• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dzielnice - wizje przestrzeni. Zmiany przy największym falowcu na Przymorzu

Krzysztof Koprowski
21 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (135)
  • Opracowanie GPL na Przymorzu Wielkim obejmuje obszar na wysokości pawilonu handlowego i komisariatu Policji przy ul. Obrońców Wybrzeża
  • Opracowanie GPL na Przymorzu Wielkim obejmuje obszar na wysokości pawilonu handlowego i komisariatu Policji przy ul. Obrońców Wybrzeża
  • Opracowanie GPL na Przymorzu Wielkim obejmuje obszar na wysokości pawilonu handlowego i komisariatu Policji przy ul. Obrońców Wybrzeża
  • Opracowanie GPL na Przymorzu Wielkim obejmuje obszar na wysokości pawilonu handlowego i komisariatu Policji przy ul. Obrońców Wybrzeża

Utworzenie brakujących przejść przez ul. Obrońców WybrzeżaMapka, poprawa jakości terenów zieleni oraz elementów małej architektury w obrębie pawilonu handlowego - to postulaty zawarte w opracowaniu Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla Przymorza w rejonie najdłuższego falowca. Dwa tygodnie temu prezentowaliśmy ustalenia dla Suchanina, a za kolejne dwa napiszemy o rejonie zbiornika retencyjnego WielkopolskaMapka na Łostowicach.



Jaka forma zagospodarowania terenów wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża jest najlepsza?

Opracowanie Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL, jego główne założenia przypominamy w ramce na dole), autorstwa Biura Rozwoju Gdańska, przewiduje w rejonie pawilonu handlowegoMapkakomisariatu PolicjiMapka przy ul. Obrońców Wybrzeża na Przymorzu przede wszystkim korektę istniejącego zagospodarowania, bez rewolucyjnych zmian.

Ewentualną zmianą na wielką skalę będzie budowa trasy tramwajowej przez ul. Obrońców Wybrzeża, co wymusi daleko idące przekształcenia w tzw. w pasie drogowym. Realizacja takiej trasy jest w pełni dopuszczona w GPL z zastrzeżeniem, aby zrealizować tzw. zielone torowisko.

Jak będzie wyglądać Droga Zielona i tramwaj na Obrońców Wybrzeża? Poznaliśmy oczekiwania urzędników Jak będzie wyglądać Droga Zielona i tramwaj na Obrońców Wybrzeża? Poznaliśmy oczekiwania urzędników
Powstanie kolejny odcinek zielonego torowiska w Brzeźnie Powstanie kolejny odcinek zielonego torowiska w Brzeźnie
Potencjały zagospodarowania terenu określone w ramach opracowania GPL Potencjały zagospodarowania terenu określone w ramach opracowania GPL

Jeżeli nie tramwaj, to skwerki rekreacyjne z retencją



Gdyby jednak w najbliższym czasie nie doszło do budowy nowego układu tramwajowego ani poszerzenia ul. Obrońców Wybrzeża o drugą nitkę jezdni, w GPL zawarto pomysł wykorzystania terenu zieleni pod "skwerki rekreacyjne" z ukształtowaniem terenu i nasadzeniami roślinności, które pozwolą na retencję wody.



Nowe przejścia dla pieszych przez ul. Obrońców Wybrzeża



W obrębie jezdni ul. Obrońców Wybrzeża opracowanie GPL zawiera postulat wyznaczenia dwóch przejść dla pieszych. Najważniejsze z nich zaproponowano na wysokości przejścia przez pawilon handlowy i pod falowcem, a w szerszym ujęciu - na przedłużeniu deptaka rozciągającego się przez cały obszar Przymorza Wielkiego.

Drugie z przejść proponuje się wyznaczyć na wysokości komisariatu Policji (a właściwie "przenieść" o kilkanaście metrów istniejące przejście w stronę plaży) z myślą o jego przedłużeniu w otoczeniu nowych nasadzeń drzew w kierunku ul. Przymorze Wielkie oraz Jagiellońskiej.

Oba przejścia należy wykonać w formie wyniesionej na całej długości zamiast obecnie zastosowanego rozwiązania ul. Obrońców Wybrzeża, czyli montażu progów zwalniających w formie tzw. poduszek berlińskich.

- Dokładna lokalizacja przejść dla pieszych będzie wskazana na etapie projektu układu drogowego ulicy, nad którym trwają obecnie prace w ramach projektu tzw. Zielonego Bulwaru [wraz z budową trasy tramwajowej - dop. red.]. Opracowanie zostało przekazane jako wytyczne do tego projektu - dodaje Katarzyna Błaszkowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL

Plac z zielenią i małą architekturą przed pawilonem handlowym



Po stronie pawilonu handlowego w ramach opracowania GPL pojawił się pomysł doposażenia tej przestrzeni o nowe elementy małej architektury celem wykreowania niewielkiego placu.

Czy ta przestrzeń nie będzie jednak zbyt wąska dla takiej funkcji?

- W rozumieniu karty GPL "plac" jest pojęciem szerokim. Ma on spełniać funkcje integrujące lokalną społeczność, przestrzenią, gdzie można się zatrzymać i spędzić czas, natomiast kompozycyjnie ma tworzyć spójną całość - wyjaśnia Błaszkowska. Istotne jest, aby na tym odcinku chodnik i obszar przed pawilonem były projektowane razem, a zieleń miała funkcję integrującą poziomy wysokościowe, np. dzięki murkom oporowym z siedziskami. Istnieje wiele możliwości rozwiązań szczegółowych, dzięki którym przestrzeń, nawet wąska, może być atrakcyjna i funkcjonalna.

  • Wydeptana ścieżka na wysokości pawilonu handlowego, gdzie nie ma obecnie przejścia dla pieszych przez jezdnię
  • Jednym z elementów opracowania GPL jest poprawa przestrzeni publicznej wzdłuż komisariatu Policji
  • Rezerwa terenowa pod budowę torowiska tramwajowego, która w opracowaniu GPL została wskazana jako potencjalny skwer
  • Przestrzeń przed pawilonem handlowym

Poprawa przejścia przez falowiec i pawilon handlowy



Bardzo istotnym elementem jest także "uczytelnienie" przejścia przez pawilon i falowiec - obecnie jest ono zastawione zaparkowanymi pojazdami, co wpływa negatywnie nie tylko na estetykę powiązania pieszego ciągnącego się przez całe Przymorze, ale również na bezpieczeństwie ruchu - pieszy wychodzi wprost zza aut na jezdnię.

Od strony falowca na pawilonie handlowym zaproponowano ponadto wykonanie niewielkiego muralu jako elementu uzupełniającego małą architekturę oraz zieleń.

  • Obecne zagospodarowanie terenu na wysokości przejścia przez pawilon handlowy
  • Przejście przez falowiec na wysokości pawilonu handlowego
  • Przejście przez falowiec od strony placu zabaw i klubu osiedlowego Bolek i Lolek

Rada Dzielnicy w obronie czterech miejsc postojowych



Opracowanie GPL było konsultowane z lokalną Radą Dzielnicy jesienią 2021 r. Rada Dzielnicy Przymorze Wielkie przyjęła opracowanie uchwałą w listopadzie 2021 r.

Radni pozytywnie ocenili pomysł poprawy przejścia przez budynek pawilonu i falowca, przy czym mieli zastrzeżenia w zakresie likwidacji miejsc postojowych na rzecz wygody pieszych.

- Postulatem warunkującym pozytywną opinię Rady w tym zakresie było odtworzenie przynajmniej czterech miejsc postojowych, likwidowanych na rzecz utworzenia przejścia od budynku falowca do pawilonu usługowego, co zostało uwzględnione. We wcześniejszej wersji opracowania GPL proponowane przejście było szersze - informuje przedstawicielka BRG.
Historia narodzin blokowisk i falowców Historia narodzin blokowisk i falowców

Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)



Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.

Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.

Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.

Materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Miejsca

Opinie (135) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • i słusznie, rada dzielnicy broni podstawowego prawa obywatela Polski, czyli prawa do darmowego miejsca parkingowego

    oraz prawa do nieskrępowanego (w razie czego) parkowania byle gdzie i byle na czym, bo "gdzie miałem zaparkować"

    • 24 31

  • Po co tramwaj? (11)

    Ulicą Obrońców jeżdżą dwie linie autobusowe. Po co jeszcze wciskać tam tramwaj, który i tak dalej niż skrzyżowanie z Dąbrowszczaków nie pojedzie?

    • 63 27

    • A. (1)

      Już i tak mieszkamy tu przy Obrońców Wybrzeża w sporym hałasie , a jeszcze chcą dodać tramwaj???!!!! Powariowali kompletnie!! Na wysokości leclerca są linie tramwajowe, starczy.

      • 18 17

      • Precz z PO z Gdańska

        • 7 14

    • (3)

      a docelowo tramwaju nie będzie na czarnym dworze?

      • 14 1

      • Będzie

        Pod oknami,, apartamentów,, ale jak już wszystkie sprzedadzą

        • 18 1

      • Od Hallera po Czarny y Dwór, Obrońców Wybrzeża (1)

        Tak będzie leciał tramwaj, dokumentacja w toku

        • 2 0

        • Już się cieszę na przejazd nową linią tramwajową!

          • 0 0

    • Gdy wpakują tam tramwaj to zlikwidują linie autobusowe taki maja plan!! A rada dzielny ma tylko kilka % poparcia mieszkanców (2)

      to wazeliniarze pogodzą sie na wszystko co szkodliwe urzedniki im podadza! Amieszkancy niechca tam tramwaju.Nie chcemy wiszacych drutów na widoku torowiska które jest niebezpieczne przy przejsciu!i te go dodatkowego hałasu

      • 16 7

      • (1)

        Krowy przestaną dawać mleko jak tramwaj zbudujo!! My chcemy tylko wyziewy starych dizli, bo ałto to przyszłość!!

        • 8 10

        • dzbanie gdybys miał mózg wiedział bys ze miasto kupiło autobusy elektryczne które 100raz lepiej sprawdzaja sie niz tramwajowy

          • 4 3

    • tramwaj jest po to by wyciągnąc dotację z UE

      zdemolować okolicę a potem ją rewitalizować zagęszczając zabudowę mrówkowcami

      • 11 1

    • Pojedzie, bo dalej planuje się tramwaj wzdłuż Parku Reagana

      • 1 0

  • Zrobić tam woonerf, tak jak w Sopocie

    W Sopocie wszędzie robią woonerfy i mieszkańcy są bardzo zadowoleni, ponieważ jest to bardzo ekologiczne, zmniejsza się dziura ozonową i jest mniej CO2 w powietrzu.

    • 8 26

  • Najważniejsze, że będzie dużo naziemych, często wyniesionych przejść dla pieszych (3)

    Ta droga jest przeskalowana i powinna mieć więcej szykan i zwężeń dla kierowców. Koniecznie tempo 30 i kontrole czy oni nie jeżdżą szybciej. Parkingi i zatoczki parkingowe zlikwidować i posiać trawę oraz posadzić drzewka. Mieszkańcy muszą poruszać się rowerami albo komunikacją. Brać przykład z Warszawy, tam niedługo do centrum będzie zakaz wjazdu.

    • 18 34

    • Prowokator:)

      • 13 2

    • Oczywiście. Szczególnie 60latek z reumatyzmem pojedzie na rowerze.

      • 2 1

    • Oderwaniec

      Tak, od rzeczywistości ! Chcesz zatrzymać samochody na dłużej na tej ulicy ? Po co. Drzewa tak, ale zakaz i ograniczenia to Ty i ta opisywana warzszafka powinniście dostać, dotyczący decydowania za innych. Prawo swobody dla wszystkich, jeżeli Przymorze chce parkingi - zbudować parkingi, będą chcieli ławki i lasek hoinek - postawić i zasiać. Dość lewicowo - zielonego terroryzmu. Greta Tunberg do szkoły !
      A jak chcecie ratować świat przed zanieczyszczeniem, to zacznijcie od źródeł - przemysłu ciężkiego itp.

      • 0 0

  • Naziemne wyniesione przejścia i tramwaj!

    Samochód w mieście, zwłaszcza na Dolnym Tarasie nie jest koniecznością.

    • 9 30

  • Kto to wymyślił? (25)

    Trasa tramwajowa? Po co? Gdzie by to miało jechać? Wymagałoby to przebudowy całego odcinka do Hallera jeśli dobrze rozumiem? Autobus 148 świetnie sobie radzi. Przesuwanie przejść dla pieszych? Ludzie macie przejście 30 metrów obok, czy to logiczny wydatek przesuwanie go o tak mały dystans? Jedyna słuszna zmiana (jeżeli jakakolwiek jest naprawdę potrzebna) to trochę więcej zieleni

    • 164 55

    • samochody najważniejsze. wiadomo.

      kupa blachy ważniejsza niż człowiek! samochodoze można leczyć.

      • 25 30

    • Tramwaje nie stoją w korkach (3)

      są dużo lepsze od autobusów. Przejścia dla pieszych - im więcej tym lepiej, chodzi tylko o bezpieczeństwo, bo piesi już w tej chwili mogą tam przechodzić przez jezdnię dzięki zmianom w przepisach (sprawdź sobie przejście sugerowane). Fajnie byłoby jeszcze ogarnąć to dzikie parkowanie na wysokości skrzyżowania ze starą Dąbrowszczaków.

      • 29 29

      • Hałas 2 x większy

        • 22 15

      • stoja w tramwajowych korkach i jeden nie moze innego minac, to rozwiazanie z 20 wieku

        • 21 15

      • popierwsze stoja wkorkacj i same je tworza jeden zepsuty tramwaj blokuje wszyskie na lini !Dzien bez awari tramwaju to dzien

        • 15 12

    • Informuję że tam gdzie jeździ tramwaj, ludzie płacą większe podatki

      Może pogonić Babe Du?

      • 13 8

    • Tramwaj niema zadnych zalet w miescie jest wrecz szkodnikiem autobus z buspasem jest najlepszy i popierwsze bezawaryjny i tanszy (2)

      • 15 29

      • do szkoly dziecko! (1)

        • 10 7

        • Ty nie jestes nawet na poziomie umysłowym dziecka

          • 2 4

    • (6)

      Tramwaj z Hallera na Przymorze to jest tylko kwestią czasu. Od wiosny do Jesieni przejazd trasy autobusem to walka o przetrwanie z racji ogromnych korków, generowanych przez stonkę wjeżdżająca na ten teren przez tunel, lub wracająca przezeń. Problem będzie się pogłębiać, wraz z rozmachem betonowania pasa nadmorskiego. Przecież warszafka wszędzie się pcha autem, więc będzie tylko gorzej. A tramwaj byłby dobra alternatywa.

      • 23 11

      • trzeba zrobić buspas a nie torowisko - będzie taniej, ciszej i wygodniej

        • 12 8

      • jak alternatywą dzbanku bus pas zajmuje mniej miejsca niz tory tramwajowe kosztuje mniej wykonuje sie szybciej (1)

        z bus opasa korzystaja karetki policja i straz pozarana a po torach jedzie tylko tramwaj raz ze kosztuje to 100razy wiecej to jeszce awaria tramwaju praktycznie co dziennie hałas itp

        • 10 5

        • ale macie bół d**y o ten hałas. tak przeszkadza to się wyprowadzcie z miasta.

          • 6 8

      • Ta "walka o przetrwanie" to raptem 5 minut stania w korku.

        • 3 4

      • jaka warszawka? poprzednia ciepła niedziela, zawalone wszystko, wszystko na trojmiejskich blachach. szkoda, ze ludzie nie moga wybrac komunikacji czy roweru. wiec komunikacja dojechac w niedziele bylo mega ciezko, bo leniuszki musialy podjechac autem nad morze....

        • 7 2

      • Tylko tramwaj,popieram!

        • 2 2

    • Jak to kto

      osiedlowi terrorysci

      • 7 3

    • (3)

      Autobus kiepsko sobie radzi bo jedzie tylko aktualnie do pck

      • 6 3

      • Kiepsko jest s z twoim rozumem tam sa 2 linie autobusowe (2)

        • 3 7

        • a druga to ta która co jeździ co godzinę do wrzeszcza? hahaha no to jest świetna linia

          • 5 4

        • Autobusy stoją w korkach,a powinny mieć pierwszeństwo.

          • 0 1

    • Tu nie chodzi o to czy przesunięcie przejścia dla pieszych jest potrzebne tylko o to kto i ile za to może zarobić. Projekt pewnie z milion złotych będzie kosztował, a realizacja kolejne dwadzieścia.

      • 12 1

    • chyba nie jeździsz autobusem na tej trasie, pozdro xd

      • 6 0

    • Kiedyś był chyba plan, żeby puścić ten tramwaj w kierunku Jagiellońskiej i dalej kierunek Jelitkowo/oliwa

      • 2 0

    • Dojazd do Nowej Letnicy pociągną?

      • 1 0

  • Kilku ideologów z UM, aktywistów i społeczników w dalszym ciągu utrudnia życie zwykłym mieszkańcom

    co robią mieszkańcy? Nic. Ponarzekają, pomarudzą ale akceptują każde nawet najgorsze dla nich rozwiązanie. Ciemna masa.

    • 41 4

  • Więcej progów mafia z po

    • 19 9

  • Opinia wyróżniona

    deptak Przymorski (6)

    Ciąg pieszy deptak ciągnący się przez całe Przymorze Wielkie - już dawno zaniechano tej idei urbanistycznej aż stała się nieczytelna w przestrzeni, zabudowano stopniowo jego fragmenty (m.in. częściowo na nim powstała Galeria Przymorze i Decathlon z parkingami). To był nieregularny falisty deptak z okrągłymi klombami po środku, widoczny jeszcze po drugiej stronie falowca przy klubie osiedlowym, a za Kołobrzeską koło przychodni i dalej w stronę Opolskiej, w drugą stronę ocalał fragment za Galerią Przymorze w stronę Jagiellońskiej. W okolicach falowca na Obrońców Wybrzeża deptak wchodził w bardzo szerokie niegdyś przejście pod falowcem na wysokości wjazdu do centrum handlowego i stacji benzynowej, a nie w to wąskie, które potem jest kontynuowane przejściem pod pawilonem handlowym z poczta i biblioteką.

    • 73 4

    • Władze miasta postawiły na beton (1)

      • 12 1

      • tak bo miast składa się z drzew trawy i rowerów, a beton to tylko w bajkach

        • 9 6

    • Zgadza się.

      Teraz te same urzedy proponuja niby rewolucje?

      • 6 1

    • Nowe falowce były pięknie zaprojektowane wraz z okolicą.

      • 8 1

    • jeśli Deptak to Żabianka jest niedoścignionym wzorem... (1)

      • 2 5

      • Fontanna odnowiona?

        • 0 1

  • o transporcie rowerowym DRMG jak zwykle nie pamieta i ignoruje, wszyscy bedziecie skazani na fale...

    • 6 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane