• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycja na Zaspie. Ocena oddziaływania na środowisko - potrzebna czy nie?

Ewa Budnik
5 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym
Budynki na pasie startowym od strony ulicy Hynka mogą - zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - powstać w pierwszym etapie inwestycji. Inwestor stara się o uzyskanie pozwolenia na budowę. Budynki na pasie startowym od strony ulicy Hynka mogą - zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - powstać w pierwszym etapie inwestycji. Inwestor stara się o uzyskanie pozwolenia na budowę.

Od kilku miesięcy wiadomo, że na na pasie startowym na Zaspie powstanie osiedle mieszkaniowe. Inwestor - firma Budimex Nieruchomości - przygotowuje dokumentację niezbędną do uzyskania pozwolenia na budowę pierwszego etapu. Okazuje się, że w kwestiach środowiskowych opinie urzędów są różne.



Czy Twoim zdaniem powstanie tak dużego osiedla będzie znacząco wpływało na środowisko?

W październiku ubiegłego roku rozstrzygnięty został konkurs urbanistyczno-architektoniczny na zabudowę części byłego pasa startowego na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja, od momentu kiedy dotyczące jej plany zostały ujawnione, budzi obawy okolicznych mieszkańców.

Tymczasem inwestor, opierając się na obwiązujących zapisach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przygotowuje się do uzyskania pozwolenia na budowę pierwszego etapu inwestycji. W marcu do urzędu Prezydenta Miasta Gdańska wpłynął wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji.

Prezydent, zgodnie z procedurą, wystąpił w czerwcu z wnioskiem o wydanie opinii do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) - jest to niezależny od samorządu organ administracji rządowej. Z opinii prezydent chciał się dowiedzieć, czy konieczne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (w uzasadnionych przypadkach procedura ta poprzedza wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji).

RDOŚ wyraził opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, bo "kwalifikuje się ono do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco wpływać na środowisko". W opinii czytamy, że RDOŚ "stwierdza brak jednoznacznej odpowiedzi, czy zaproponowane przez inwestora rozwiązania techniczne i organizacyjne są wystarczające w celu zminimalizowania negatywnych oddziaływań zarówno w fazie realizacji i eksploatacji". W swojej opinii RDOŚ, uznał że należy przeprowadzić analizę akustyczną (czy po zrealizowaniu inwestycji nie zostaną przekroczone poziomy hałasu), chociaż dokument o takiej nazwie został dołączony do wniosku od prezydenta. Według urzędu załącznik ten nie spełniał wymogów RDOŚ.

- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wraz z wnioskiem otrzymał komplet dokumentów. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia (KIP), która zawiera podstawowe informacje o planowanym przedsięwzięciu, została opisana emisja zanieczyszczeń do powietrza, dodatkowo załączono wydruk z programu analizy stanu zanieczyszczenia atmosfery dla tej inwestycji. Do KIP załączono również "Ekspertyzę akustyczną - określenie miarodajnego poziomu dźwięku A hałasu komunikacyjnego na elewacji projektowanych budynków usługowo-mieszkalnych "Miasteczko Zaspa" przy ul. Jana Pawła II w Gdańsku dla roku 2020 oraz określenie wymaganej izolacyjności akustycznej przegród budowlanych" - informuje Sławomir Sowula, rzecznik prasowy RDOŚ.
W swojej opinii RDOŚ podkreślił także, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zaleca przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla parkingów samochodowych powyżej 300 miejsc parkingowych. W pierwszym etapie inwestycji ma ich powstać 1096.

Zgodnie z obowiązującym prawem prezydent może opinię wydaną przez RDOŚ wziąć pod uwagę, ale nie ma takiego obowiązku.

- W tym przypadku organem właściwym do wydania decyzji jest Prezydent Miasta Gdańska, RDOŚ na wniosek prezydenta wydał tylko opinię - mówi Sławomir Sowula.
- Obowiązek lub brak obowiązku przeprowadzania oceny jest stwierdzany w oparciu o zgromadzony materiał dowodowy i opinie właściwych organów i po uwzględnieniu określonych w przepisach uwarunkowań - dodaje Dariusz Wołodźko z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
We wrześniu prezydent w swoim postanowieniu stwierdził zatem, że nie ma potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania dla środowiska. W dokumencie prezydent potwierdza, że przedsięwzięcie jest kwalifikowane do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, ale stwierdza jednocześnie, że oddziaływanie inwestycji na etapie realizacji będzie odwracalne i przejściowe. Nakłada przy tym na inwestora szereg obowiązków, które mają uczynić budowę mniej uciążliwą dla okolicznych mieszkańców.

Czytaj także: bloki zamiast biur na Zaspie

W odniesieniu do wskazań z opinii RDOŚ prezydent powołuje się na przedstawioną przez inwestora i będącą załącznikiem do karty informacyjnej przedsięwzięcia (KIP) ekspertyzę akustyczną i analizę emisji zanieczyszczeń do powietrza dla planowanego przedsięwzięcia.

- Nie zlecono osobnej oceny akustycznej dla tej inwestycji, poza tym, co było zawarte w KIP-ie. Miasto nie ma w zwyczaju zlecania odrębnych analiz w takich przypadkach. Zgodnie z obowiązującymi przepisami obowiązek sporządzenia analiz na potrzeby uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach spoczywa na wnioskodawcy, który do wniosku dołącza m.in. kartę informacyjną przedsięwzięcia, do której w wymagających tego sytuacjach załącznikiem jest np. analiza akustyczna - wyjaśnia Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu. - Z ramienia urzędu ocena stanu akustycznego miasta następuje poprzez wykonywanie mapy akustycznej miasta - raz na pięć lat. Obecnie jest wykonywana taka mapa akustyczna miasta, zgodnie z prawem termin jej wykonania przewidywany jest do 30 czerwca 2017 r. Mapa będzie obejmowała stan zainwestowania w infrastrukturę na koniec roku 2016.
W postanowieniu odrzucającym konieczność przeprowadzenia oceny na środowisko prezydent podnosi, że projekt nie przewiduje hałaśliwych urządzeń wentylacyjnych. Mowa jest także o tym, że realizacja przedsięwzięcia będzie związana ze wzrostem natężenia ruchu samochodów, jednak według analizy przedstawionej przez inwestora wynika, że budowa parkingów podziemnych pozwala na ograniczenie liczby miejsc postojowych na terenie i tym samym zmniejsza tzw. niską emisję w rejonie budynków. W analizie, poza zanieczyszczeniami z budynków, które powstaną, wzięte pod uwagę zostały także te, które generują istniejące osiedla. W sumie nie przekraczają one stężeń dopuszczalnych, uzasadnia w postanowieniu prezydent. W dokumencie stwierdza się także, że emisję może obniżyć zastosowanie rozwiązań drogowych, które zapewnią płynny ruch samochodów (te są w trakcie ustalania z Zarządem Dróg i Zieleni w Gdańsku).

Również w kontekście wskazanych przez RDOŚ zapisów planu miejscowego, będących podstawą do stwierdzenia konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, prezydent uznał, że wyczerpuje je przestawiona przez inwestora ekspertyza i analiza. Zapisy planu zalecające ocenę oddziaływania na środowisko parkingów prezydent w postanowieniu uznał za niewiążące - "są to zalecenia, które można przeanalizować, natomiast nie są podstawą do wydawania decyzji administracyjnych".

Na zdrowy rozum trudno wyobrazić sobie, że nowe osiedle przy Jana Pawła II wygeneruje nieludzki hałas i duszącą ilość spalin. Jako mieszkańcy miasta, które intensywnie się rozbudowuje, powinniśmy jednak mieć świadomość przebiegu procedur związanych z powstawaniem kolejnych inwestycji. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji nie została jeszcze wydana.

Ważne zalecenia dla inwestora zawarte w postanowieniu prezydenta:
- inwestor nie może podejmować przedsięwzięć wymagających przy realizacji kondygnacji podziemnych stałych lub tymczasowych odwodnień, palowania bez przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko
- wody gruntowe w miejscu inwestycji znajdują się poniżej głębokości posadowienia drugiej kondygnacji garaży, dlatego inwestycja nie będzie przegrodą dla wód podziemnych spływających z górnego tarasu w kierunku ujęć wody Zaspa i Czarny Dwór
- prace na budowie mają być prowadzone wyłącznie w porze dziennej, a prace hałaśliwe do godziny 18

Inwestycje

Zaspa VVita

Zaspa VVita

Spravia

Gdańsk Zaspa, ul. Jana Pawła II Mapa

31 do 105 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (179) 1 zablokowana

  • (5)

    Wg tych narzekajacych w dzielnicach Srodmiescie,Wrzeszcz ,Zaspa ,Przymorze ,Zabianka .Oliwa itp nic nie powinno sie budowac przez najblizsze 100 lat tam powinny stac stare bloki i kamienice i nic nowego nie mozna zbudowac.Ludzie chca mieszkac w nowym budynkach i w dobrej lokalizacji.

    • 7 13

    • budować a jakże ...

      ... ale z głową tzn. powinien następować rozwój dzielnic zrównoważony.
      Jak do tej pory buduje się, to co jest opłacalne dla deweloperów, czyli mieszkania. Budowa obiektów kultury, wypoczynku i sportu, rozwój transportu, zagospodarowanie przestrzeni miejskiej w porównaniu do ilości powstających mieszkań jest niedostateczne.

      • 0 0

    • powinno sie budowac cos typu Garnizon a nie typu Wielka Plyta w wydaniu 2020 (3)

      wole odpowiednio odmalowane osiedla z lat 70 niz nowy Robyg na Kolobrzeskiej

      • 11 3

      • (2)

        Ja nie wole.Albatross Towers swietne osiedle jedno z moich ulubionych 750 mieszkan ,wiekszosc sprzedane.Budowac trzeba roznie sa rozni ludzie co maja rozne wymagania.

        • 2 9

        • albatoross to tania masakra i przyszła wylęgarnia patologii jak w Falowcu

          Falowiec przynajmniej ma zieleń, takie Albatrossy powinny być zakazane na błogostan przyszłych pokoleń.

          Kolega z Garnizonem czy Browarem ma rację

          • 6 3

        • W Albatrosie nie wiekszosc ale wszystkie mieszkania sa juz dawno sprzedane !

          • 3 2

  • stop betonizacji totalnej (11)

    • 133 74

    • przeciez pas startowy jest z betonu (2)

      • 44 16

      • garaże podziemne bedą płatne,więć ilość samochodów parkujących ,,na dziko'' (1)

        się zwiększy

        • 26 7

        • to parkowanie w miejscach niedozwolonych winno być nie tylko bardziej kosztowne przez mandaty ale i powinno nie mieć przyzwolenia społecznego.

          • 0 0

    • (3)

      Nie moze dewolper budowac nowych mieszkan w dobrej lokalizacji? Maja tam stac tylko stare bloki i nic nowego nie mozna zbudowac?

      • 16 6

      • pakowanie na siłę (2)

        miedzy stare to jakoś nie odmłodzi osiedla.
        za granicą najpierw burzą stare, a w to miejsce budują nowe.
        dzięki temu nie zablokują się uliczki i ulice, które ktoś dawno temu zaprojektował na kilka autek.

        • 11 5

        • a co z mieszkańcami?

          A dadzą mi potem mieszkanie w nowym, jak mi zburzą stare?
          Zaspa ma bloki w bardzo dobrym stanie z fajnymi przestrzeniami pomiędzy blokami. Jest przestronnie, wygodnie i całkiem ładnie - bo miejsca są dosyć zadbane. Po co burzyć te bloki? Lepiej by było niektóre po prostu odnowić.

          • 10 0

        • jakie pakowanie na siłe?

          Zobacz jak wygląda ten pas startowy.. setki metrów starego betonu a odległości - gigantyczne nawet jak na "stare" osiedla. Jak to jest pakowanie na siłę to co powiesz o inwestycji na Wyspie Młyńskiej? tam będzie o wiele ciaśniej..

          • 6 6

    • Niech taki deweloper (1)

      wybuduje za swoje nowe ulice !!!! uje na gotowe przyszli i myślą, że to wystarczy.
      Już teraz wszystko się tam korkuje.
      Jakieś de.bil wydał zgodę a reszta musi cierpieć.

      • 20 10

      • Możesz tak pisać w przypadku ulic, których budowę sfinansowała spółdzielnia mieszkaniowa. Jednak ulice wokół należą do miasta, a miasto utrzymuje je z podatków. Podatki płacą zaś wszyscy mieszkańcy miasta, również przyszli mieszkańcy tej okolicy.

        • 8 2

    • I jak zwyle blok na bloku (1)

      Ale ogólnie to mnie cieszy, że zabudują ten teren. Aktualnie jest on mało estetyczny. Nie mogłam z tego jak przed tymi nowymi zielonymi, eleganckimi blokami na pasie było to obleśne targowisko.

      • 11 6

      • Bo jedynym sposobem na zagospodarowanie pustej przestrzeni w mieście jest budowa betonowego molocha. Faktycznie.

        • 15 4

  • to wszystko zalezy od grubości koperty (4)

    Ale tak jest wszędzie, wiec nie ma o co bić piany

    • 53 20

    • masz dowody - idz na prokurature (3)

      nie masz, ale chcesz nadal rzucac blotem - podpisz sie i czekaj na pozew sadowy za znieslawienie.

      Narod marud

      • 8 8

      • (1)

        Ta, a prokuratura to umorzy niezależnie od wszystkiego.

        • 3 1

        • Niezależna prokuratura i może jeszcze bezstronna ? :DDD

          • 0 0

      • w ramach kary zabiorą mu spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu i Passata rocznik 98. TDI. Kombi.

        • 5 0

  • masakra (2)

    w Czarnobylu są ładniejsze budynki, co to za architekci, całkowite beztalencie, ale z plecami.

    • 43 32

    • wszyscy na widoku - nie trzeba bedzie zdjęć robić i na fejsa wrzucać bo i tak wszyscy wszystko widzą .... a pociągów . panie nie słychać :D

      • 3 0

    • Etam - marudzisz. Wygląda na bardzo kameralne osiedle.

      Jak soli zbraknie - to można przez balkon od sąsiada pożyczyć.

      • 12 3

  • barometr cen

    wolę Stogi od Szadółek

    • 0 0

  • Budynki mieszkalne i komunikacja dla nich to 2 rózne sprawy ,ale spowodowane zaniedbaniem komunikacji miejskiej przez miasto. (1)

    Same budynki mieszkalnej wielkiej szkody nie robią, Ale problemy pojawiają się z brakiem miejsc parkingowych,zatruciem środowiska i ludzi przez spaliny aut,korki na ulicach . Dlatego ze miasto ma zaniedbana komunikacje miejska.Przyrost aut mamy najwyższy w UE.Stale rośnie liczba słoików nie mieszkających na stałe w Gdańsku,oni przyjechali wszyscy autem z rożnych wiosek bo tam praktycznie komunikacja inna nie istnieje.Ruch samochodowy w mieście zamiast ograniczać ,nadal jest promowany.Komunikacją miejska nadal jest bardzo słabo rozwinięta!Dlatego ludzie nie rezygnują z aut i nie chcą korzystać z komunikacji miejskiej bo jest za wolno ,za długo i za drogo!
    Rozwiązania są 2 .Jedno to poszeszac drogi i budowac nowe,oraz budowanie przy każdym osiedlu parkingów piętrowych.Miejsca juz brakuje wiec to ślepa ulica.Jedyne wyjscie to rozwijanie komunikacji miejskiej ,autobusy niemoga stac w korkach.komunikacja miejska musi byc TAŃSZA ,Szybsza!

    • 2 0

    • rośnie liczba słoików ... to źle, czy dobrze ?

      Już bałem się, że jedno z rozwiązań będzie polegać na wprowadzeniu utrudnień i ograniczeń dla "słoików", jako lokalnych imigrantów.
      Oczywiście żartuję :)
      Pewnie zaliczam się do tej grupy ze względu na to, że obecnie nie mieszkam w Gdańsku na stałe.
      Na razie odwiedzam Gdańsk weekendowo, przez co moje auto przemieszcza się po ulicach trójmiasta zazwyczaj tylko dwukrotnie w ciągu tygodnia, a nawet rzadziej :)

      • 0 0

  • Czas pozwać miasto i Adamowicza za kradzież wartości nabytej przez zagęszczenie zabudowy na Zaspie. (1)

    Czas pozwać miasto i Adamowicza za kradzież wartości nabytej przez zagęszczenie zabudowy na Zaspie. Na Zaspie mieszkańcy nabywali mieszkania gdzie gwarantowano, że nie powstanie w tym rejonie już żadna zabudowa wyższa niż dwie kondygnacje a teraz budują wieżowce nie dość że w parku to jeszcze odcinające zupełnie ustawowe doświetlenie budynków. Zabudową na terenach ujęć wody i w rejonie pośredniej ochrony ujęć wody to powinna dodatkowo zająć się natychmiast prokuratura z urzędu. Tylko nie ta prokuratura z Gdańska na telefon bawiąca się na prywatnych spędach Adamowicza za publiczne pieniądze wydane bez zgody mieszkańców.

    • 3 1

    • osiedla budowane w parku Reagana ,oraz projekt autostrady przez park Reagana

      i przy ujęciach wody

      • 2 1

  • (10)

    Będzie lepiej. Będziemy zdrowsi. Tak sie zapcha i zakorkuje Gdańsk, że tylko piechotą da się chodzić. Przyjdą czasy że z Gdańska wszyscy będą spier #&@ z powrotem

    • 86 48

    • Już sp... większość ludzi wyprowadza się na wieś na Banina i Leźna. Stamtąd i tak łatwoej dojechać.

      • 1 5

    • I bardzo dobrze!Gdzie sie nie rozejrzec wszyscy chcą mieszkac w Gd.

      • 2 3

    • Chyba, ze ktos kto tam zamieszka wsiadzie w SKM, bo ma 200m do przystanku (4)

      albo pojedzie rowerem, bo ma 2km do pracy.

      Nie, lepiej zbudowac na Szadolkach, bo wtedy korkow nie bedzie...

      Po to buduje sie miasto geste, aby ludzie mieli niewielkie odleglosci do pokonania i NIE musieli korzystac z samochodu.

      • 20 15

      • gdzie ty masz swoją pracę co ? (3)

        w lidlu obok kolejki??
        tacy ludzie raczej nie kupią tam mieszkań bo ceny ich zabiją.

        • 10 8

        • a wiesz co jest w odległości 2km od pasa startowego? (2)

          Polecam mapę. Większość biurowców przy Grunwaldzkiej, w tym Garnizon, Alchemia (1 przystanek SKM - 3 minuty + 5 minut na dojście i max 7 minut na czekanie daje ci kwadrans do pracy bez auta). Dojazd do Oliwy i biur - raptem kolejne 5 minut dojścia). Twoim światem jest lidl?

          • 11 5

          • i co myślisz że będą na piechotę chodzili albo skorzystają z kom miejskiej?

            człowieku, ludzie z koszar do galerii bałtyckiej samochodami jeżdżą to o czym ty piszesz. nawet stanie w korkach ich nie odstrasza, wiesz jaki to prestiż podjechać własną bryką na parking w galerii. a ci z biurowców w Oliwie, oni mieszkając na Żabiance korzystają z samochodu aby do pracy się dostać

            • 11 2

          • nie po to mi szwagier ściągnął z Niemiec Passata żebym teraz pieszo do pracy chodził

            • 8 2

    • (2)

      o czym ty piszesz łosiu? Gdańsk ma jedną z najmniej gęstych zabudów w Europie (nie licząc byłego ZSRR). Niska gęstość przekłada się na bardzo duże koszty utrzymania infrastruktury czy komunikacji miejskiej. Do miast na zachodzie Europy bardzo dużo nam pod względem zagęszczenia brakuje

      • 21 17

      • acha, czyli wzorem innych mamy się zaje..ć tak jak oni? brawo, słuszne podejście

        pytanie po co? bo koszty? ludzie za pieniądz sprzedadzą samych siebie a tym bardziej urzędnicy

        • 9 3

      • Gęstość zabudowy a wysokość to zupełnie inne rzeczy...

        • 8 4

  • tak wysoka zabudowa, punktowa, jest zwyczajnie obrzydliwa i nie ma sensu (2)

    się nad tym rozwodzić. PRL i deweloperka w różnych punktach miasta pokazały jak klocami zamordować klimat w promieniu kilometra inwestycji.

    Reszta spoko.

    • 25 4

    • (1)

      A mi się podoba taka zabudowa.

      • 2 5

      • Ale nie każdy jak ty pracuje u dewelopera.

        • 1 1

  • A potem się dziwią, że są powodzie i podtopienia (2)

    Potem się dziwią, że są powodzie! Zero zieleni, naturalne zbiorniki na wodę - łąki na Chełmie, Morenie, Oruni, zniknęły całkowicie. Tylko beton, asfalt i dolne miasto zalane.

    • 21 1

    • Rozumiem, ze w takim Nowym Jorku, Chicago itd sa co tydzien powodzie. (1)

      • 1 7

      • Tak, bo taki Manhattan jak Gdańsk leży pod wzgórzami o różnicy 200 m.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane