• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

12 firm chętnych na przejęcie Mevo

Maciej Korolczuk
3 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe

12 potencjalnych operatorów zgłosiło się do dialogu technicznego będącego pierwszym krokiem do reaktywacji roweru metropolitalnego Mevo. We wtorek rozpoczęły się pierwsze spotkania z poszczególnymi firmami. Wśród nich jest także spółka Nexbike Polska, dotychczasowy operator zawieszonego pod koniec października systemu. Nextbike Trójmiasto twierdzi, że zwrócił już abonamenty części klientów.



Czy uda się uruchomić Mevo 2.0 już w 2020 r.

Trwający od przeszło dwóch tygodni dialog techniczny ma dać odpowiedź Obszarowi Metropolitalnemu na pytanie: jak ma wyglądać Mevo 2.0?

Czy będzie to system w pełni elektryczny? Konwencjonalny? A może mieszany? Jak wykorzystać rowery z I etapu (1224 sztuki)? Ile powinny kosztować abonamenty, a ile minuta jazdy poza nimi?

Zadanie nie jest łatwe, bo pytania można mnożyć, a urzędnicy we współpracy z potencjalnymi wykonawcami muszą w krótkim czasie wypracować rozwiązanie, które z jednej strony zapewni, że Mevo 2.0 będzie systemem sprawnym, niezawodnym i powszechnym, a z drugiej - rentownym dla nowego operatora.

- Będziemy rozmawiać m.in. o liczbie rowerów, ich rodzajach, sposobach wypożyczania, serwisowania i finansowania - wymienia Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Potem przyjdzie czas na przygotowanie przetargu i wyłonienie nowego operatora. To w rozmowach z operatorami wyklaruje się także potencjalne rozszerzenie systemu. Dialog techniczny nie jest osobnym trybem postępowania, w wyniku którego zostanie dokonany wybór wykonawcy. Pozwoli natomiast na opracowanie dokumentacji przetargowej, która uwzględni obecnie dostępne na rynku rozwiązania i w największym zakresie będzie odpowiadać potrzebom mieszkańców metropolii.
  • Chętnym do przejęcia roweru Mevo jest m.in. GeoVelo, operator roweru miejskiego w Rybniku.
  • Inną z firm zainteresowanych współpracą z Obszarem Metropolitalnym jest Comdrev, twórca oprogramowania systemu roweru publicznego Filfri Bikes w Jastrzębiu Zdroju.
  • Freebike - to operator rowerów elektrycznych m.in. w Londynie.

12 chętnych na przejęcie Mevo



Do dialogu przystąpiło 12 firm. Wśród nich są w zasadzie wszyscy najwięksi operatorzy tzw. systemów sharingowych w Polsce i w Europie:
  • Comdrev (twórca oprogramowania systemu roweru publicznego Filfri Bikes),
  • Orange (ma w ofercie m.in. rowery elektryczne Kawasaki),
  • Arkus&Romet (producent m.in. rowerów miejskich),
  • Freebike (operator rowerów elektrycznych m.in. w Londynie),
  • Vooom Sp. z o.o. z partnerami Jeden ślad i innogy Polska
  • spółka T-mobile Polska,
  • gdańska spółka Royal Energy,
  • Spółdzielnia Socjalna Heca,
  • GeoVelo (operator roweru miejskiego w Rybniku),
  • Clear Channel (agencja reklamowa),
  • Green Electricity (operator platformy Blinkee.city).

Wśród nich jest także właściciel dotychczasowego operatora Mevo - spółka Nextbike Polska. Przypomnijmy, że po zawieszeniu systemu spółka NB Tricity złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości. Czy fakt, że Nexbike usiadł ponownie do stołu, by rozmawiać o Mevo 2.0, oznacza, że rozliczył się już z Obszarem z kar umownych?

- Połowa kary od NB Tricity za niezrealizowanie Mevo jest już na naszym koncie. Jest to 4,02 mln zł z gwarancji bankowej. Ponadto OMGGS ma jeszcze roszczenia wobec NB Tricity o zapłatę kar umownych, ponad kwotę gwarancji bankowej - wyjaśnia Alicja Mongird.

Wiele pytań o to, jak ma wyglądać Mevo 2.0



Wśród pytań, jakie padną, pojawią się m.in. te o sposób, w jaki nowy wykonawca uruchomi flotę rowerów będącą własnością Obszaru, jak będą w nich ładowane baterie, czy i kiedy oraz za ile powstaną stacje ładujące rowery, a także, czy nowy operator zamierza wykorzystać do zarządzania Mevo 2.0 system informatyczny będący już własnością Obszaru?

Wśród innych niewiadomych są też m.in.:

  • W jaki sposób nastąpi integracja systemu informatycznego będącego własnością zamawiającego z systemem operatora?
  • W jaki sposób operator włączy dodatkowe rowery do systemu roweru metropolitalnego?
  • Czy operator zamierza dokonać zmian w konstrukcji roweru będącego własnością zamawiającego?
  • W jakim czasie operator uruchomi 1224 rowery będące własnością zamawiającego?
  • Jakie normy/standardy spełniają poszczególne elementy roweru będące w ofercie operatora?
  • Na jakim elemencie roweru będzie umiejscowiony terminal umożliwiający dokonanie wypożyczenia?
  • Jaki sposób wypożyczania rowerów ze wspomaganiem elektrycznym może zaproponować operator?
  • W jaki sposób zapewniona zostanie kompatybilność 1224 rowerów i obecnego systemu IT z rozbudowaną częścią systemu roweru metropolitalnego?

W drugim bloku pojawią się pytania m.in o taryfę za wypożyczenie roweru, sposób i czas relokacji rowerów, a także sposoby na zapobieganie aktom wandalizmu. Obszar chce też wiedzieć, jaki powinien być minimalny zapas rowerów, by zapewnić wymaganą liczbę udostępnionych użytkownikom rowerów, a także, gdzie nowy operator przewiduje powstanie zaplecza technicznego, ile czasu potrzebuje na naprawę niesprawnego roweru oraz jakie ma on doświadczenie w zarządzaniu i eksploatacji rowerami z napędem elektrycznym. Pod uwagę ma być brana również możliwość włączenia do systemu kolejnych gmin.

Dialog potrwa co najmniej do drugiej połowy grudnia. Przetarg na wyłonienie nowego operatora planowany jest na pierwszą połowę roku. Ostrożnie szacuje się, że ponowne uruchomienie roweru metropolitalnego mogłoby nastąpić jeszcze w przyszłym roku.

Będą konsultacje społeczne



Dialog techniczny z potencjalnymi operatorami systemu nie będzie jedynym etapem przygotowania do przetargu. Jak zapewniają urzędnicy, ważny głos na temat tego, jak będzie wyglądać Mevo 2.0, będą mieli także mieszkańcy, aktywiści rowerowi i pozostałe osoby zainteresowane systemem roweru miejskiego.

- Na warsztatach dla mieszkańców będziemy zbierać opinie o systemie, a także pomysły i oczekiwania dotyczące systemu po wznowieniu. O szczegółach będziemy informować na naszej stronie i w mediach społecznościowych - dodaje Mongird.
Nextbike: część zobowiązań wobec użytkowników została spłacona

- Część użytkowników roweru Metropolitalnego Mevo, których wypowiedzenia zostały przeanalizowane i uwzględnione do 22 listopada 2019 r., otrzymała tego dnia zwrot środków z ich kont w systemie Mevo. Tego samego dnia do sądu został złożony wniosek o ogłoszenie upadłości spółki NB Tricity. Oznacza to, że dalsze zobowiązania tej spółki będą rozpatrywane i regulowane w odpowiedniej procedurze, zgodnie z przepisami prawa upadłościowego - poinformowała we wtorek spółka Nextbike Polska.
W komunikacie mowa jest też o tym, że zwrócone zostały środki z kont klientów, których wartość w dniu wypowiedzenia umowy przekraczała saldo 0 zł. Decyzje w sprawie kolejnych wypowiedzeń umowy i zwrotu środków będą podejmowane w postępowaniu upadłościowym, tak jak w odniesieniu do wszystkich innych zobowiązań spółki NB Tricity. Czy to oznacza, że wszyscy klienci odzyskają swoje pieniądze? Przypomnijmy, że kapitał zakładowy NB Tricity wynosi minimalne 5 tys. zł, więc z prawnego punktu widzenia może być to trudne do zrealizowania.

Jak tłumaczy Nextbike, decyzja o ogłoszeniu upadłości NB Tricity była konsekwencją braku zgody OMGGS na zaproponowane postępowanie restrukturyzacyjne - pomimo zgody pozostałych wierzycieli - oraz ostatecznie odstąpieniem przez OMGGS od umowy dostaw i obsługi projektu Mevo. OMGGS wypowiedział umowę NB Tricity 28 października 2019 roku.

- Nextbike Polska nie był stroną umowy w sprawie zamówienia publicznego, której przedmiotem było "Świadczenie polegające na dostawie, uruchomieniu oraz zarządzaniu i kompleksowej eksploatacji systemu roweru metropolitalnego OMGGS". Nie jest więc zasadne kierowanie do Nextbike Polska przez Zamawiającego jakichkolwiek roszczeń w oparciu o zapisy powyższej umowy. Nextbike Polska udostępnił NB Tricity, jako wykonawcy umowy, zasoby w obszarze tzw. zdolności zawodowej w postaci doświadczenia zdobytego podczas realizowanego wcześniej zamówienia publicznego oraz w zakresie zdolności finansowej i ekonomicznej. Nie ponosi solidarnej odpowiedzialności względem NB Tricity w zakresie umowy z OMGGS - czytamy w oświadczeniu.

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

  • Urzedasy, udziele Wam konsultacji spolecznych. (3)

    Otoz system powinien byc wol-no-ryn-ko-wy.

    Sprzedac licencje na wykorzystanie stacji po Mevo. I niech sie jakis przedsiebiorca martwi jakie rowery, jak ladowane, jaki cennik. I niech ryzykuje wlasnym majatkiem a nie pieniedzmi podatnika.

    I to wyczerpuje temat konsultacji. Naprawde. To jest tak proste.

    • 8 4

    • I wtedy przegra kosztowo z samochodem, a korki będą rosnąć... (2)

      Porównaj cenę wolnorynkowych hulajnóg i mevo, o trochę innych kwotach rozmawiamy...

      • 5 2

      • ceny Mevo

        Nie sądzisz, że spektakularna klapa Mevo miała też związek właśnie z cenami? Jeśli coś jest droższe w utrzymaniu, nie da się tego sprzedawać taniej, bo taki "biznes" zawsze skończy się plajtą. Jeśli wypożyczenia będą kosztowały tyle, żeby system mógł stabilnie działać a jego operator zarobić, nie powinno być problemów. Nie sądzę, żeby mieszkańcy chcieli stracić kolejne miliony swoich podatków na system, którego biznes plan znowu będzie oderwany od rzeczywistości.

        • 4 2

      • I? Nie rozumiem...

        Podazajac Twoja czerwona "logika" - podatnicy maja bulic ukryte koszty nierentownego systemu powiekszone o prowizje dla dziesiatek urzednikow i dzieki temu unikna placenia faktycznego kosztu uslugi? Marks by tego lepiej nie wykombinowal.

        • 2 1

  • A ja nie dostałem żadnego zwrotu, pomimo złożenia wniosku już 30 października. Ani za abonament ani środków na koncie.

    • 2 1

  • (1)

    Z chęcią byśmy się dowiedzieli kto i jakie kary poniósł za zmarnowanie społecznych pieniędzy. Bo na razie działanie polega na medialnym klejeniu dziury. A pieniążki z przedświątecznej nagrody dla urzędników wkrótce wpłyną na konta winnych.

    • 7 0

    • takie jak zawsze

      patrz najsztub

      • 2 0

  • Szkoda, że nie ma (1)

    na tej liście żadnej polskiej firmy.. z polskim kapitałem, albo z gdańskim kapitałem... Czy nawet rower trójmiejski musi być francuski, niemiecki itd.?

    • 4 0

    • takie firmy się zgłosiły

      Załóż firmę polską (gdańską) i wystartuj w przetargu.

      • 1 0

  • Wyzsze oplaty

    Tak skalkulowac ceny wypozyczen by nie zebrac o dotacje.Zobaczymy ilu bedzie chetnych do wypozyczen rowerow.Becza tylko ci co liczyli na darmoszke 33 grosze za 1.5 godziny jazdy dziennie.Kto potrzebuje dojezdzac rowerem ma swoj a nie na krzywy ryj sie wozi za kase z naszych podatkow

    • 5 2

  • Teraz każdy chce zarobić jak nextbike - a po roku upaść z zyskiem :-)

    Wiadomo, że w Trójmieście nie daje się upaść swojakom, dlatego każdy chce się załapać na te frykasy. Pierwszy rok będzie rozruchowy - pojawią się przejściowe trudności, potem klęska urodzaju - "pracujemy nad tym" (tu pojawią się też premie dla urzędników), wreszcie umorzenie długów i upadłość. I wtedy wystartuje MEV0 3.0.

    • 2 0

  • trzeba bylo mnie sluchac (1)

    zrobic rowery normalne a nie elektryczne i nie byloby takiego problemu z ladowaniem, bateriami, awariami

    • 2 2

    • Normalne są dobre na płaskim terenie.

      • 1 0

  • Rowery vs transport miejski (1)

    Ciekawi mnie jak działające mevo wpłynęło na wynik finansowy transportu miejskiego. Autobusy tramwaje SKM kontra mevo.

    • 0 0

    • jak by zamiast tych mevo kupili 10 autobusów

      to byśmy odczuli

      • 0 1

  • 4080 rowerów MEVO

    - 18 października fabryka Nextbike w Niemczech zakończyła produkcję rowerów, których łącznie jest 4080;
    - 1224 rowery są własnością zamawiającego;
    pytanie gdzie są i co się stanie z 2856 rowerami należącymi do NB Tricity ?

    rower metropolitarny, niezależnie od operatora, jest potrzebny jak tlen.

    • 8 0

  • to chyba jakaś kpina...? nextbike powinien być wyłaczony z mozliwości startowania (1)

    kiedy wy Polacy nauczycie się poprawnie konstruować przetargi?

    czy chodzi jedynie o kręcenie lodów?

    • 4 1

    • teraz zauważyłem... 1200 rowerów? a nie było ich ok 4000?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Turniej Piłkarski Gedania Wrosystem Cup 2024

turniej
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane