• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.

To już koniec marzeń o powrocie SKM do Nowego Portu. Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port zobacz na mapie Gdańska pod zabudowę usługową lub mieszkaniowo-usługową. Radni jednogłośnie zgodzili się na rozpoczęcie prac nad nowym planem zagospodarowania.



Do którego przystanku powinny być wznowione kursy pociągów SKM?

Przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie w rejonie ul. Podjazd funkcjonował do grudnia 2002 r.

Pięć lat później wraz z modernizacją przejazdu przez tory na wysokości skrzyżowania Oliwska - Przemysłowa zobacz na mapie Gdańska zdemontowano tor, którym mogły dotrzeć tutaj pociągi.

Obecnie dawny peron jest niemal w całości zarośnięty. Próżno szukać tutaj tablic informacyjnych, torów czy pozostałej infrastruktury kolejowej. Te zostały już usunięte ponad dekadę temu. Pamiątką po przystanku pozostaje jeszcze fragment wiaty przy wejściu na peron.

SKM dla mieszkańców nowych osiedli w Letnicy



W ostatnich latach wrócił pomysł reaktywacji połączenia SKM na tej linii - przede wszystkim ze względu na wyrastające jak grzyby po deszczu osiedla w Letnicy. Kolejarze pierwotnie chcieli dokonać rozbiórki wszystkich przystanków na dawnej trasie SKM, jednak plany te pokrzyżował konserwator zabytków, który uratował przed rozbiórką przystanki Gdańsk Stocznia (peron do Nowego Portu), Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno. PKP zgodziło się też na pozostawienie peronu przy Węźle Kliniczna (Gdańsk Nowe Szkoty).

SKM nie dojedzie do przystanku Nowy Port



Teraz okazuje się, że nawet jeżeli dojdzie kiedykolwiek do reaktywacji połączenia, to pociągi nie dotrą już do centrum Nowego Portu, a co najwyżej do przystanku Gdańsk Brzeźno. Prezydent Gdańska i Biuro Rozwoju Gdańska zgodzili się przychylić do prośby kolejarzy, by teren przystanku Nowy Port całkowicie wyłączyć z funkcji kolejowej.

- W 2017 r. PKP złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego celem wprowadzenia na wskazanym terenie ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy usługowej. Ponieważ możliwości inwestycyjne dzielnicy Nowy Port są ograniczone - jest to dzielnica, której struktury pozwalają jedynie na niewielkie uzupełnienia zabudowy - w perspektywie najbliższych lat liczba mieszkańców nie wzrośnie do poziomu uzasadniającego prowadzenie na tym odcinku przewozów SKM na poziomie rentownym. Uznano zatem, że dzielnica Nowy Port obsługiwana będzie w zakresie transportu zbiorowego tramwajem oraz autobusem, których ofertę przewozową można w miarę potrzeb wzbogacić - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Warto podkreślić, że PKP wystąpiło również z podobnym wnioskiem dla przystanku Gdańsk Brzeźno, na co jednak - przynajmniej na razie - nie ma zgody m.in. ze względu na wspomnianą ochronę konserwatorską.

  • Projektem planu będą również objęte istniejące budynki przy ul. Podjazd.
  • Z rejonu dawnego przystanku widać m.in. pomnik na Westerplatte.
  • Z okolic dawnego przystanku roztacza się też widok na wejście na portu.

Urzędnicy: Nowemu Portowi wystarczą tramwaje i autobusy



Zdaniem BRG istnieje ekonomiczno-transportowe uzasadnienia reaktywacji połączenia SKM, lecz jedynie do wysokości Letnicy (przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa) lub ewentualnie przystanku Gdańsk Brzeźno. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przystanek Nowy Port nie został już nawet uwzględniony.

- W ostatnich latach funkcjonowania SKM w kierunku Nowego Portu przystanki końcowe (Brzeźno oraz Nowy Port) charakteryzowały się znikomym potokiem pasażerskim w stosunku do możliwości przewozowych SKM. Atrakcyjniejszą alternatywą dla mieszkańców Nowego Portu była trasa tramwajowa m.in. ze względu na większą częstotliwość kursowania tramwajów oraz jej trasowanie w sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i usługowych. To było właśnie jednym z powodów zawieszenia przewozów SKM do Nowego Portu - dodaje Damszel-Turek.
Granice planu zagospodarowania przestrzennego. Granice planu zagospodarowania przestrzennego.

Radni jednogłośnie poparli sporządzenie nowego planu



Na ostatnią sesję Rady Miasta Gdańska skierowano uchwałę o przystąpieniu do sporządzania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Nowy Port rejon ulicy Oliwskiej i dawnego dworca kolejowego Nowy Port w mieście Gdańsku".

- Północną część obszaru objętego granicami planu stanowią wyłączone z eksploatacji tereny po dawnym torowisku, przeznaczone w planie obowiązującym pod funkcje stacji kolejowej oraz szlaku kolejowego. Z uwagi na niezasadność reaktywacji linii SKM w jej końcowym przebiegu (do Nowego Portu) właściwa jest zmiana przeznaczenia tego terenu i zwiększenie jego możliwości inwestycyjnych. Część południowa objęta została granicami Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdańska dla obszaru Nowy Port z Twierdzą Wisłoujście. W związku z powyższym częściowo zmianie mogą ulec ustalenia dotyczące funkcji przewidzianej dla tego terenu (administracja, usługi, parking). Przeanalizowane zostaną możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej bądź mieszkaniowo-usługowej, jako wzmocnienie procesu rewitalizacji społeczno-przestrzennej poprzez uzupełnienie tkanki miejskiej nową zabudową wpisującą się w charakter otoczenia i dopełniającą zabytkową tkankę Nowego Portu - czytamy w uzasadnieniu przystąpienia do sporządzania nowego MPZP.
Przystąpienie do sporządzania nowego planu pozytywnie zaopiniowała Komisja Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska. Stanowiska w tej sprawie nie zajęła natomiast lokalna rada dzielnicy.

Uchwała na sesji została przyjęta jednogłośnie 27 głosami radnych. Przed głosowaniem żaden radny nie zgłosił chęci zabrania głosu.

W trakcie przygotowania artykułu próbowaliśmy dowiedzieć się, jakie plany wobec działki w Nowym Porcie mają kolejarze. Mimo zapewnień o rychłej odpowiedzi, nie uzyskaliśmy jej przez ponad tydzień.

Miejsca

Opinie (504) ponad 20 zablokowanych

  • 100%

    Krótkowzroczność BRG widoczna w 100%. Dzielnica ma ogromny potencjał i wolne tereny do zagospodarowania. Mówienie ciągle o patologii schowajcie między bajki. Jest na poziomie porównywalnym z innymi dzielnicami. Wszędzie wiszą ogłoszenia "Kupię mieszkanie w NP " Teraz mieszka tam bardzo wielu młodych ludzi oraz wiele młodych małżeństw. Następuje naturalna wymiana pokoleń. W ramach rozwoju dzielnic Letnicy , jak i NP niebawem niewydolna stanie się ulica Marynarki Polskiej. Wagony PKM nie , ale szynobus z pwenością byłby super połaczeniem z centrum.

    • 26 4

  • Jaka wladza takie decyzje

    Krótkowzroczność i tyle w temacie .

    • 17 1

  • kostka brukowa na peronie (2)

    a czy ktoś zwrócił uwagę jak piękna kostka brukowa jest wyłożona na peronie?

    • 20 1

    • zostawił Niemiec

      asfalt się chowa

      • 5 1

    • Była.Reszta zniknęła na pamiątkę.

      • 0 0

  • (1)

    Zastanawiam się czy BRG to zasłynie kiedyś w jakiś pozytywny sposób... zaplanowaniem parku, komunikacji zbiorowej etc. Jak narazie to tylko mieszkania-usługi, mieszkania-usługi, mieszkania-usługi... I tak w kółko. Planują tylko jak zabetonować kolejny fragment miasta. BRG = beton rządzi gdańskiem

    • 25 2

    • Jak zmienią się zadki przyspawane do stołków od lat.

      • 0 0

  • Podzielam wyróżnioną opinię (wczoraj, g. 20:41). Kolej powinna pozostać, gdyż łączy inne obszary, niż tramwaj i autobus. Wzdłuż głównej jedni i torowiska są przede wszystkim firmy, zaś mieszkalnictwo - bliżej toru kolejowego. Jeśli definitywnie zakończono przewozy kolejowe, to powinna powstać tam równoległa linia tramwajowa. Obecna służy głównie zatrudnionych w okolicznych zakładach pracy i mieszkańcom Nowego Portu. A tym pomiędzy?

    • 12 2

  • Śmieszne te narzekania trolli:)

    • 2 20

  • Nie przejeli Westerplatte

    to odbija sobie w Nowym Porcie zabudowa

    • 15 3

  • W latach 30 zbudowano dwupasmową Hallera a następnie linię kolejową do Nowego Portu (1)

    Na początku lat 30, kiedy Przymorze, Zaspa, Letnica, Żabianka to były pola - zbudowano dwujezdniową Hallera (d. K.Marksa, d. Hitlerstrasse) i myślano o komunikacji kolejowej. W latach 40 Niemcy (w dobie poprawności politycznej należałoby powiedzieć Naziści) dołożyli w Trójmieście SKM.

    Teraz gdy Brzeźno, okolice Hallera, Letnicy, starej Zaspy zapełniają się dziesiątkami wysokościowców Miasto jednogłośnie likwiduje linę kolejową, może nie tyle linię co tereny ją zabezpieczającą. Trudno to nazwać niczym innym jak jawną głupotą.

    Cały układ komunikacyjny ulic zbiega się pod starym wiaduktem na Hallera i Jana z Kolna. Już teraz są tam korki. Jak zostanie zabudowana do końca Letnica i Brzeźno - nikt się z tamtąd nie będzie w stanie wydostać samochodem.

    Jeżeli jeszcze obecnie linia kolejowa nie jest warta wznowienia, to już niebawem po gęstym zabudowaniu dzielnicy zabudową wysoką (o taką walczą z powodzeniem deweloperzy wbrew starym mieszkańcom) taka linia kolejowa mogłaby być zbawieniem. Zwłaszcza że tereny już są, a o Metrze w Gdańsku to nawet nikt się nie zastanawia w perspektywie nawet 100 lat. Generalnie nikt nie wybiega myślami dalej jak rok, może dwa.

    Proponuję pójść dalej. Jak głupieć to głupieć do końca - zwęzić Hallera do jednego pasa ruchu a drugi zabudować.

    Jaki układ ulic ma odebrać wzmożony ruch we właśnie zabudowywanej nowej dzielnicy (okolica Hallera, Brzeźna i Stadionu) - niewydolny Plac Kompowskiego, wiecznie zapchany Czarny Dwór, a może Tadeusza Kościuszki?

    Naprawdę jesteśmy skazani na Miasto Deweloperów?

    • 31 1

    • takie mamy biuro niedorozwoju

      perspektywa rok-dwa lata naprzód i potem niech się inni martwią, ale rozliczymy niebawem

      • 2 0

  • Różnica pomiędzy planowaniem kiedyś a dzisiaj jest prosta

    Przed II wojną jak powstawał Wrzeszcz zbudowano dwujezdniową Hallera do Brzeźna, gdzie od Kościuszki były same pola.
    Teraz jak zbudowano Morenę - zbudowano jednojezdniową Myśliwską.

    I co się dziwić że miasto stoi. Ważne, że u Deweloperów wszystko się zgadza.

    • 19 0

  • Tuż za plotem (1)

    Jakie mieszkania??!!! Tuż za płotem Zarząd Portu uprawia bardzo głosny biznes
    24 na dobę??!!

    • 12 1

    • A na składowiskach leży zagraniczny węgiel ,który zabrudził pyłem NP i okolice.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane