• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy deweloper musi budować parkingi? Kierowcy chcą parkować, ale nie płacić

Krzysztof Koprowski
29 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (207)
Zaspokojenie potrzeb parkingowych w obrębie działki jest obowiązkiem dewelopera. Jednak to mieszkańcy ostatecznie decydują, czy chcą zapłacić za możliwość postoju czy szukać parkingu w sąsiedztwie. Zaspokojenie potrzeb parkingowych w obrębie działki jest obowiązkiem dewelopera. Jednak to mieszkańcy ostatecznie decydują, czy chcą zapłacić za możliwość postoju czy szukać parkingu w sąsiedztwie.

Dlaczego deweloperzy nie realizują większej liczby miejsc postojowych? Dlaczego miejsca w hali garażowej trzeba wykupić? Kiedy wreszcie skończą się oszczędności na infrastrukturze dla aut? Takie pytania przewijają się wielokrotnie w komentarzach. Wyjaśniamy zatem czym podyktowane są działania inwestorów. Najczęściej nie wynikają one z ich złej woli, lecz przepisów prawa, planów zagospodarowania oraz... przyszłych nabywców mieszkań.



Czy miejsca postojowe powinny być obowiązkowo sprzedawane z mieszkaniami?

Zacznijmy od prawa krajowego, które - co może być dla niektórych zaskoczeniem - w żaden sposób nie definiuje obowiązkowej liczby miejsc postojowych do realizacji na działce inwestycyjnej.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynku i usytuowanie "zagospodarowując działkę budowlaną, należy urządzić, stosownie do jej przeznaczenia i sposobu zabudowy, stanowiska postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo, w tym również stanowiska postojowe dla samochodów, z których korzystają osoby niepełnosprawne".


Pełna odpowiedzialność spoczywa na lokalnym samorządzie



Ten sam dokument wskazuje na obowiązek dostosowania liczby stanowisk postojowych do wymagań określonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego lub decyzjach o warunkach zabudowy (o nich piszemy nieco dalej w tekście).

To oznacza, że za całą politykę parkingową w zakresie nowych inwestycji odpowiada lokalny samorząd. Ten z kolei zobligowany jest do:
  • opracowania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w którym najczęściej wskazywane są tzw. strefy parkingowe z określonymi wskaźnikami na potrzeby miejscowych planów zagospodarowania,
  • opracowania tychże planów zagospodarowania, gdzie uwzględniane są strefy parkingowe ze studium (plan zagospodarowania pod rygorem nieważności musi być zgodny ze studium),
  • zaś w przypadku braku planu zagospodarowania - wydania na wniosek inwestora decyzji o warunkach zabudowy.

Czy można grodzić osiedla? Wpływ uchwały krajobrazowej na przestrzeń miasta Czy można grodzić osiedla? Wpływ uchwały krajobrazowej na przestrzeń miasta

Bez wyjątku dla wybranych inwestycji, decyzja należy do radnych



Tak usankcjonowany porządek prawno-planistyczny oznacza, że samorząd nie może zrobić wyjątku i dla działki zlokalizowanej w miejscu, gdzie w studium przewidziano rygorystyczną strefę parkingową z niewielkim górnym limitem miejsc postojowych wymusić budowę wielkich parkingów w nowym planie zagospodarowania.

Dodajmy, że od strony formalnej organem sporządzającym dokumenty planistyczne w mieście jest prezydent, który może powierzyć to zadanie podmiotom zewnętrznym lub wyspecjalizowanym jednostkom organizacyjnym miasta (w Trójmieście są to odpowiednio: Biuro Rozwoju Gdańska, Wydział Urbanistyki i Architektury w Sopocie, Biuro Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni).

Studium i miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego muszą ponadto zyskać aprobatę radnych miasta, którzy podejmują stosowne uchwały na sesjach.



Liczba miejsc postojowych zależna od lokalizacji inwestycji



Jak wyglądają strefy parkingowe wyznaczone w studiach Gdańska, Sopotu i Gdyni?

Gdańsk w studium dzieli miasto na trzy strefy parkingowe:
  • Strefa A: ograniczonego i kontrolowanego parkowania w obrębie Śródmieścia Historycznego, w którym dopuszcza się całkowitą rezygnację z budowy miejsc postojowych na potrzeby nowych inwestycji. Wskazane są tutaj maksymalne wskaźniki miejsc na poziomie 1 miejsce postojowe na 1 lokal, których nie wolno przekraczać.
  • Strefa B: ograniczonego parkowania, obejmująca przede wszystkim obszar Centralnego Pasma Usługowego (wzdłuż torów SKM), gdzie wskaźniki są nieco łagodniejsze od Strefy A i wynoszą dla zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej minimum 1 miejsce na 1 lokal.
  • Strefa C: nieograniczonego parkowania na pozostałych obszarach, w tym tzw. dzielnicach rozwojowych południa Gdańska, gdzie obowiązuje minimalny limit 1, 2 miejsca na 1 lokal.


Zapisy w studium Gdańska w zakresie miejsc postojowych. Zapisy w studium Gdańska w zakresie miejsc postojowych.

W centrum można budować bez parkingów dla mieszkańców



Przekładając powyższe wskaźniki na praktykę, deweloper realizujący zabudowę mieszkaniową wielorodzinną liczącą 20 mieszkań w Gdańsku:
  • w strefie A: może całkowicie odstąpić od budowy miejsc postojowych, zmuszając przyszłych mieszkańców do rezygnacji z własnego auta, najmu miejsc w innych lokalizacjach (np. na prywatnych parkingach) lub maksymalnie zbudować 20 miejsc postojowych,
  • w strefie B: musi zrealizować minimum 20 miejsc postojowych; w tej strefie nie może zrezygnować z parkingów,
  • w strefie C: musi zrealizować nie mniej niż 24 miejsca postojowe, przy czym dopuszcza się warunkowo zmniejszenie wskaźnika w planach do wskaźnika 1 miejsca na 1 lokal (czyli łącznie 20 miejsc postojowych) w lokalizacji z dobrą dostępnością do sieci tramwajowej.


Gdynia w studium dzieli miasto na cztery strefy parkingowe:

Zapisy w studium Gdyni w zakresie miejsc postojowych. Zapisy w studium Gdyni w zakresie miejsc postojowych.
  • Strefa I: Historyczne Śródmieście, gdzie dla zabudowy wielorodzinnej ustalono wskaźnik na poziomie 0 (brak obowiązku realizacji miejsc postojowych) - 1 miejsce postojowe na 1 lokal.
  • Strefa II: tereny rozwojowe Śródmieścia oraz obszary obsługiwane komunikacją zbiorową o dużym potencjale przewozowym - dla zabudowy wielorodzinnej wskaźniki jak w strefie I.
  • Strefa III: pozostałe obszary dobrze obsługiwane komunikacją zbiorową - dla zabudowy wielorodzinnej wskaźniki ustalono na poziomie 0-1, 2 miejsca na 1 lokal,
  • Strefa IV: obszary słabo obsługiwane komunikacją zbiorową ze wskaźnikami jak w Strefie III.

Gdynia ponadto dopuszcza odstępstwa od ww. wskaźników parkingowych w planach zagospodarowania w oparciu o lokalne uwarunkowania i sytuację parkingową w bezpośrednim sąsiedztwie.

Zapisy w studium Sopotu w zakresie miejsc postojowych. Zapisy w studium Sopotu w zakresie miejsc postojowych.
Sopot w studium dzieli miasto na trzy strefy parkingowe:

  • Strefa I: centrum miasta z ograniczonym i kontrolowanym parkingowym wskaźnikiem dla zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej na poziomie 1+10 proc. miejsc na każdy 1 lokal.
  • Strefa II: intensywnej zabudowy mieszkaniowej, gdzie wskaźnik ustalono na poziomie 1 miejsce na 1 lokal.
  • Strefa III: obszar ekstensywnej (nieintensywnej) zabudowy mieszkaniowej ze wskaźnikiem 1,2 miejsca na 1 lokal.

Sopot w treści studium zastrzega, że są to wskaźniki orientacyjne - zalecane, zaś w strefie I należy podejmować decyzje w sposób indywidualny dla konkretnych działek w oparciu o faktyczne możliwości realizacji miejsc postojowych w terenie.



Wskaźniki miejsc postojowych zależne od funkcji zabudowy



Oczywiście we wszystkich miastach Trójmiasta osobne wskaźniki obowiązują dla pozostałych rodzajów funkcji zabudowy, w tym biur (tu odniesieniem do wyliczeń jest powierzchnia obiektu), centrów handlowych (w oparciu o powierzchnię sprzedaży) czy obiektów noclegowych (liczba pokoi, kategoryzacja obiektu).

Nieco bardziej skomplikowana sytuacja występuje w sytuacji, gdy na danym terenie nie ma obowiązującego planu zagospodarowania. Wówczas inwestor może wystąpić o wydanie warunków zabudowy.

I w tym zakresie od lat trwa spór prawny, czy taka decyzja powinna zawierać liczbę miejsc postojowych, czy należy to uczynić w kolejnym etapie postępowania.

Zastawione chodniki na nowych osiedlach to nie zawsze efekt zbyt małej liczby miejsc postojowych zbudowanych przez deweloperów. Zastawione chodniki na nowych osiedlach to nie zawsze efekt zbyt małej liczby miejsc postojowych zbudowanych przez deweloperów.

Miejsca postojowe nie muszą być na sprzedaż



Brak takiej informacji w decyzji o warunkach zabudowy nie zwalnia jednak z obowiązku budowy miejsc postojowych.

Warunki zabudowy muszą określać bowiem przede wszystkim zasady, których spełnienie warunkuje uzyskanie pozwolenia na budowę. W praktyce oznacza to zapewnienie niezbędnej liczby miejsc postojowych - najczęściej liczonych właśnie w oparciu o obowiązujące studium.

Miejsca postojowe (w większości przypadków) muszą zatem powstać, ale prawo, zarówno na szczeblu krajowym, jak i planowania przestrzennego na poziomie samorządu, w żaden sposób nie odnosi się do kwestii ogólnodostępności miejsc postojowych. To oznacza, że deweloper musi wprawdzie zrealizować parkingi w obrębie działki inwestycyjnej, ale sposób ich użyczenia czy sprzedaży jest jego indywidualną decyzją.

Przepisy prawa nie nakazują urządzenia miejsc postojowych dla gości. Przepisy prawa nie nakazują urządzenia miejsc postojowych dla gości.

Puste parkingi na osiedlach, ulice pełne samochodów



Możliwe jest zatem stosowanie wygórowanych cen miejsc lub sprzedaż kilku miejsc dla właściciela tylko jednego lokalu. Stosowanie różnych cen dla miejsc postojowych w zależności od ich lokalizacji (podziemnych, nadziemnych) jest również w pełni zgodne z prawem, podobnie jak oferowanie ich w cenie mieszkania bez dodatkowych dopłat.

Istnieje także możliwość wprowadzenia bezterminowo opłat (abonamentów) za wynajem wszystkich lub części miejsc postojowych, co jest standardową praktyką np. w biurowcach, centrach handlowych czy budownictwie mieszkaniowym w formule TBS.

Przerzucanie odpowiedzialności (i kosztów) na samorząd



W efekcie często dochodzi do sytuacji, gdy parkingi w obrębie osiedla czy biurowców pozostają puste, zaś wszystkie chodniki i niezagospodarowane działki w bezpośrednim sąsiedztwie wypełniają się autami, ponieważ za taki postój nie trzeba uiszczać żadnych opłat.

Parking przesiadkowy na komunikację miejską zamienił się w parking osiedlowy Parking przesiadkowy na komunikację miejską zamienił się w parking osiedlowy

Szukanie oszczędności przez kierowców sprawia natomiast, że deweloperzy realizują tylko minimalną liczbę miejsc postojowych - zwłaszcza, że koszt ich realizacji ma ogromny wpływ na ostateczną cenę metra kwadratowego całej inwestycji (szczególnie w przypadku potrzeby budowy miejsc podziemnych w terenach silnie zurbanizowanych lub trudnym terenie).

Mieszkańcy natomiast domagają się budowy miejsc przez lokalny samorząd, który przecież już wcześniej, w opisanych powyżej aktach prawnych, narzucił obowiązek ich realizacji przez dewelopera w granicach należącej do niego działki.

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.



Miejsca

Opinie (207) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Bo deweloperzy oszczedzaja na wszystkim. Szczególnie na klientach (2)

    Niestety również Ci niby nieco lepsi jak EuroStyl.. Instalacja elektryczna niby zgodnie z przepisami. Lecz po linii najmniejszego oporu. Całkowicie niepraktyczna i stwarzająca więcej problemów przyszłemu właścicielowi niż korzyści.

    Tacy to specjaliści od siedmiu boleści. Cena za tę tandetę oczywiście 'odpowiednia' logo zobowiązuje. Szkoda, że nie do jakości.

    • 51 6

    • Eurostyl lepszy? Chyba żart, obsługa granatem oderwana od pługa, z głupimi tekstami do
      Klienta. Zlalismy babę i nasza kasę zostawiliśmy gdzie indziej.

      • 6 2

    • Pieszesz o Dokach w Srodmiesciu czy inna inwestycja?

      Bo chce kupic juz docelowe, 4-pokojowe. Info od wlasciciela juz odebranego mieszkania by sie przydala. Pozdro

      • 0 0

  • Uroki życia w klatce w mieście ;) (2)

    Przyzwyczajajcie się, bo będzie coraz gorzej ;*
    Ja już dawno wyemigrowałem daleko poza Trójmiasto i wracam tu tylko, żeby czynsze od lokatorów pobrać.

    • 36 36

    • nie masz konta bankowego czy na lewo wynajmujesz? (1)

      • 13 3

      • On ma dochody nieujawnione.

        • 3 0

  • Powinni,ale wiadomo jak jest,dodatkowe miejsce do parkowania albo w gali garażowej, dodatkowa piwnica...te rzeczy powinny być w pakiecie z mieszkaniem..a jest jak jest.Biznes,choć teraz budowy i sprzedaż stanęły, ludzie nie mają zdolności kredytowej.

    • 25 6

  • napompowali ceny do granic absurdu ne szczęście ceny teraz spadają mieszkań (11)

    ale jakosc wykończenia tragedia. zobaczcie bloki z wielkiej płyty tyle lat tam nic się nie psuje i postoją kolejne 30 lat a nowe budownictwo często 5-10 lat i już przecieka ściany pękają grzyb tragedia.

    • 52 18

    • deweloper najlepiej zbudować za 5 tys zł metr a sprzedać za 10 tys zł metr (1)

      poczekajmy jeszcze rok dwa ceny spadną jeszcze bardziej i wszystko wóci do normalności

      • 6 15

      • Masz bol ze ktos zarabia

        Wez kredyt na budowe, wez na siebie odpowiedzialnosc, zbuduj i sprzedaj

        • 1 1

    • (8)

      XD tyle ci moge powiedziec, chyba nigdy w wielkiej plycie nie byles. Problemy z hydraulika, wiecznie pekajace sufity na laczeniach plyt, niewydajne ogrzewanie, nieszczelne okna, psujace sie windy, kruszace sie schody. Nowe bloki sa o lata swietlne lepiej wykonane, cichsze, cieplejsze. To ze sciany w nowym bloku pekaja to absolutnie normalna rzecz, niestety postawienie kilku tysiecy ton betonu na glebie musi spowodowac osiadanie.

      • 17 22

      • Co za bzdury :)

        • 12 8

      • To ja w jakimś dziwnym bloku mieszkam (3)

        Bo nic z takich rzeczy się u mnie nie dzieje. Hydraulika w porządku, sufity ok, ogrzewanie dobre (dostaję zwroty - środkowe mieszkanie). Jak masz okna nieszczelne to je wymień.
        Windy wprawdzie nie mam, bo blok 4 piętrowy, ale mieszkałam 5 lat w wielkiej płycie z windą i tylko raz w ciągu pięciu lat była wyłączona z użytku i nie przez awarię, a jakąś konserwację. A schody na klatce nadal są całe :)
        Jedyne co mogłoby być lepsze w blokach z wielkiej płyty to wentylacja no i żeby łazienka była jedna, a nie kibelek i łazienka oddzielnie, ale to już pewnie co kto woli.

        • 12 6

        • Chyba można mnie nazywać szczęściarz, szczęściarz :)

          Mam mieszkanie w wielkiej płycie (11-piętrowiec) oraz w nowym apartamentowcu. Zarówno jedno, jak i drugie mieszkanie nie ma wad, o których piszesz. Mogę stwierdzić jedynie, że wielka płyta charakteryzuje się gorszą akustyką, bo wspólny kanał kanalizacyjny od parteru do ostatniego piętra powoduje, że wszyscy w bloku słyszą odgłosy z łazienek. Blok jest po termoizolacji i wymianie okien, więc jest cieplutki. Moje środkowe mieszkanie praktycznie ma zakręcone zawory grzejnikowe przez cały rok i mimo to temperatura w mieszkaniu utrzymuje się komfortowa nawet w bardzo mroźne zimowe dni i noce.
          Mój nowy apartamentowiec, to klasa sama w sobie. Komfort nowego apartamentu nie można porównać z poprzednim mieszkaniem, bo choćby dwa miejsca parkingowe z dwoma przynależnymi pomieszczeniami gospodarczymi o powierzchni ponad 17m2, oraz sala zabaw dla dzieci z trampoliną, zjeżdżalnią, drabinkami i innymi urządzeniami sprawiają, że nowe mieszkanie jest bezkonkurencyjne. Faktem jest, że apartamentowiec został wybudowany w podwyższonym standardzie, więc rozwiązania techniczne i materiały budowlane zostały zastosowane z wyższej półki cenowej i jakościowej.

          • 7 0

        • Wentylacja (1)

          W nowych blokach wentylacja jest mechaniczna, co ma swoje konsekwencje.
          Np. wyciąga tak silnie, że gwiżdze wiatr w pokojach przy wywietrznikach okiennych. Niektórzy na zimę je całkiem zamykają/zalepiają, wtedy jest cieplej ale duszno..
          Z kolei wyciąg z okapu kuchennego potrafi przejść na "odwrotny ciąg" ;) i wdmuchiwać do Ciebie zapach cebuli i czosnku od sąsiada...

          • 2 0

          • Wentylacja, to prblem szerszy i dotyczy niemal wszystkich budynków

            W moim nowym mieszkaniu jest wentylacja grawitacyjna i problem w kuchni jest zauważalny, szczególnie zimą. Mamy nowoczesne, szczelne okana, więc napływ świeżego powietrza do mieszkania sami ograniczamy w mroźne dni. W łazience jest zazwyczaj kilka stopni więcej, Więc podciśnienie powoduje, że powietrze jest zasysane z innych pomieszczeń. Skąd? Oczywiście z kuchni poprzez ciąg wsteczny z kratki wentylacyjnej.

            • 1 0

      • (1)

        A to, ze sasiad slyszy jak bąka puscisz, albo jak z kimś rozmawiasz, to tez plus? W wielkiej plycie nie slychac i na balkon mozna wyjsc a sasiad nie zaglada. Mam porownanie, bo mam znajomych i to jest tragedia w środku sciany popekane, to ja tak nie mam w starym bloku. A klatki wyremontowane i winda nowa. A znajomi w nowym bloku i bez windy, balkon oddzielony tak, ze wszystko widac i slychac. Nie dziekuje wole stary blok.

        • 6 4

        • Nowoczesne budownictwo jest o niebo lepsze od bloków z epoki PRL. I tu muszę doprecyzować, że mam na myśli budynki w wyższym standardzie. Jeżeli deweloper buduje masowo, po taniości, to nie ma co spodziewać się drogich rozwiązań technicznych i materiałów z wyższej półki cenowej.
          Dobre jest tanie wino, bo jest tanie.

          • 6 1

      • Ciche?

        Dudni na całe piętro czy pion przy spuszczaniu wody z wc

        • 1 1

  • Teraz (14)

    Buduje się apartamenty z podziemnymi garażami. Tylko problem w tym że na jedno mieszkanie jest przeważnie jedno miejsce garażowe a jeśli w mieszkaniu przebywa więcej osób i każda z nich ma swój samochód to owszem kłopoty z parkowaniem są nagminne.

    • 71 26

    • (6)

      Bywa że deweloper odmawia miejsca parkingowego przy np. kawalerkach.

      • 19 1

      • dlatego ze faktyczny koszt budowy takiego miejsca jest wyzszy (1)

        nic cena takiego miejsca . dlatego część tej kwoty jest po prostu ukryta w metrażu mieszkania.

        • 18 2

        • Akurat kawalerki mają najwyższą cenę m2.

          • 6 0

      • Do mieszkania 120 m można dokupić do 2 miejsc. (3)

        Mniejszych lub większych. Ale trzeciego już nie, chyba, ze zostaną po zakończeniu inwestycji. Także nawet jak ktoś ma pieniądze i chce je wydać- nie może. Garnizon.

        • 13 2

        • (1)

          W Garnizonie akurat sporo wolnych miejsc jest, przecież tam niektóre hale świecą pustkami. Dlatego śmieszy mnie jak deweloper mówi, że nie sprzeda mi np. 4 miejsc postojowych do jednego mieszkania.

          • 10 5

          • takie 1 miejsce - w hali to realnie koszt około 150 tysięcy złotych

            wszystko poniżej to dopłata wszystkich mieszkańców doliczona do m2

            • 14 1

        • E tam

          Mieszkam w centrum, w kamienicy. Z powodów oczywistych nie ma ona hali garażowej. Z dekadę temu naprzeciwko "plombę" budował deweloper. Chęć kupna miejsc przez przyszłych mieszkańców - żadna. Będą parkować na ulicy. Ok. Po zakończeniu sprzedaży mieszkań mogłeś brać hurtem. W sumie mogę żałować, że nabyłem tylko dwa - teraz takie miejsce chodzi 4x drożej, a i tak oba wynajmują mieszkańcy, którzy wcześniej kupić nie chcieli...

          • 7 0

    • smieszne to jest to. ze ludzie kupuja mieszkanie w bloku i oczekuja 3 samochodów pod blokiem (1)

      jak u siebie w domu pod olsztynem

      • 17 5

      • Olsztyn to ty szanuj, bo sprawność gdańskich tramwajów w porównaniu do olsztyńskich jest żadna

        • 6 2

    • Ale większość ludzi nie mieszka w apartamentach (2)

      Tylko w zwyczajnych mieszkaniach, o różnym standardzie. W takich warunkach powinien być parking dla całego bloku, gorzej, że są wokół przestrzenie czasami zarośnięte drzewami czasami nie. Takie widoki są na centralnej Morenie

      • 1 7

      • (1)

        Pewnie, wytnijmy całą zieleń miejską, bo jaśnie pan potrzebuje na Morenie z tramwajem, koleją i autobusami pięciu samochodów centralnie pod klatką.

        • 7 1

        • chodniki też trzewba zamienić w parkingi, i zbudować 8-pasmową autostradę przez miasto, i....

          • 2 2

    • Problem (1)

      Problem to ma ktoś jak żyjąc w mieście myśli że musi mieć kilka pojazdów.

      • 7 4

      • tylko, że stara się przerrzucać ten problem na innych, uważając, że to normalne

        • 5 2

  • Na osiedlach powinien być obowiązek budowy 2 miejsc na jedno mieszkanie (6)

    + procent naieszoanie na dodatkową pulę miejsc parkingowych dla tzw gości. Życie od razu byłoby lepsze, mieszkańcy mieściłby się na własnych parkingach a nie tułali po chodnikach

    I jeszcze marzenie - warunek budowy hal garażowych zamiast miejsc na powietrzu - Francja elegancja

    • 44 25

    • komuna się skończyła! planowanie centralne też (1)

      jest wolny rynek

      • 6 18

      • Wolny rynek jest noszony przez januszy.

        Poza tym wolny rynek działa najlepiej, gdy funkcjonuje w granicach pewnych odgórnych regulacji.

        • 15 4

    • Musiałby być obowiązek zakupu 2 miejsc na jedno mieszkanie (1)

      sam obowiązek budowy 2 miejsc na jedno mieszkanie mija się z celem

      • 9 2

      • to dodalo by sie do ceny mieszkania

        a jednak 2 miejsca to komfort, i tak jak Cie stac na mieszkanie w nowym budownictwie to te 2 miejsca parkingowe to mniej niz 10% mieszkania

        • 0 0

    • w niemczech nie ma pozwolenie na budowe jezlei nie ma miejsca parkowania na kazde mieszkanie (1)

      ci co nie maja smochodu wynajmuja tym co maja dwa..

      • 9 4

      • Nie jest to prawda

        Ba, w wielu miejscach jest zakaz budowy większej liczby miwjsc

        • 0 0

  • Cóż biorąc pod uwagę plan zachodu i fit for 55 (7)

    za kilka lat parking przy posesji będzie zbędny bo bedziemy płacić podatki do UE bo korzystamy z samochodu spalinowego, (chyba ze będziesz miał elektryka za 200k plus co dziesięć lat wymiana akumulatora za 100k) także budowanie miejsc w planowanych zabudowach jest bez celowe chyba ze ludzie wyraźnie powiedzą dla UE stop wariactwu!

    Druga kwestia to znaczący spadek udzielanych kredytów, nadchodząca recesja i spadek liczby budowanych mieszkań w nadchodzących latach.

    I tak dalej

    • 40 33

    • zanim zaczniecie klikać minus to zorientujcie się co wam naszykował eurokołchoz na nadchodzące dekady życia w europie... (4)

      to że coś się wam nie podoba nie znaczy , że plany tego nie zostały wdrożone do realizacji.

      • 19 12

      • mnie stac, ciesze sie, ze zniknie wiekszosc moto złomu z ulic (1)

        dla was bidoków zarabiajacych po 3-5 tys netto sa autobusy

        • 7 12

        • zarabiam 15k miesiecznie netto i jednak wole zostac przy moim hemi 5.7

          • 1 0

      • Zgadzam sie z Toba w 100% !!!! (1)

        Boje sie jednak tych ludzi, ktorzy dali Ci minusy podczas wrzucania glosow do urn wyborczych. Ludzie szanujcie Wolnosc!

        • 1 1

        • Trzeba być i**ota żeby chcieć wyjścia Polski z UE. Wolisz mateczkę Rassiję?

          • 0 0

    • Tak tak

      Jak wprowadzali panele i pompy ciepła to też słyszałem, że będą tylko dla bogaczy i się nie zwrócą przed końcem żywota nabywcy. A wcześniej latanie miało być elitarne. Ignoruj dalej postęp technologiczny i żyj zabobonami.

      • 0 5

    • dlatego ja juz planuje wylot z Polski i innych krajow Unii

      na szczescie moj zawod jest poszukiwany w kazdym kraju;) przykro mi socjalisci, ale nie bede sie juz zrzucac na 500+

      • 1 0

  • (3)

    bo mamy system odwrócony do góry nogami.

    chcesz gdzieś mieszkać to ogarniasz sobie mieszkanie.

    chcesz gdzieś parkować to wszyscy mają się zrzucić na twoje miejsce parkingowe.

    • 43 24

    • (2)

      To pojdzmy dalej twoim tokiem myslenia. Jak chce parkowac pod sklepem lub praca to tez musze wykupic miejsce parkingowe? Ten swiat zwariowal za wszystko placic? Chore!

      • 10 10

      • Tak

        • 8 2

      • Żaden pracodawca nie ma obowiązku organizowania Ci miejsc parkingowych

        a miejsce pod sklepem, jeśli będzie, jak najzupełniej może być płatne. W Wiedniu masz IKEA bez żadnego parkingu i możliwości dojazdu samochodem. I patrz, działa, tłumy.

        • 5 1

  • To typowa Polska mentalność (3)

    Każdy chce ale bezkosztowo:)
    Roszczeniowe społeczeństwo...od kołyski az po grób :)

    • 54 26

    • przypominam ze 4/5 ceny biletu to dopłata. (1)

      typowa polska mentalność. DAJ ?

      • 8 3

      • Procent dopłaty pokrywa się z procentem niepłacących za bilet. Czyli ci, co za zbiorkom płacą już za niego zapłacili

        • 0 0

    • Typowa mentalność dorobkiewiczów

      Za 1 zł zrobi wszystko!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Turniej Piłkarski Gedania Wrosystem Cup 2024

turniej
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane