• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga w tunelu może odciążyć centrum Gdańska

Maciej Naskręt
28 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Krótkie nagranie z powstającego tunelu pod Targiem Siennym i Rakowym.

Kierowcy obawiający się korków po otwarciu przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej powinni pamiętać o podziemnej ulicy Nowe Podwale Grodzkie, która pobiegnie pod Forum Gdańsk i pozwoli uniknąć stania na światłach w kilku miejscach.



Czy będziesz korzystać z podziemnego Nowego Podwala Grodzkiego?

Kilka dni temu informowaliśmy, że zapadła decyzja o budowie naziemnego przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk przez ul. Okopowązobacz na mapie Gdańska.

Informacja wywołała burzę w komentarzach pod artykułem. Choć było wiele głosów o tym, że budowa przejść naziemnych to powrót do normalności po latach wpychania pieszych pod ziemię, to dominowały głosy, że to fatalne rozwiązanie dla zmotoryzowanych. Zdaniem wielu naszych czytelników, nowe przejście zakorkuje główny ciąg komunikacyjny śródmieścia.

W komentarzach dominowały głosy przeciwko przejściu dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej. W komentarzach dominowały głosy przeciwko przejściu dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej.
Byli też i tacy, którzy popierali pomysł.

Głos poparcia dla przejścia przy Bramie Wyżynnej. Głos poparcia dla przejścia przy Bramie Wyżynnej.
3 tysiące czytelników wzięło udział w ankiecie na ten temat. 56 proc. z nich skrytykowało pomysł utworzenia naziemnego przejścia dla pieszych, zaś 35 proc. go poparło. 9 proc. ankietowanych nie opowiedziało się po żadnej stronie.

***

W komentarzach dało się zauważyć, że nie wszyscy wiedzą, że pod Forum Gdańsk powstanie podziemna droga, równoległa do Wałów Jagiellońskich i Okopowej, którą będzie można ominąć zarówno Hucisko, jak i miejsce, w którym powstanie przejście.

Dlatego jeszcze raz dokładnie opisujemy projekt podziemnej ulicy, która powstaje wraz z budową centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym.

Powstająca już, częściowo podziemna, ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.

Ulica zacznie się tuż za hotelem Central, na wysokości siedziby gdańskiej prokuratury. Kierowcy skręcą w prawo przed budynkiem dawnego Żaka. Najpierw pojadą równolegle do torów kolejowych, a na wysokości wiaduktu Hucisko wjadą pod ziemię.

Podziemne Nowe Podwale Grodzkie pozwoli części kierowców ominąć Hucisko i pasy dla pieszych przy Bramie Wyżynnej. Podziemne Nowe Podwale Grodzkie pozwoli części kierowców ominąć Hucisko i pasy dla pieszych przy Bramie Wyżynnej.
Podziemny tunel będzie miał ok. 350 metrów długości. Jadąc w kierunku południa, wyjedziemy nim już za Węzłem Okopowa, przy skrzyżowaniu ulic Toruńskiej, Okopowej i Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, na wysokości stacji SKM Gdańsk-Śródmieście.

Ulica będzie miała jedną jezdnię i po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Nie będzie w niej chodników, sygnalizacji świetlnej ani drogi dla rowerów.

Co ciekawe, na odcinku bezpośrednio pod Forum Gdańsk, Nowe Podwale Grodzkie będzie należało do właściciela centrum handlowego. Droga znajduje się bowiem w świetle działki, którą miasto przekazało inwestorowi. Tymczasem prawo w Polsce nie przewiduje wyodrębniania własności nieruchomości ze względu na głębokość czy wysokość nad gruntem.

Jednak władze Gdańska, jeszcze przed rozpoczęciem budowy ustaliły z inwestorem, że Nowe Podwale Grodzkie pod Forum Gdańsk będzie drogą nieodpłatną oraz publicznie ogólnodostępną. Miasto weźmie na siebie jej utrzymanie.

Dlaczego warto skorzystać z objazdu Nowym Podwalem Grodzkim
  • droga bez pieszych i rowerzystów
  • omija się światła na Hucisku i przy budynku LOT-u
  • brak skrzyżowań


Dlaczego nowa droga może się korkować
  • przekrój - jedna jezdnia po pasie w każdą stronę
  • utrudnienia wywołane przez dostawców sklepów w Forum Gdańsk


Co do tej pory zostało zbudowane?

Na placu budowy tunelu trwa wznoszenie ścian podporowych pod strop na wysokości Urzędu Miejskiego. Do tej pory wykonawcy prac udało się przykryć nową drogę w rejonie Huciska i al. Armii Krajowej. W tej drugiej części tunel ma dobre 250 m.

Tam, gdzie wykonano już stropy tunelu, zamontowano elementy wygłuszające tunel. Gotowa jest także konstrukcja zaplecza Forum Gdańsk, do którego podjeżdżać będą auta dostawcze.

Obecnie na całej długości drogi tunelowej nie ma jeszcze elementów konstrukcyjnych jezdni. Za to wykonano już przeciwpożarową instalację zraszającą. To na wypadek pożaru w podziemnym obiekcie.

  • Spacer tunelem zaczynamy od przyszłego skrzyżowania ul. Podwale Grodzkie z ul. Nowe Podwale Grodzkie.
  • Zarys ul. Nowej Podwale Grodzkie, która prowadzi do tunelu pod Forum Gdańsk.
  • Tunel pod Huciskiem. Na zdjęciu widać wyniesiony chodnik, którym będzie można przejść piechotą pod ul. Hucisko.
  • Tunel w rejonie Huciska.
  • Na wysokości Urzędu Miejskiego tunel nie ma jeszcze stropu.
  • Montaż podpory pod strop tunelu na wysokości Urzędu Miejskiego.
  • Tunel na wysokości ul. Rogaczewskiego.
  • Tunel wraz z systemem przeciwpożarowym. Co kilkadziesiąt metrów zlokalizowane są stalowe drzwi z możliwością przejścia do części kolejowej tunelu.
  • Zaplecze Forum Gdańsk. Tutaj pojazdy dostawcze będą wyładowywać towar do sklepów.
  • Zaplecze Forum Gdańsk. Tutaj pojazdy dostawcze będą wyładowywać towar do sklepów.
  • Stalowe elementy żuraw posadowione w tunelu.
  • Wnętrze tunelu pod Forum Gdańsk.
  • Spacer kończymy przy południowym fragmencie tunelu - pod al. Armii Krajowej. Stalowe elementy to żuraw pracujący na powierzchni.

Forum Gdańsk

Przypomnijmy, że od dwóch lat trwają prace przy budowie centrum handlowego Forum Gdańsk pomiędzy ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańskaal. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja obejmuje zabudowę Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska. Powstaną tu budynki handlowe, biurowe i usługowe, których łączna powierzchnia wyniesie blisko 144 tys. m kw.

Łączny koszt budowy Forum Gdańsk oszacowano na ok. 800 mln zł. Sama 6-hektarowa miejska działka warta jest ok. 130 mln zł. W zamian za nią inwestor zbuduje Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, które będzie niekomercyjną częścią Forum Gdańsk, przejętą przez miasto. Znajdzie się tam główny punkt miejskiej informacji turystycznej.

Deweloperem Forum Gdańsk jest spółka Multi Development Poland. Natomiast wykonawcą samego centrum jest przedsiębiorstwo Warbud. Z kolei firma Doraco zajmuje się rozbudową układu drogowego i sieci w obrębie inwestycji.


Opinie (310) ponad 10 zablokowanych

  • Boże! Ty widzisz i nie grzmisz! (9)

    Przecież to nic nie zmieni, a wręcz przeciwnie, kolejne światła... To właśnie przez światła ruch nie jest płynny i powoduje korki. Proszę zwrócić uwagę na dodatkowe światła przy Alchemii, Olivia Bussines Park. Powoduje to wzmożenie ilości spalin w powietrzu.
    Poza tym sugeruję wrócić do systemu kiedy w godz. 22:00 - 6:00 były zapalone żółte światła. Ruch jest wtedy niewielki, a zmniejszy się właśnie ilość spalin i przejazd będzie płynny.
    Służby mundurowe tłumaczą się tym, że nie można tego zwrócić ponieważ obecne rozwiązanie poprawia bezpieczeństwo... sprawa dyskusyjna. Przecież są znaki pionowe, które regulują ruch.

    • 17 7

    • korki powoduje nadmiar samochodów a nie skrzyżowania (2)

      i nie światła na nich

      • 1 4

      • to prawda, ale...

        jednym z czynników powodującym korki są światła "usprawniające" ruch. Im ich więcej tym miasto jest bardziej niepełnosprawne. Nadmierna Ilość samochodów to oczywista oczywistość.

        • 3 0

      • niby prawda, ale jak zwykle nie do końca...

        Namierna ilość samochodów to rzecz oczywista. Niemniej jednym z czynników powodujących korki jest nadmierna ilość świateł w newralgicznych miejscach. Zamiast usprawniać czynią miasto niepełnosprawnym.

        • 3 0

    • Białystok, ostatnio (chyba 2 września) była awaria świateł w całym mieście: (1)

      I co? "Kiedy kilka minut po godzinie 13.00 próbowaliśmy sami sprawdzić jak wygląda ruch w Białymstoku, byliśmy zszokowani. I bynajmniej nie rozmiarami awarii, ale tym, że praktycznie wszędzie ruch odbywał się płynnie. A to już powinno poważnie postawić znak zapytania nad zasadnością zakupu systemu zarządzania ruchem. Zresztą tę płynność jazdy zauważyło wielu kierowców, którzy dzielili się na portalach społecznościowych radością z jazdy po białostockich ulicach. Bez świateł sygnalizacji."

      • 2 0

      • Jakbyś poczytał komentarze pod tym artykułem, to zobaczyłbyś, że ludzie pisali o poprawie ale tylko na głównej ulicy. Z bocznych nie dało się wbić na główną a o skręcie w lewo zapomnij.

        • 1 0

    • (1)

      W całym mieście poprawiła się płynność jazdy. I co urzędasy?

      • 0 1

      • poprawa płynności wynikła z poruszania się z umiarkowaną prędkością

        a nie tylko z powodu awarii świateł, która skłoniła kierowców do ostrożniejszej jazdy.

        Dlatego uspokojenie ruchu ma sens. Budowa arterii dwupasmowych w każdą stronę prowokuje do szybkiej jazdy, stłuczek i korków. (przepraszam, zatorów drogowych).

        • 0 1

    • Taka to u nas demokracja

      Większość nie chce ale urzędnik wie lepiej

      • 1 1

    • Większość nie chce, a oni swoje

      • 1 0

  • to planowane przejście jest raptem 50m od istniejącego... (2)

    po co to komu?

    • 6 5

    • dla ludzi, kubusiu, dla ludzi

      miasto jest dla ludzi a nie głównie dla samochodów.

      I nie pisz dyrdymałów, że w samochodach też są ludzie. Jeśli są w samochodach zaparkowanych w korku, to ich problem.

      Decydujesz się na samochód, decydujesz się na zajęcie przestrzeni innym i stanie w korkach w przestrzeni zajętych przez takich jak ty.

      W centrum miasta to nie ma sensu.

      • 1 1

    • by głupi miał zagadke :)

      • 0 0

  • Ja proponuje puścić tamtędy komunikacje miejską

    przystanek na terenie centrum handlowego tak przypadkiem zrobić dla ułatwienia.

    • 4 1

  • Bardzo dobrze, cieszę się , że powstanie Centrum dla mieszkańców na spotkaniu na kawie i na zakupy w samym sercu Gdańśka, a nie (3)

    • 3 9

    • Ja też się ciesze tylko jeszcze ten paskudny park tam został,

      trzeba by coś z tym zrobić

      • 3 2

    • edded

      • 0 0

    • "Bardzo dobrze, cieszę się , że powstanie Centrum dla mieszkańców na spotkaniu na kawie i na zakupy w samym sercu Gdańśka"

      Żeby tak jeszcze coś zrobili z tym okropnym parkiem bo tam przeszkadza w zakupach.

      • 1 1

  • czegoś mi brakuje tam....

    wszystko pięknie Panie ,ale gdzie był sklep Reserved ?

    • 2 1

  • Tunel niczego nie odciazy a kolejne przejscia tylko zakorkuja centrum jeszcze bardziej

    • 5 1

  • ewidentny sukces biznesu właścicieli targowiska forum nad mieszkańcami Gdańska

    śmierdzi kumoterstwem na odległość, a reszta to kombinacje PR

    • 6 2

  • Aktualne warunki jazdy Orunia DLN - Oliwa

    Pamiętajcie, że na wlocie do centrum Gdańska od południa niedawno ubyło jedno przejście dla pieszych naziemne na wysokości Toruńskiej. Więc powstanie nowego przy Locie, wiele nie zmieni. Natomiast nowe przejście przy Dworcu zapewne będzie miało zielone w trakcie wyjazdu samochodów z Nowej Podwale Grodzkie. I tak mamy spowolnienie ruchu pln-pld, a jednocześnie nową drogę omijającą rejon Lotu - więc zatem jest alternatywa.Kilka razy w tygodniu (na zmianę z PKPPR) jeżdżę samochodem do pracy do Oliwy na 7:30 z Oruni Dln. Żadnych korków rano, po południu teraz omijam centrum 3 Maja i także bez korków. I to teraz gdy Trakt jest zwężony z 4 do 2 pasów. Nie rozumiem zupełnie tego dramatyzowania. Gdyby sytuacja drogowa była gorsza, to po prostu wsiadam do PKP Regio i wciąż szybko.

    • 2 3

  • Aktualne warunki jazdy Orunia DLN - Oliwa

    Pamiętajcie, że na wlocie do centrum Gdańsk od południa niedawno ubyło jedno przejście dla pieszych na poziomie jezdni na wysokości Toruńskiej. Więc nowe przejście przy Locie do prawie 1:1. Poza tym przepustowość trasy z Oruni dolnej do Oliwy wg mnie jest ok. Gdy jade o 7:00 w stronę Oliwy nawet zwężka dna remontowanym Trakcie nie jest problemem, dalej też bez problemów do samej Oliwy. Powrót o godz. 15:30 także ok, korek przy Dworcu PKP omijam 3 maja. Rano i po południu jadę po 20-25 min. Więc nie wiem dlaczego taki lament i strach przed tymi przejściami. Po otwarciu torów na Łostowice przez wiadukt nad skm Śródmieście rozluźni się kolejka do Huciska przy dworcu, pamiętajcie.

    • 1 3

  • brawo trojmiasto pl

    Budowa forum budynium jest chyba pierwszą inwestycją prywatnego dewelopera tak bardzo propagowaną przez portal trojmiasto. Zdecydowana większość artykułów w ogóle nie potępia wielkiego i obrzydliwego kloca forum, nie wspomina o "niszczonej tkance miejskiej" tak bardzo opisywanej przy wielu innych inwestycjach, a głosy krytyki wobec forum spotykają się z artykułami "wyjaśniającymi", "opisującymi" i "uspokajającymi". Propaganda godna dawnych czasów.

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Turniej Piłkarski Gedania Wrosystem Cup 2024

turniej
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane