Przyjrzeliśmy się parkingom rowerowym i pozostałym udogodnieniom dla odwiedzających Forum Gdańsk rowerem. Wizja lokalna pokazała sporo problemów. Przyjeżdżający na zakupy rowerem to z reguły lokalni klienci, mieszkający w okolicy. Odwiedzają lokalne obiekty handlowe częściej, niż klienci z daleka i wydają kilkadziesiąt proc. więcej w ciągu roku na zakupy, niż dojeżdżający samochodem. Branża handlowa zaczyna to rozumieć i stara się ułatwić dojazd i wygodne, bezpieczne pozostawienie jednośladu. Forum Gdańsk udostępniło ok. sto miejsc postojowych dla rowerów i sieć tras rowerowych dookoła. Jest jednak też dużo niedociągnięć.
obecne udogodnienia są doskonałe
9%
kilka poprawek zdecydowanie się przyda
25%
po nowej inwestycji spodziewałem się więcej
31%
przyznaję "niedostateczny" za zaniedbania
35%
W weekend otwarcia ilość stojaków rowerowych okazała się być na styk. Sporo rowerów było przyczepionych do barierek i latarni w różnych miejscach Forum. Dla inwestora i zarządcy to sygnał, gdzie jest zapotrzebowanie na dodatkowy parking. Miejsca postojowe dla rowerów warto rozbudowywać bardziej niż samochodowe, bo na miejscu jednej osoby zmotoryzowanej może zaparkować od ośmiu do dziesięciu klientów rowerowych.
Główne parkingi rowerowe znajdują się w pobliżu planowanego
przejścia dla pieszych pod Bramą Wyżynną, od strony przystanków na al. Armii Krajowej i pod Kunsztem Wodnym. Nie ma natomiast miejsc postojowych od strony ul. 3 Maja.
Same stojaki rowerowe są dobrej jakości. Wysoka jakość i ciemny kolor współgrają z otoczeniem, a ochronna guma na górnej poprzeczce chroni ramę roweru przed uszkodzeniem przy parkowaniu. Kształt stojaków jest dobrze dopasowany do kształtu ramy i umożliwia odstawienie rowerów o różnych wysokościach, również tych z koszykami. Nie ma natomiast miejsc dla rowerów cargo, w przyszłości przydadzą się też w przyszłości dwie lub trzy stacje sponsorskie
Mevo. Również dzięki niemu popularność dojeżdżania rowerem będzie w najbliższych latach rosła.
Na zakupy rowerem - tylko w porze suchej? Żaden z parkingów rowerowych nie jest niestety zadaszony. Brak ochrony przed deszczem i śniegiem to w naszym klimacie nie jest standard adekwatny do potrzeb i klimatu Gdańska. Dobrej jakości zadaszony parking dla 20-30 rowerów to koszt kilkudziesięciu tys. zł. Budowa Forum pochłonęła ok. 900 mln. zł. Nie ma również parkingu strzeżonego, który przy tak dużym obiekcie, zwłaszcza dla klientów z bardziej wartościowym sprzętem, mógłby być przydatny. Warto na przyszłość pomyśleć o kilku punktach ładowania rowerów elektrycznych. W nowoczesnych obiektach biurowych coraz częściej standardem jest też szatnia lub przebieralnia, czasem nawet prysznice dla dojeżdżających rowerem. Takich udogodnień w Forum nie przewidziano.
Brak dostępu od Bramy WyżynnejProblem mają klienci z rowerem, którzy na teren Forum dostają się przez obecne przejście podziemne od str. Bramy Wyżynnej. Na poziomie -1 nie ma miejsc postojowych. Również winda na górę jest nieczynna, stąd nie mieliśmy możliwości sprawdzić, czy ma ona wystarczającą wielkość do transportu rowerów. Proponujemy dostawienie kilku stojaków na dole, przy schodach prowadzących na Wały Jagiellońskie, gdzie w tej chwili klienci odstawiają rowery prowizorycznie, opierając je o barierki. Przy nieczynnej windzie, aby dostać się do stojaków rowerowych, potrzeba przejść z rowerem przez całe Forum, aby dostać się do wind po drugiej stronie, blisko al. Armii Krajowej.
Rodzice i niepełnosprawni nie mają łatwoNa schodach nie przewidziano prowadnic rowerowych ani ramp dla wózków. To nie ułatwia zakupów osobom z dziećmi. Brakuje podjazdu dla rowerów pod Kunsztem Wodnym od strony parku. Jest tam niewielka różnica poziomów, nie trudno było ułatwić rowerzystom i osobom na wózkach przedostanie się pod Kunszt i na parking dla rowerów również z tej strony.
Nieprzemyślane umiejscowienie parkinguZe zdumieniem zaobserwowaliśmy, że na nowym Placu Siennym, koło zrewitalizowanego budynku Elżbietanek rząd stojaków został umieszczony... w poprzek przejścia. Stojaki rowerowe trzeba lokalizować tak, aby nie tarasowały pieszych ciągów komunikacyjnych. W takich sprawach warto już w fazie projektowej poradzić się lokalnych organizacji rowerowych. Dobrym przykładem jest
Galeria Metropolia z Wrzeszcza, która na początku całkowicie źle zrobiła parkingi rowerowe, ale zrozumiała i naprawiła niedawno błąd. W tej chwili stojaki są tam już poprawnej konstrukcji, bezpiecznie posadowione w podłożu, jest ich wystarczająco, są blisko wejścia i nie kolidują z pieszymi ciągami komunikacyjnymi. W zaprojektowaniu nowych rozwiązań pomogli przedsiębiorcom eksperci Rowerowej Metropolii.
- Rozmieszczenie i liczba stojaków wynikają z projektu, ale będziemy obserwować, jak poruszają się i jakie mają potrzeby użytkownicy Forum. Na tej podstawie będą podejmowane decyzje o dalszych zmianach. Drogi rowerowe wokół Forum były konsultowane z GZDiZ. Tu także nie wykluczamy zmian, musimy ocenić, jak je wprowadzić, aby na pewno miały sens - mówi zdawkowo reprezentująca Forum Alina Geniusz-Siuchnińska.Na pytania dotyczące pozostałych, opisanych tu kwestii nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Brak miejsc postojowych od strony ul. 3 MajaNie dość, że Forum w obecnej formie jest zwrócone plecami, żeby nie powiedzieć dobitniej - pośladkami, do ul. 3 Maja i zdegradowało ją swoją formą do roli korytarza transportowego, to nawet nie daje możliwości zaparkowania tam roweru i przedostania się na swój teren. Na schodach brakuje również prowadnic dla rowerów i windy. Brak podjazdów, ramp dla wózków i prowadnic rowerowych jest zresztą powszechny w wielu miejscach Forum Gdańsk. Wyjątkiem są schody z peronów tramwajowych i autobusowych na stację
SKM. Zamiar, niekompetencja, czy brak wyobraźni? Wisienką na torcie są zaparkowane na ciągu pieszo-rowerowym samochody, na które nie reaguje obecna na miejscu ochrona.
Zbyt małe windyProwadzące na peron SKM windy od strony al. Armii Krajowej są za małe do wygodnego przewozu rowerów. Windy na perony powinny mieć co najmniej 2 m długości, aby umożliwić co najmniej transport rowerów o typowej konstrukcji. Ten rodzaj wadliwego rozwiązania jest niestety typowy dla
nieprzyjaznych rowerowym mieszkańcom stacji SKM. Już wcześniej pisaliśmy też o licznych wadach
rowerowego układu drogowego wokół Forum Gdańsk.
Nawierzchnia dróg rowerowychW
- w większości jest wykonana z czarnej i czerwonej masy asfaltowej - mówi Wojciech Bróż, dyrektor kontraktu z Doraco, odpowiedzialnego za tę część robót. - Na wiaduktach w ciągu alei Armii Krajowej zastosowaliśmy nawierzchnię betonową pokrytą żywicą, a wzdłuż ulicy 3 Maja, ze względu na bliskie sąsiedztwo drzew, warstwę wykończeniową z wodoprzepuszczalnej mieszanki żywic.Ciekawym akcentem jest natomiast rowerowa Promocja Forum. Trzy rowery z przyczepkami z zamontowanymi na nich planszami reklamowymi zachęcają Gdańszczan do odwiedzenia Forum.
- Rowerzyści są mile widziani w Forum i na ścieżkach wokół centrum - mówi Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Rower można zaparkować od okolic węzła Śródmieście, przez główne place, aż do przejścia podziemnego pod ulicą Wały Jagiellońskie oraz Armii Krajowej. Z obu stron przejścia podziemnego pod ul. Okopową powstały bezstopniowe rampy, umożliwiające przejazd bez zsiadania z roweru. Dostęp do peronu SKM i węzła Śródmieście ułatwią windy oraz rampy, a udogodnieniem dla oczekujących na zmianę świateł są podpórki przy przejazdach rowerowych.Ocena miejsc postojowych
- Wystarczająca liczba stojaków 1 pkt
- Możliwość przymocowania roweru za ramę i jedno koło 1 pkt
- Zadaszenie lub inna ochrona przed opadami 0 pkt
- Miejsce dobrze widoczne i łatwo dostępne 1 pkt
- Bliskość wejścia 1 pkt
- Miejsce strzeżone, zamykane lub monitorowane 0 pkt
- Estetyka miejsca i bezpośredniego otoczenia 1 pkt
Odejmujemy punkt za brak rowerowego dostępu od Bramy Wyżynnej i sytuację od strony ul. 3 Maja.
Razem (4/7) Ten wynik uważamy za niepotrzebnie zmarnowaną szansę. W tej klasie i roczniku inwestycji można spodziewać się znacznie wyższej jakości. Zabrakło jak na razie dialogu, ale przy dobrej woli inwestora da się jeszcze wprowadzić poprawki, do czego zachęcamy.
Główne problemy dostępności pieszo-rowerowej- Brak miejsc postojowych od 3 Maja
- Powszechny brak prowadnic rowerowych i ramp dla wózków na schodach
- Nieczynne lub zbyt małe dla rowerów windy
- Ciąg pieszo-rowerowy od ul. 3 Maja zastawiony samochodami na oczach ochrony
Udogodnienia rowerowe w liczbach- 1000 m nowych dróg rowerowych, 400 m ciągu pieszo-rowerowego
- 53 podwójne stojaki na rowery = 106 miejsc parkingowych dla rowerów, zadaszonych - zero
- 2 stacje naprawcze, 19 podpórek
Forum Gdańsk powstało w formule partnerstwa prywatno-publicznego pomiędzy Miastem Gdańsk i międzynarodowym koncernem Multi Development BV.