• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.

To już koniec marzeń o powrocie SKM do Nowego Portu. Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port zobacz na mapie Gdańska pod zabudowę usługową lub mieszkaniowo-usługową. Radni jednogłośnie zgodzili się na rozpoczęcie prac nad nowym planem zagospodarowania.



Do którego przystanku powinny być wznowione kursy pociągów SKM?

Przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie w rejonie ul. Podjazd funkcjonował do grudnia 2002 r.

Pięć lat później wraz z modernizacją przejazdu przez tory na wysokości skrzyżowania Oliwska - Przemysłowa zobacz na mapie Gdańska zdemontowano tor, którym mogły dotrzeć tutaj pociągi.

Obecnie dawny peron jest niemal w całości zarośnięty. Próżno szukać tutaj tablic informacyjnych, torów czy pozostałej infrastruktury kolejowej. Te zostały już usunięte ponad dekadę temu. Pamiątką po przystanku pozostaje jeszcze fragment wiaty przy wejściu na peron.

SKM dla mieszkańców nowych osiedli w Letnicy



W ostatnich latach wrócił pomysł reaktywacji połączenia SKM na tej linii - przede wszystkim ze względu na wyrastające jak grzyby po deszczu osiedla w Letnicy. Kolejarze pierwotnie chcieli dokonać rozbiórki wszystkich przystanków na dawnej trasie SKM, jednak plany te pokrzyżował konserwator zabytków, który uratował przed rozbiórką przystanki Gdańsk Stocznia (peron do Nowego Portu), Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno. PKP zgodziło się też na pozostawienie peronu przy Węźle Kliniczna (Gdańsk Nowe Szkoty).

SKM nie dojedzie do przystanku Nowy Port



Teraz okazuje się, że nawet jeżeli dojdzie kiedykolwiek do reaktywacji połączenia, to pociągi nie dotrą już do centrum Nowego Portu, a co najwyżej do przystanku Gdańsk Brzeźno. Prezydent Gdańska i Biuro Rozwoju Gdańska zgodzili się przychylić do prośby kolejarzy, by teren przystanku Nowy Port całkowicie wyłączyć z funkcji kolejowej.

- W 2017 r. PKP złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego celem wprowadzenia na wskazanym terenie ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy usługowej. Ponieważ możliwości inwestycyjne dzielnicy Nowy Port są ograniczone - jest to dzielnica, której struktury pozwalają jedynie na niewielkie uzupełnienia zabudowy - w perspektywie najbliższych lat liczba mieszkańców nie wzrośnie do poziomu uzasadniającego prowadzenie na tym odcinku przewozów SKM na poziomie rentownym. Uznano zatem, że dzielnica Nowy Port obsługiwana będzie w zakresie transportu zbiorowego tramwajem oraz autobusem, których ofertę przewozową można w miarę potrzeb wzbogacić - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Warto podkreślić, że PKP wystąpiło również z podobnym wnioskiem dla przystanku Gdańsk Brzeźno, na co jednak - przynajmniej na razie - nie ma zgody m.in. ze względu na wspomnianą ochronę konserwatorską.

  • Projektem planu będą również objęte istniejące budynki przy ul. Podjazd.
  • Z rejonu dawnego przystanku widać m.in. pomnik na Westerplatte.
  • Z okolic dawnego przystanku roztacza się też widok na wejście na portu.

Urzędnicy: Nowemu Portowi wystarczą tramwaje i autobusy



Zdaniem BRG istnieje ekonomiczno-transportowe uzasadnienia reaktywacji połączenia SKM, lecz jedynie do wysokości Letnicy (przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa) lub ewentualnie przystanku Gdańsk Brzeźno. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przystanek Nowy Port nie został już nawet uwzględniony.

- W ostatnich latach funkcjonowania SKM w kierunku Nowego Portu przystanki końcowe (Brzeźno oraz Nowy Port) charakteryzowały się znikomym potokiem pasażerskim w stosunku do możliwości przewozowych SKM. Atrakcyjniejszą alternatywą dla mieszkańców Nowego Portu była trasa tramwajowa m.in. ze względu na większą częstotliwość kursowania tramwajów oraz jej trasowanie w sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i usługowych. To było właśnie jednym z powodów zawieszenia przewozów SKM do Nowego Portu - dodaje Damszel-Turek.
Granice planu zagospodarowania przestrzennego. Granice planu zagospodarowania przestrzennego.

Radni jednogłośnie poparli sporządzenie nowego planu



Na ostatnią sesję Rady Miasta Gdańska skierowano uchwałę o przystąpieniu do sporządzania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Nowy Port rejon ulicy Oliwskiej i dawnego dworca kolejowego Nowy Port w mieście Gdańsku".

- Północną część obszaru objętego granicami planu stanowią wyłączone z eksploatacji tereny po dawnym torowisku, przeznaczone w planie obowiązującym pod funkcje stacji kolejowej oraz szlaku kolejowego. Z uwagi na niezasadność reaktywacji linii SKM w jej końcowym przebiegu (do Nowego Portu) właściwa jest zmiana przeznaczenia tego terenu i zwiększenie jego możliwości inwestycyjnych. Część południowa objęta została granicami Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdańska dla obszaru Nowy Port z Twierdzą Wisłoujście. W związku z powyższym częściowo zmianie mogą ulec ustalenia dotyczące funkcji przewidzianej dla tego terenu (administracja, usługi, parking). Przeanalizowane zostaną możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej bądź mieszkaniowo-usługowej, jako wzmocnienie procesu rewitalizacji społeczno-przestrzennej poprzez uzupełnienie tkanki miejskiej nową zabudową wpisującą się w charakter otoczenia i dopełniającą zabytkową tkankę Nowego Portu - czytamy w uzasadnieniu przystąpienia do sporządzania nowego MPZP.
Przystąpienie do sporządzania nowego planu pozytywnie zaopiniowała Komisja Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska. Stanowiska w tej sprawie nie zajęła natomiast lokalna rada dzielnicy.

Uchwała na sesji została przyjęta jednogłośnie 27 głosami radnych. Przed głosowaniem żaden radny nie zgłosił chęci zabrania głosu.

W trakcie przygotowania artykułu próbowaliśmy dowiedzieć się, jakie plany wobec działki w Nowym Porcie mają kolejarze. Mimo zapewnień o rychłej odpowiedzi, nie uzyskaliśmy jej przez ponad tydzień.

Miejsca

Opinie (504) ponad 20 zablokowanych

  • Ludzie kupujcie samochody! (2)

    Bo na komunikację zbiorową nie można liczyć! W Gdańsku mówi się jedno a robi drugie!!!

    • 35 11

    • e tam samochody

      kupujcie rydwany - przedstawiciele miasta wiedza co robią i dlatego już kupili rydwan - rydwany to jest przyszłość

      • 14 5

    • i gdzie tym samochodem dojedziesz - stój kierowco w korkach

      w Gdańsku miejskie władze utrudniają życie kierowcom jak tylko mogą, przejścia naziemne, sygnalizacje, gdzie tylko się da, poziom bezpieczeństwa dla pieszych też niższy

      • 2 1

  • xDD powaga, durnie same decydują

    tylko TERAZ się liczy. Zamiast kurde robić coś z myślą dla ludzi i na tym się bogacić, to chwilowy mały zysk się im tylko liczy. Broń mnie przed ich kolejnymi kadencjami..
    Więcej mieszkań = większy popyt na SKM. Ale SKM nie będzie bo... mieszkania wybudowali na SKM. Nagroda wyjątkowej głupoty proszę dla tych ludzi

    • 35 6

  • (2)

    I poco to.skm papi radna I prezydent maja racje budowac osiedle I galeria na nowy pprcieby sie przydala jak padla zatoka niema gdzie chodzic na zakupy

    • 10 14

    • (1)

      Co za bzdury. W Porcie masz 2 biedronki i Livio, nie liczę mniejszych sklepów, piekarni. Nadal twierdzisz, że nie ma gdzie zrobić zakupów? Kolejna galeria handlowa jest niepotrzebna, ich jest w Gdańsku wystarczająco

      • 6 4

      • Sklepiki,pitcernie padają.Brak zielonego ryneczku,pasmanterii,drogerii np.Rossmann.

        • 0 0

  • podwyższyć opłaty za parkingi i wjazd do miast i dzielnic

    a wtedy SKM i inne środki komunikacji będą rentowne, miasto zarobi i będzie mniej samochodów na ulicach

    • 15 11

  • Czego marudzicie? (8)

    Przecież do Nowego Portu jeżdżą tramwaje i autobusy. Narzekania, że dzielnica jest pozbawiona transportu to zwyczajne kłamstwo. A pamiętam jak SKM jeździła tam to składy były prawie puste. Kto to będzie utrzymywał?

    • 20 43

    • skm jezdzila co 2 godziny dlatego sklady byly puste, powinna jezdzic co 15 minut to beda pelne (4)

      • 16 6

      • (3)

        W Nowym Porcie praktycznie nic nie ma. Kto wg ciebie będzie tu jeździł co 15 min? To może niech co 1 min jeżdżą, wówczas to już całkiem przepełnione będą

        • 11 8

        • Będą walić tłumy, zwiedzić latarnię morską i Dom Kultury... (2)

          • 9 1

          • I do kina "1maja" (1)

            • 9 2

            • I na dancing w Wikingu...

              • 8 0

    • tramwaje Pesy to dla rogacizny (1)

      • 4 5

      • Bombardiery lepsze, baranie...

        • 3 0

    • tramwaje i autobusy to żadna komunikacja w Gdańsku, to jest dno

      dlatego każdy jedzie samochodem

      • 9 7

  • Polska kolej to kpina i tragedia. (2)

    W Niemczech jest takie partnerskie miasto dla Gdańska - Brema. I jest taka północna dzielnica Bremen-Nord. Do tej dzielnicy prowadzi jednotorowa linia kolejowa i tam się kończy. Na tej linii co pół godziny jeździ lokalny pociąg z piętrowymi wagonami (DB-Regio). Parę lat temu władze Bremy zamieniły bocznicę kolejową do jakichś zakładów w linię pasażerską obsługiwaną przez prywatnego przewoźnika. Dlaczego my robimy wszystko odwrotnie. Do lat 80-tych mieliśmy ponad 28 tys. km linii kolejowych, teraz tylko 16-tys. Jeszcze parę lat i nie będzie nic.

    • 47 9

    • To czemu baranów wybieramy od 1945r

      • 4 1

    • bo kolejami rzadzi Warszawa,a warszawa to wchodnia mentalnosc

      a dla wschodniaka wazna wlasna bryczka i wio.Infrastruktura transportowa,tory,komunikacja zbiorowa? To dla nich nic nie mowiace pojecia.Kolej to jest scisla organizacja ,porzadek,planowanie,myslenie i inwestowanie wiele lat naprzod.Myslenie mazowieckie tego nie ogarnia.Dlatego tak trudno nam sie w Polsce porozumiec.

      • 8 1

  • Zaczęli budowe nowej wyzwolenia obok nowe osiedla dla 10tys. ludzi i likwidują skm (2)

    gdzie mają rozumy?

    • 49 6

    • (1)

      Po pierwsze to nikt niczego nie likwiduje, bo zlikwidowane to zostało dawno temu. Co najwyżej nie chcą reaktywacji. Po drugie mieszkańcy nowych osiedli będą mieli bliżej do domów wysiadając w Letnicy lub Brzeźnie, a nie w Nowym Porcie

      • 6 7

      • Przystanek Gdańsk-Brzeźno to tylko nazwa!

        Ten przystanek leży już w N.Porcie.

        • 3 0

  • Widmo kolejka.....na torach (3)

    Dawno,dawno temu jeszcze za komuny kolejka do Nowego Portu jezdzila pusta dlatego zamkneli.....teraz komus odbilo na "mozg" i
    chce na nowo zeby pusta kolejka wjechala na tory.....

    • 13 30

    • jezdzila co 2 godziny, powinna teraz jezdzic co 15 minut aby byla popularna

      • 8 8

    • Zostawiles .mozg na torach czy jestes z biura rozwoju miasta? (1)

      Pomysl w okolicy beda nowe kloce stawiane. nowe tysiace ludzi beda zamieszkiwac tamte tereny....Widzisz tam wzmozony ruch samochodowy?Ten co wydal to zarzadzenie likwidacji pociagow zamienil sie z koniem na rozum.

      • 6 2

      • Nie obrażaj konia.

        • 5 1

  • Tak wybraliście (prezydent, rada miasta, rady dzielnic) - to macie. (2)

    Zarządzanie miastem jest podporządkowane całkowicie deweloperom, BRG to po prostu żenada. Komu te panie służą? Mieszkańcom, długofalowym interesom miasta??
    Betonują bez umiaru, liczy się tylko szybki zysk deweloperów, a zarządcy miasta wychodzą z założenia, że po nich choćby i potop. Co nawiasem mówiąc może mieć miejsce.
    Za jakiś czas wszystko to stanie w mega korku.

    • 46 9

    • Nie pieprz. (1)

      Tramwaje do portu jadą puste.Jak będzie potrzeba to puszczą je częściej.

      • 6 14

      • Puścić to sobie bąka możesz.

        • 12 5

  • Zabudujcie wszystko. Nie budujcie dróg dojazdowych. Likwidujcie istniejące. Nic nowego. Tak jak kiedyś likwidowaliscie linie kolejowe na Kaszuby tak teraz możecie z radością na nowo je otwierać.

    • 34 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane