• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja nowego centrum Niedźwiednika. Plan do wglądu

Krzysztof Koprowski
18 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 148-metrowe wieżowce powstaną w Letnicy
Tak mogłaby wyglądać zabudowa terenu przy przystanku PKM Niedźwiednik. Ostateczny wygląd, w tym przede wszystkim kwestie architektoniczne, będzie zależał od inwestora. Dwujezdniowa droga wzdłuż trasy PKM to ul. Nowa Abrahama. Tak mogłaby wyglądać zabudowa terenu przy przystanku PKM Niedźwiednik. Ostateczny wygląd, w tym przede wszystkim kwestie architektoniczne, będzie zależał od inwestora. Dwujezdniowa droga wzdłuż trasy PKM to ul. Nowa Abrahama.

Ponownie do publicznego wglądu wyłożony został plan zagospodarowania dla okolic przystanku PKM Niedźwiednik zobacz na mapie Gdańska. Podstawowe parametry, zapisane jeszcze w planie zagospodarowania z ubiegłego roku, nie uległy zmianie. Przyczyną wszczęcia procedury jest sformułowanie zanegowane przez wojewodę.



Czy sąsiedztwo przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej to dobre miejsce do mieszkania?

O planie zagospodarowania, dającym nadzieję na stworzenie reprezentacyjnego centrum osiedla Niedźwiednik, pisaliśmy w październiku ubiegłego roku.
Został on uchwalony przez Radę Miasta w styczniu tego roku, ale jeden z zapisów dotyczących terenów mieszkaniowo-usługowych został zanegowany przez wojewodę pomorskiego.

- Zapis, o którym mowa, stosowaliśmy od 15 lat we wszystkich planach. Chodzi o tereny o przeznaczeniu mieszkaniowo-usługowym. Wojewoda zapytał nas, gdzie jest linia, która określa granicę między zabudową mieszkaniową i usługową - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Zdaniem wojewody nie można mówić o terenie mieszkaniowo-usługowym, w którego definicji ponownie używa się słowa "teren", ponieważ teren może posiadać tylko jedną funkcję - albo mieszkaniową albo usługową, a nie "mieszaną".

Widok na proponowane dominanty wysokościowe z Trasy Słowackiego. Po prawej widoczny przystanek PKM Niedźwiednik. Widok na proponowane dominanty wysokościowe z Trasy Słowackiego. Po prawej widoczny przystanek PKM Niedźwiednik.
I tak, przykładowo dla terenu, gdzie przewiduje się dwie maksymalnie 40-metrowe dominanty, zmieniono zapis: teren zabudowy mieszkaniowo-usługowej zawierający teren zabudowy mieszkaniowej intensywnej MW24 i usługowy U33 na teren zabudowy mieszkaniowo-usługowej zawierającej zabudowę mieszkaniową MW24, o której mowa w §3 ust. 1 pkt 3, i usługową U33, o której mowa w §3 ust. 3.

W efekcie takiej interpretacji, ponownie do uchwalenia zostanie skierowany fragment poprzedniego planu, gdzie pojawiły się kontrowersyjnej zapisy. Na niewielkim obszarze miasta będą więc obowiązywały dwa, sąsiadujące bezpośrednio ze sobą, plany zagospodarowania.

- Podstawą unieważnienia była wyłącznie kwestia definicji, a nie część merytoryczna. Należało zatem ująć w nowym projekcie planu te tereny [mieszkaniowo-usługowe - dop. red.] oraz włączyć do nich ul. Podkarpacką, aby całość była w granicy jednego planu - dodaje Artur Budziak, projektant prowadzący plan.
Głównym zamierzeniem urbanistycznym jest wytworzenie przestrzeni publicznej w formie deptaka z dopuszczeniem ruchu rowerowego, łączącego przystanek PKM z ul. Podkarpacką. Głównym zamierzeniem urbanistycznym jest wytworzenie przestrzeni publicznej w formie deptaka z dopuszczeniem ruchu rowerowego, łączącego przystanek PKM z ul. Podkarpacką.
Wszystkie pozostałe zapisy zostały przeniesione z poprzedniego planu. Ponownie więc dopuszczona jest wspominana już zabudowa wysoka w formie dwóch, maksymalnie 40-metrowych dominant, pomiędzy którymi przewiduje się ogólnodostępny deptak (z ruchem rowerowym), łączący przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Niedźwiednik zobacz na mapie Gdańskaul. Podkarpacką. zobacz na mapie Gdańska

Na pozostałym terenie najbliżej PKM i wokół deptaka maksymalna wysokość zabudowy wynosi 22 metry. Ponadto musi posiadać ona na 80 proc. swojej długości lokale usługowe od strony strefy pieszo-rowerowej. Od tej strony, jak i od ul. Słowackiego oraz planowanej ul. Nowej Abrahama (i jednocześnie od przystanku PKM), należy stosować na elewacjach materiały szlachetne takie jak: kamień, klinkier, drewno, szkło.

Artykuł z 2014 r. ze szczegółowym omówieniem przebiegu ul. Nowej Abrahama z tramwajem

Plan realizuje także dwa postulaty lokalnej rady dzielnicy - możliwości utworzenia skateparku i miejsca do organizacji imprez kulturalno-rekreacyjnych oraz budowy dodatkowego wjazdu na osiedle Niedźwiednik z ul. Słowackiego.

Możliwość połączenia ul. Podkarpackiej z ul. Słowackiego zanim powstanie ul. Nowa  Abrahama oraz po jej realizacji (kilka propozycji przebiegu "łącznika" Podkarpacka - Nowa Abrahama na terenie nieobjętym planem zagospodarowania). Możliwość połączenia ul. Podkarpackiej z ul. Słowackiego zanim powstanie ul. Nowa  Abrahama oraz po jej realizacji (kilka propozycji przebiegu "łącznika" Podkarpacka - Nowa Abrahama na terenie nieobjętym planem zagospodarowania).
Wjazd miałby się odbywać w śladzie planowanej ul. Nowej Abrahama, a następnie łączyć się z ul. Podkarpacką, przechodząc między garażami (bez potrzeby ich wyburzeń). W momencie realizacji ul. Nowej Abrahama, połączenie to zostaje "przesunięte", m.in. ze względu na odległości między skrzyżowaniami, nieco na północ - w kierunku ogródków działkowych.

Szacuje się, że na terenie objętym projektem planu zamieszkać może, przy maksymalnym wypełnieniu zapisów planu, około 1,5 tys. osób, z czego 890 na terenie najbliżej przystanku PKM.

Plan wskazuje, że środkiem terenu, między garażami, może zostać poprowadzona nowa droga, będąca elementem nowego wjazdu z ul. Słowackiego na osiedle Niedźwiednik. Plan wskazuje, że środkiem terenu, między garażami, może zostać poprowadzona nowa droga, będąca elementem nowego wjazdu z ul. Słowackiego na osiedle Niedźwiednik.
Realizacja zapisów planu nie powinna zmniejszyć liczby miejsc parkingowych. Wprawdzie budowa nowego układu drogowego likwiduje kilka miejsc parkingowych przy garażach zobacz na mapie Gdańska, ale dodatkowe miejsca można wykonać wokół istniejącej zabudowy, w efekcie czego łączny bilans wynosi o 14 miejsc parkingowych więcej niż obecnie.

Oczywiście przy nowej zabudowie potencjalny inwestor będzie musiał zapewnić miejsca parkingowe na swoim terenie zgodnie z wymaganiami ilościowymi w planie.

Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Niedźwiednik rejon ulic Słowackiego i Podkarpackiej II" wraz z prognozą oddziaływania na środowisko wyłożony jest do publicznego wglądu do 31 grudnia.

Uwagi do projektu planu i prognozy można zgłaszać w nieprzekraczalnym terminie do 18 stycznia 2016 r. Projekt planu oraz informacje na temat sposobu składania uwag znaleźć można na stronie Biura Rozwoju Gdańska.

Miejsca

Opinie (56) 3 zablokowane

  • to niedźwiednik miał stare centrum

    ???
    tylko mi do lasu nie wchodzić z tą nowoczesnością!!!

    • 8 2

  • Połączyć wewętrzną obwodnicę Gdańska, od Havla do Wita Stwosza przez Nową Abrahama (2)

    • 19 11

    • Nie budowac zadnej WEWNETRZNEJ obwodnicy (1)

      Skad wy sie urwaliscie? To jest miasto, a nie jeden wielki wezel tranzytowy.

      Zamieszkaj chcoby we Wrzeszczu i sie okaze, ze polowa problemow komunikacyjnych znika. Ale jak ktos mieszka na koncu swiata to nie dziwie sie, ze chce wszedzie obwodnic.

      Kto ma utrzymac te drogi? Gdzie chcesz zmiescic wszystkie samochody (gdzie parkingi?) Ludzie opamietajcie sie. W miescie nie da sie sprawic, aby kazdy mogl jezdzic samochodem i nie bylo korkow. Fizycznie niemozliwe.

      Pokazcie mi przyklad jednego miasta (ponad 500-tysiecznego) na swiecie, gdzie to sie udalo.

      • 10 2

      • oj tam oj

        Zapominasz, ze ludzie teraz sa bardziej mobilni i ogolnie wiecej jezdza (w sprawach pracy i prywatnych) niz kiedys.
        Ale jesli chodzi o wewnetrzne ulice to podstawowym problemem jest HALAS przy mieszkaniowce- ktory trzeba bezwzglednie ograniczac.

        • 1 2

  • Hmmm.....

    Co będzie nowe centrum handlowe?

    • 3 2

  • Wizjonerzy... (1)

    Ludzie nie panikujcie, na niedzwiedniku nie powstanie nic przez jeszcze dluuugich kilka lat... Ktoś miał tylko wizje.Co z tego że są plany???? Od planowania do realizacji długa droga...

    • 7 2

    • deweloper już zaciera ręce...

      • 1 1

  • "mieszkać tam może 1,5 tys. osób", toż to 1/4 mieszkańców całego Niedźwiednika, (5)

    kogoś nieźle porąbało !!!
    + klienci sklepów + pasażerowie PKM = 3000 osób = 1/2 mieszkańców Niedźwiednika na takim małym terenie (!!!)
    ... wyjazd jak zwykle w "koziej d..e", a zlikwidowany parking, to niech sobie mieszkańcy odtworzą pod oknami. Cóż za perspektywa, powinniśmy być wdzięczni... ( a Biedronki i tak może nie być )

    Widać, że tylko portfel dewelopera się liczy, nie mieszkańcy, nie komunikacja, nie wygoda...
    Planowane budynki wyglądają jak więzienie w Iławie, brakuje jedynie muru... Takie zagęszczenie spowoduje gigantyczne korki !!! Na koniec zadam pytanie: to kiedy powstanie ta Nowa Abrahama ? ... za 50 lat ...???

    • 28 21

    • Niedźwiednik to nie wieś (3)

      Kupując tam mieszkanie musiałeś się liczyć, że wcześniej czy później będą w okolicy stawiać kolejne budynki i zagęszczać ilość bloków.

      • 5 8

      • własnie o to sie rozchodzi co postawią (2)

        czy będzie chodziło wyłącznie o zarobek deweloperów,
        czy może będzie jeszcze jakieś urbanistyczne myślenie o tym jak się potem w tym żyje.

        • 3 1

        • Architektura nie powala, urbanistycznie nie wyglada zle (1)

          Nie podoba mi sie to, jak sie dzisiaj buduje. Szklo i metal mi sie przejadly. Nic w tym ciekawego.

          Co do urbanistycznych rozwiazan - niezle. PKM, teoretycznie tramwaj (choc widze, ze juz na wizualizacji tylko droga... mimo, ze na planach miejskich ciagle mowi sie o N. Abrahama z tramwajem - nie pytam jak chca to zmiescic). Autobusy do Wrzeszcza i Glownego przez Morene.

          Jestem jak najbardziej za.

          A korkow nie zwiekszy to tak bardzo jak zbudowanie takiego osiedla przy obowdnicy. Tu ludzie podjada sobie kawalek do Wrzeszcza czy Glownego PKM, a nawet rowerem.

          Z pod obwodnicy - raczej na pewno samochodem.

          • 4 0

          • pytanie: których korków

            tych ze Słowackiego czy tych z Niedźwiednika ?

            • 0 0

    • Powinniśmy zagęszczać miasto jak najbardziej. Póki co to jest wygon a nie miasto.

      • 7 3

  • Super.

    Super obecny najemca terenu po dawnym PBK/jedna osoba prezes p.Grzegorz/liczy na wielkie odszkodowanie od miasta. Jednoczesnie mami obecnych najemcow pomieszczen warsztatowych ze zmian nie bedzie i pobiera oplaty sam nie placac do miasta nic od 7lat... MAM propozycje zaorac ten teren jak najszybciej dla dobra wszystkich...........Wojciech.

    • 10 1

  • po co powielacie artykuly w trojmiasto.pl ? (1)

    Nie odpowiadają wam komentarze pod nimi? Ze urzędasy kupily najpierw działki a teraz sobie plan uchwalily?

    • 25 4

    • Moge poprosic o wiecej szczegolow?

      To ciekawe zagadnienie. Kto dokladnie, kiedy i za ile.

      Jesli sa dowody to sprawa do prokuratury / CBS / CBA.

      • 3 1

  • widzę hajs (1)

    wielki hajs do zrobienia
    developerzy mało nóg nie pogubią tak do tego lecą.

    • 41 5

    • no i bardzo dobrze

      Co zlego jest w robieniu dobrych interesow? Czy uczciwa praca i godne zarobki sa w twoim odczuciu nieetyczne?

      Gdzie maja budowac? W Kartuzach? A potem 10 pasow do Wrzeszcza?

      • 1 2

  • Jeszcze trochę, żeby byle pierdołę w samochodzie zrobić, trzeba będzie jeździć na obrzeża miasta, a nawet do innych miejscowości (2)

    Wszędzie, gdzie są jakieś warsztaty, firmy usługowe, hurtownie, punkty skupu złomu itp. stawia się bloki i biurowce, firmy się likwiduje, a zwykły szary Kowalski pracujący fizycznie ląduje na bruku - przykład mamy na Hallera, Niedźwiednik następny w kolejce.

    • 33 27

    • nie widzę żadnego związku (1)

      co ma wspólnego nowa inwestycja prowadzona przez developera z zatrudnieniem jakiegoś Kowalskiego pracujacego dotąd przeważnie w rozwalającej się budzie lub baraku w prestiżowej dzielnicy miasta. Kowalski ma dwa wyjścia - przenieść się razem z firmą gdzie pracuje w inne miejsce lub postarać się o pracę u developera na budowie w tym miejscu albo gdzieś indziej. jak jest dobry w swoim fachu - nie będzie miał problemu.

      • 3 6

      • Albo moze podniesc ceny za swoje uslugi, aby moc wykupic teren w dobrym miejscu miasta

        Ludzie, mechanik blisko centrum, a mieszkancy na Szadolkach. To jest mysl.

        • 0 1

  • koszmar

    skandal architektoniczny!! co się dzieje w tym kraju, przecież to jest chore, żeby budować takie koszmary. Każdy budynek sam sobie, nawet na tej wizualizacji to widać (nic nie ma oprócz cudownej wizji, reszta jest niewidzialna), nie ważne, ze obok stoi kościół z wieżą jak strzała, dalej, bloki-klocki, no to spoko pitolnijmy obłe budynki. Super! naprawdę jest mi wstyd, że tacy ludzie pracują w architekturze i wymyślają takie projekty!
    TRA GE DIA

    • 14 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Turniej Piłkarski Gedania Wrosystem Cup 2024

turniej
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane