• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: rozbudowa węzła Chwarzno budzi emocje

Michał Sielski
12 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przebudowa Węzła Chwarzno ma ułatwić wjazd i zjazd z obwodnicy. Mieszkańcy obawiają się jednak hałasu związanego z efektami rozbudowy. Przebudowa Węzła Chwarzno ma ułatwić wjazd i zjazd z obwodnicy. Mieszkańcy obawiają się jednak hałasu związanego z efektami rozbudowy.

Węzeł Chwarzno zobacz na mapie Gdyni na obwodnicy ma zostać przebudowany. Planiści chcą dobudować pasy wjazdowe, by powstał węzeł typu "harfa". Choć dzięki nowym planom ocaleje wiele drzew, to ta wizja wzbudziła duże emocje podczas środowej dyskusji z  mieszkańcami.



Bierzesz udział w dyskusjach publicznych o zmianach w swoim mieście?

Węzeł Chwarzno miał być pierwotnie w kształcie koniczyny, ale zanim go rozbudowano, plany się zmieniły. Zmiana klasy technicznej nowego przebiegu ul. Chwarznieńskiej, z głównej na zbiorczą, uzasadnia - według miejskich planistów - zastosowanie węzła typu "harfa", co pozwala na znaczne ograniczenie powierzchni terenu rezerwowanego dotąd pod komunikację.

- Kiedyś planowana Nowa Chwarznieńska miała być drogą główną, miała tu wpadać Trasa Kaszubska. Trasa Kaszubska nie będzie jednak tędy przebiegała, więc można "uwolnić" sporą część terenów wcześniej zarezerwowanych na drogę - podkreśla Alicja Kowalska, planista z Biura Planowania Przestrzennego gdyńskiego magistratu.
Dzięki zmianom ocaleją też setki drzew Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, które musiałyby być wycięte, gdyby Trasa Kaszubska zaczynała się właśnie tutaj. Zamiast tego powstanie tzw. węzeł zbiorczy, czyli połączenie obecnego skrzyżowania z wjazdem w Trasę Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni.

Z Chwarzna na Trasę Kwiatkowskiego będzie można wjechać osobną jezdnią, równoległą do obwodnicy. Podobne rozwiązanie funkcjonuje już w Matarni zobacz na mapie Gdyni.

Projekt planu przewiduje więc weryfikację zamierzeń, w szczególności w zakresie rozwiązań dotyczących węzła drogowego i jego bezpośredniego sąsiedztwa, ale ustala też zasady zabudowy i zagospodarowania na terenach dotąd nieobjętych planem. Chodzi o tereny zabudowy mieszkaniowej, głównie jednorodzinnej, położonej pomiędzy Obwodnicą Trójmiasta a ul. Apollina. zobacz na mapie Gdyni

Hałas i kłopoty z komunikacją

Granice terenu objęte nowym planem zagospodarowania. Granice terenu objęte nowym planem zagospodarowania.
Po rozbudowie węzła, po "starej" ul. Chwarznieńskiej mają już nie kursować autobusy. Nie wszystkim mieszkańcom się to podoba.

- Będzie znacznie dalej, więc autobusy powinny kursować po starej trasie, zwłaszcza że droga zostaje i będzie drogą lokalną - mówiła jedna z mieszkanek Chwarzna podczas środowej dyskusji publicznej nad zmianami w planie.
Planiści przekonują jednak, że w przyszłości może się to zmienić, a rozmowy na ten temat wciąż trwają. W tym temacie kluczowa będzie jednak ocena ZKM w Gdyni, który na razie skłania się do wyznaczenia przystanków przy nowej ul. Chwarznieńskiej.

Spotkanie z mieszkańcami, których podczas dyskusji było kilkudziesięciu, miało burzliwy przebieg. Spore wątpliwości wzbudził m.in. poziom hałasu, jaki będzie generowany przez nową drogę.

- Mamy już oficjalnie stwierdzone 60-krotne przekroczenia norm hałasu. Ciągłe, a nie jednostkowe. Piszemy o tym do miasta od 20 lat, mamy jeszcze nawet pisma od prezydent Cegielskiej! Ale od tego czasu nic nie robi się z tym, by z hałasem walczyć, a w planie mamy po trzy jezdnie w jedną stronę i będzie tylko gorzej. Już teraz hałas jest ogromny - zauważa Leszek Cygan, mieszkaniec ul. Afrodyty.
Gdyńscy urzędnicy zrzucają odpowiedzialność za przekroczenie norm hałasu na Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad, która administruje obwodnicą. Ale mieszkańcy mają pretensje do miejskich urzędników, że chcą budować kolejne drogi, które utrudnią im życie, a pomogą tylko tym, którzy przez dzielnicę przejeżdżają tranzytem.

Do 24 października projekt planu jest wyłożony w Infoboksie zobacz na mapie Gdyni. Do 7 listopada do prezydenta Gdyni można zgłaszać ogólne i szczegółowe uwagi do zapisów.

Opinie (122)

  • zamiast rozbudowywać PKM buduje się takie oto węzły

    nie dziwmy się potem nagłemu wzrostowi aut w mieście. Potem trzeba budować bus pasy aby ratować komunikacje miejską.

    • 14 3

  • Chcieli przebudowany wezel i halasowali. Maja budowac to juz zle.

    • 6 3

  • Jeszcze się taki nie urodził

    -Coby Polakowi dogodził

    • 3 11

  • Kartografia się kłania (1)

    Autorze artykułu!
    jeśli obracasz zdjęcia map tak, że północ nie znajduje się na górze obowiazkowo musisz umieścić na mapie róże wiatrów ze wskazaniem północy!!!
    gdzie to zdjęcie terenu jest?
    obwodnica południowa?!
    gdzie nasza obwodnica jest w poziomie względem mapy (od wschodu do zachodu)?!
    naucz się tworzyć mapki!!!

    • 13 1

    • też mnie ta maniera zniesmaczyła

      a na stronie www miasta Gdyni też to samo! Widocznie dziennikarzowi nie chciało się obrócić.

      • 2 1

  • Czy będzie przewidziany jakiś kontrapas dla ped**arzy?

    Może jeszcze przydało by się 10 wysepek rozdzielających pasy i kilka progów zwalnoiających. Obowiązkowo po dwa buspasy w każdą stronę. Dodatkowo światła co 10m. Jak już spitolić Gdynię to po całości. Gryzoń odejdź!

    • 15 3

  • O co chodzi z tą harfą? Wg mnie harfa już tam jest. Na koniczynę nie ma miejsca. Poważnie pytam. Proszę o wyjaśnienie. :-)

    • 9 5

  • Chcą jeździć ale bez hałasu, a tak się nie da

    Mieszkańcy muszą się z tym pogodzić, drogi będą rozbudowywane, bo to krwioobieg kraju i każdej aglomeracji, rzeczywiście ta harfa lepsza, bo oszczędzi drzewostan. Chwarzno jest małym osiedlem i z tym dojściem do przystanków przesadzają.

    • 8 6

  • A którędy powinna prowadzić droga do portów

    wg mieszkańców którzy się tam wprowadzali jak Obwodnica Trójmiasta obecna S6 już dawno funkcjonowała?
    Powiem tak: widziały gały co brały!

    • 11 5

  • Wolny wybór

    Czego się burzą kto im karze mieszkać przy głównej drodze trójmiasta zawsze mogą się wyprowadzić gdzieś na prowincje będą mieli tak oczekiwaną ciszę

    Przecież w takiej lokalizacji zawsze i teraz i w przyszłości będzie hałas to jest pewne

    • 9 8

  • Chwarzńienska

    To "uwolnienie" polegać bedzie na sprzedaży terenów deweloperowi tak? To ja optuje za kolejnym kościołem bo ten ktory jest.ciasny sie robi. Ale tak serio nie trzeba przeciez pełnej koniczynki a jedynie wjazd na obwodnice w strone Gdańska a to nie takie trudne i kosztowne. W strone przeciwna.mogloby pozostać jak jest bo i ruch tam zdecydowanie mńiejszy.

    • 9 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane