• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec wielkich reklam przy al. Niepodległości

Krzysztof Koprowski
6 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie

Sopot jest pierwszym miastem w Trójmieście, gdzie w pełni obowiązują już wszystkie regulacje tzw. uchwały krajobrazowej w zakresie bilbordów i reklam wielkopowierzchniowych. W efekcie z elewacji budynków zniknęła zdecydowana większość szpetnych reklam. Największe zmiany widać na al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu, gdzie wiszące przez wiele lat reklamy doprowadziły do zmian w estetyce elewacji budynków.



Czy zauważyłeś(aś) poprawę estetyki reklam w Trójmieście?

Sopot, przyjmując w zeszłym roku tzw. uchwałę krajobrazową, zdecydował się na minimalny przewidziany ustawą, 12-miesięczny okres dostosowawczy dla bilbordów, tablic wolnostojących i reklam wielkopowierzchniowych.

To oznacza, że po 7 czerwca br. każdy taki nośnik reklamowy - zarówno nowy, jak i umieszczony przed tym terminem - musi być zgodny z zapisami uchwały.

Katalog dobrych praktyk - przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej prezentujemy pod treścią artykułu wraz z odnośnikiem do pobrania wersji pdf.

- Daliśmy mieszkańcom i przedsiębiorcom prowadzącym działalność w Sopocie 12 miesięcy, aby zapoznali się z zasadami i się do nich dostosowali. Sopot jest wyjątkowy i nie możemy pozwolić, aby ktokolwiek z chęci czystego zysku, przesłaniał piękno naszego miasta nieestetycznymi reklamami. Unikatowy krajobraz miasta chroniony jest wpisem do rejestru zabytków, obejmującym teren niemalże całego Sopotu - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu, który jednocześnie dziękuje wszystkim właścicielom, którzy wywiązali się z obowiązku dostosowania nieruchomości do nowych regulacji.

Wysokie kary za lekceważenie uchwały krajobrazowej



Właściciele posesji, którzy nie będą respektowali lokalnego prawa, muszą liczyć się z karami finansowymi, naliczanymi już od momentu stwierdzenia nieprawidłowości przez urzędników.

Przykładowo, montaż na dwa miesiące bilbordu niezgodnego z wymaganiami uchwały będzie wiązał się z nałożeniem kary finansowej w wysokości 15 tys. zł, zaś siatki reklamowej o powierzchni 72 m kw. - 40 tys. zł.

Demontaż reklam wzdłuż głównej arterii Sopotu



Na razie właściciele nieruchomości zaakceptowali nowe regulacje i zaczęli masowo demontować reklamy niezgodne z uchwałą. Szczególnie widocznie jest to na głównej arterii miasta - al. Niepodległości, gdzie wiszące latami nośniki wpłynęły na estetykę zasłoniętych części elewacji, które po zdjęciu banerów i tablic mają inny odcień niż pozostała część budynku lub zacieki i ślady po mocowaniach.

- Odsłonięte ściany są podniszczone, jednak warto pamiętać, że na ich degradację przez lata miały wpływ również przesłaniające je reklamy. Uchwała krajobrazowa dla Sopotu jest narzędziem, które pozwoli zmienić ten stan rzeczy - dodaje Marek Niziołek z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.
W przyszłym roku upłynie termin obowiązywania okresu dostosowawczego dla szyldów informujących o prowadzonej działalności gospodarczej, zaś w 2022 r. ogrodzeń posesji.

12-miesięczny okres dostosowawczy dotyczy także wolnostojących nośników, jak ten bilbord. 12-miesięczny okres dostosowawczy dotyczy także wolnostojących nośników, jak ten bilbord.

Okres dostosowawczy w Gdańsku: 2 kwietnia 2020 r.



Przypomnijmy, że w Gdańsku okres dostosowawczy dla wszystkich rodzajów nośników reklamowych mija 2 kwietnia 2020 r. W uchwale nie przewidziano przejściowego okresu dla ogrodzeń. Należy jednak pamiętać, że od momentu wejścia w życie uchwały (2 kwietnia 2018 r.), każdy nowy nośnik reklamowy i każde nowe ogrodzenie musi być zgodne z tym dokumentem.

Gdańska uchwała krajobrazowa wraca w pełnym brzmieniu


W Gdyni dotychczas nie udało się nawet przedstawić projektu uchwały krajobrazowej, ale tamtejsi urzędnicy cały czas deklarują chęć poprawy estetyki miasta w oparciu o inne rozwiązania prawne.

Ustawa krajobrazowa na razie bez zmian



W czerwcu, przy okazji publikacji szkicu nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wyszło na jaw, że rząd planuje znacznie ograniczyć funkcjonowanie dotychczasowej ustawy krajobrazowej. Ostatecznie Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju wstrzymało pracę nad dokumentem co najmniej do końca obecnej kadencji rządu.

Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Katalog dobrych praktyk - przewodnik po uchwale krajobrazowej Sopotu from Trojmiasto.pl

Opinie (196) 7 zablokowanych

  • Superr

    Będzie mi i wszystkim bardzo miło jeśli ten cały śmietnik rozwieszany przed każdymi wyborami również zniknie z ulic naszego miasta
    Jest to dewastacja mienia publicznego jak i krajobrazu
    Rozwieszanie tego śmietnika będzie tylko możliwy w wyznaczonych i przeznaczonych do tego miejscach

    Należy być konsekwentnym także wobec siebie. Myślę tu o politykach

    • 3 0

  • reklamy ok

    ale w jednej tonacji barw wcześniej ustalonej nie pstrokatej wpisującej się w miejsce .

    • 0 0

  • szkoda (6)

    Szkoda, wracamy do szarzyzny i jeszcze większego dyktanda władzy, co do tego co możemy zrobić z własnym budynkiem, płotem, ogrodem etc.

    • 6 40

    • (5)

      wolę szarzyznę, niż pstrokaty, jaskrawy i krzykliwy jarmark. proszę nie zapominać, ze przestrzeń miejska jest dobrem wspólnym, nas wszystkich, a nie pojedynczych właścicieli powierzchni reklamowych.

      • 10 3

      • Komuniści wciąż żywi ! (1)

        • 1 4

        • cyrk z Komuną się już dawno

          skończył .Już nie wystarczy wyświecić szmatę .

          • 0 1

      • co to jest przestrzeń miejska? (2)

        Przestrzeń miejska nie jest żadnym dobrem. Przestrzeń miejska to te grunty, które stanowią własność miasta. Niech sobie miasto nimi rozporządza. Grunty i budynki prywatne są zaś prywatne i każdy ma prawo sobie na nich wieszać co chce. Ja Tobie nie narzucam co masz robić ze swoimi nieruchomościami, a Ty nie narzucaj innym.

        • 3 15

        • (1)

          Makary Tacka widzisz komunizm jest bardzo zakorzeniony w tym kraju. Co jest bardzo smutne.

          • 2 3

          • raczej wyszliśmy z komunizmu, a nie nauczyliśmy się dbać o wspólne dobro i wartości, a to dwie różne rzeczy. w końcu każdy prawdziwy Polak musi mieć dom i konia. przesiąkliśmy prywatną wartością do szpiku.
            swoje mieszkanie , dom urządzaj jak chcesz, obwieś banerami.
            oczywiście, że przestrzeń jest dobrem wspólnym - wystarczy przeczytać raport NIK

            • 2 3

  • Brawo sopot!

    Jako pierwszy wprowadził Budżet obywatelski i teraz zakaz reklam .

    • 2 1

  • Zegar

    Tylko dlaczego zniknął zegar przy ul. Reja? Wpasował się w krajobraz a i zawsze było wiadomo która godzina i jaka temperatura. Wystarczyło go tylko odmalować a nie dementować

    • 6 0

  • bzura na maxa

    Wg mnie te reklamy dodaly troche uroku nawet... Za zdjęciu widac stary dom z piękną reklama, teraz widac stary dom niezadbana elewacja ...

    • 4 5

  • Dzieki reklamom

    Wielu ludzi mialo miejszy czynsz albo wcale go nie placilo.Sopot miastem dla bogatych tak nie powinno byc

    • 3 2

  • A powinien być koniec z wszelkimi reklamami i wszędzie.

    • 1 0

  • (3)

    Plan wygląda tak. Dzięki odcięciu wspólnot mieszkaniowych od dochodów z reklam, budynki popadają w ruinę, bo nie stać ich na remonty. Grożą katastrofą budowlaną. Zostają wyburzone. I w tedy wchodzę Ja.

    • 8 12

    • Jak ich nie stać to niech zwiększa fundusz remontowy (1)

      Proste

      • 3 1

      • Chyba zmniejszą.

        • 1 0

    • Zapomniałeś dodać "cały na bialo"

      • 1 0

  • Jak we wszystkim

    Nie mina 3mc i miasto bedzie placic grube odszkodowania bo jest dziura w tym, ludzie sobie moga miec co chca

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Turniej Piłkarski Gedania Wrosystem Cup 2024

turniej
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane