rowerzyści zaczną płacić za ścieżki rowerowe a piesi za chodniki i linie tramwajowe.

        • 2 1

      • rowerzyści i uczestniczy innych pojazdów też powinni jakoś płacić.

        Faktycznie, jeśli chodzi o to miasto, to wszystkie ulice powinny przejść pod zarząd państwowy.

        • 0 0

    • Kolejny mistrz powielania legend się wypowiedział (1)

      Poczytaj sobie dane finansowe z gddkia. ten wasz podatek w paliwie wystarcza może na odśnieżanie. Poza tym każdy korzysta z transportu i paliwa, robiąc codziennie przywiezione zakupy, jeżdżąc komunikacją etc. No ogarnij sobie, że praktycznie każdy ma samochód (662auta/1000 obywateli) więc każdy płaci. Tylko nie każdy się pcha na chama tym autem do centrum.

      • 22 8

      • Odśnieżanie w miastach też idzie z podatków lokalnych

        • 13 1

    • Podatki z paliwa nie idą na drogi miejskie, te utrzymywane są w całości z podatków lokalnych (1)

      ...indywidualny ruch samochodowy w miastach generuje ogromne koszty społeczne. Najwyższy czas z tym skończyć

      • 19 9

      • po wprowadzeniu takiego podatku w Gdańsku, zaraz wszysyc beda jeździć na tablicach gda ga gtc gsp

        • 2 1

    • (1)

      Przecież już masz - Partia Kierowców.
      Wchodzi w skład korwinowej Konfederacji, razem z cała resztą koserwooszołomów, antyszczepionkowców, płaskoziemców i innych dziwaków.
      Tylko żebyś nie był zaskoczony, jak ci drogi sprywatyzują ;)

      • 13 8

      • oprócz Korwina do partii kierowców należy Patryk Jaki i Łukasz Warzecha- publicysta wiadomo jakich pism

        nie mówiąc o uczulonym na rowerzystów byłym ministrze spraw zagranicznych Waszczykowskim

        • 4 4

    • (1)

      Miłego stania w korku przyspawany do auta

      • 6 7

      • Pampers już zmieniony?

        • 6 5

    • kierowcy nie sa jedynymi użytkownikami dróg, którzy na nie płacą

      jeśli sieć dróg i ulic, jeśli jest planowana z myślą głównie lub wyłącznie o potrzebach kierowców, to kierowcy wcale nie są zadowoleni: najbardziej przecież na drogach i na parkingach kierowcom przeszkadzają inni kierowcy (samochody, jako najbardziej terenochłonne pojazdy, konkurują o przestrzeń z innymi samochodami - inaczej mówiąc samochód w mieście stał się ofiarą własnego sukcesu. J23 obudź się i naucz patrzeć systemowo.

      • 4 2

  • hehe

    nie dozyjemy czasów, gdy gdańsk chociaż zacznie przypominać miasto. każda okazja na to została zdeptana ruską myślą urbanistyczną. zapraszam do europy. można zobaczyć jak wygląda miasto. gdańsk - ta ukraińska poczwara - może kiedyś była miastem. teraz jest poligonem polskiej indolencji urzedników z brakiem wizji i pomysłu, uginających się pod dyktando inwestorów i mieszkańców zakochanych w samochodach, stacjonujących w kowalach i baninie. żałosne.

    • 46 12

  • Plan planem, pieniazki za plan wydane, a deweloper juz tam dawno wybudowal... Slowo przeciwko slowu, co nie?

    • 23 5

  • nowe ulice którymi jeździ 5 aut dziennie, a na świętokrzyskiej, którą jeździ dziennie kilkadziesiąt tyś aut remont nawierzchni (2)

    normalnie co za idioci tym wszystkim zarządzają. po co robić w lato, lepiej od września jak bachory do szkoły idą. jeszcze tak z 20tyś nowych świateł, najlepiej nie zsynchronizowanych z już istniejącymi (jak ma to miejsce w całym trójmieście). łączyć osiedla, nowe pary, synchronizować światła żeby 50 aut nie musiało się zatrzymywać bez sensu. zamiast odkorkowywać miasto, to ci robią wszystko żeby jeszcze bardziej je zatkać. chyba nie da się już bardziej...

    • 37 14

    • Masz rydwan, wiec przestan narzekac.

      • 7 5

    • a jak tam twoje bachory?

      • 1 3

  • (3)

    Ja bym uderzył mocno, tzn to odległych osiedli dwupasmówka powinna mieć jeden pas przeznaczony tylko i wyłącznie dla komunikacji zbiorowej. Niech sobie samochodu stoją w 10km korku żeby raz na 10 minut mógł przemknąć autobus.

    • 23 15

    • tak (2)

      racja. szkoda że opinie takie jak twoja są tak mało popularne. ale może wreszcie kiedyś ten naród mentalnych rusków zacznie logicznie myśleć.

      • 5 2

      • Jakie opinie? (1)

        Najważniejsze żeby inni mieli źle?
        Jakie to polskie...

        • 3 4

        • Lepiej uzależniać priorytety komunikacji od zasobności portfela i światopoglądu. Stać ciebie na samochód (albo i nie, ale masz mózg zwapniony przez samochodozę) - należy ci się pierwszeństwo. Co z tego, że w autobusie jest 100 osób, które po prostu chcą dostać się do pracy/szkoły/gdziekolwiek bez manifestowania poglądów typu "w autobusie śmierdzi", "w samochodzie jest wygodnie", "autobus jest dla plebsu" itp.

          • 3 4

  • Pomysł świetny, co do wykonania... wykonania nie będzie więc nie ma jak ocenić.

    • 12 4

  • Opinia wyróżniona

    Nie uwierzę dopóki nie zobaczę (4)

    W dobie i**otycznych rozwiązań na nowych ulicach czy skrzyżowaniach nie wierzę, że ktoś u nas jest w stanie zaprojektowac ukłąd drogowy od razu dobrze i bez poprawek. Takie przykłady głupoty jak Wałowa bez chodnika, czy zjazdy z Obwodowej bez pasów rozbiegowych, albo światła co 100m działające zupełnie przypadkowo. To charakterystyczne dla Polski.

    • 144 13

    • jak będą projektowane gdańskie ulice?

      jedyna prawidłowa odpowiedź brzmi;
      drogo i głupio !!!

      • 16 3

    • jakie kryteria jakości przyjmujesz przy ocenie nowych ulic czy skrzyżowań?

      niektórzy uważają, że najwazniejsza jest przepustowość skrzyżowania dla pojazdów, inni że najwazniejszy jest komfort i bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Te oczekiwania można spełnić jedynie zakładając, że prędkość samochodów będzie umiarkowana. Są niestety tacy, którzy uważają, że w mieście powinny powstawać drogi szybkiego ruchu, estakady i inne rozwiązania zapewniające "bezkolizyjność ruchu pojazdów". Te pomysły -najbardziej kosztowne - nie pasują do nowoczesnego miasta. Ciekawe, jak się odniesiesz do tej opinii.

      • 8 3

    • Wałowa bez chodnika

      To akurat łatwo naprawić. Szerokość pasów ruchu w Polsce zgodnie z przepisami jest bardzo duża - spokojnie można je zwęzić i "wykroić" chodnik, chociaż z jednej strony

      • 3 0

    • nie zajmujcie się czymś co wam nie wychodzi

      są inne zajęcia

      • 0 0

  • Ta ta ta

    Przejonaliśmy się na podstawie planów dla letnicy i nowego portu. Developer powiedział jak ma być zapłacił i teraz sam bedzie finansował budowe drogi.

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane