• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Międzytorze w Gdyni. Kolejne pięć wieżowców

Ewa Budnik
1 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Pięć budynków o maksymalnej wysokości do 55 metrów stanie przy ulicy Wendy.  Pierwszy realizowany będzie środkowy - na wizualizacji trzeci od lewej i od prawej. Pięć budynków o maksymalnej wysokości do 55 metrów stanie przy ulicy Wendy.  Pierwszy realizowany będzie środkowy - na wizualizacji trzeci od lewej i od prawej.

Deweloper Robyg wprowadził do sprzedaży ofertę mieszkań przy ul. Wendy/Węglowej w GdyniMapka. Po nieco ponad roku od zakupu przez tę firmę działek w tej lokalizacji zobaczyć możemy, jak wyglądać będzie kontynuacja zabudowy Międzytorza, czyli części gdyńskiego Śródmieścia Morskiego.



Czy na Międzytorzu powinna powstać wysoka zabudowa?

Międzytorze to gdyńska analogia terenów postoczniowych w Gdańsku. To bliskie przemysłowej lub poprzemysłowej części miasta tereny, które od lat dojrzewają do zagospodarowania. Różnica jest taka, że w Gdyni nie są one objęte ochroną konserwatorską. W obu przypadkach sukcesywnie przybywa kolejnych realizacji.

Robyg działki przy Węglowej i Wendy kupił w maju ubiegłego roku. Deweloper ten zwykle nie zasypia gruszek w popiele i szybko realizuje projekty na zakupionych działkach. Nie inaczej jest tym razem - nieco ponad rok od zakupu gruntu projekt ujrzał światło dzienne, wniosek o pozwolenie na budowę został złożony w urzędzie, a przedsprzedaż lokali jest rozpoczęta.

800 mieszkań w pięciu wieżach



Teren, który zagospodaruje Robyg, ma 2,3 ha, więc jest to niewielka część 60-cio hektarowego Międzytorza.

Projekt przedstawia pięć mieszkaniowych wież otoczonych niższą zabudową. Taka forma brył wynika z zapisów planu miejscowego, który wskazuje precyzyjnie w których miejscach zabudowa może mieć 19 metrów (pięć kondygnacji), gdzie może być podwyższona do 22 czy też 25 metrów, a gdzie może mieć nawet 55 metrów. Sąsiednie w stosunku do planowanych budynki Portova oraz Św. Piotra również zaprojektowane zostały według takiej logiki.

Zabudowa istniejąca w miejscu, gdzie powstać mają nowe budynki mieszkaniowo-usługowe zostanie wyburzona.



Wendy to pierwszy projekt realizowany przez Robyg w Gdyni, chociaż deweloper ten możliwości budowania tu poszukiwał od lat. "Na wejście" zrealizuje on projekt na dużą skalę, co jest charakterystyczne dla tej firmy zajmującej się zabudową dużych działek - przy Wendy w pięciu budynkach powstawać może około 800 mieszkań. Przyszli mieszkańcy będą mieli do wyboru lokale z balkonami, loggiami i ogródkami.

- Projekt jednego z budynków jest inspirowany pobliskim portem. Jego fasada naśladować ma industrialną formę układanych warstwowo kontenerów morskich - opowiada Anna Wojciechowska, dyrektor sprzedaży i marketingu Robyg na Trójmiasto i Poznań. - Pierwszy realizowany budynek będzie miał elewację w barwach bieli, srebra i szampańskich odcieni, co w połączeniu z efektownymi przeszkleniami nada bryle lekkości, otworzy budynek na krajobraz miasta i morze oraz pozwoli ponad standardowo doświetlić wnętrza mieszkań.
Po otrzymaniu przez dewelopera pozwolenia na budowę jako pierwszy realizowany będzie budynek na środku powyższej wizualizacji. Po otrzymaniu przez dewelopera pozwolenia na budowę jako pierwszy realizowany będzie budynek na środku powyższej wizualizacji.
Według zapowiedzi dewelopera budynki nie będą ogrodzone, a przestrzenie pomiędzy nimi wypełni projektowana zieleń, strefy rekreacyjne, place zabaw. Partery wypełnią lokale usługowe.

Wzdłuż budynków planowana jest także realizacja ciągu pieszo-jezdnego - alei rekreacyjnej ze szpalerami drzew, która przebiegać będzie od nabrzeża do Dworca Głównego w Gdyni. Została ona przewidziana w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Za projekt architektoniczny zabudowy odpowiada gdyńska pracownia BJK Architekci.

Międzytorze: zaplanowano zabudowę do 55 metrów



Przypomnijmy, że plan miejscowy dla tych działek uchwalony został w 2017 roku, więc nie jest "stary". Dla działek należących do Robyg przewiduje on zabudowę mieszkaniowo-usługową wysoką - do 55 metrów. Lokale usługowe na parterach pojawić się tu muszą niemal wokół całej zabudowy. Linie zabudowy od ulic okalających zabudowę odsunięte mają być o pięć metrów.

Wysokość budynków faktycznie może sięgać 55 metrów, ale nie dotyczy to całej powierzchni zabudowy. Fragmenty tej wysokości mogą mieć przekrój nie większy niż 750 m kw. Zasadniczo projektowana zabudowa nie może być wyższa niż 19, 22 lub 25 metrów - do siedmiu kondygnacji (w zależności od miejsca).

Kompleks pocztowy obok gdyńskiego dworca jest w rękach inwestora z Wejherowa



Plan narzuca także wymóg dostosowania form i wyrazu architektonicznego do tradycji modernistycznej architektury Gdyni oraz zastosowanie podstawowej kolorystyki elewacji w odcieniach bieli, szarości, beżu. Także podziały na elewacjach mają nawiązywać do rytmu elewacji historycznej zabudowy śródmieścia Gdyni.

Co ważne, zapis w planie miejscowym wyraźnie wskazuje, że "materiały i rozwiązania technologiczne zastosowane w projektowanej zabudowie (w szczególności w odniesieniu do części zabudowy podwyższonej do 55 m od poziomu ulicy) winny zapewniać możliwość utrzymania wysokiej jakości estetycznej obiektów, w całym okresie ich użytkowania (np. szkło, stal nierdzewna, metale kolorowe, kamień)." Spodziewać się więc należy, że elewacje budynków wykończone zostaną materiałami wyższej jakości niż tynk.

Miejsca

  • ROBYG Gdańsk, Piekarnicza 3

Opinie (378) ponad 20 zablokowanych

  • Pełno pustostanów a oni z uporem maniaka dalej leja beton, (2)

    • 50 10

    • (1)

      Pustostany to masz w starych i zawilgoconych kamienicach w centrum bez wind oraz miejsc parkingowych. Wszystko co wybudowano w centrum w ciągu ostatnich 15 lat sprzedało się na pniu i jest zamieszkane w 99%

      • 0 2

      • tjaaa...

        Szczególnie widać to po brudnych szybach i kartkach "na wynajem" w okolicy Pomnika Harcerzy...

        • 1 0

  • Gdynia umiera na naszych oczach.

    • 62 13

  • (15)

    800 mieszkan a drogi te same. Teraz jest zle a jak bedzie potem?

    • 174 14

    • (3)

      I ciekawe ile tam będzie miejsc parkingowych w halach?

      • 16 2

      • Za mało będzie.

        • 11 0

      • Tyle ile potrzeba, logiczne

        • 3 5

      • Nie wasze ruskotrolowe propaliwowe zmartwienie.
        Zamiast dawać pieniądze rosji na rakiety mieszkańcy będą jeździć rowerami i SKM.

        • 0 8

    • Na rowerach będą jeździli (1)

      Zgodnie z linią partii

      • 18 0

      • I źle?

        • 0 2

    • parkingi i słupkowy (1)

      Już widzę głównego słupkowego Kucyka biegającego ze słupkami i wzywającego aby jeździć rowerem i autobusem.
      To oczywiście po konsultacjach mieszkańców na których wsłuchują się w ich głosy.

      • 23 1

      • Bo takie są głosy mieszkańców. Jedynie propaliwowe ruskie trole narzekają że na rakiety w rosji zabraknie pieniędzy.

        • 1 6

    • A jaki masz problem z drogami w centrum? (2)

      Do portu nie ma problemu żeby dojechać i nawet nie ma tam korków w godzinach szczytu jadąc Władysława, czy od Świętojańskiej. Ponadto centrum to centrum, żeby zrobić inne drogi trzeba byłoby wyburzyć kamienice.

      • 6 11

      • Jadąc od strony Sopotu nie można przejechać Swietojanską gdyż jakiś geniusz wprowadził tam ruch jednokierunkowy. Trzeba niepotrzebnie wbijać na 10lutegi

        • 14 2

      • pojedz z protu ul. wiśniewskiego, gdy zjeżdząją tiry z promu , 2 x dziennie a w międzyczasie jest załadunek. Widać,

        że nie masz pojecia o pracy portu

        • 6 0

    • jak ktoś tam kupi mieszkanie na stałe to powodzenia

      sasiedztwo z bookingu gwarantuje niezapomniane doznania

      • 11 2

    • (2)

      Samo centrum blisko do wszyskiego i do SKM a ten liczy miejsca parkingowe i drogi?
      To mieszkania dla ludzi. Chcesz samochód wyprowadź się za Sierakowice.

      • 3 9

      • warsiafka nie jeżdzi skm i tylko wymaga parkingu pod mieszkaniem

        , ba nawet nasi wlodarze nie jeżdza zbiorkomem, ich żony też nie

        • 7 0

      • Wszyscy co kupią tam mieszkania będą mieli też samochody. Co z tego, że centrum. Łatwiej jest korzystać z komunikacji co nie oznacza braku samochodu.

        • 5 0

  • Dobrze, że w to miejsce w końcu wkracza cywilizacja. (1)

    To co jest tam teraz to wstyd.

    • 22 46

    • Wstydem jest to

      Ze pracujesz w UM

      • 8 3

  • 800 klitek, czyli około 1500 nowych samochodów bez nowych parkingów na dziurawych drogach (2)

    super, miasto upada a lewy biznes kwitnie

    • 72 10

    • Bądź na bieżąco z techniką i nie pisz byle czego. Parkingi będą podziemne dla mieszkańców budynków oraz zatoczki postojowe (1)

      • 1 12

      • W takim klocu miejsc w hali garażowej będzie na 100% mniej niż lokali, a w zatoczkach postojowych będą po trzy miejsca na klatkę.

        • 11 1

  • (5)

    Czegoś nie rozumiem . Kolej i port ostro przebudowują bocznice kolejowe licząc na cud rozwoju portu, a tu nagle developer zapowiada od lat zabudowę tego terenu. Wąski pasek między torami, rurą CO i Jana z Kolna ma zostać wizytówką miasta? Jak tak dalej pójdzie to zburzą też historyczną halę targową i powstanie kolejny wieżowiec. Dzisiaj ten hurtowniano przemysłowy rejon faktycznie wygląda marnie więc wizualizacje są fajne, ale zanim te zielone duże drzewa w tle osiągną swoje fotograficzne rozmiary, niektórych z nas już nie będzie. Rejon pod względem ekologicznym i urbanistycznym mało ciekawy do zamieszkania.

    • 63 8

    • Nie. Te wizualizacje nie są fajne. A po wybudowaniu będzie to wyglądać jeszcze gorzej, typowo dla Robyg.

      • 15 1

    • będzie brudna, zakurzona ściana betonu

      na utrzymanie na poziomie trzeba mieć kasę.

      • 7 0

    • to powinno być sprzedane portowi tylo, że miasto od lat woli dewe niż dbać o jedynego dużego pracodawce w Gdynia, (2)

      poza UM oczywiście

      • 3 6

      • to jest teren, ktory do portu nalezal!!!

        Ma odkupic swoja wlasnosc, wyprowadzona przez miasto biurokratycznymi sztuczkami i z naruszeniem prawa?!!

        • 7 0

      • niedoczekanie!

        "Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem miasto mu tam budować się nie pozwoli."

        Taka jest relacja portu i magistratu.

        • 8 0

  • (5)

    Kpina,,, wspaniale dzialki nad woda, i 25 metrow,,, zamiast piac sie w gore to zostajemy skansenem europy. Jak ktos chce miec malutkie domki to na wies.

    • 26 34

    • (3)

      Kompleksy słoika? Ma by wysoko bo kumple mówili że w mieście są duże domy. Więc przyjechałeś.

      • 14 6

      • (2)

        Nie wiem czy sloika, od urodzenia w Gdy. Kocham miasto, nie wies, nie zacofanie, jak ktos chce domki z sloma na dachu to nie ten adres.

        • 7 9

        • Tak kompleks NYC i innych wielkich miast.

          Niska zabudowa to domena wsi i miasteczek gdzie najwyższym budynkiem jest wieża kościoła...

          • 3 7

        • milosc jest stanem ograniczonej poczytalnosci

          I takie opinie to chyba tylko w afekcie...
          A jeslis morski gdynianin, to wiesz jak wygladaja porty. Chyba ze na lad nie spuszczali...
          Albo zyjesz mitem i bajkami z pocztowek, szczurze biurowo-ladowy.

          • 7 2

    • Nad jaką wodą są te akurat działki?

      • 4 0

  • Była szansa na pierzeję, dobry układ urbanistyczny. (2)

    Moi wykładowcy na studiach (ponad dekadę temu), snuli wizję jak spójnie można Międzytorze do Gdyni przyłączyć, stworzyć zwartą zabudowę nawiązująca do reszty Gdyni.

    Dekadę później wychodzi wizja rodem z Chin/Indii. Przelotówka, serwisówka i wieże, każda na inne kopyto.

    Wstyd. Głupota. Chciwość. Ciemnota.

    • 76 13

    • to sie nazywa pragmatyka

      Zaczyna działać, gdy "pięknoduchy" nie mogą się dogadać...

      W tym miejscu !!!nigdy!!! nie powinna powstawać zabudowa mieszkaniowa...
      Takie myślenie dyskwalifikuje "opiniodawców" jako urbanistów i architektów...
      A ich zdanie pozycjonuje ich jako "pożytecznych" dla chciwych "kręgów gospodarczych", którym zależy jedynie na tanim pozyskaniu dogodnego terenu.

      • 11 1

    • ty jesteś zwolennikiem budowania kanionów bez światła jak na Świętojańskiej?

      byle do 5 pieter, nie wyżej

      tragedia tacy architekci

      • 8 5

  • Port (6)

    Proszę potem nie skomleć, że śmierdzi i hałas. Tam jest port. A jak będzie Port Zewnętrzny to pociągi będą kursować w odstępie paru minut. Miłego mieszkania.

    • 166 6

    • Bieda, pietruszka drogo, gofry drogie

      Drożyzna, 500+ nie starcza i kredyty nie do wytrzymynia

      • 3 8

    • A kto zamierza tam mieszkać. (3)

      Wszystko na najem krótkoterminowy. Witamy w nowym świecie. Budzimy się.

      • 26 2

      • (2)

        Moze sie nie znam, ale mysle, ze najemca moze chciec tam mieszkac. No chyba, ze w dzisiejszych czasach nikt nie mieszka tylko podnajmuje. Ktos kupi, wynajmie, najemca podnajmie innemu, tamten kolejnemu i tak w nieskonczonesc.

        • 3 8

        • Zaden Gdynianin tego nie kupi no chyba ze na wynajem. 800 mieszkan z codziennie zmieniającymi sie sąsiadami. Koszmar.

          • 16 1

        • tak

          Nie znasz sie.
          Juz dawno nie kupuje sie mieszkan do mieszkania...

          • 7 0

    • bedą potem pisac do gucia pisma, że im śmierdzi i hałasuje, jak

      na SARS narzekali. SARS przestawiono to i dla tych przeniosą port w góry aby tylko dewe i warsiafka miała sie tu dobrze. SZczur, kuc, guć i reszta do wymiany za takie działanie

      • 9 0

  • (1)

    W ogóle nie powinno tam być zabudowy

    • 40 11

    • Tam powinno być zaplecze terenów portowych

      • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane