• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: rozbudowa węzła Chwarzno budzi emocje

Michał Sielski
12 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przebudowa Węzła Chwarzno ma ułatwić wjazd i zjazd z obwodnicy. Mieszkańcy obawiają się jednak hałasu związanego z efektami rozbudowy. Przebudowa Węzła Chwarzno ma ułatwić wjazd i zjazd z obwodnicy. Mieszkańcy obawiają się jednak hałasu związanego z efektami rozbudowy.

Węzeł Chwarzno zobacz na mapie Gdyni na obwodnicy ma zostać przebudowany. Planiści chcą dobudować pasy wjazdowe, by powstał węzeł typu "harfa". Choć dzięki nowym planom ocaleje wiele drzew, to ta wizja wzbudziła duże emocje podczas środowej dyskusji z  mieszkańcami.



Bierzesz udział w dyskusjach publicznych o zmianach w swoim mieście?

Węzeł Chwarzno miał być pierwotnie w kształcie koniczyny, ale zanim go rozbudowano, plany się zmieniły. Zmiana klasy technicznej nowego przebiegu ul. Chwarznieńskiej, z głównej na zbiorczą, uzasadnia - według miejskich planistów - zastosowanie węzła typu "harfa", co pozwala na znaczne ograniczenie powierzchni terenu rezerwowanego dotąd pod komunikację.

- Kiedyś planowana Nowa Chwarznieńska miała być drogą główną, miała tu wpadać Trasa Kaszubska. Trasa Kaszubska nie będzie jednak tędy przebiegała, więc można "uwolnić" sporą część terenów wcześniej zarezerwowanych na drogę - podkreśla Alicja Kowalska, planista z Biura Planowania Przestrzennego gdyńskiego magistratu.
Dzięki zmianom ocaleją też setki drzew Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, które musiałyby być wycięte, gdyby Trasa Kaszubska zaczynała się właśnie tutaj. Zamiast tego powstanie tzw. węzeł zbiorczy, czyli połączenie obecnego skrzyżowania z wjazdem w Trasę Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni.

Z Chwarzna na Trasę Kwiatkowskiego będzie można wjechać osobną jezdnią, równoległą do obwodnicy. Podobne rozwiązanie funkcjonuje już w Matarni zobacz na mapie Gdyni.

Projekt planu przewiduje więc weryfikację zamierzeń, w szczególności w zakresie rozwiązań dotyczących węzła drogowego i jego bezpośredniego sąsiedztwa, ale ustala też zasady zabudowy i zagospodarowania na terenach dotąd nieobjętych planem. Chodzi o tereny zabudowy mieszkaniowej, głównie jednorodzinnej, położonej pomiędzy Obwodnicą Trójmiasta a ul. Apollina. zobacz na mapie Gdyni

Hałas i kłopoty z komunikacją

Granice terenu objęte nowym planem zagospodarowania. Granice terenu objęte nowym planem zagospodarowania.
Po rozbudowie węzła, po "starej" ul. Chwarznieńskiej mają już nie kursować autobusy. Nie wszystkim mieszkańcom się to podoba.

- Będzie znacznie dalej, więc autobusy powinny kursować po starej trasie, zwłaszcza że droga zostaje i będzie drogą lokalną - mówiła jedna z mieszkanek Chwarzna podczas środowej dyskusji publicznej nad zmianami w planie.
Planiści przekonują jednak, że w przyszłości może się to zmienić, a rozmowy na ten temat wciąż trwają. W tym temacie kluczowa będzie jednak ocena ZKM w Gdyni, który na razie skłania się do wyznaczenia przystanków przy nowej ul. Chwarznieńskiej.

Spotkanie z mieszkańcami, których podczas dyskusji było kilkudziesięciu, miało burzliwy przebieg. Spore wątpliwości wzbudził m.in. poziom hałasu, jaki będzie generowany przez nową drogę.

- Mamy już oficjalnie stwierdzone 60-krotne przekroczenia norm hałasu. Ciągłe, a nie jednostkowe. Piszemy o tym do miasta od 20 lat, mamy jeszcze nawet pisma od prezydent Cegielskiej! Ale od tego czasu nic nie robi się z tym, by z hałasem walczyć, a w planie mamy po trzy jezdnie w jedną stronę i będzie tylko gorzej. Już teraz hałas jest ogromny - zauważa Leszek Cygan, mieszkaniec ul. Afrodyty.
Gdyńscy urzędnicy zrzucają odpowiedzialność za przekroczenie norm hałasu na Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad, która administruje obwodnicą. Ale mieszkańcy mają pretensje do miejskich urzędników, że chcą budować kolejne drogi, które utrudnią im życie, a pomogą tylko tym, którzy przez dzielnicę przejeżdżają tranzytem.

Do 24 października projekt planu jest wyłożony w Infoboksie zobacz na mapie Gdyni. Do 7 listopada do prezydenta Gdyni można zgłaszać ogólne i szczegółowe uwagi do zapisów.

Opinie (122)

  • węzeł za grube miliony i od razu z węzła w gigantyczny korek na witominie hahaha bezmózgi

    • 12 3

  • Materiały które są na stronie Urzędu

    są niejasne. Na jednym planie jest narysowanych kilka drog jedna na drugiej i tak naprawdę nic nie wynika. Na planie ochrony srodowiska w prawym rogu jest jest mały schemat który prawdopodobnie przedstawia układ ulic jaki ma być . Zaprasza sie do dydkusji a nie przedstawia czytelnego projektu

    • 14 1

  • Spokojnie to jest Gdynia, czyli dyskusje, wizje, planowanie, a realizacja za 50 lat przy dobrych wiatrach.

    • 11 2

  • A w którym miejscu od strony Sokółki nowa droga będzie się łączyć ze starą Chwarznieńską? (2)

    Można to gdzieś zobaczyć - bo wg planu na stronie UM droga kończy się "w polu"?

    • 10 0

    • OK -znalazłem. (1)

      Plan nr 2210: Wiczlińska, Chwarznieńska, A. Krauzego.
      Wynika z niego, że równolegle do starej Chwarznieńskiej wybudują czteropasmową autostradę.
      Najwyższy czas wystawić mieszkanie na sprzedaż - jak mi się poszczęści to trafię na "jelenia", który jeszcze tego planu nie widział.

      • 3 1

      • Nie trafisz na jelenia. Nie licz na to.

        Mieliśmy ten sam problem - chcieliśmy sprzedać mieszkanie w miejscu, gdzie zmieniono plany zagospodarowania z rezerwą pod tzw. drogę czerwoną. Nikt nie chciał kupić tego mieszkania. W końcu poszło po bardzo zaniżonej cenie. A droga być może nigdy nie powstanie.

        • 3 1

  • Po co komu tak naprawdę te nowe "zjazdy i wjazdy" na obwodnicę..??? Na wężle Chwarzno w zasadzie korków nie ma, a dla tych kilku "maruderów" przejeżdzającch raz na godzinę o masie powyżej 12 ton to się nie opłaca.. Lepiej zburzyć toto "cudo" zwane kładką przy "Za falochronem" i wybudować wreszcie drugi pas na Witomińskim odcinku Chwarznieńskiej i po sprawie. Całą prawie Chwarznieńską "obudowano" przecież "wzmacniaczami" dżwięku czym są ekrany, to darowałbym mieszkańcom nowych jeszcze bliższych uchu efektów "muzyczno-drogowych"...

    • 3 7

  • Węzełek-Supełek..

    Nowy węzełek-supełek to się buduje w centrum Gdyni na skrzyżowaniu ulic 10-tego Lutego/ul.Dworcowa/ul.Podjazd &ul.Śląska/Morska...Ludzie to się w "pale" nie mieści co to naprawdę będzie....Na miejscu "pracują" oprócz "generalnego" wykonawcy MTM są też inne, jakaś nie znana fir-ma INOX, jest WOD-KAN-i każdy sobie "rzepkę" skrobie..Patrzę na to codziennie dwa razy: rano i popołudniu i nie wiem..czy się śmiać czy jednak płakać. Teren budowy i najbliższej okolicy jak w PRL-u.../rozpledycha totalna jak nic/.. Szok, że tak się prowadzi prace...........

    • 6 3

  • A to wszystko zrealizuje szczurkiem dział inwestycji......kubelkami z farbą białą a do tego kilka pierwotnych wizualizacji

    • 11 0

  • Moje zdanieM a zarazem podpowiedź.

    Tylko prawoskręty czyli "czterolistna koniczyna"

    • 10 0

  • Nie w węźle tkwi problem.

    Obecny się sprawdza bardzo dobrze. Potwierdzi to każdy, kto tamtędy jeździ. Problemem jest przejazd przez WITOMINO w obie strony. Rano korkuje się z Chwarzna w stronę Witomina a po południu z centrum do Witomina. Witomino jest PROBLEMEM.

    • 9 1

  • mydlenie oczu..

    robienie czegos niepotrzebnego zamiast rozbudowy drogi omijajcej Witomino, tam jest problem rano i popoludniu....zjazd z obwodnicy w kierunku Chwarzna- tez nie problem...glupota jest pas techniczny miedzy zjazdem z Kwiatkowskiego a czescia obwodnicy na wysokosci Chwarzna- dopoki go nie bylo- 0 problemow a odkad jest, trzeba zwalniac do 30-40 km/h, bo brak plynnosci..
    lepiej niech przeniosa (cofna w strone Gdyni) przystanek autobusowy na wysokosci Wladyslawa IV do skretu na Witomino, bo jest bus pas, przystanek a pas do skretu w prawo jest za krotki...kto to wymyslil i zaakceptowal...

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Turniej Piłkarski Gedania Wrosystem Cup 2024

turniej
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane