- 1 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (80 opinii)
- 2 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (296 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (876 opinii)
- 4 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
- 5 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (158 opinii)
- 6 Nowi lokatorzy zburzyli spokój w kamienicy (259 opinii)
Urbaniści proponują kolejny wieżowiec we Wrzeszczu
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz ryzyko utraty pozwolenia na budowę dla tej inwestycji wymusiło na Gdańsku błyskawiczne przygotowanie planów zagospodarowania, ujmujących to przedsięwzięcie. Jednocześnie planuje się zezwolić na budowę 90-metrowego wieżowca we Wrzeszczu.
Czytaj też: PKM-ka walczy z czasem. Zdążyć przed wyrokiem sądu
Dla odcinka wrzeszczańskiego wraz z PKM-ką próbuje się jednak przy okazji usankcjonować dodatkową potencjalną zabudowę. To pomysł wzniesienia budynków wzdłuż torów kolejowych "na zapleczu" Kolonii Abegga . Nie jest on nowy, bo już raz trwały "przymiarki" do uchwaleniu planu, zezwalającego na tego typu formę zagospodarowania. Dokument utknął jednak w szufladzie prezydenta miasta przed skierowaniem go na sesję Rady Miasta.
Czytaj też: Planiści chcą kolejnych wieżowców we Wrzeszczu
Teraz pomysł wraca za sprawą PKM-ki, bo oprócz regulacji infrastruktury kolejowej, planuje się zabudowę usługową (w tym biura i handel o pow. sprzedaży nie większej niż 2 tys. m kw.) właśnie wzdłuż torów kolejowych wraz z możliwością wzniesienia wieżowca w miejscu złomowca . Obecny projekt planu nie obejmuje swoim zasięgiem wieżowca przy budynku klubu Żak .
Lokalizacja wieżowca w miejscu złomowca jest zdaniem urbanistów najlepsza, bo podkreśla rangę miejsca, będącego na skrzyżowaniu osi północ-południe (al. Grunwaldzka) i wschód-zachód (Trasa Słowackiego/al. Żołnierzy Wyklętych), a przy tym znajduje się w pobliżu węzła kolejowego Gdańsk Wrzeszcz. Taka zabudowa jest także dopuszczona w Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych.
- Projekt planu zezwala na realizację wieżowca o maksymalnej wysokości 90 metrów i rzucie kondygnacji 800 m kw. Dodatkowo zezwala się na zabudowę do 22 metrów wysokości i rzucie kondygnacji 500 m kw. na zwieńczeniu ulic Kolonii Abegga - dodaje Tomasz Lewandowski, projektant z Biura Rozwoju Gdańska.
Dla terenów najbliżej Kolonii Abegga maksymalna wysokość maleje do 12 m, ale stopniowana jest w stronę torów kolejowych do 18 metrów z dominantami do 22 metrów, o których mówi Lewandowski.
Jednak nie zabudowa najbliżej Kolonii Abegga, a 90-metrowy wieżowiec budzi sporo kontrowersji. Jego lokalizacja jest bowiem wprowadzona w oś widokową ul. Kościuszki , która cechuje kameralny charakter zabudowy, jak szerokości samej jezdni (po jednym pasie ruchu w każdą stronę plus wydzielone w niektórych miejscach pasy do skrętu w lewo, bądź prawo).
Jeszcze na etapie przed wyłożeniem planu do publicznego wglądu, Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny wnioskowała o rezygnację z jego potencjalnej realizacji lub "przesunięcie" wieżowca bardziej na północ. W piśmie wystosowanym do Biura Rozwoju Gdańsku, jako organu tworzącego plany z ramienia prezydenta miasta, radni komisji ds. inwestycji i planowania przestrzennego RDWG piszą:
Proponowane przez nas rozwiązanie uchroni przed wprowadzeniem dominanty w oś widokową niskiej, kameralnej oraz przedwojennej zabudowy ul. Kościuszki, ale jednocześnie nie powinno wpłynąć znacznie na ograniczenie możliwości kubaturowych realizacji nowego obiektu wysokościowego. "Przeniesienie" OW w stronę północną (...) sprawi, że OW będzie znajdował się w osi nowej i szerokiej Trasy Słowackiego, dla której tego typu wysokość będzie stanowić adekwatne zwieńczenie. Dodatkowo OW będzie nadal świetnie wyeksponowany z wiaduktów Trasy Słowackiego nad torami kolejowymi, a jego odsunięcie od wiaduktów sprawi, że będzie możliwe jeszcze lepsze uchwycenie jego wysokości w całości od podstawy do możliwie najwyższych pięter.
Jak łatwo się domyślić, wniosek ten został w całości odrzucony i na miejscu złomowca został podtrzymany pomysł dopuszczenia wieżowca. Biuro Rozwoju Gdańska jest także przeciwne "przeniesieniu" wieżowca jeszcze bardziej na północ, aby wpisać go w oś Trasy Słowackiego z wysokości skrzyżowania z ul. Kilińskiego , a jednocześnie wizualnie z al. Grunwaldzkiej stworzyć wraz z biurowcem Office Island zespół zwartej, nowej zabudowy biurowej.
Skąd ta niechęć, skoro własność gruntu na całym terenie jest niezmienna - należy do Skarbu Państwa i kolei, a jedyną wytyczną dla lokalizacji dominanty są założenia kreowania panoramy miasta?
- Taka jest wizja prezydenta dla tego terenu - ucina wszelkie rozważania Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Warto pamiętać, że w osi Trasy Słowackiego "górnego" odcinka jest także planowany wieżowiec na wysokości skrzyżowania z ul. Partyzantów. Kolejny wieżowiec może stanąć w narożniku skrzyżowania z al. Grunwaldzką w ramach zagospodarowania terenów dawnych koszar wojskowych przez dewelopera Hossa.
Oprócz wieżowca, plan narzuca tzw. pierzeje eksponowane od strony torów kolejowych, gdzie między nową zabudową a torami zlokalizowana będzie nowa ulica, tzw. Nowa Dmowskiego. To ona będzie służyła obsłudze nowych budynków. Pozostaje w mocy też pomysł stworzenia wglądu na zabudowę kolonii domków robotniczych z przystanku SKM i PKM Zaspa, o ile te kiedykolwiek zostaną zbudowane po południowej stronie wiaduktu w ciągu ul. Braci Lewoniewskich .
Z projektem planu "PKM - odcinek Wrzeszcz", bo taką oficjalną nazwę nosi, można zapoznać się poprzez stronę internetową Biura Rozwoju Gdańska. Czas na wniesienie uwag mija 14 października br.
Miejsca
Opinie (210) ponad 10 zablokowanych
-
2014-09-29 08:43
Precz z wieżowcami (1)
Precz z wieżowcami
- 21 14
-
2014-09-30 12:17
wierzowce na NOWE MIASTO!!!
- 1 2
-
2014-09-29 08:48
I tak wybudują gdzie będzie im pasować
- 13 0
-
2014-09-29 08:50
Czas najwyższy likwidować Ogródki Działkowe zlokalizowane w Centram Miasta (2)
i w ich miejsce budowac osiedla, a nie rozciągać miasta po peryferiach bo to kosztowne i niepotrzebne . Nowe szkoły , linie tramwajowe, itp.
- 28 5
-
2014-09-29 08:52
(1)
na ogródkach są zaplanowane miejskie ulice w stylu BRG, BPBK oraz Andrzeja Ducha, czyli kładki, tunele i brak chodnika dla pieszych, wygodne i szerokie drogi dla aut, a wszystko w imię Św. Przepustowości.
- 11 5
-
2014-09-29 09:08
Św. Przepustowość to pierwsza święta arcyspalinowego kultu Przenajświętszego Samochodu!
- 7 3
-
2014-09-29 08:52
Gdansk Wrzeszcz - wizytowka nowoczesnego Gdanska ! (1)
brawa dla Hossy i jej projektow Garnizon
brawa dla p.Gorskiego za projekt Browar
brawa dla miasta za PKM- 15 29
-
2014-09-29 08:53
brawa dla każdego kto żyje z tego :)
- 9 1
-
2014-09-29 09:00
I bardzo dobrze ! (3)
Wrzeszcz jak New York.. Manhattan juz ma..
Tylko ta nazwa Wrzeszcz...Okropna..- 17 17
-
2014-09-29 09:52
Kolejny oszolom ze skaja?
Poczytaj troche o komponowaniu wiezowcow, a lpotem sie jaraj niszczeniem miasta
- 12 3
-
2014-09-29 11:29
okropne nazwy to manhatan czy nju jork (kojarzy się z rasą psów)
Wrzeszcz piękna nazwa od Vriest - Wrzosy które kiedyś wraz z lasem porastały dzielnicę. Nawet nie znasz własnej historii...
- 7 1
-
2014-09-30 12:20
od tego mamy NOWE MIASTO
nowa dzielnica, nad sama Motławą. Nie wiadomo, co w niej postawić - postawcie dzielnice biurową!!!
- 2 1
-
2014-09-29 09:01
naoprawde dziwie sie
tym wszystkim niedorozwojom, same wiezowce i galerie kto tam bedzie chodził? chyba tylko ogladac bo te sklepy sie nie utrzymają ekonomia głupcze.....a tym wiezowcom ze szkła nie wróze długiego bytu
- 17 8
-
2014-09-29 09:03
co to za " urbaniści" ? jaką mają wyobrażnię?
parterowy Lidl, obok jakiś biurowiec kilku piętrowy i .... wieżowiec....
to wszystko współgra jak......
wizje rodem....- 22 3
-
2014-09-29 09:07
zniszczyliście stocznie, tam budujcie molochy wielopiętrowe (4)
od niskiej zabudowy starego Wrzeszcza się odp....e
te szklane gie powodują tylko generowanie korków i zaburzają charakterystykę niskiej zabudowy tej kameralnej do niedawna dzielnicy- 40 10
-
2014-09-29 09:19
Sami chcieliście Centrum (1)
Centrum to korki.
niska zabudowa może być tylko na przedmieściach.- 7 10
-
2014-09-29 10:03
to Wy w urzędach "chcieliście"
nie my uczciwi ludzie- 8 3
-
2014-09-29 10:37
(1)
To będzie najlepiej skomunikowane miejsce w Trójmieście. Węzeł SKM, PKM, ZKM w odległości paru kroków piechotą.
Po co pchać się tam samochodem?- 6 0
-
2014-09-29 22:20
chyba nie wierzysz w to że krawaciarze i tipsiary będą się z motłochem w komunikacji miejskiej bujać?
- 1 1
-
2014-09-29 09:15
(1)
godzina 9, pierwsza kawusia w urzędach i od razu wyniki ankiety zmieniły się na wariant miejski :)
- 26 1
-
2014-09-29 11:06
Nie, już przed 8-ma było klepanie łapek.
Z reguły po 10-tej zaczyna się praca na serio i nie mają już czasu.- 5 0
-
2014-09-29 09:29
Po co powoływać się na SLOW (1)
przecież miasto i tak się do niego nie stosuje. Najlepszy przykład to wyrzucenie pieniędzy na zmianę mpzp w Brzeźnie po to, by go nie uchwalić ze względu na blok, który jest w SLOW.
- 9 1
-
2014-09-29 11:43
blok nie jest w SLOW
40-m to nie WIEZOWIEC....
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.