• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej portu w Śródmieściu Gdyni? Co stanie się z pirsem Dalmoru?

Wioletta Kakowska-Mehring, Michał Sielski
1 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Koncepcja zagospodarowania pirsu Mola Rybackiego według Portu Gdynia. Koncepcja zagospodarowania pirsu Mola Rybackiego według Portu Gdynia.

Port Gdynia myśli o przejęciu terenów na dawnym pirsie Dalmoru zobacz na mapie Gdyni. Choć na jego części powstaje osiedle mieszkaniowe, to reszta może być wykorzystana jako zaplecze dla wycieczkowców. Pomysł przeszedł do fazy rozmów na szczeblu rządowym.



Jak powinny być zagospodarowane tereny po Dalmorze?

Swoją koncepcją zagospodarowania dawnych terenów Dalmoru Port Gdynia pochwalił się w ubiegłym roku. Wsparcie dla tego projektu wyraził wówczas kandydat PiS na prezydenta Gdyni, poseł Marcin Horała.

Prezydentem nie został, ale koncepcja pozostała, tylko teraz rozmawia się o niej już na szczeblu rządowym. Bo choć jej realizacja - czyli zmiana planów miejscowych - wymaga akceptacji samorządu, to w obszarze właścicielskim o porozumienie nie będzie trudno, gdyż zarówno Polski Holding Nieruchomości (właściciel terenów Dalmoru), jak i Port Gdynia to spółki kontrolowane przez Skarb Państwa.

Wycieczkowce w centrum Gdyni



Zgodnie z obowiązującym dziś planem miejscowym, uchwalonym przez radnych Gdyni, na terenie po Dalmorze ma powstać zespół mieszkań, biur i apartamentów.

Projekt pod nazwą Yacht Park już jest w toku, a ostatnio Polski Holding Nieruchomości poinformował, że w drugiej połowie roku rozpocznie drugi projekt, czyli budowę trzech biurowców przy ul. Waszyngtona. Pomiędzy nimi a dawnym pirsem Dalmoru ma powstać ogólnodostępny plac miejski.

W oficjalnej koncepcji, forsowanej przez Port Gdynia, na terenie Mola Rybackiego pojawia się zabudowa mieszkaniowa, ale dominować mają usługi z funkcjami wystawienniczymi i kulturalnymi. W zamierzeniach jest plac na parkingi i miejsce, gdzie mógłby cumować Dar Młodzieży.

Największe zmiany dotyczyłyby przeniesienia do centrum wycieczkowców (Nabrzeże Angielskie zobacz na mapie Gdyni), przybijających obecnie do Nabrzeża Francuskiego oraz budowy wieżowca - hotelu z ogólnodostępnym tarasem widokowym.

Port Gdynia powiększa się. Zielone światło dla doliny logistycznej w Kosakowie




Dla wycieczkowców czy Portu Zewnętrznego?



Jak zmienią się więc tereny w sercu Gdyni? Na czym najbardziej zależy zarządowi Portu? Czy chciałby przejąć cały pirs Dalmoru, czy tylko jego część? Chciałby współpracować z PHN-em czy kupić jego tereny? - takie pytanie zadaliśmy władzom Portu Gdynia.

- Trwają jedynie rozmowy dotyczące sposobu zagospodarowania tego terenu. Jesteśmy zwolennikami zagospodarowania poprzez budynki użyteczności publicznej i stworzenia tam nowej atrakcji turystycznej, zgodnie z wcześniej prezentowanymi koncepcjami. Chcemy, aby pirs dalmorowski był swoistym buforem między portem i miastem, stąd planujemy wykorzystywanie tego nabrzeża na tzw. nieuciążliwą działalność portową - zaplecze dla cruiserów [wycieczkowców - dop. red.] - informuje Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Portu Morskiego Gdynia.
Jak się dowiedzieliśmy, rozmowy są prowadzone ze wszystkimi gestorami tych terenów - głównie ze spółką PHN.

- Na tym etapie rozmowy dotyczą bardziej sposobu zagospodarowania. W kwestii właścicielskiej dopuszczalne są najróżniejsze rozwiązania - dodaje Maciej Krzesiński.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni



Pojawiły się jednak informacje, że Port chce pozyskać Dalmor, ponieważ potrzebuje zaplecza dla mającego powstać portu zewnętrznego. Wprawdzie ostatnio Port pozyskał tereny po stoczni Nauta i po spółce Vistal, ale to wciąż mało.

- Ten teren nie jest i nie może być zapleczem portu zewnętrznego. Jak zaznaczyłem wcześniej, wykorzystanie w przyszłości pirsu dalmorowskiego dotyczy przede wszystkim cruiserów, a więc bardzo czystej i przyjaznej - atrakcyjnej również dla turystów i mieszkańców - działalności portowej - zapewnia Maciej Krzesiński.
"Czysta" działalność portowa to także zaplecze biurowe dla firm, które zainwestują w projekt lub przyszłych dzierżawców.

PHN milczy, miasto gotowe na "korzystne" zmiany



O ewentualną współpracę z Portem zapytaliśmy władze Dalmoru, a także właściciela tej spółki, czyli Polski Holding Nieruchomości. Niestety, do czasu publikacji nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Realizacja tej koncepcji nie jest jednak możliwa bez poparcia władz miasta. Przypomnijmy, że zgodnie z planem miejscowym, uchwalonym przez radnych Gdyni, na terenie po Dalmorze może powstać zespół mieszkań, biur i apartamentów dla tysięcy osób.

Nie ma natomiast mowy o funkcjach portowych, choćby nawet nieuciążliwych.

- Miasto nie jest właścicielem tych terenów i nie bierze udziału w rozmowach o własności gruntów. Obecny właściciel, PHN, zapewnia o chęci kontynuowania inwestycji, które rozpoczął, oraz o braku woli zbycia na rzecz Portu. PHN złożył wniosek o pewne zmiany w planie. Nie wykluczamy w przyszłości uwzględniania tego typu wniosków, gdy inwestorzy wykażą, że taka zmiana byłaby korzystna dla rozwoju i funkcjonowania Śródmieścia Morskiego - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Jednak jaka funkcja tych terenów jest najbardziej pożądana z punktu widzenia rozwoju Gdyni - portowa czy śródmiejska, czyli mieszkaniowo-usługowa?

- Mieszane funkcje miejskie są w tym miejscu optymalnym wyborem i dlatego właśnie takie zostały przyjęte w planie miejscowym. Drobne korekty, być może z czasem konieczne, nie powinny oznaczać zasadniczej zmiany planu - dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Nowy plac miejski i biurowce w centrum Gdyni



O takie zmiany już PHN wystąpił. Chodzi o część terenu położonego na wschód od pirsu nr 1. Główne założenia przewidywały korekty granic terenów przewidzianych pod zabudowę usługowo-mieszkaniową, wprowadzenie "ikonicznego" zespołu zabudowy na zakończeniu Mola Rybackiego, realizację na jego osi terenu zielonego, a także nieznaczne podniesienie terenu, umożliwiające realizację zbiorczego parkingu podziemnego oraz układu komunikacyjnego pod terenem zieleni.

- Prezydent przychylił się do przedstawionych postulatów, zaznaczając, że możliwości procedowania zmiany planu powinny być poprzedzone konkursem, którego wyniki przedstawią szczegółowe rozwiązania nowego zagospodarowania terenu, które zostaną zapisane w nowym planie. Uzgodniono, że PHN podejmie prace dotyczące organizacji konkursu oraz etapowanie prac projektowych i planistycznych. W zakresie "ikonicznego" zespołu zabudowy na zakończeniu Mola Rybackiego PHN zakładał zaproszenie do konkursu wytypowanych, uznanych na świecie architektów - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Miejsca

Opinie (170) 7 zablokowanych

  • kolejna porażka miasta. Trzeba zlecić nowe wizualizacje

    • 19 4

  • Mr Beton-Szczurek zabetonuje całe miasto.

    • 20 2

  • Super Mam tam już wykupione 4 apartamenty pod wynajem więc to dodatkowa atrakcja

    • 10 1

  • i**otyczny.pomysl (4)

    Przystan dla wycieczkowcow tuz obok nabrzeza weglowego i terminala gazowego.... Trzeba byc d**ilem by lansowac takie pomysly

    • 11 21

    • To lepiej tam mieszkać????? Trzeba być D**ebilem do kwadratu, (2)

      aby planować kupić mieszkanie tam czy też na "międzytorzu".

      • 8 0

      • d**ilem trzeba byc, zeby pozwalac na przeladunki mialu weglowego w centrum miasta (1)

        • 2 5

        • albo trzeba być durniem, zeby pozwolić wyrosnąć pusz\czy darżlubskiej tuż przy granicy

          miasta! skandal!

          • 2 1

    • a ja słyszałem, że teraz statki stają właśnie przy hałdach węgla

      • 1 1

  • (3)

    Horała wstyd dla Gdyni i całego Pomorza!!!!

    • 21 23

    • spadaj, hejterze !!!

      • 10 7

    • wracaj pod biurko do szczura

      • 8 6

    • co robią dla regionu posłowie z PO?

      • 11 5

  • Kiedy caly ten syf z terminala masowego zniknie z centrum miasta? (12)

    Haldy mialu weglowego pod golym niebem? Ten syf z terminala masowego zanieczyszcza Gdynie. Przeladunki mialu weglowego czy smierdzacej biomasy powinny zniknac z Gdyni. Pogonic tych smierdzieli i brudasow z portu. Zarabiaja pieniadze kosztem zdrowia i komfortu mieszkancow

    • 26 29

    • Port tam jest od początku istnienia Gdyni jako miasta. (10)

      Po co budować mieszkania w okolicy portu?

      • 15 3

      • Smrod z portu, zanieczyszczenie pylem to problem w sporej czesci miasta (9)

        Argumenty w stylu tam zawsze smierdzialo albo tam zawsze byl syf slabe sa. Mamy XXI wiek, jestesmy w Unii warto by smierdziele i brudasy z portu zmienily metody zarobkowania na bardziej przyjazne.ludziom i srodowisku.

        • 4 9

        • jak na razie jedynym poza portem ekonomicznym sukcesem gdyni (8)

          jest wyciąganie kasy z unii, więc geniuszu masz szansę być pierwszy, który zastapi 1000 miejsc pracy terminalu masowego czymś czystym i zyskownym

          • 7 3

          • Zlikwidowac ten syf czyli terminal masowy i tam obslugiwac wycieczkowce (7)

            • 4 9

            • bogaty z domu jesteś :) (6)

              ile miejsc pracy w Gdyni daje terminal, a ile wycieczkowce?
              Ile na terminalu zarabia zarząd portu a iletraci na wycieczkowcach?
              Ile w podatkach przynosi miastu i państwu terminal a ile tracimy na wycieczkowcach?

              Wypowiadasz się, więc znasz oczywiscie odpowiedzi na te pytania :)

              • 3 4

              • Pieniadze to nie wszystko .. rodzice nie nauczyli? (5)

                Smrod, zanieczyszczenia z terminala truja cale miasto, truja mieszkancow, odstraszaja turystow. I nie pisz bzdur o tysiacu zatrudnionych w tym trujacym terminalu... Co oni tam robia przezucaja lopatami te haldy mialu?

                • 4 5

              • sądzisz, że wycieczkowce to tylko lawendą woniają? (3)

                Jest cieman i cicha strona tego biznesu, czyli tony g*wna, które te pływające miasta się pozbywają w trakcie postoju.
                I to jest główny powód ich pojawiania się przy nabrzeżu.
                Naszym szczególnie...

                • 5 0

              • to kolejny dowod na to, ze pomysl przedstawiony w artykule durny jest

                • 0 1

              • Gdzie widzisz te tony g**na? (1)

                Byłeś kiedyś na takim statku? czy masz pojęcie jak tam się gospodaruje wszelkiego rodzaju odpadami? Czy wiesz, że na opróżnianiu ich zbiorników porty i specjalistyczne firmy zarabiają spory szmal? Mieszkańcy apartamentowców, zwłaszcza tych na wynajem mają w nosie segregację śmieci itd. Krótki pobyt, imprezka, a śmieci byle gdzie i byle jak. Oczywiście nie wszyscy, ale sporo z nich nie dba o "nie swoje" otoczenie.

                • 1 0

              • byłem, widziałem, pracowałem

                A zarabiać na tym trzeba umieć.
                I w te umiejętności to szczerze wątpię...
                Nie cierpię też tego wcisku, jak to będziemy zarabiać na tych pięknych, zwiewnych jednostkach. Oraz barwnych, uśmiechniętych ich pasażerach.
                Nie, jeśli już, to będziemy zarabiać na podcieraniu im tyłka...
                Co do mieszkańców apartamentów, to mentalnie te same typy, co uzurpują sobie prawo do zarządzania (cokolwiek to oznacza). Kieca, gajer, perfuma a brudy pod dywan i do szafy...

                • 0 1

              • Ciebie już wystarczająco struły.

                • 1 0

    • nie zniknie

      Pieniądz nie śmierdzi a tam sie pieniądz robi.
      To miejsce przy porcie to "centrum", jak z koziej d**y trąba.
      Miejsce fasadowej chwalby urzędu miasta, całkowicie nieprzydatne w codziennym życiu mieszkańców. Gdyby nie basen WSM, to nie miałbym żadnej motywacji do odwiedzania tej części miasta.

      • 3 1

  • prima aprilis

    "przybijających obecnie do Nabrzeża Francuskiego oraz budowy wieżowca - hotelu z ogólnodostępnym tarasem widokowym"

    powrót do przeszłości ?

    miał byc taras na see towersie przeciez ....

    • 26 0

  • Węgiel. Węgiel widzę w tym miejscu. (1)

    • 10 4

    • Czarno to widzę...

      • 3 0

  • Mieszkania, tylko mieszkania po to właśnie usypano pirsy

    • 12 3

  • Miasto myśli????

    Teraz???? Teraz miasto myśli???? To trzeba już było robić 20 lat temu a nie sprzedawać tereny portowe za grosze wybranym podmiotom. Tak samo jak nie sprzedawać i niszczyć stocznie.
    Ja pie..... co za chory , zakłamany i złodz.... klimat.

    • 23 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane