• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wnętrza biurowe stają się coraz bardziej domowe

Joanna Puchala
8 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jadalnia w firmie Ciklum w biurowcu Tryton w Gdańsku. Biurowe kuchnie wykańczane są i wyposażane jak domowe. Jadalnia w firmie Ciklum w biurowcu Tryton w Gdańsku. Biurowe kuchnie wykańczane są i wyposażane jak domowe.

W pracy spędzamy znaczną część życia, dlatego tak ważna jest aranżacja przestrzeni biurowej, która często w bezpośredni sposób przekłada się na naszą efektywność. Wiedzą o tym nie tylko architekci, ale też pracodawcy, którzy sukcesywnie zmieniają podejście do urządzania biurowych wnętrz.



Co sprawia, że człowiek dobrze czuje się w biurze?

Jeszcze niedawno normą było przekonanie, że odpowiednie biurko i wygodne krzesło wystarczą do wydajnej pracy. Taka opinia wydaje się zupełnie nieaktualna w obliczu zmieniających się standardów estetycznych. Coraz więcej pracodawców zdaje sobie sprawę, że dbałość o wizerunek miejsca pracy i wdrażanie najnowszych trendów w zakresie aranżacji przestrzeni biurowych odgrywają istotną rolę.

Przestrzeń otwarta nadal popularna?



Jednym z wiodących trendów w projektowaniu biur są nadal przestrzenie otwarte tzw. open space, które umożliwiają pracę w jednym pomieszczeniu nawet kilkunastoosobowym zespołom.

- Badania naukowe pokazały, że najbardziej efektywne są zespoły mające ze sobą bezpośredni kontakt, czyli te, w których dużo rozmawia się na żywo. Stąd też tendencja wykazująca odejście od powierzchni podzielonych na boksy na rzecz pomieszczeń kilkuosobowych koncentrujących się na kooperacji w ramach zespołu - mówi Piotr Fenrych, Project Manager z Xplan.
Popularny aktualnie sposób wyposażania powierzchni biurowych stanowi kontynuację tej idei. Bieżące trendy są ukierunkowane na maksymalne zwiększenie komfortu oraz wydajności pracowników. "Open space" jest nastawiony na komfort, przestronność i funkcjonalność wnętrza. Niezwykle ważny aspekt w tym przypadku stanowi zorganizowanie przestrzeni tak, aby zapewnić skuteczną komunikację i integrację zespołu.

Nie bez znaczenia jest więc oddziaływanie na dobre samopoczucie i kreatywność pracowników. Otwarte przestrzenie są coraz częściej uzupełniane strefami typu "relaks", w których odbywają się spotkania pracowników. Ich wiodącym celem jest stwarzanie wrażenia domowej atmosfery w pracy.

Cisza wspomaga koncentrację



- Niezwykle istotnym elementem takiej przestrzeni jest odpowiednia akustyka, zapewniająca komfort pracy. Świetnie nadają się tu ścianki na kółkach. Mają one właściwości akustyczne i pobudzają kreatywne myślenie, a ilość dostępnych wariantów i konfiguracji sprawia, że ścianki świetnie sprawdzają się w przestronnych przestrzeniach, jak również salach konferencyjnych czy gabinetach - mówi Iwona Sawoń Ladeco.
  • Wydzielone, wygodne, pomieszczenia sprzyjają rozmowom, bez konieczności przeszkadzania współpracownikom. Miejsce do spotkań, Gdańsk.
  • Coraz częściej tworzone są tematyczne sale konferencyjne. Przestrzeń biurowa w Gdańsku.
  • Współczesne przestrzenie do pracy to już nie tylko biurka i krzesła. Kącik do pracy w odosobnieniu, Gdańsk.
  • Często wydziela się specjalne kąciki do pracy zespołowej. Przestrzeń do pracy grupowej, Gdańsk.
  • Równie ważne są sale konferencyjne, które przestały być jednolitymi pomieszczeniami bez wyraźnego charakteru. Sala konferencyjna, Gdańsk.
  • Sala konferencyjna Harley Davidson.
  • Ścianka aranżacyjna o właściwościach akustycznych. Ceny takich ścianek zaczynają się od od 2 tys. zł brutto.
  • Ścianki pomagają w kształtowaniu otwartej przestrzeni - można nimi przesłaniać miejsce pracy, dzięki czemu przy biurku jest też ciszej.
  • Strefa chillroomu pełni różne funkcje: od typowo wypoczynkowej, przez alternatywne miejsce pracy, aż po nieformalne miejsce spotkań z klientami.
  • Wydzielone miejsce odpoczynku lub pracy w małych zespołach można zakomponować we wspólnej przestrzeni na różne sposoby.  Biuro firmy Torus, Alchemia, Gdańsk.
  • Pomieszczenie spotkań za szklaną ścianą nie odbiera wnętrzu przestrzeni, a pozwala pracować w zupełnym oddzieleniu od reszty biura. Torus, Alchemia, Gdańsk.
Ciekawym rozwiązaniem, które mogą poprawić akustykę, są także coraz bardziej popularne biurowe budki telefoniczne.

- Mogą one służyć do rozmów telefonicznych, dyskretnych spotkań lub jako miejsce odpoczynku. Różnorodne konfiguracje jakie umożliwia wyposażenie tego typu pozwala na dopasowanie budki do dostępnej w biurze wolnej przestrzeni oraz konkretnej aranżacji - dodaje Iwona Sawoń.
Inny nowy nurt organizacji pracy w biurze opiera się na wspieraniu wielozadaniowości pracowników. W myśl tej idei tworzy się wspólne stanowiska, które mają pobudzić koncentrację i umożliwić realizację różnych rodzajów aktywności - także w zależności od nastroju i samopoczucia człowieka-pracownika. Na tej podstawie miejsce pracy jest dostosowane zarówno do pracy w ciszy, działań ukierunkowanych na komunikację międzyludzką oraz prace administracyjne.

- Zgodnie z tą koncepcją, biuro stanowi narzędzie do efektywnego zarządzania zróżnicowanym zespołem. Tego typu aranżacja ma pobudzać kreatywność i potencjał pracowników, co bezpośrednio przekłada się na konkurencyjność firmy i tym samym jest elementem strategii biznesowej. Stworzenie otwartego, elastycznego biura pozwala też firmom na łatwiejsze dostosowanie się do zmian związanych z reorganizacją przestrzeni na nowe potrzeby - podkreśla Piotr Fenrych.

Sale konferencyjne i aneksy kuchenne



Nowoczesne sale konferencyjne opierają sie na udogodnieniach poprawiających jakość spotkań. Panele akustyczne i sprzęty multimedialne są tak samo ważne, jak sam wizerunek tego rodzaju pomieszczeń. Nowością, która cieszy się niezmierną popularnością, są tematyczne sale konferencyjne. Przedsiębiorcy z coraz większym zaangażowaniem chcą tworzyć miejsca o oryginalnym i wyjątkowym klimacie.

Trendy w projektowaniu aneksów kuchennych nawiązują głównie do funkcjonalności i wygody. Aktualnie liczy się nowoczesna, prosta i łatwa w utrzymaniu czystości zabudowa.

- Klimat wnętrza aneksów kuchennych jest zdecydowanie kawiarniano-klubowy z obowiązkowymi elementami drewna, które nadają mu ciepła i rodzinnej atmosfery oraz przyczyniają się do redukcji stresu i lepszego samopoczucia pracowników - podkreśla Iwona Sawoń.

Inteligentne przestrzenie



Nowe technologie są nieodzownym elementem naszego życia. W przeważającej mierze wykorzystujemy je w pracy, dlatego współczesne biura są przekształcane w inteligentne przestrzenie. Dotyczy to ie tylko trudno uchwytnych dla oka technologii bezprzewodowych, które umożliwiają pracę i działanie urządzeń w różnych częściach biura, ale także elementów wyposażenia czy technologicznych gadżetów, które cieszą.

- Nowe technologie w ostatnim czasie biją rekordy popularności, zwłaszcza w branży IT. Hitem są biurka z elektroniczną regulacją wysokości. Projektantom zależało, aby oprócz funkcjonalności, były prawdziwą perłą na rynku łączącą funkcjonalność z estetyką. Wyzwanie to udało się w 100 proc., gdyż biurka zyskały miano "rzeźby w przestrzeni" - podaje przykład Iwona Sawoń.

Wyposażenie



Projektowane współcześnie meble biurowe nie tylko zapewniają komfort, mobilność oraz ergonomię pracy, coraz częściej mają także odzwierciedlać kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa.

- Wiele współczesnych wnętrz projektowanych jest nadal w koncepcji minimalistycznej. Stonowana kolorystyka przełamywana jest kontrastowymi elementami, które nadają styl i charakter powierzchni. W aranżacjach zauważamy również modę na eklektyzm, czyli mieszanie stylów, które preferują nasi klienci w bardziej dynamicznych środowiskach. Do nieco większej ekstrawagancji skłonni są raczej pracownicy firm informatycznych niż kancelarie prawne, gdyż taki wizerunek stanowi jeden z elementów polityki kadrowej oraz jest elementem budowania marki - mówi Piotr Fenrych.
  • Przestrzeń oficjalna dzieli się z reguły na część biurową i konferencyjną.
  • Biurka z elektroniczną regulacją wysokości, cena od 2 300 zł brutto.
  • Przestrzeń konferencyjna często jest łączona z miejscem do przeprowadzania mniej formalnych spotkań.
  • Przestrzeń showroomu w biurowcu C200 jest przykładem, jak ciekawie zaaranżować przestrzeń.
  • Sale konferencyjne często wyposaża się w designerskie meble i dodatki. Tu krzesła Tabanda, cena od 990 zł za sztukę. Sala konferencyjna zlokalizowana w Gdańsku.
  • Ciekawa aranżacja sprzyja dobremu klimatowi do współpracy i pobudza kreatywność. Na zdjęciu "zielone ściany" obsadzone żywą roślinnością. Strefa wejścia w biurze firmy Torus.
  • Miejsca pracy w przestrzeni otwartej nie tracą na popularności, chociaż są sukcesywnie ulepszane (biurowiec w Gdańsku).
  • Sama strefa wejściowa powinna być urządzona z pomysłem, gdyż świadczy o wizerunku firmy.
  • Recepcja jest wizytówką firmy, dlatego powinna być jak najlepiej dopasowana wizualnie do formy działalności. Recepcja w jednym z gdańskich biurowców.
  • Budka telefoniczna Mello, cena od 13 tys. zł brutto.
  • Strefa relaksu powinna być dopasowana do ogólnego wystroju miejsca pracy.
  • Oprócz miejsca do samodzielnej pracy, ważne są także przestrzenie do komunikacji międzyludzkiej.

Odpoczynek w miejscu pracy

Miejsce pracy tworzą przede wszystkim ludzie i to oni stają się coraz ważniejszym aspektem biznesowego wizerunku. Nic więc dziwnego, że najpopularniejszą tendencją jest projektowanie przestrzeni przyjaznej pracownikowi. Aranżacje biurowe są ukierunkowane na jego potrzeby nie tylko w zakresie zadań związanych z bieżącą pracą, ale także stref odpoczynku. "Udomowiona", relaksacyjna przestrzeń sprzyja bowiem dobrym efektom w pracy.

Miejsca

Opinie (21)

  • A i tak w większości biur i mieszkań rządzi IKEA

    • 15 1

  • Najważniejsi są ludzie (1)

    To oni tworzą atmosferę. Jeśli się trafi ciężka ekipa to nawet nowoczesne wnętrze nie pomoże. A z super ludźmi to można pracować i w garażu.

    • 41 3

    • Prawda....

      dokladnie...I co najwazniejsze ...zwolnic tempo... !!...upiekszanie jest jak operacja plastyczna cyckow ...zbedna a wystraczy zmienic podejscie na spokojniejsze

      • 12 1

  • Raczej odwrotnie -wnętrza domowe stają się coraz bardziej biurowo hotelowe

    • 14 0

  • bardzo ładne wnętrza

    muszę w swoim biurze coś podobnego zrobić

    • 1 2

  • "ilość dostępnych wariantów"

    kilogram czy tona? Polska trudna język.

    • 4 2

  • Heh, to już taniej jest zatrudnić dekoratora i inne odkurzacze pieniędzy, niż dać poprostu dobre premie pracownikom?

    • 8 3

  • Open space (3)

    " Jednym z wiodących trendów w projektowaniu biur są nadal przestrzenie otwarte tzw. open space, które umożliwiają pracę w jednym pomieszczeniu nawet kilkunastoosobowym zespołom.

    Badania naukowe pokazały, że najbardziej efektywne są zespoły mające ze sobą bezpośredni kontakt, czyli te, w których dużo rozmawia się na żywo. Stąd też tendencja wykazująca odejście od powierzchni podzielonych na boksy na rzecz pomieszczeń kilkuosobowych. "

    Open space to nie są pomieszczenia kilkuosobowe. To są powierzchnie 20-to , 30-to osobowe i lepiej. Kilkuosobowe to są zwykłe pokoje. Z tego co wiem na zachodzie odchodzi się od open space bo mają one zdecydowanie więcej wad niż zalet.
    Swoją drogą ciekawe jak na żywo można rozmawiać w dużym open space ? Przekrzykując się ? Open space na jedną zaletę upycha się dużą liczbę pracowników na małej powierzchni. Żaden pracownik nie będzie zadowolony z takiej pracy.

    • 30 1

    • (1)

      a wystarczy, że jeden przyjdzie z grypą. Potem drugi z anginą. Trzeci z zapaleniem oskrzeli...

      • 13 0

      • Kurnik gdzie nie idzie ani rozmawiać ani skupic sie na robocie

        • 10 0

    • Dokładnie! Open space to nie jest komfortowe miejsce do pracy. W takim pomieszczeniu nie idzie skupić się, wiecznie panuje hałas. To także wylęgarnia chorób. Na świecie odchodzi się od tego typu biur, bo ludzie są tam mniej wydajni. My jesteśmy zapóźnieni i to co gdzieś już odchodzi my łapiemy jako "wow nowość". Prawdą jest, że taki typ biura służy tylko i wyłącznie stłoczeniu jak największej liczby pracowników na jak najmniejszej powierzchni i na kontrolowaniu ich stałe.

      • 9 1

  • (1)

    Bardziej domowe? Ciekawe gdzie bo wystarczy spojrzeć jakie biurowce się budują w Oliwie- same przeszklone klatki :)

    • 13 2

    • Terraria :)

      • 7 1

  • poco miec w biurze jak w domu, jak moza pracowac zdalnie z domu???? (1)

    to jest przyszłosc a nie stanie w korkach aby siedziec w niby-domu, z ludzmi ktorzy nie sa twoja rodzina...

    • 10 3

    • co za debil to minusuje.

      TRzeba byc kretynem zeby chciec pracowac w korporacji w jakims domowym open spac'e. ...
      korpomatołem

      • 3 0

  • Ortopedyczne te fotele i meble...

    Co z zapleczem gastronomicznym- mini kuchnia , kawusia itp?? , dalej w wiekszości urzędów czajnik ,kubki na pierwszym miejscu...

    • 6 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Turniej Piłkarski Gedania Wrosystem Cup 2024

turniej
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane