• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.

To już koniec marzeń o powrocie SKM do Nowego Portu. Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port zobacz na mapie Gdańska pod zabudowę usługową lub mieszkaniowo-usługową. Radni jednogłośnie zgodzili się na rozpoczęcie prac nad nowym planem zagospodarowania.



Do którego przystanku powinny być wznowione kursy pociągów SKM?

Przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie w rejonie ul. Podjazd funkcjonował do grudnia 2002 r.

Pięć lat później wraz z modernizacją przejazdu przez tory na wysokości skrzyżowania Oliwska - Przemysłowa zobacz na mapie Gdańska zdemontowano tor, którym mogły dotrzeć tutaj pociągi.

Obecnie dawny peron jest niemal w całości zarośnięty. Próżno szukać tutaj tablic informacyjnych, torów czy pozostałej infrastruktury kolejowej. Te zostały już usunięte ponad dekadę temu. Pamiątką po przystanku pozostaje jeszcze fragment wiaty przy wejściu na peron.

SKM dla mieszkańców nowych osiedli w Letnicy



W ostatnich latach wrócił pomysł reaktywacji połączenia SKM na tej linii - przede wszystkim ze względu na wyrastające jak grzyby po deszczu osiedla w Letnicy. Kolejarze pierwotnie chcieli dokonać rozbiórki wszystkich przystanków na dawnej trasie SKM, jednak plany te pokrzyżował konserwator zabytków, który uratował przed rozbiórką przystanki Gdańsk Stocznia (peron do Nowego Portu), Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno. PKP zgodziło się też na pozostawienie peronu przy Węźle Kliniczna (Gdańsk Nowe Szkoty).

SKM nie dojedzie do przystanku Nowy Port



Teraz okazuje się, że nawet jeżeli dojdzie kiedykolwiek do reaktywacji połączenia, to pociągi nie dotrą już do centrum Nowego Portu, a co najwyżej do przystanku Gdańsk Brzeźno. Prezydent Gdańska i Biuro Rozwoju Gdańska zgodzili się przychylić do prośby kolejarzy, by teren przystanku Nowy Port całkowicie wyłączyć z funkcji kolejowej.

- W 2017 r. PKP złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego celem wprowadzenia na wskazanym terenie ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy usługowej. Ponieważ możliwości inwestycyjne dzielnicy Nowy Port są ograniczone - jest to dzielnica, której struktury pozwalają jedynie na niewielkie uzupełnienia zabudowy - w perspektywie najbliższych lat liczba mieszkańców nie wzrośnie do poziomu uzasadniającego prowadzenie na tym odcinku przewozów SKM na poziomie rentownym. Uznano zatem, że dzielnica Nowy Port obsługiwana będzie w zakresie transportu zbiorowego tramwajem oraz autobusem, których ofertę przewozową można w miarę potrzeb wzbogacić - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Warto podkreślić, że PKP wystąpiło również z podobnym wnioskiem dla przystanku Gdańsk Brzeźno, na co jednak - przynajmniej na razie - nie ma zgody m.in. ze względu na wspomnianą ochronę konserwatorską.

  • Projektem planu będą również objęte istniejące budynki przy ul. Podjazd.
  • Z rejonu dawnego przystanku widać m.in. pomnik na Westerplatte.
  • Z okolic dawnego przystanku roztacza się też widok na wejście na portu.

Urzędnicy: Nowemu Portowi wystarczą tramwaje i autobusy



Zdaniem BRG istnieje ekonomiczno-transportowe uzasadnienia reaktywacji połączenia SKM, lecz jedynie do wysokości Letnicy (przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa) lub ewentualnie przystanku Gdańsk Brzeźno. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przystanek Nowy Port nie został już nawet uwzględniony.

- W ostatnich latach funkcjonowania SKM w kierunku Nowego Portu przystanki końcowe (Brzeźno oraz Nowy Port) charakteryzowały się znikomym potokiem pasażerskim w stosunku do możliwości przewozowych SKM. Atrakcyjniejszą alternatywą dla mieszkańców Nowego Portu była trasa tramwajowa m.in. ze względu na większą częstotliwość kursowania tramwajów oraz jej trasowanie w sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i usługowych. To było właśnie jednym z powodów zawieszenia przewozów SKM do Nowego Portu - dodaje Damszel-Turek.
Granice planu zagospodarowania przestrzennego. Granice planu zagospodarowania przestrzennego.

Radni jednogłośnie poparli sporządzenie nowego planu



Na ostatnią sesję Rady Miasta Gdańska skierowano uchwałę o przystąpieniu do sporządzania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Nowy Port rejon ulicy Oliwskiej i dawnego dworca kolejowego Nowy Port w mieście Gdańsku".

- Północną część obszaru objętego granicami planu stanowią wyłączone z eksploatacji tereny po dawnym torowisku, przeznaczone w planie obowiązującym pod funkcje stacji kolejowej oraz szlaku kolejowego. Z uwagi na niezasadność reaktywacji linii SKM w jej końcowym przebiegu (do Nowego Portu) właściwa jest zmiana przeznaczenia tego terenu i zwiększenie jego możliwości inwestycyjnych. Część południowa objęta została granicami Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdańska dla obszaru Nowy Port z Twierdzą Wisłoujście. W związku z powyższym częściowo zmianie mogą ulec ustalenia dotyczące funkcji przewidzianej dla tego terenu (administracja, usługi, parking). Przeanalizowane zostaną możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej bądź mieszkaniowo-usługowej, jako wzmocnienie procesu rewitalizacji społeczno-przestrzennej poprzez uzupełnienie tkanki miejskiej nową zabudową wpisującą się w charakter otoczenia i dopełniającą zabytkową tkankę Nowego Portu - czytamy w uzasadnieniu przystąpienia do sporządzania nowego MPZP.
Przystąpienie do sporządzania nowego planu pozytywnie zaopiniowała Komisja Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska. Stanowiska w tej sprawie nie zajęła natomiast lokalna rada dzielnicy.

Uchwała na sesji została przyjęta jednogłośnie 27 głosami radnych. Przed głosowaniem żaden radny nie zgłosił chęci zabrania głosu.

W trakcie przygotowania artykułu próbowaliśmy dowiedzieć się, jakie plany wobec działki w Nowym Porcie mają kolejarze. Mimo zapewnień o rychłej odpowiedzi, nie uzyskaliśmy jej przez ponad tydzień.

Miejsca

Opinie (504) ponad 20 zablokowanych

  • 2 przystanki

    Czy czasem w Nowym Porcie nie było dwóch przystanków pierwszy bliżej jednostki wojskowej SG, a drugi o którym mowa w artykule to przystanek niedaleko szkoły IVLO. Jeśłi tak jest to uważam że nie ma co siać paniki.

    • 6 3

  • skandal jak zawsze

    • 7 6

  • Kochani Radni.

    Zabetonujcie w Gdańsku to co zabetonowane nie jest, będziemy kąpać się we własnych chorych pomysłach - przykład kolejna kładka przez Motlawe.

    • 12 6

  • Chory psychicznie i skorumpowany zarząd miasta (3)

    od Adamowicza do teraz......Dulkiewicz z pochodzenia ukrainka......tak wybraliscie byle tylko nikt z pis .....a ta jest jeszcze gorsza i nie ma czasu dla mieszkańcow a za nasze tam pracuje......zgroza

    • 27 9

    • Zryte 60 lat pod kopułą i żadna tam z Niej Gdańszczanka..

      • 12 5

    • Przecież pislamisci głosowali tak samo

      Pisz donos do Jarka. Z Torunia pisz.

      • 4 5

    • Od razu czuć przybysza zza Buga. Wyluzuj towarzysko

      • 2 5

  • Najlepiej zalać wszystko betonem

    • 4 5

  • Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port zobacz na mapie Gdańska

    d**ilizm do potęgi n! Potem banda jełopów (bo inaczej nie można tego ujać) skomli, że są korki, że nie można dojechać w godzinach szczytu itp. A sami likwidują ciągi komunikacyjne, które mogą mieć znaczenie w dalszej przyszłości. Ale to Gdańsk - tutaj brak logiki w czym kolwiek, a o planowaniu przestrzennym ta zgraja niedojd intelektualnych nawet nie słyszała.

    • 13 5

  • Jakoś nie widzę żeby mieszkańcy nowych osiedli hańbili się korzystaniem z publicznego transportu

    Brzeźnianka

    • 8 3

  • zaorać łatwo, odbudować znacznie trudniej

    Samorządowcy są wyjątkowo odporni na tego typu refleksję.
    Widać to po działaniach marszałka, któremu 20 lat zajęło zrozumienie potrzeby komunikacji zbiorowej. Choć nadal mam wątpliwości czy jest to zrozumienie czy strach przed elektoratem.
    Chyba tylko dlatego zajęto się liniami kolejowymi na peryferiach województwa i nieco zwolniono likwidacyjne zapędy...
    Jestem ciekaw, czy i jak zostanie zrealizowana przedwyborcza obietnica linii kolejowej do Bytowa? Jednego z miast w pomorskiem, zagrożonych utratą atrybutów "miejskości".

    • 5 4

  • Czytam opinie (2)

    i praktycznie 99% to negatywy. Prawie nikt się nie zgadza z tym, aby powstały bloki, sklepu itp, a linię skm do nowego portu zlikwidować.
    Kilka osób "na szczycie" zdecydowało tak a nie inaczej, nie konsultując tego z mieszkańcami miasta.
    Robiąc coś dobrego dla dzielnicy/Miasta, wg mnie wypadałoby zapytać mieszkańców, a nie sugerować się swoim "biznesem".
    Jestem za tym aby powstały tam mieszkania, handel, usługi ale i kolejka dostosowana do potrzeb mieszkańców jeżdżąca p sensownym rozkładzie jazdy

    • 21 5

    • Wychodzi że...

      mają stację z alkoholem przy Śnieżnej. Żaden tam dobrobyt nam niepotrzebny.

      • 3 1

    • Linia SKM do Nowego Portu jest dawno zlikwidowana, ankieta pokazuje że 17 % ludzi nie chce jej reaktywacji...

      Bo czytać to trzeba umić...

      • 2 2

  • na korki częśći północnej (1)

    przywrócić SKM Nowy Port -Gdańsk, tramwaj wodny Stogi-Przeróbka-Gdańsk- Rej III,-Rej II-Nowy Port -Twierdza Wisłoujście -Westerpllate- N Port Kapitanat-Brzezno Molo [Szwecji pływa prom Karlskrona - Odense wyspy - zabiera 30 sam. pieszych ,kursuje co 30 min. wszystko działa, darmowy

    • 5 4

    • I latawce do Maćkowy i Borkowa...

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane