• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.

To już koniec marzeń o powrocie SKM do Nowego Portu. Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port zobacz na mapie Gdańska pod zabudowę usługową lub mieszkaniowo-usługową. Radni jednogłośnie zgodzili się na rozpoczęcie prac nad nowym planem zagospodarowania.



Do którego przystanku powinny być wznowione kursy pociągów SKM?

Przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie w rejonie ul. Podjazd funkcjonował do grudnia 2002 r.

Pięć lat później wraz z modernizacją przejazdu przez tory na wysokości skrzyżowania Oliwska - Przemysłowa zobacz na mapie Gdańska zdemontowano tor, którym mogły dotrzeć tutaj pociągi.

Obecnie dawny peron jest niemal w całości zarośnięty. Próżno szukać tutaj tablic informacyjnych, torów czy pozostałej infrastruktury kolejowej. Te zostały już usunięte ponad dekadę temu. Pamiątką po przystanku pozostaje jeszcze fragment wiaty przy wejściu na peron.

SKM dla mieszkańców nowych osiedli w Letnicy



W ostatnich latach wrócił pomysł reaktywacji połączenia SKM na tej linii - przede wszystkim ze względu na wyrastające jak grzyby po deszczu osiedla w Letnicy. Kolejarze pierwotnie chcieli dokonać rozbiórki wszystkich przystanków na dawnej trasie SKM, jednak plany te pokrzyżował konserwator zabytków, który uratował przed rozbiórką przystanki Gdańsk Stocznia (peron do Nowego Portu), Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno. PKP zgodziło się też na pozostawienie peronu przy Węźle Kliniczna (Gdańsk Nowe Szkoty).

SKM nie dojedzie do przystanku Nowy Port



Teraz okazuje się, że nawet jeżeli dojdzie kiedykolwiek do reaktywacji połączenia, to pociągi nie dotrą już do centrum Nowego Portu, a co najwyżej do przystanku Gdańsk Brzeźno. Prezydent Gdańska i Biuro Rozwoju Gdańska zgodzili się przychylić do prośby kolejarzy, by teren przystanku Nowy Port całkowicie wyłączyć z funkcji kolejowej.

- W 2017 r. PKP złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego celem wprowadzenia na wskazanym terenie ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy usługowej. Ponieważ możliwości inwestycyjne dzielnicy Nowy Port są ograniczone - jest to dzielnica, której struktury pozwalają jedynie na niewielkie uzupełnienia zabudowy - w perspektywie najbliższych lat liczba mieszkańców nie wzrośnie do poziomu uzasadniającego prowadzenie na tym odcinku przewozów SKM na poziomie rentownym. Uznano zatem, że dzielnica Nowy Port obsługiwana będzie w zakresie transportu zbiorowego tramwajem oraz autobusem, których ofertę przewozową można w miarę potrzeb wzbogacić - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Warto podkreślić, że PKP wystąpiło również z podobnym wnioskiem dla przystanku Gdańsk Brzeźno, na co jednak - przynajmniej na razie - nie ma zgody m.in. ze względu na wspomnianą ochronę konserwatorską.

  • Projektem planu będą również objęte istniejące budynki przy ul. Podjazd.
  • Z rejonu dawnego przystanku widać m.in. pomnik na Westerplatte.
  • Z okolic dawnego przystanku roztacza się też widok na wejście na portu.

Urzędnicy: Nowemu Portowi wystarczą tramwaje i autobusy



Zdaniem BRG istnieje ekonomiczno-transportowe uzasadnienia reaktywacji połączenia SKM, lecz jedynie do wysokości Letnicy (przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa) lub ewentualnie przystanku Gdańsk Brzeźno. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przystanek Nowy Port nie został już nawet uwzględniony.

- W ostatnich latach funkcjonowania SKM w kierunku Nowego Portu przystanki końcowe (Brzeźno oraz Nowy Port) charakteryzowały się znikomym potokiem pasażerskim w stosunku do możliwości przewozowych SKM. Atrakcyjniejszą alternatywą dla mieszkańców Nowego Portu była trasa tramwajowa m.in. ze względu na większą częstotliwość kursowania tramwajów oraz jej trasowanie w sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i usługowych. To było właśnie jednym z powodów zawieszenia przewozów SKM do Nowego Portu - dodaje Damszel-Turek.
Granice planu zagospodarowania przestrzennego. Granice planu zagospodarowania przestrzennego.

Radni jednogłośnie poparli sporządzenie nowego planu



Na ostatnią sesję Rady Miasta Gdańska skierowano uchwałę o przystąpieniu do sporządzania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Nowy Port rejon ulicy Oliwskiej i dawnego dworca kolejowego Nowy Port w mieście Gdańsku".

- Północną część obszaru objętego granicami planu stanowią wyłączone z eksploatacji tereny po dawnym torowisku, przeznaczone w planie obowiązującym pod funkcje stacji kolejowej oraz szlaku kolejowego. Z uwagi na niezasadność reaktywacji linii SKM w jej końcowym przebiegu (do Nowego Portu) właściwa jest zmiana przeznaczenia tego terenu i zwiększenie jego możliwości inwestycyjnych. Część południowa objęta została granicami Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdańska dla obszaru Nowy Port z Twierdzą Wisłoujście. W związku z powyższym częściowo zmianie mogą ulec ustalenia dotyczące funkcji przewidzianej dla tego terenu (administracja, usługi, parking). Przeanalizowane zostaną możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej bądź mieszkaniowo-usługowej, jako wzmocnienie procesu rewitalizacji społeczno-przestrzennej poprzez uzupełnienie tkanki miejskiej nową zabudową wpisującą się w charakter otoczenia i dopełniającą zabytkową tkankę Nowego Portu - czytamy w uzasadnieniu przystąpienia do sporządzania nowego MPZP.
Przystąpienie do sporządzania nowego planu pozytywnie zaopiniowała Komisja Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska. Stanowiska w tej sprawie nie zajęła natomiast lokalna rada dzielnicy.

Uchwała na sesji została przyjęta jednogłośnie 27 głosami radnych. Przed głosowaniem żaden radny nie zgłosił chęci zabrania głosu.

W trakcie przygotowania artykułu próbowaliśmy dowiedzieć się, jakie plany wobec działki w Nowym Porcie mają kolejarze. Mimo zapewnień o rychłej odpowiedzi, nie uzyskaliśmy jej przez ponad tydzień.

Miejsca

Opinie (504) ponad 20 zablokowanych

  • Nie ma radnych lewicy ani ruchów miejskich, są tylko radni POPIS-u więc mamy co mamy

    neoliberalny bandytyzm i półgłupie miny. SKM rozwinąć koniecznie! Przecież był sensowny pomysł - i to wiele lat temu, by kolejkę puścić przez Przymorze ew. do SKM i włączy w linie aż na Olszynkę.

    Ale nie. Będzie Robyg

    • 29 11

  • Kolejne mieszkania (1)

    Kolejne mieszkania dla "wybranej" grupy. A nie dla zwykłych podatników

    • 39 10

    • Przy porcie hałas i brud,kupią tylko na wynajem.

      • 0 0

  • Nasi włodarze to zdrajcy

    Pkp tez zdrajcy
    Chcemy linii SKM do N.Portu!!!

    • 41 9

  • Przyjdą lepsi i będą wiedzieli co zrobić

    Może lepiej nie dotykajcie tego. Dajcie szansę przyszłości i lepszym planistom.

    • 17 8

  • Wigilie na peronie

    Na tym peronie odbywały się najlepsze wigilie 4 LO :D:D

    • 18 1

  • Jak milo (1)

    Świetnie, że ktokolwiek liczy się z mieszkańcami przy tychże planach zagospodarowania. Większość ludzi (czytając po komentarzach) bardzo chciałaby żeby w końcu przestań betonowa masz wspaniały Gdańsk a zająć się problemem zalewana po ulewnych deszczach, rozwojem komunikacji i zieleni, ale jak widać włodarze oraz planisci maja to głębokim poważaniu. Proponuję naprawdę zająć się tym tematem na poważanie zorganizować jakiś protest czy wydarzenie bo tak być nie może.

    • 56 6

    • oni chcą nas zabetonować, żeby nas zalało... po potopie będą znowu budowali/betonowali. I tak w kółko interes się kręci :)

      • 5 1

  • Czyzby wiesniak z gór

    Maczal w tym paluchy?

    • 7 10

  • Klika rządxi Gdańskiem !!!!! (1)

    Zrobmy cos żeby ich wywalić.Kto wie jak?i nie jestem z Pis tylko nie moge juz patrzyć jak niszczą miasto i przyrodę

    • 48 12

    • Głosuj na lewicę w następnych wyborach. Oni w Gdańsku nie rządzili, wiec można jeszcze ich przetestować :)

      • 5 6

  • Dalam zgode dla dobra miasta

    • 6 12

  • Ostatnie miesiące działania skm (33)

    do Nowego Portu - pustawe wagony. Tak było. Ta linia jest niepotrzebna

    • 23 77

    • Opinia wyróżniona

      (17)

      Linię SKM zlikwidowano w czasach największego marazmu. W Nowym Porcie ludzie siedzieli na zasiłkach, stocznia dogorywała. Tylko, że było 17 lat temu! Dzisiaj ludzie mają pracę, chcą się przemieszczać. Stoczni wprawdzie nie ma, ale są ogromne osiedla w Letnicy. Nowy Port też ma szanse na nową zabudowę. Co robi prezydent miasta? Wszystkich zmusza do korzystania z samochodów, bo przecież te tramwaje z Niemiec to tylko awarie, a do tego stoją na każdych światłach.

      • 554 62

      • jasne lepsze nowe pesy - które z powodu awarii (2)

        w ogóle nie wyjechały. Kacper są wakacje daj spokój

        • 19 40

        • Linia SKM do super miejsca (1)

          Blisko do promow do Helsinek super
          Blisko do nowo zagospodarowanych Bulwarow Nadbrzeznych super
          Dokladnie naprzeciwko Westerplatte super
          Blisko wejscie do portu super
          Z tego miejsca codziennie jezdze rowerem do Gdyni super
          ... Tory polozyc i smiga eskaemka az milo

          • 26 11

          • do starego Nowego Portu nie potrzeba żadnych tam SKM

            wystarczy jedna zmodernizowana linia tramwajowa ...
            i gitara jak mawia ferdek

            • 6 17

      • Nowy port...zabudowa? (2)

        Napisz gdzie? Napisz ilu nowych mieszkańców tam wepchniesz? Dane

        • 25 8

        • Można wydłużyć falowiec... (1)

          • 17 5

          • tjaaaa aż hen hen na samo morze

            • 8 1

      • Prezydent dała Rydwan,

        Hindusi albo inni Egipcjanie powinni dymać z rydwanem do New Port.

        • 22 18

      • Cicho tam

        Powstanie nowe osiedle z samochodami

        • 9 6

      • Ogromne osiedla w Letnicy? gdzie, na stadionie? (1)

        • 10 16

        • Na działkach

          • 11 2

      • Gadasz bzdury, ludzue ci przytakują bezmyślnie. I jeszcze twoja przygłupia opinia zistala wyróżniona.

        • 12 15

      • Jak stocznia była w Nowym Porcie bo nie kojażę ,,,

        Jezeli masz na mysli Stocznie Gdanska sprzedaną przez premiera Jarosława Kaczynskiego to do niej dojazd był dobry i bez tej lini

        • 16 6

      • Może za 100 lat ktos odważny zdecyduje się na priorytet dla komunikacji. Przecież m.in. po to powstał tristar. Echh.

        • 7 4

      • 60 minut komunikacją VS 20 minut autem (2)

        Mieszkam na Letnicy i jak chcę pojechać na Kapliczną w Jelitkowie to docieram na miejsce po 60 minutach. jazda odbywa się z przesiadką i liczę czas dojścia z domu na przystanek i z przystanku do pracy. Samochodem biorąc pod uwagę korki zajmuje mi to 20 minut. Jak policzyłem to miesięcznie dzięki jeździe autem oszczędzam 28 godzin.

        • 17 1

        • Rower tez daje rade.

          Oczywiście nie podczas deszczu czy mrozów, ale około 50 proc dojazdów dało by się wykonać na welocypedzie :)

          • 2 0

        • A jak w dotarciu do Jelitkowa pomoże Ci linia SKM do Nowego Portu? O tym przecież jest artykuł. I faktycznie, linia do Letnicy albo ewentualnie do dawnego przystanku Brzeźno ma sens. Przedłużanie jej do Nowego Portu nie. O wiele lepiej, żeby powstała tam jakaś sensowna zabudowa usługowa. Mieszkałem w Nowym Porcie i SKM jechałem może ze dwa razy, rekreacyjnie. Tramwaj zawsze był lepszą opcją.

          • 1 1

      • Co za bezsens. Obok jest tramwaj, który w kilka minut dojeżdża do SKM Politechnika. Niewielu korzystałoby z tej linii.

        Decyzja jest oczywista i słuszna.

        • 1 2

    • wtedy pociagi jezdzily co dwie godziny, aby pociagi byly popularne powinny jezdzic co 15 minut (13)

      • 38 9

      • a to jakis problem ?

        • 9 17

      • Taaa...moze co 5min (8)

        • 11 12

        • Mogłyby jeżdzić nawet co 3minuty

          Jak metro w Budapeszcie

          • 16 5

        • A co w tym dziwnego? (6)

          Za tzw. komuny w godzinach szczytu SKM-ki w postaci trzech połączonych EN-ek jeździły właśnie co pięć minut.

          • 27 4

          • (2)

            Ale nie do NP. Tu jezdzil jeden wagonik, co godzine a w szycie moze dwa na godzine.
            I po co klamac . Z pisu jestes?

            • 11 16

            • jak były na 800V to jezdzilu skaldy po 4 wagony a po zmianie napiecia na 3KV 3 wagonowe (1)

              i nie co godzine , wyzej napisalem jak kuesowaly ...

              • 4 5

              • Do Nowego Portu nie jeździły składy trzy wagonowe.
                Z dwoch powodow. Po pierwsze jeden sklad wystarczal - nie btlo potrzeby na wiecej. Po drugie - na wiekszosci przystankow trzy sklady sie nie miescily:). Wlaczjac w to dwa ostatnie Brzezno i Nowy Port. Przestan powtarzac te ewidentne bzdury i klamstwa.

                • 15 3

          • Na papierze. (2)

            Nie raz czekałem na pociąg 40 minut, a na sygnalizatorze mrugały 3 minuty. Nie raz się spóźniałem do szkoły.

            • 6 3

            • Ze jak? (1)

              Wtedy nie było wyswietlaczy za ile.będzie jechac

              • 5 2

              • 3 min >

                Były. Nawet we Wrzeszczu ... i działały!

                • 2 3

      • wtedy SKM do N Portu jezdziły w szczycie co około 20 minut a poza co 40-50 minut (2)

        z mała przerwa 1,5 godzinna w południe . A w latach 70 tych co 14 minut .....

        • 14 2

        • Dokładnie

          co 24 minuty szczyt i co 48 - poza szczytem. Główna linia SKM miała wtedy takt 2x większy - co 6 minut szczyt i 12 poza szczytem.

          • 0 2

        • No to tak jak obecnie,autobus 148 co 20 minut.

          • 0 0

    • i kto powiedział że musiały/muszą jeździć długie źółto niebieskie składy

      wystarczy szynobus, jeżeli nie będzie zbyt dużego zainteresowania

      • 22 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane