- 1 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (235 opinii)
- 2 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (297 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (883 opinie)
- 4 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
- 5 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (110 opinii)
- 6 Czy zamiast ogródków będą mieszkania? (268 opinii)
PKM odejdzie od czerwonych wiat? Wizje nowych przystanków
Charakterystyczne, czerwone wiaty, które widać z daleka, są jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Podczas planowanej rozbudowy PKM na południe, nowe przystanki będą prawdopodobnie inne. Jakie, tego nie wiadomo, na razie swoje pomysły zaprezentowali studenci.
Na razie z tym wyzwaniem zmierzyli się studenci. Ocenianych było 18 prac biorących udział w konkursie "Kolej na południe", organizowanym przez PKM SA i Uczelnie Fahrenheita.
Przyznano trzy nagrody i pięć wyróżnień. Autorzy trzech najlepiej ocenionych projektów otrzymali nagrody finansowe o łącznej wartości 15 tys. zł ufundowane przez PKM SA.
Pierwsza nagroda
Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina w uznaniu za śmiałe, całościowe, rozwiązanie wielkomiejskie łączące przystanek z bogatym programem funkcjonalnym i efektownie rozwiązaną przestrzenią publiczną.
Druga nagroda
Druga nagroda i 5 tys. zł przypadła Urszuli Całusińskiej i Klaudii Chorobińskiej. Nagrodzona praca pt. "Połączenie" została wyróżniona za rozwiązanie urbanistyczne łączące izolowane obecnie części dzielnicy za pomocą parkowej przestrzeni publicznej oraz wykazanie potencjału rozwiązania komunikacyjnego kołowego.
Trzecia nagroda
Trzecia nagroda w kwocie 3 tys. zł trafiła do Ludmiły Matsisovich i Marty Kloch. Projekt "Żółta wstążka" został doceniony za konsekwentną spójną realizację zamysłu przestrzennego łączącego różne części dzielnicy oraz zachowanie zielonego charakteru miejsca.
W drugim etapie konkursu na bazie ośmiu wybranych projektów studenci będą przygotowywać szczegółowe koncepcje innowacyjnych rozwiązań środowiskowych, społecznych i gospodarczych wzmacniających atrakcyjność kolei pasażerskiej dla użytkowników.
- Kiedy pomysły naszych studentów architektury połączymy z pomysłami i kompetencjami studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Uniwersytetu Gdańskiego, jestem przekonana, że powstaną innowacyjne, kreatywne rozwiązania, uwzględniające szereg aspektów społecznych, ekologicznych czy prozdrowotnych, które zaprojektowane teraz, będą sprawdzały się również za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat - podsumowała prof. Lucyna Nyka, dziekan Wydziału Architektury PG.
Oczywiście studenckie wizje nie są projektami przeznaczonymi do realizacji. Niewykluczone jednak, że staną się inspiracją dla przyszłych projektantów linii PKM Południe.
Dodatkowy przystanek na trasie PKM Południe
Wyróżnione prace
Pierwsze wyróżnienie
Drugie wyróżnienie
Trzecie Wyróżnienie
Czwarte wyróżnienie
Piąte wyróżnienie
O PKM Południe:
To zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.
W pierwszym etapie, do 2030 roku, powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.
Do końca 2023 roku trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedz, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.
Opinie (140) 7 zablokowanych
-
2022-06-29 17:28
Skm (1)
Zróbcie w końcu porządek z tą skm w Trójmieście bo zwariować można wiecznie spóźniona brudna i bez klimatyzacji ile lat będziemy czekać jak jesteśmy prawie tacy sami wielkością wszystkich miast i okolic jak Warszawa a jeździmy skm z lat 70 i 80 co jest?
- 6 1
-
2022-06-29 22:15
W Warszawie SKM nie należy do PKP. I tu jest odpowiedź
- 2 0
-
2022-06-29 17:29
Może nie trzeba modernizować wiat, a zainteresować się problemem rozkładu jazdy (1)
Rozkład jazdy PKM jest tak nieczytelny, że kilka razy zdarzyło się pomylić kierunki jazdy... Nawet informacja przy dworcu PKP Wrzeszcz nie wie jak jeżdżą te składy.. Może jest możliwość poprosić studentów, aby usprrawnili system informacji PKM . W taki sposób jak to działa teraz to jest to utrudnienie dla wszystkich, dla mieszkańców jak i turystów.....
- 13 2
-
2022-06-29 19:23
Od zawsze jest tak w Gdańsku.Wracam z zagranicy i pytam się ludzi w swoim mieście jak dojechać.
- 3 2
-
2022-06-29 17:34
Poprawianie wciąż cieszącego oko projektu to marnotrawienie czasu i energii (2)
Uważam, że przystanki mimo upływu lat wyglądają świeżo, co już samo w sobie jest cenne.
Czy naprawdę jest potrzeba zastąpić czerwień wszechobecną monochromatycznością, czyli jakąś bielą, czernią i szarością, ew. z odrobiną szaleństwa obecnych projektantów czyli elementami brązu?
Jest dużo do zmienienia ale wiaty powinny być na końcu takiej listy.- 13 3
-
2022-06-29 19:04
w punkt
- 1 2
-
2022-06-30 08:00
Przecież tu nie chodzi o wymianę istniejących wiat.
No ale trzeba najpierw czytać.
- 0 0
-
2022-06-29 17:36
Tak jest
usunąć te konstrukcje i wszędzie postawić pomniki tych dwóch co
ukradli księżyc, to bohaterowie walczyli pod Cedynią, bronili Westerplatte, zalozyli solidarmosc a nie Wałęsa dziś drukują miliardy banknotów i dają nie tylko swoim ...- 1 7
-
2022-06-29 18:12
Dobre
jak mówisz wizje kolorów i te koszty ponosi społeczeństwo czyli my podatnicy
za projekty tych wizji kasę pobiera twórca i to nie małą .- 2 0
-
2022-06-29 18:20
Gdzie to się zmieści
Na łostowice Swietokrzyska
- 5 1
-
2022-06-29 18:30
Może studenci mają bujną wyobraźnię, ale większość ludzi potrzebuje raczej prostoty i funkcjonalności na przystankach, a nie wydumanych wizji "szklanych domów' w krzakach.
- 9 1
-
2022-06-29 18:52
Zabezpieczcie przed wiatrem
Ślicznusie czerwone wiaty może wyglądają dobrze, zwłaszcza z samolotu, ale jak się czeka w listopadowy, wietrzny wieczór na pociąg, to człowiek chciałby jednak gdzieś się schronić przed wiatrem.
- 3 1
-
2022-06-29 19:05
Piękne mrzonki. (2)
Zamieszkałem na południu Gdańska w 2006 roku. Już wtedy(!) bito pianę na temat budowy Nowej Świętokrzyskiej. Minęło 16 lat i nie wbito nawet łopaty pod inwestycję. Jak SKM/PKM na południe powstanie do 2050 roku, to będzie cud. Większość tych, którzy potrzebują Nowej Świętokrzyskiej i SKMki teraz, nie dożyje oddania tych inwestycji do użytku. Nabudowano gigantyczną liczbę nieruchomości, dla których jedynym dojazdem jest Świętokrzyska/Niepołomicka i to ten ciąg trzeba jak najszybciej udrożnić.
- 43 9
-
2022-06-29 23:41
I co
- 0 4
-
2022-06-30 00:09
Moja opinia.
Urodziłem się w 1973r,. Przez 35 lat oglądałem resztki starej kolei Kokoszkowskiej. Poczekasz sobie ile trzeba.
- 5 0
-
2022-06-29 19:12
Pierwszych parę wyróżnień jest warte pierwszego miejsca. Natomiast wizualizacje...
Ja rozumiem studenci, ale do diaska to chyba nie studenci farmacji tylko architektury i muszą potrafić zaprezentować projekt atrakcyjnie, a nie na odpieprz jak niektóre z nich
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.