• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polaczek: A-1 na czas, ale...

Michał Stąporek
7 kwietnia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
- Będziemy dyscyplinować firmy budujące autostrady, ale na szczęście GTC wywiązuje się z harmonogramu budowy A-1 - mówił minister transportu i budownictwa Jerzy Polaczek na placu budowy autostrady pod Pruszczem Gdańskim. I zażegnał konflikt z inwestorem przywożąc decyzję o odblokowaniu kolejnej, trzeciej już raty kredytu na budowę.

Z gospodarską wizytą do Trójmiasta zjechał minister transportu i budownictwa Jerzy Polaczek. Jego odwiedziny na placu budowy autostrady A-1 o kilka godzin wyprzedziła wiadomość o zatwierdzeniu przez rząd kolejnej raty kredytu na tę inwestycję, w wysokości ok. 16 mln euro. To bardzo dobra informacja, ponieważ bez kolejnych rat konsorcjum Gdańsk Transport Company miałoby problemy z kontynuowaniem prac. - Opóźnienie w wydaniu naszej kontrasygnaty wynikało z tego, że właśnie zmienimy procedury zatwierdzania takich decyzji - tłumaczył zwłokę swoich urzędników minister Polaczek. - Zapewniam, że teraz będziemy potrzebowali maksymalnie trzech tygodni na wydanie takiego postanowienia.

Dlaczego te raty są tak istotne? Ponieważ konsorcjum GTC uzyskuje dzięki nim środki na prowadzenie inwestycji. Bank - Europejski Bank Inwestycyjny lub Nordycki Bank Inwestycyjny - wypłaca kolejną transzę kredytu na podstawie wystawionych faktur za już wykonane prace. Żeby jednak przelać na konto koncesjonariusza potrzebna jest kontrasygnata ministra, ponieważ rząd jest gwarantem kredytu.

Minister Polaczek, podobnie jak cały rząd jest przeciwnikiem budowy autostrad w systemie koncesyjnym, w jakim powstaje północny odcinek A-1. Wielokrotnie on, oraz inni politycy PiS-u deklarowali, że budowa autostrady przez państwo za pośrednictwem generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest tańsza i szybsza. W marcu oficjalnie zarekomendował rządowi odejście od systemu koncesji. Czy w takim razie goszcząc ministra na terenie swojej inwestycji prezes GTC Torbjőrn Nohrstedt nie czuł się niekomfortowo? - Na pewno nie. Myślę, że ta wizyta wyjdzie wszystkim na dobre, a pan minister przekona się, że na tej budowie pracują fachowcy, które swoje obowiązki traktują niezwykle poważnie. Nie wiem, czy przekonamy ministra do naszej wizji finansowania budowy autostrad, ale mam nadzieję, że zdobędziemy jego zaufanie jako profesjonalni drogowcy.

Szef GTC chyba się nie mylił, ponieważ na koniec krótkiej wizyty minister zaprosił szefów GTC do ministerstwa, żeby - jak to określił - "przedyskutować kwestie związane z budową autostrady A-1".

Konsorcjum Gdańsk Transport Company posiada koncesję na budowę autostrady A-1 z Gdańska do Torunia, ale biorąc pod uwagę sprzeciw rządu wobec budowy autostrad w systemie koncesyjnym można zakładać, że wybuduje jedynie 90 km odcinek autostrady do Nowych Marz. Na tej autostradzie powstanie 86 mostów, 6 węzłów drogowych i punktów poboru opłat, 3 miejsca obsługi podróżnych (czyli różnego rodzaju stacje benzynowe i restauracje) oraz 2 obwody utrzymania autostrady. Koszt budowy jednego kilometra trasy do Nowych Marz wynosi 5,6 mln euro.

Opinie (36) 4 zablokowane

  • Sloneczny,

    bez nerwow. Te bramki z oplatami musza byc na wjazdach i zjazdach.
    Byloby przeciez zupelnym bezsensem, stawiac co 15 km dodatkowe punkty oplat.

    • 0 0

  • Moi drodzy po co kłótnie...

    Tak naprawdę A1 będzie istniała dopiero gdy dociągną ją do łodzi. teraz to po prostu będzie się omijać pielgrzymki między tczewem i pruszczem, a za 45minut znowu będzie stara jedynka i do świecia nam się wyczerpie zasób brzydkich wyrazów.

    poza tym robią ją strasznie długo. to jeszcze ma potrwać 30miesięcy...
    oczywiście się cieszę i z tego kawałka, ale do warszawy cały czas się będzie opłacało jeździć przez elbląg, niestety

    • 0 0

  • Widze, że niektórzy nie orientuja się za bardzo z tymi bramkami

    Skanska już odpowiadała na to pytanie. Bramki będą się znajdywały się przy wjazdach na autostradę (to logiczne), ale na placu koło niej a nie, że tuż po wjeździe na główną arterię będzie bramka.

    • 0 0

  • H5N11

    Zgadzam się z H5N11.Po 16 latach demokracji zaczęli budować autostrade, ale co z tego, skoro będzie nam za nią płacić, i to nie małe sumy ! A najtragiczniejsze jest to, że autostrade buduja prywatna firma, a to państwo powinno w całości zbudować tą auostrade z pieniądzy, które płacimy w paliwie, ten cały VAT i akcyze. Dla mnie to jest jakaś bzdura i nie jest się z czego cieszyć, naprawdę.

    Polska, co za durny kraj.

    • 0 0

  • A ja tak sobie myslę...

    Opłaty mają swój sens.
    Gdyby kasa faktycznie szła na ich utrzymanie i modernizowanie - w końcu to sprawiedliwe, żeby za autostrady płacili Ci, którzy z nich korzystają.

    Inna rzecz, że głównym argumentem za budowaniem autostrad jest stworzenie dobrego klimatu inwestycyjnego, przede wszystkim dla inwestorów zagranicznych. Opłaty są czynnikiem zniechęcajacym...

    • 0 0

  • A kiedy autostrada do Kocborowa ?

    Jak już autostrada dojdzie do Kocborowa, to nareszcie dojadą do nas wszyscy decydenci od ich budowy. Przyjmiemy ich godnie kaftanikami bezpieczeństwa :)

    • 0 0

  • podatki i ceny km autostrady

    skoro placimy podatek na drogi kupujac paliwo, to dlaczego mam jeszcze placic za autostrade, ktora powinna byc za darmo. to jakby podwojnie opodatkowac...raz paliwo drugi raz za sam przejazd...nasze rzady tak naprawde wiekszosc tego podatku laduja w inne dziedziny zamiast rzeczywiscie robic drogi...
    inna sprawa cena 1km autostrady...to zenada, slyszalem ze na "zachodzie" 1 km to koszt 2-3 mln euro a u nas?5,6 mln...przeciesz u nas sila robocza tansza...dlaczego nie zatrudnic wiezniow...niech kopia w koncu tez sa utrzymywani darmozjady za nasze pieniadze...

    • 0 0

  • jeśli postawią 6 pktów poboru są nienormalni, co 15 kilometrów?

    w atkim układzie do katowic będzie ich z 30. Debilizm. W ogóle debilizmem jest stawianie tych punktów. Dalczego w normalnych krajach ich nie ma. Węgrzy mieli i zlikwidowali. To jest za drogi e i tasmuje ruch. Wprowadzić winiety i po sprawie i koszty nieporównywalnie mniejsze. Nuie będę płacił za jazdę do krakowa więcej niż 20 zł, max 30. A oni pewnie zaśpiewająz 60 albo więcej dużo. Pijade 1ynka po prostu. A budują ją z moich podatków

    • 0 0

  • Autostrady

    Spotkałem się na Florydzie z bramkami co kilka, kilkanascie mil na drodze szybkiego ruchu. Oczywiscie te drogi wygladaly tak jak nasze autostrady. Co mnie zdziwilo, ruch odbywal sie sprawnie.
    Jednak uwazam, ze to fatalny pomysl i mysle, ze nasi takiego czegos nie zrobia.
    Odnosnie Niemiec to sa tam odcinki, ze nie ma zadnego ograniczenia, ale rowniez sa odcinki, ze ograniczenie jest.
    Wg przepisow ruchu drogowego Niemiec to predkosc zalecana wynosi 130 km na autobanie, ale ona jest tylko zalecana.

    • 0 0

  • A1 - bramki

    Faktycznie niektórzy martwią się na zapas. Rozwiązania opłat na autostradzie bywają różne. Zwykle (przynajmniej w niektórych krajach) na wjeździe pobiera się "kwitek" do okazania na zjeździe gdzie płaci się za to co przejechałeś. Może być odwrotnie, zwykle wiesz dokąd jedziesz i kupujesz "bilet do określonego zjazdu gdziecię sprawdzają. Jak za mało to dopłacisz. Tak więc nie martwcie się, że trzeba będzie zatrzymywać sie co 10km!. Najwięcej czasu jadąc autostradą oszczędzasz na tym, że możesz jechać ze stałą prędkością.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Forum Rynku Nieruchomości - Korekta Kursu

3590 zł
forum

ERES Annual Conference

600 - 2200 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane