• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polaczek: A-1 na czas, ale...

Michał Stąporek
7 kwietnia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
- Będziemy dyscyplinować firmy budujące autostrady, ale na szczęście GTC wywiązuje się z harmonogramu budowy A-1 - mówił minister transportu i budownictwa Jerzy Polaczek na placu budowy autostrady pod Pruszczem Gdańskim. I zażegnał konflikt z inwestorem przywożąc decyzję o odblokowaniu kolejnej, trzeciej już raty kredytu na budowę.

Z gospodarską wizytą do Trójmiasta zjechał minister transportu i budownictwa Jerzy Polaczek. Jego odwiedziny na placu budowy autostrady A-1 o kilka godzin wyprzedziła wiadomość o zatwierdzeniu przez rząd kolejnej raty kredytu na tę inwestycję, w wysokości ok. 16 mln euro. To bardzo dobra informacja, ponieważ bez kolejnych rat konsorcjum Gdańsk Transport Company miałoby problemy z kontynuowaniem prac. - Opóźnienie w wydaniu naszej kontrasygnaty wynikało z tego, że właśnie zmienimy procedury zatwierdzania takich decyzji - tłumaczył zwłokę swoich urzędników minister Polaczek. - Zapewniam, że teraz będziemy potrzebowali maksymalnie trzech tygodni na wydanie takiego postanowienia.

Dlaczego te raty są tak istotne? Ponieważ konsorcjum GTC uzyskuje dzięki nim środki na prowadzenie inwestycji. Bank - Europejski Bank Inwestycyjny lub Nordycki Bank Inwestycyjny - wypłaca kolejną transzę kredytu na podstawie wystawionych faktur za już wykonane prace. Żeby jednak przelać na konto koncesjonariusza potrzebna jest kontrasygnata ministra, ponieważ rząd jest gwarantem kredytu.

Minister Polaczek, podobnie jak cały rząd jest przeciwnikiem budowy autostrad w systemie koncesyjnym, w jakim powstaje północny odcinek A-1. Wielokrotnie on, oraz inni politycy PiS-u deklarowali, że budowa autostrady przez państwo za pośrednictwem generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest tańsza i szybsza. W marcu oficjalnie zarekomendował rządowi odejście od systemu koncesji. Czy w takim razie goszcząc ministra na terenie swojej inwestycji prezes GTC Torbjőrn Nohrstedt nie czuł się niekomfortowo? - Na pewno nie. Myślę, że ta wizyta wyjdzie wszystkim na dobre, a pan minister przekona się, że na tej budowie pracują fachowcy, które swoje obowiązki traktują niezwykle poważnie. Nie wiem, czy przekonamy ministra do naszej wizji finansowania budowy autostrad, ale mam nadzieję, że zdobędziemy jego zaufanie jako profesjonalni drogowcy.

Szef GTC chyba się nie mylił, ponieważ na koniec krótkiej wizyty minister zaprosił szefów GTC do ministerstwa, żeby - jak to określił - "przedyskutować kwestie związane z budową autostrady A-1".

Konsorcjum Gdańsk Transport Company posiada koncesję na budowę autostrady A-1 z Gdańska do Torunia, ale biorąc pod uwagę sprzeciw rządu wobec budowy autostrad w systemie koncesyjnym można zakładać, że wybuduje jedynie 90 km odcinek autostrady do Nowych Marz. Na tej autostradzie powstanie 86 mostów, 6 węzłów drogowych i punktów poboru opłat, 3 miejsca obsługi podróżnych (czyli różnego rodzaju stacje benzynowe i restauracje) oraz 2 obwody utrzymania autostrady. Koszt budowy jednego kilometra trasy do Nowych Marz wynosi 5,6 mln euro.

Opinie (36) 4 zablokowane

  • jami

    Czechy i Słowacja - ależ oczywiście.
    Niemcy - nie, bo oni po prostu mają hajc na to, żeby sobie te autostrady sfinansować, patrz kurcze jacy sprytni, wojnę przegrali a jakoś nie popadli w biedę...

    • 0 0

  • A1 Rydzyk

    Ojciec Dyrektor zobowiazal juz swoich wyznawcow, aby przeznaczali swoje renty i emerytury na budowe hajleju do Kolebki.Tak nam dopomoz PiS.

    • 0 0

  • Dlaczego trzeba bedzie PLACIC ZA TE AUTOSTRADE ?!?

    Jest moze ktos na tym forum kto w rozsadny sposob potrafił by mi przedstawic dlaczego autostrada ta bedzie platna ?!

    Autostrada w wiekszosci jest finasowana przez unie europejska. W pozostałym stopniu przez * drogą akcyze wliczona w benzyne (z przeznaczeniem na cel jakim jest budowa autostrad).

    Wiec niech ktos mi wytłumaczy czemu trzeba placic?!
    Czy za autostrady u naszych sasiadow tez trzeba placic ? (niemcy, czech, slowacja, litwa itd?!)

    • 0 0

  • Oczywiście...

    Jak zwykle nóż w plecy Polakom, a zagraniczniacy rozjerzdżają nasze drogi za darmo!!!Ech..dzięki temu Majewski ma zapewnione tematy na nabijkę do końca życia.
    Kolejny objaw schizofrenii polskiego rządu.

    A tak naprawdę jaki kraj komu płaci za wyniszczenie Polaczków? Choroby psychiczne przeradzające się w ciężką depresję, rzutujące na ogólny stan zdrowia człowieka, prowadzący niejednokrotnie do ciężkich chorób lub samobójstw- to trudne do wykrycia morderstwo.Chętnie bym wyjechała, ale nie do Anglii-najlepiej na bezludne wyspy..tylko jak zostawić całą rodzinę i przyjaciół w tym durnym kraju?

    • 0 0

  • No nie wiem czy budowa autostrad przez "Agencje Budowy Dróg i Autostrad", a nie "Generalną Dyrekcje..." jest szybsza i tańsza, bo jak na razie to ja tych autostrad nie widze. Szkoda tylko, że A1 będzie 2-pasmowa, a nie tak jak przystało na prawdziwą autstrade 3-pasmowa. Ale lepiej taka jak żadna.

    • 0 0

  • Oczekiwanie na A1

    Trzeba zdać sobie sprawę z tego że GTC i ówczesne GPRD mogło zacząć realizację A1 już 10 lat temu. To znaczy że jeździlibyśmy ją już 5 lat !!!! Problem był w gwarancjach finansowych kolejnych rządów. Teraz kolejny rząd chce maczać w tym łapy. RĘCE PRECZ OD A1.

    Druga sprawa. Dla nas jako kierowców tańszy jest system winiet (np Czechy) a koncesyjny czy niekoncesyjny system? W cenie autostrady koncesyjnej jest jej utrzymanie przez wiele lat. W związku z tym koncesjonariusz i wykonawca jest zainteresowany żeby wykonać produkt DOBRZE a nie NAJTANIEJ.

    • 0 0

  • A1 - bramki

    Faktycznie niektórzy martwią się na zapas. Rozwiązania opłat na autostradzie bywają różne. Zwykle (przynajmniej w niektórych krajach) na wjeździe pobiera się "kwitek" do okazania na zjeździe gdzie płaci się za to co przejechałeś. Może być odwrotnie, zwykle wiesz dokąd jedziesz i kupujesz "bilet do określonego zjazdu gdziecię sprawdzają. Jak za mało to dopłacisz. Tak więc nie martwcie się, że trzeba będzie zatrzymywać sie co 10km!. Najwięcej czasu jadąc autostradą oszczędzasz na tym, że możesz jechać ze stałą prędkością.

    • 0 0

  • Autostrady

    Spotkałem się na Florydzie z bramkami co kilka, kilkanascie mil na drodze szybkiego ruchu. Oczywiscie te drogi wygladaly tak jak nasze autostrady. Co mnie zdziwilo, ruch odbywal sie sprawnie.
    Jednak uwazam, ze to fatalny pomysl i mysle, ze nasi takiego czegos nie zrobia.
    Odnosnie Niemiec to sa tam odcinki, ze nie ma zadnego ograniczenia, ale rowniez sa odcinki, ze ograniczenie jest.
    Wg przepisow ruchu drogowego Niemiec to predkosc zalecana wynosi 130 km na autobanie, ale ona jest tylko zalecana.

    • 0 0

  • jeśli postawią 6 pktów poboru są nienormalni, co 15 kilometrów?

    w atkim układzie do katowic będzie ich z 30. Debilizm. W ogóle debilizmem jest stawianie tych punktów. Dalczego w normalnych krajach ich nie ma. Węgrzy mieli i zlikwidowali. To jest za drogi e i tasmuje ruch. Wprowadzić winiety i po sprawie i koszty nieporównywalnie mniejsze. Nuie będę płacił za jazdę do krakowa więcej niż 20 zł, max 30. A oni pewnie zaśpiewająz 60 albo więcej dużo. Pijade 1ynka po prostu. A budują ją z moich podatków

    • 0 0

  • podatki i ceny km autostrady

    skoro placimy podatek na drogi kupujac paliwo, to dlaczego mam jeszcze placic za autostrade, ktora powinna byc za darmo. to jakby podwojnie opodatkowac...raz paliwo drugi raz za sam przejazd...nasze rzady tak naprawde wiekszosc tego podatku laduja w inne dziedziny zamiast rzeczywiscie robic drogi...
    inna sprawa cena 1km autostrady...to zenada, slyszalem ze na "zachodzie" 1 km to koszt 2-3 mln euro a u nas?5,6 mln...przeciesz u nas sila robocza tansza...dlaczego nie zatrudnic wiezniow...niech kopia w koncu tez sa utrzymywani darmozjady za nasze pieniadze...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane