• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec wielkich reklam przy al. Niepodległości

Krzysztof Koprowski
6 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie

Sopot jest pierwszym miastem w Trójmieście, gdzie w pełni obowiązują już wszystkie regulacje tzw. uchwały krajobrazowej w zakresie bilbordów i reklam wielkopowierzchniowych. W efekcie z elewacji budynków zniknęła zdecydowana większość szpetnych reklam. Największe zmiany widać na al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu, gdzie wiszące przez wiele lat reklamy doprowadziły do zmian w estetyce elewacji budynków.



Czy zauważyłeś(aś) poprawę estetyki reklam w Trójmieście?

Sopot, przyjmując w zeszłym roku tzw. uchwałę krajobrazową, zdecydował się na minimalny przewidziany ustawą, 12-miesięczny okres dostosowawczy dla bilbordów, tablic wolnostojących i reklam wielkopowierzchniowych.

To oznacza, że po 7 czerwca br. każdy taki nośnik reklamowy - zarówno nowy, jak i umieszczony przed tym terminem - musi być zgodny z zapisami uchwały.

Katalog dobrych praktyk - przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej prezentujemy pod treścią artykułu wraz z odnośnikiem do pobrania wersji pdf.

- Daliśmy mieszkańcom i przedsiębiorcom prowadzącym działalność w Sopocie 12 miesięcy, aby zapoznali się z zasadami i się do nich dostosowali. Sopot jest wyjątkowy i nie możemy pozwolić, aby ktokolwiek z chęci czystego zysku, przesłaniał piękno naszego miasta nieestetycznymi reklamami. Unikatowy krajobraz miasta chroniony jest wpisem do rejestru zabytków, obejmującym teren niemalże całego Sopotu - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu, który jednocześnie dziękuje wszystkim właścicielom, którzy wywiązali się z obowiązku dostosowania nieruchomości do nowych regulacji.

Wysokie kary za lekceważenie uchwały krajobrazowej



Właściciele posesji, którzy nie będą respektowali lokalnego prawa, muszą liczyć się z karami finansowymi, naliczanymi już od momentu stwierdzenia nieprawidłowości przez urzędników.

Przykładowo, montaż na dwa miesiące bilbordu niezgodnego z wymaganiami uchwały będzie wiązał się z nałożeniem kary finansowej w wysokości 15 tys. zł, zaś siatki reklamowej o powierzchni 72 m kw. - 40 tys. zł.

Demontaż reklam wzdłuż głównej arterii Sopotu



Na razie właściciele nieruchomości zaakceptowali nowe regulacje i zaczęli masowo demontować reklamy niezgodne z uchwałą. Szczególnie widocznie jest to na głównej arterii miasta - al. Niepodległości, gdzie wiszące latami nośniki wpłynęły na estetykę zasłoniętych części elewacji, które po zdjęciu banerów i tablic mają inny odcień niż pozostała część budynku lub zacieki i ślady po mocowaniach.

- Odsłonięte ściany są podniszczone, jednak warto pamiętać, że na ich degradację przez lata miały wpływ również przesłaniające je reklamy. Uchwała krajobrazowa dla Sopotu jest narzędziem, które pozwoli zmienić ten stan rzeczy - dodaje Marek Niziołek z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.
W przyszłym roku upłynie termin obowiązywania okresu dostosowawczego dla szyldów informujących o prowadzonej działalności gospodarczej, zaś w 2022 r. ogrodzeń posesji.

12-miesięczny okres dostosowawczy dotyczy także wolnostojących nośników, jak ten bilbord. 12-miesięczny okres dostosowawczy dotyczy także wolnostojących nośników, jak ten bilbord.

Okres dostosowawczy w Gdańsku: 2 kwietnia 2020 r.



Przypomnijmy, że w Gdańsku okres dostosowawczy dla wszystkich rodzajów nośników reklamowych mija 2 kwietnia 2020 r. W uchwale nie przewidziano przejściowego okresu dla ogrodzeń. Należy jednak pamiętać, że od momentu wejścia w życie uchwały (2 kwietnia 2018 r.), każdy nowy nośnik reklamowy i każde nowe ogrodzenie musi być zgodne z tym dokumentem.

Gdańska uchwała krajobrazowa wraca w pełnym brzmieniu


W Gdyni dotychczas nie udało się nawet przedstawić projektu uchwały krajobrazowej, ale tamtejsi urzędnicy cały czas deklarują chęć poprawy estetyki miasta w oparciu o inne rozwiązania prawne.

Ustawa krajobrazowa na razie bez zmian



W czerwcu, przy okazji publikacji szkicu nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wyszło na jaw, że rząd planuje znacznie ograniczyć funkcjonowanie dotychczasowej ustawy krajobrazowej. Ostatecznie Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju wstrzymało pracę nad dokumentem co najmniej do końca obecnej kadencji rządu.

Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Katalog dobrych praktyk - przewodnik po uchwale krajobrazowej Sopotu from Trojmiasto.pl

Opinie (196) 7 zablokowanych

  • A kiedy w Gdyni będą reklamowe porządki? (2)

    • 16 3

    • W Gdyni sie nie da (1)

      • 3 0

      • Da sie zamalować farbą

        • 1 0

  • Zero reklam (1)

    Mobbing firm doprowadza do szpecenia miast, dróg, nawet terenów spacerowych. W Irlandii rzadko widziałem jakieś obrzydliwe billboardy. Niech się reklamują tylko w sieci oraz jakością produktów na półkach.

    • 8 4

    • a $$?

      Wiele wspólnot może sobie pozwolić na remonty i bieżącą konserwację właśnie dzięki reklamom na swoich budynkach. NIe widzę powodu, żeby im tą możliwość odbierać.

      • 1 2

  • Najzwyczajniej w świecie (4)

    nie zwracam uwagi na takie reklamy.

    • 16 5

    • Jedziesz to Francji, Włoch, Danii i podziwiasz jak pięknie. A u siebie nie podnosisz głowy, żeby nie zobaczyć czegoś, od czego można się porzygać. Czas z tym skończyć.

      • 4 1

    • (2)

      Tak ci się tylko zdaje, podświadomie zostaje to w twojej pamięci czy chcesz czy nie chcesz.

      • 3 2

      • (1)

        Mylisz sie, nie zostsje. Mam krotka pamiec.

        • 3 1

        • Podświadomość to nie pamięć.

          • 1 1

  • lepiej niech wyremontują kamienica bo niektóre to były chyba ostatnio remontowane przed wojną,wstyd żeby taki bogaty kurort (2)

    jak Sopot miał takie zasyfiałe budynki niczym w Wałbrzychu

    • 12 6

    • W Wałbrzychu dużo kamienic jest czerwonych jak burak. Z czerwonej cegły i zielone ramy okienne . Albo ciemnoszare.

      • 0 1

    • To idź daj kasę na remonty .Bo ja nie dam !

      • 1 2

  • (3)

    Nie wiem co gorsze. Reklama, czy brudny ślad po niej? Mogli by to chociaż umyć.

    • 24 20

    • (1)

      To umyj bo ja jako właściciel mam to w nosie.

      • 0 3

      • Firma prywatna.

        Czyżby, normalnie drugi Lary.
        Reklamuje beznadziejne jedzenie i jeszcze o napiwku myśli.

        • 0 1

    • zgadzam się. na niektórych elewacjach to nawet więcej pracy, niż tylko mycie, będzie kosztowało, żeby ładnie wyglądała. ale efekt bez reklam i tak piękny.

      • 5 1

  • (2)

    Ustawa ustawą, ale np w centrum Gdańska naprzeciw Galerii Bałtyckiej od lat wiszą wielkie reklamy zasłaniając niemal całe ściany budynków. Na co komu prawo, którego nikt nie egzekwuje?

    • 9 3

    • Doczytaj. Niedlugo w Gdańsku tez rakue reklamy znikna

      • 1 0

    • naprawdę Ci to przeszkadza

      Pytam bez złośliwości. Mi te reklamy nigdy nie przeszkadzały. Te budynki nie są jakieś ładne, nie niosą żadnego waloru estetycznego czy historycznego.

      • 1 8

  • Brawo Sopot . (1)

    Kiedy Gdańsk

    • 9 4

    • Raczej kiedy Gdynia. Gdansk juz podjął stosowna uchwałe

      • 2 0

  • (1)

    Super! Po co zaśmiecać miasto? Czas na Gdańsk!

    • 33 2

    • Gdansk wprowadzil taką uchwałe ale dal wiecej czasu przedsiebiorcom na dostosowanie sie

      Tylko Gdynia nic nie zrobiła

      • 1 0

  • Teraz wspolnoty bedą przymuszane do remontu elewacji po reklamach. Ktos chetny z kasa? (3)

    Glupi politycy,głupia ustawa tak jak cale pseudoprawo w Polsce . W sopocie i w gdansku proponuję reklamy w starogdanskim stylu w gotyku po niemiecku wtedy bedzie wreszcie ładnie:)Mam nadzieje ze nie bede juz ogladał reklam na przyczepie z krolikiem w czasie wyborow.

    • 8 39

    • P

      i**ota

      • 1 0

    • Ojej. (1)

      To przez tyle lat wieszania reklam nie uzbierało się na remont elewacji? :)

      • 5 3

      • raczej nie

        O ile się orientuję, większość środków z reklam szła na bieżące utrzymywanie nieruchomości. Jeżeli większe remonty to raczej instalacje i dachy. Pewnie więc nie wystarczy na ładne elewacje. Trzeba będzie podnieść opłaty mieszkańcom.

        • 1 3

  • (2)

    Teraz ładnie odmalować elewacje albo ładne murale np. tematyką związane z Sopotem namalować i będzie fajnie

    • 9 3

    • a kim Ty jesteś?

      Kim jesteś żeby narzucać właścicielom co mają robić ze swoimi budynkami? Może im się nie podobają murale? Może wcale ich tam nie chcą? Może nie stać ich na nową elewację? Co Tobie do tego kto mieszka w jak wyglądającym budynku? Skąd w ludziach to wtrącanie się w życie innych i mówienie im co i jak mają robić? Masz swoją kamienicę? Maluj sobie mural. Nie masz? Nie mów komuś co ma na swojej robić.

      • 0 5

    • To idź pomaluj! Bo ja jako właściciel nie mam zamiaru tego robić.

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Turniej Piłkarski Gedania Wrosystem Cup 2024

turniej
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane