• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Utrudnienia dla pieszych na nowym osiedlu we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
28 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Donica pośrodku chodnika między budynkami.
  • Schody między budynkami w miejscu, gdzie można było wykonać pochylnie.
  • Brak obniżonych krawężników przy wjeździe do hali garażowej.
  • Wysoki próg - krawężnik przy wejściu do budynków od strony ul. Grudziądzkiej.

Skarpy, schody, wysokie krawężniki w zaskakujących miejscach, a nawet donica w poprzek chodnika - mieszkańcy osiedla Zajezdnia Wrzeszcz przy al. HalleraMapka alarmują o niedostosowaniu przestrzeni wokół budynków do potrzeb osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami dziecięcymi. Deweloper zapewnia, że niedociągnięcia poprawi wiosną przyszłego roku.



Jak oceniasz infrastrukturę pieszą na nowych osiedlach Trójmiasta?

Osiedle Zajezdnia Wrzeszcz powstaje tuż obok zajezdni autobusowej przy al. Hallera w Dolnym Wrzeszczu. Nowe budynki powstają od podstaw, na terenie niemal płaskim, praktycznie bez żadnych ograniczeń wynikających z zagospodarowania sąsiednich terenów czy nakazu ochrony zabytków.

Wydawałoby się także, że standardy dotyczące kształtowania przestrzeni dla pieszych diametralnie zmieniły się w ostatnich latach - nie tylko dla inwestycji publicznych, ale także deweloperskich.

Jednak w tym przypadku mieszkańcy osiedla zaalarmowali redakcję Trojmiasto.pl, wskazując szereg rozwiązań zastosowanych wokół budynków, które utrudniają życie pieszym i odbiegają od współcześnie stosowanych rozwiązań.

- Deweloper uchyla się od odpowiedzialności i naprawy tych bubli przestrzennych, mimo iż szczyci się na swojej stronie, że osiedle jest przyjazne dla rowerzystów i osób niepełnosprawnych. To jest totalna kpina - nie kryje oburzenia nasza czytelniczka, która jest mieszkanką nowego osiedla. W wiadomości do naszej redakcji przesłała też długą listę błędów projektowych.
  • Nielogiczny układ chodników i zieleni na wjeździe do osiedla od ul. Grudziądzkiej.
  • Brak połączenia z chodnikami po drugiej stronie parkingu.
  • Nieobniżone krawężniki wzdłuż ul. Grudziądzkiej.
  • Układ chodników wzdłuż ul. Grudziądzkiej.

Okrężne trasy, aby ominąć przeszkody przestrzenne



Zweryfikowaliśmy sygnał naszej czytelniczki bezpośrednio na terenie osiedla. Rzeczywiście pokonanie przestrzeni między budynkami dla osoby o ograniczonej swobodzie poruszania się jest niemożliwe bez nakładania wielu metrów okrężnymi trasami. Co chwila można się bowiem natknąć na schody, nieobniżone krawężniki lub skarpy.

Zastosowane rozwiązania przeczą też zapewnieniom Biura Rozwoju Gdańska, które w planie zagospodarowania przestrzennego dla tego rejonu obiecywało zastosowanie zapisów gwarantujących miejską i przyjazną zabudowę.

Miejska zabudowa ze skarpami wzdłuż sąsiednich ulic



Zamiast niej lokale handlowo-usługowe znajdują się na zupełnie innym poziomie niż okalające ulice, wymuszając pokonywanie różnicy poziomów, bez jakiejkolwiek możliwości utworzenia ogródków gastronomicznych na przedzielonych skarpami wąskich chodnikach.

Czytaj więcej:


Ponadto na terenie osiedla nie brakuje progów, wysokich krawężników, chodników bez kontynuacji po drugiej stronie jezdni czy wąskich skrawków trawników, które już są wydeptywane przez pieszych. Przysłowiową "wisienką na torcie" jest donica ustawiona w poprzek chodnika.

  • Skarpa wzdłuż ul. Grudziądzkiej. W przyszłości, po podniesieniu ul. Grudziądzkiej, ta bariera zniknie.
  • Labirynt dla pieszych w kierunku do al. Hallera
  • Skarpa wzdłuż al. Hallera
  • Skarpa i schody ze zjazdem dla wózków od ul. Chrobrego.
  • Skarpa od strony ul. Grudziądzkiej.
  • Nieobniżone krawężniki i zniszczona nawierzchnia przy wjeździe do hali garażowej.

Deweloper: wszystko jest wykonane zgodnie z prawem



Deweloper w prywatnej, zrelacjonowanej redakcji rozmowie z czytelniczką przekonywał, że wszystko zostało wykonane zgodnie z prawem i sztuką budowlaną, zaś osoby niepełnosprawne mogą dostać się do budynków od drugiej strony względem głównego wejścia.

- Donicę na środku chodnika określono natomiast "rozwiązaniem nietypowym, odróżniającym Zajezdnię od innych osiedli". Podkreślano przy tym po raz kolejny, że "chodnik jest wykonany zgodnie z projektem" - skarży się nasza czytelniczka.

Będą jeszcze poprawki niektórych rozwiązań i przebudowa ulicy



W wypowiedzi dla redakcji Trojmiasto.pl deweloper przekonuje natomiast, że wciąż jeszcze nie zostały zakończone wszystkie prace nad rozwiązaniami komunikacyjnymi.

- Z myślą m.in. o osobach niepełnosprawnych planujemy optymalizację wskazanych rozwiązań, na przykład poprzez dostosowanie wysokości części krawężników i chodników. Prace te są przewidziane na wiosnę przyszłego roku. Również w tym terminie planowana jest przebudowa ul. Grudziądzkiej. Jej wysokość nie jest wysokością docelową, a obecne rozwiązanie ma jedynie charakter przejściowy - zapowiada Arkadiusz Borowiecki, dyrektor ds. realizacji inwestycji Robyg w Gdańsku.
Ponadto deweloper zapewnia, że jest otwarty na potrzeby mieszkańców osiedli.

- Sytuacje, w których otrzymujemy sygnały, że możemy wprowadzić usprawnienia mające wpływ na komfort życia, zawsze traktujemy bardzo poważnie. Tam, gdzie jest to możliwe, czyli nie koliduje to z narzuconymi normami prawnymi, staramy się realizować usprawnienia - dodaje Borowiecki.
Na dodatkowy wjazd/wyjazd z osiedla nie zgadzają się urzędnicy. Na dodatkowy wjazd/wyjazd z osiedla nie zgadzają się urzędnicy.

Nie będzie dodatkowego połączenia z al. Hallera



Spytaliśmy dewelopera również o możliwą poprawę wyjazdu i wjazdu z osiedla z wykorzystaniem zjazdu z al. Hallera, który pierwotnie prowadził do Polmozbytu, na terenie którego powstają teraz nowe budynki mieszkalne.

- Jest to zadanie, którego nie uda się nam zrealizować. Wymaga ono zgody Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, której nie otrzymaliśmy - wyjaśnia dyrektor ds. realizacji inwestycji Robyg w Gdańsku.
Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Inwestycje

Zajezdnia Wrzeszcz

Zajezdnia Wrzeszcz

ROBYG

Gdańsk Wrzeszcz, ul. Grudziądzka Mapa

30 do 120.2 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (149) 7 zablokowanych

  • Haha komedia (1)

    Układ ścieżek, bariery i skarpy.
    Co za wesołe miasteczko?

    Za metr po 9k? :))))

    • 13 5

    • Bardzo dobrze. Inaczej rowerzyści zrobiliby sobie autostradę z chodnika.

      • 3 6

  • Firma administrująca!!! - Panie redaktorze proszę opisać ten temat (2)

    Proponuję Panu redaktorowi zająć się tematem firmy administrującej większością budynków na tym osiedlu. Spółka dewelopera, która... tu bym chciał napisać wiele rzeczy, ale z uwagi na prawdopodobne usunięcie komentarza zostawię puste. Jednak jeśli Pan redaktor zainteresuje się tematem, to wystarczy pojawić się na osiedlu i podpytać spotkane osoby, temat wszystkim znany i ilość, nazwę to dwuznacznych spraw tej spółki, jest powalająca.

    • 24 1

    • Firma Veidik? (1)

      Usuńcie ja jak najszybciej, juz lepiej nie miec administratora niz te pseudo firemke

      • 10 0

      • byc moze chodzi tez o firme ktorej nazwa zaczyna sie na sylabe Pre

        a konczy na Mio.
        ew administracja z literka P na poczatku :)

        • 7 0

  • Wiedza teoretyczna a praktyka (1)

    Co to znaczy usunie się na wiosnę w 2021 roku? Do 31 grudnia 2020 roku po 16 godzin dziennie w piątek i świątek za darmo w ramach reklamacji!! Komu pandemia zadziałała na wzrok przy rysowaniu czy zatwierdzaniu projektów ? Powinno się "rozreklamować": w Programie TV i tabliczką na tej donicy w poprzek chodnika nazwiska projektantów i tych co zatwierdzali projekt do realizacji małej architektury ku przestrodze innych. To kpina z ludzi co grubo zapłacili za osiedlowe dojścia i dojazdy a otrzymali tak partacką robotą projektantów i zatwierdzających do realizacji toru przeszkód dla łazika na Marsie.

    • 19 0

    • Ja akurat grubo nie płaciłem

      6,5 z metr a reszcie współczuje płacić po 9- 10 koła za metr trochę wtopa. No cóż baranów nie brakuje

      • 6 1

  • A gdzie te izyniery nauki braly (2)

    No i gdzie inspektorzy, przynajmniej ci fachowi i utrzciwi!?

    • 11 1

    • Patrzysz i nie grzmisz - sięgnij po SJP

      • 0 2

    • Ja znam tego. On za tamtego. Tamten zna tego.

      Razem wszyscy się znamy. Nie ma problemu z akceptacją.

      • 4 0

  • Widzę, że standard

    U mnie (inny deweloper) podobne rozwiązania chodników, byle przeszły papiery na zgodę na budowę.

    Przy odbiorach na pytanie dlaczego chodnik nie jest obniżony do jezdni (dojście do śmietnika) - to nie jest ciąg komunikacyjny...

    W innym miejscu, zgodnie z założeniami projektanta trzeba obchodzić cały budynek na około, zamiast przejść koło wyjazdu z hali garażowej. Potem oczywiście jeszcze schody do pokonania.

    W jeszcze innym, chodnik wzdłuż budynku i parkingów, z jednej strony ślepy (kończy się na wyjeździe z hali, brak obniżeń czyli - "to nie jest ciąg komunikacyjny"). Na rogu budynku brak obniżenia, więc też według projektu nie ma przejścia. Teoretycznie jest to dojście do parkingu ale jest na skarpie, zejść do miejsc postojowych brak...

    No niestety ale to jest cały ciąg od projektanta, przez wewnętrzne zatwierdzenia deweloperów, a kończąc na wydawaniu pozwoleń.
    A potencjalny klient? Przecież wykonane zgodnie z projektem, więc spadaj na drzewo.

    • 13 2

  • widze ze podobnie jak w Polnordzie na Morenie przy Rakoczego ;) (1)

    • 11 2

    • Ten wasz budynek

      To plebs straszny

      • 5 2

  • Ałtor ., autor - nazwisko architekta ?! - i od razu wniosek o specjalną nagrode prezydencką ! (1)

    pt. "Gamoń 2020 "

    • 16 1

    • 'Budyń 2020'

      • 4 0

  • robyg i wszystko jasne

    • 16 2

  • Jak to jest

    że ktoś to wymyśla, obgaduje, zatwierdza, projektuje, zatwierdza, wykonuje, zatwierdza, płaci i odbiera. Sztab ludzi po to tylko by zrobić takiego gniota.

    • 10 2

  • Brzydka zabudowa. (2)

    Nigdy bym nie zamieszkała na takim osiedlu ,ciasna zabudowa, byle jaka infrastruktura, nie ma ani stylu, ani intymności,takie budynki przytłaczają, brak porządnej zieleni, nie dla ludzi.Zatloczenie gorzej jak za komuny, mimo,że takie" nowoczesne ".

    • 27 6

    • A gdzie w nowym budownictwie masz (1)

      Intymność ?

      • 6 4

      • Jak to gdzie...

        ....w szafie z ikei ;P

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane