- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (289 opinii)
- 2 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (21 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (875 opinii)
- 4 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
- 5 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (158 opinii)
- 6 Letni remont mieszkania? Zaplanuj go teraz (8 opinii)
120-metrowa wieża mieszkaniowa obok węzła Franciszki Cegielskiej w Gdyni
Wysoki na 120 metrów wysokościowiec i mieszana zabudowa, które staną tuż obok węzła Franciszki Cegielskiej w Gdyni, to wizja, którą realizować będzie gdyńska Grupa Allcon. Decyzję o jego budowie poprzedził międzynarodowy konkurs architektoniczny, do którego zaproszono uznane pracownie z Europy i Polski. Wygrała pracownia Grupa 5 Architekci z Warszawy.
Deweloper do konkursu zaprosił sześć uznanych pracowni architektonicznych. W jury konkursu zasiedli członkowie Izby Architektów, przedstawiciele Miasta Gdyni oraz inwestora - Grupy Allcon. Funkcję przewodniczącej jury objęła dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni - Iwona Markešić.
- Zaproszenie do konkursu sześciu znakomitych pracowni architektonicznych, w tym dwóch zagranicznych, pozwalało oczekiwać bardzo wysokiego poziomu prac. Z całym przekonaniem mogę stwierdzić, że poziom złożonych koncepcji jest wybitny i w pełni odzwierciedla nasze wcześniejsze wyobrażenia - tłumaczyła w czasie zamkniętego ze względu na epidemię ogłoszenia wyników Iwona Markešić.
Z zapowiedzi dewelopera wynika, że po rozstrzygnięciu konkursu planuje on dopracować projekt ze zwycięską pracownią i po uzyskaniu pozwoleń rozpocząć jego realizację.
- Wspólnie ze zwycięzcami będziemy realizować jeden z najbardziej spektakularnych projektów w Polsce - mówił Piotr Tarkowski, członek zarządu Allcon Osiedla. - Zakładamy, że proces projektowania inwestycji oraz uzyskania wszelkich niezbędnych pozwoleń do budowy zajmie około dwóch lat.
Wiadomo już, że realizacja przedsięwzięcia rozpocznie się od części mieszkaniowej. Inwestor zamierza też ubiegać się o liczne certyfikaty, m.in. polski "Obiekt bez Barier", a także międzynarodowe: BREEAM przyznawany za rozwiązania ekologiczne oraz WELL Core and Shell, który potwierdza szczególną dbałość o zdrowie i dobre samopoczucie mieszkańców.
Gdyński charakter projektu przeważył szalę
Po tygodniach obrad sędziowie wybrali projekt autorstwa pracowni Grupa 5 Architekci z Warszawy. W Trójmieście pracownia ta odpowiada m.in. za projekt dotąd niezrealizowanej Drogi do Wolności na terenie Młodego Miasta oraz projekt przebudowy dawnego szpitala przy ul. Kieturakisa na Dolnym Mieście na hotel. Pracownia nad konkursowym projektem pracowała trzy miesiące.
Już na pierwszy rzut oka widać, że zaproponowana architektura wpisuje się w nastrój modernistycznej Gdyni.
- Główną inspiracją była dla nas modernistyczna spuścizna jednorodnej i charakterystycznej architektury Gdyni z czasów międzywojennych. Kontrastująca z zielenią prosta biała architektura budynków o geometrycznych podziałach nawiąże do jednorodnej zabudowy Gdyni z okresu przedwojennego modernizmu. Z drugiej strony chcieliśmy odnieść się do nowoczesnego miasta portowego i płynnego powiązania współczesnej architektury z krajobrazem przelewającym się ze wzgórz w kierunku Drogi Gdyńskiej - powiedział Roman Dziedziejko, członek zarządu oraz wspólnik Grupa 5 Architekci. - Zespół białej punktowej zabudowy, dzięki zaprojektowanym w ich sąsiedztwie placom, przeniesie wypełnioną ludzką aktywnością miejską tkankę Śródmieścia na zachodnią stronę linii kolejowej. Zlokalizowane na różnych poziomach zielone ogrody, zarówno w terenie, jak i na dachach budynków wprowadzą pomiędzy wysoką zabudowę ludzką skalę i kameralność. Zespół ten ma szansę stać się wizytówką i markerem miasta, będąc ważnym punktem w jego identyfikacji.
Wyróżnienie dla pracowni z Rotterdamu
Wyróżnienie w konkursie przypadło holenderskiej pracowni MVRDV, której projekty realizowane są w całej Europie. W Trójmieście pracownia ta z dużym rozmachem stworzyła dotąd koncepcję zabudowy i rewitalizacji terenów Stoczni Cesarskiej (Młode Miasto).
Czytaj także: Wiceprezydent Gdyni o kształtowaniu przestrzeni miasta
- Wyróżniona praca zwróciła szczególną uwagę jury, ale nie zdobyła największej liczby punktów według kryteriów oceny zawartych w regulaminie konkursu. Praca autorstwa MVRDV została nagrodzona z uwagi na m.in. nietuzinkowe podejście do zagospodarowania terenu i zieleni przenikającej całe założenie - uzasadnia Iwona Markešić.
Furtka dla wysokiej zabudowy w planie miejscowym
Plan zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu uchwalony został pod koniec 2009 r. W miejscu, gdzie Allcon chciałby zrealizować zabudowę, na co najmniej połowie powierzchni przewidziana jest funkcja usługowa.
Co do wysokości zabudowy plan zasadniczo dopuszcza budowanie do 24 m, z założeniem zróżnicowania wysokości budynków lub ich części. Zostawia on jednak furtkę, którą wykorzystać może właściciel terenu. Dopuszcza on bowiem podwyższenie wysokości zabudowy na powierzchni 30 proc. całej powierzchni zabudowy (bez wskazania do jakiej wysokości), pod warunkiem że projekt wyłoniony zostanie w konkursie architektoniczno-urbanistycznym, w którego jury zasiądą przedstawiciele Miasta Gdynia. Właśnie taki konkurs, certyfikowany przez Pomorską Okręgową Izbę Architektów, zorganizował deweloper.
Z planu miejscowego wynika, że prace konkursowe mają uwzględniać studium krajobrazowe, które zilustruje powiązania widokowe zabudowy z otoczeniem. Nakazuje on także zastosowanie rozwiązań architektonicznych wysokiej jakości i takich samych materiałów wykończeniowych.
Czytaj także: pomysł architekta na wysokościowiec w miejscu po Gemini
- Dzięki tej inwestycji zmieni się oblicze Gdyni. Jej część położona po zachodniej stronie torów SKM zyska wyraziste oblicze i prestiżowy charakter. Śmiała i twórcza architektura i urbanistyka, zaproponowana w zwycięskiej pracy, wpisuje się harmonijnie w tkankę miejską Śródmieścia. Cieszę się, że do konkursu zaproszone zostały pracownie architektoniczne nie tylko o renomie ogólnopolskiej, ale też europejskiej i światowej - mówił Wojciech Szczurek podczas ceremonii ogłoszenia wyników. - Niezmiernie cieszy też, że projektanci wyznaczyli bardzo dużą rolę przestrzeniom publicznym. Do dyspozycji mieszkańców zostaną oddane nie tylko skwery o wielkomiejskim charakterze, ale też kameralne, zielone dziedzińce, a wszystko będzie połączone estetycznymi drogami dla pieszych i ścieżkami rowerowymi - uzupełnił prezydent.
Obok zabudowy, od strony ulicy Kieleckiej, plan miejscowy uwzględnia parking dla węzła przesiadkowego.
Propozycje pozostałych pracowni
Miejsca
Opinie (402) ponad 10 zablokowanych
-
2020-12-17 10:05
Ładny projekt, ale ......
Nie bardzo chciałabym mieszkać w sąsiedztwie supermarketu i torów kolejowych. Plusem jest dobra komunikacja i widok na miasto z wyższych pięter, ale ekskluzywnie nie będzie. Bardzo mile wspominam Polankę Redłowską, co dzieje się z "byłym basenem" i tą lokalizacją ?
- 1 1
-
2020-12-15 15:36
Parking (3)
A może by tak postawić parking dla samochodów i dogodne dojścia do peronów skm i autobusów zkm było by chyba lepiej.
- 42 15
-
2020-12-17 07:18
Lubię spacerować między samochodami dlatego popieram. I zamiast budować w Dalmorze lepiej zrobić tam parkingi ale nie takie dla warszawki tylko darmowe. I żeby kebab był dobry.
- 2 1
-
2020-12-15 15:39
Chyba żartujesz (1)
parking na 2 hektary!?
- 8 1
-
2020-12-15 18:26
No
- 0 4
-
2020-12-16 23:42
Czemu to brzydactwo wygrało, wyglada jak styl lat 70. To co Szkockie biuro zrobiło to jest nowoczesne cudo. Ale wiadomo, robić po taniości.
- 3 1
-
2020-12-16 22:20
uzyskania wszelkich niezbędnych pozwoleń do budowy zajmie około dwóch lat. (2)
Czyli nie ma jeszcze pozwolenia a już wszystko wiadomo co jak i gdzie będzie ?
- 1 1
-
2020-12-16 23:40
przecież żeby uzyskać pozwolenie musi byc najpierw koncepcja i projekt, czyż nie?
- 4 0
-
2020-12-16 22:28
no nie przecież buduje sie w tydzień i projektuje w dwa dni
- 1 0
-
2020-12-16 23:03
Straszydła!!!
Obrzydliwe aż oczy bolą. Wygląda jak ruiny z filmu postapo. Gdynia powinna zachować swój styl i nie budować wież jak w Hongkongu.
- 4 4
-
2020-12-16 22:46
Pisomania
Proponuj pobić rekord świata, tzn. Burj Khalifa- 828 m. a co tam nie stać nas.
- 0 4
-
2020-12-16 20:48
Potem to wszystko wleje się do skmki i do obc na klikanko calodzienne
- 4 0
-
2020-12-16 19:51
Nie dla wysokościowców - nie dla pustych biur - nie dla bezrobocia - nie dla paraliżu komunikacyjnego w miastach - nie dla otępiałych ludzi w wysokościowcach mających depresję i żal do wszystkich i wszystkiego !
- 6 3
-
2020-12-16 19:23
Sądzę że rozpoczęcie budowy za 2 lata
jest założeniem bardzo optymistycznym. Zaraz znajdzie się grupa malkontentów która będzie inwestycję blokować na tej samej zasadzie na jakiej do szczepienia na grypę podchodzi prezydent, tu cytuję "Nie bo nie".
- 3 3
-
2020-12-16 17:00
Wygląda jak pustostan po epidemii (1)
- 11 3
-
2020-12-16 19:21
albo szpital, ma takie okna
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.