Z ok. 43,3 do 59 tys. m kw. wzrośnie powierzchnia handlowa Galerii Bałtyckiej po rozbudowie obiektu. Pociągnie ona za sobą zmiany w układzie drogowym oraz przełożenie koryta potoku Strzyża. Pierwsi klienci z nowej części obiektu skorzystają przypuszczalnie w 2019 r.
tak, uwielbiam robić tutaj zakupy
18%
tak, ale tylko ze względu na zmiany w otoczeniu
15%
nie, nie podoba mi się forma nowej części obiektu
8%
nie, miasto nigdy nie powinno wydać zgody na taką inwestycję
59%
Właściciel Galerii Bałtyckiej nie zrezygnował z planów rozbudowy obiektu po otwarciu
tuż obok Galerii Metropolia, a wręcz przeciwnie - rozpoczął starania o uzyskanie tzw. decyzji środowiskowej dla nowej części, w której na handel zarezerwowano ok. 15 750 m kw.
Obiekt powiększy się o przyległy do galerii
teren, na którym dziś stoi biurowiec Hydrobudowy (przeznaczony do rozbiórki).
Jednocześnie przełożony zostanie potok Strzyża, który obecnie płynie pod ziemią
wzdłuż południowej ściany budynku , a zostanie skanalizowany w
ul. Lendziona . Aktualnie trwa przygotowanie nowego wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego dla tego przedsięwzięcia.
Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Spór o Strzyżę przy Galerii Bałtyckiej
Nowa część będzie powielała układ wnętrz działającego centrum handlowego. Powstaną więc trzy kondygnacje handlowe: -1, 0 oraz +1, które będą łączyły się z istniejącymi kondygnacjami bez potrzeby pokonywania dodatkowych schodów. Oprócz sklepów przewidziano także strefę gastronomiczną o powierzchni ok. 785 m kw.
Co ciekawe, z treści dokumentacji wynika, że inwestor nie przekroczy narzuconego w planie zagospodarowania maksymalnego limitu powierzchni handlowej, ponieważ "jak wynika z doświadczeń inwestora, najemcy powierzchni (...) lokalizują swoje magazyny ogólne i powierzchnie pomocnicze w obrębie powierzchni najmu i z reguły zajmują one ok. 10 proc. wynajętej powierzchni, która nie jest wliczana do powierzchni sprzedaży (...) W związku z tym, przy określaniu właściwej powierzchni sprzedaży będzie ona o tę wielkość pomniejszona i nie przekroczy określonego w zapisach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego limitu 58 tys. m kw.".
Czytaj też: Artykuł z 2011 r.: Plany dla Wrzeszcza: większa Galeria Bałtycka, nowy wieżowiec i browar
Elewacja nowej części zostanie wykonana z podobnych materiałów, jak obecna. Narożna klatka schodowa od strony ul. Lendziona będzie posiadała nieco bardziej rozbudowaną formę, stanowiąc akcent architektoniczny.
Mimo rozbudowy, wnętrze Galerii Bałtyckiej nadal będzie dostępne tylko poprzez dwa istniejące wejścia:
od strony dworca kolejowego oraz
skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z Trasą Słowackiego .
Od strony al. Grunwaldzkiej powstanie też nowa strefa dostaw z rampą wyładowczą dla czterech pojazdów. Bez zmian pozostanie lokalizacja wjazdu i wyjazdu z parkingów dla klientów.
Szacuje się, że rozbudowana Galeria Bałtycka przyciągnie od 10 do 30 proc. więcej klientów niż obecnie. To wprawdzie "nie wpłynie znacząco na warunki ruchu panujące na sąsiednich skrzyżowaniach, zaś problemy z wyczerpującą się przepustowością skrzyżowań będą głównie wynikiem generalnego wzrostu ruchu", ale mimo to planuje się zmianę układu drogowego.
Ulica Lendziona stanie się ulicą dwukierunkową, zaś
przy pętli autobusowej planowana jest budowa ronda. Z parkingów rozbudowanej galerii nie będzie można już wyjeżdżać w stronę Trasy Słowackiego, lecz jedynie w kierunku dworca kolejowego i dalej np. ul. Lendziona lub Dmowskiego (nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że na taką organizację ruchu nie godzi się miasto). Wjazd będzie mógł się natomiast odbywać zarówno od strony dworca kolejowego, jak i Trasy Słowackiego.
Szacuje się, że po rozbudowie w godzinach szczytu popołudniowego w typowym dniu tygodnia do obiektu wjeżdżać będzie ok. 390 pojazdów/godz., co oznacza wzrost o 25 proc. względem stanu obecnego. W tym samym czasie opuszczać obiekt będzie ok. 380 pojazdów/godz., co stanowi wzrost o ok. 15 proc. w stosunku do obecnego stanu. Szacunki na rok 2025 rok mówią odpowiednio o ok. 540 pojazdach/godz. (74 proc. względem stanu obecnego) oraz ok. 470 pojazdach/godz. (42 proc.).
Rozbudowa wymusi również wycięcie 115 drzew - głównie liściastych, ale też 16 szt. iglastych i 11 szt. owocowych.
Kiedy rozpoczną się pierwsze prace budowlane?
- Nastąpi to po uzyskaniu niezbędnych decyzji i pozwoleń administracyjnych. Obecnie określenie terminu rozpoczęcia jest jeszcze trudne do jednoznacznego sprecyzowania - mówi Krzysztof Fijałkowski, menadżer ds. rozwoju w ECE Projektmanagement Polska, firmie będącej właścicielem obiektu. - Nie wykluczamy, że rozpoczęcie rozbiórki budynku Hydrobudowy zostanie zsynchronizowane z pozwoleniem na rozbudowę Galerii Bałtyckiej, niemniej jednak termin ten może ulec zmianie w zależności od wyniku optymalizacji harmonogramu prac budowlanych.Zgodnie z przedstawioną dokumentacją, a także wcześniejszymi zapowiedziami, pierwsi klienci z nowej części obiektu skorzystają w 2019 r. Prace budowlane nieznacznie wpłyną na działanie galerii - możliwe będzie jedynie wyłączenie z użytku przestrzeni w rejonie połączenia nowej i starej części.