- 1 Open House Gdynia: 90 lokalizacji (5 opinii)
- 2 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (237 opinii)
- 3 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (237 opinii)
Żabianka. Wraca pomysł budowy wieżowca u zbiegu Pomorskiej i Gospody
Powstała kolejna koncepcja wysokiego na 55 m budynku u zbiegu ulic Pomorskiej i Gospody na Żabiance. W opracowaniu jest następny miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który taką zabudowę może dopuścić. Okoliczni mieszkańcy nie są z tego zadowoleni.
Koncepcja miała posłużyć do przygotowania przez Biuro Rozwoju Miasta planu zagospodarowania przestrzennego, którego wcześniej dla tego terenu nie było. Po analizach, nowy plan miejscowy wyłożono do publicznego wglądu w 2011 roku, a potem został on uchwalony w 2012 roku. W 2015 roku decyzją sądu uchwała o przyjęciu nowego planu została uchylona, a mieszkańcy Żabianki, którzy byli przeciwni realizacji tak wysokiej zabudowy odetchnęli z ulgą.
Trwają prace nad kolejnym planem miejscowym
29 września 2016 roku Miasto Gdańsk przystąpiło jednak do uchwalenia nowego planu dla tej części Żabianki. Od tego czasu trwają prace nad jego opracowaniem. O tym procesie, a także o kolejnej wysokiej na 55 metrów koncepcji zabudowy, była mowa w czasie spotkania z mieszkańcami, które odbyło się w Szkole Podstawowej nr 89. I tym razem koncepcja powstała na zlecenie firmy Zatoka, tym razem jej opracowania podjęła się pracownia Zygzuła Biuro Projektów. Spotkanie zostało zorganizowane z inicjatywy Rady Dzielnicy Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia. Do rady zwrócili się mieszkańcy przedstawiając swoje obawy dotyczące kształtu, a przede wszystkim wysokości zabudowy, jaka mogłaby powstać w pobliżu ich domów. W spotkaniu udział wzięło około 150 mieszkańców dzielnicy, radni dzielnicowi, radni miasta, posłowie na Sejm RP, przedstawiciele Biura Rozwoju Gdańska (BRG) oraz przedstawiciele dewelopera Zatoka.
- Projekt planu miejscowego, który obejmuje obszar około dwóch hektarów, jest na etapie sporządzania. Jego koncepcja będzie gotowa na przełomie września i października. Wtedy zostanie on przesłany do rady dzielnicy, by mogła ona zaopiniować jego zapisy. Odbędzie się także specjalne spotkanie, gdzie propozycje będą omawiane - mówiła Dorota Kucharczak, kierownik Zespołu Urbanistycznego Oliwa w Biurze Rozwoju Gdańska.
Przedstawiciele BRG tłumaczą, że obszar, dla którego powstaje plan jest wskazany jako miejsce, gdzie - zgodnie z uchwalonym w Gdańsku Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych (SLOW)- dopuszcza się powstanie budynku wysokościowego, a więc zgodnie z tym dokumentem, o wysokości ponad 40 metrów.
- To, jak taki wysoki obiekt zadziała w przestrzeni miasta, jest w tej chwili poddawane analizie. Na wstępnym etapie wpłynęło wiele wniosków od osób prywatnych, instytucji i właścicieli działek. Wszystkie te wnioski są analizowane, poszukujemy kompromisu pomiędzy interesami wszystkich podmiotów, które są związane z tym obszarem - tłumaczyła Dorota Kucharczak.
Market i 14 pięter mieszkalnych
Deweloper, który tym razem prezentował koncepcję obejmującą tylko i wyłącznie działkę, która do niego należy, przedstawił wizualizację, na której widnieje 14-kondygnacyjna mieszkaniowa wieża wyrastająca z podstawy, w której miałaby w przyszłości znaleźć się Biedronka, parkingi i tereny zielone. Dla przyszłych użytkowników budynku przewidziano dodatkowe tarasy, które miałyby być zagospodarowane zielenią i elementami małej architektury. Zaplanowane one zostały na kondygnacjach drugiej, trzeciej oraz połowie dachu.
- W myśl tego projektu na terenie tej działki powstaną miejsca postojowe, których w tej chwili zupełnie nie ma - tłumaczył na spotkaniu Andrzej Zygzuła, architekt który przygotował koncepcję. - Dojazd do inwestycji planowany jest od strony ulicy Gospody i nie dotykałby układu drogowego, z którego obecnie korzystają mieszkańcy z sąsiednich budynków.
Według koncepcji w obiekcie powstać ma o 20 proc. więcej miejsc postojowych niż mieszkań oraz 25 miejsc postojowych na każde 1000 m kw. powierzchni handlowej. Powstać one by miały w dwukondygnacyjnej podziemnej hali oraz na poziomach +1 i +2. Tam zlokalizowane mogłyby być także pomieszczenia gospodarcze i techniczne. Parking znajdujący się na pierwszym piętrze byłby poświęcony tylko dla klientów sklepu.
- W ramach zabudowy powstałoby 900 m kw. powierzchni, gdzie odbywałaby się sprzedaż i 111 mieszkań. Z tego wyliczyć można, że powstałyby 23 miejsca postojowe dla Biedronki i 134 miejsca dla mieszkań. Koncepcja przewiduje jednak, że miejsc dla nowych mieszkańców byłoby nawet 141. Łącznie powstałyby tu zatem 164 miejsca postojowe - wyliczył Andrzej Zygzuła.
Mieszkańcy pełni obaw
Wysokość zabudowy, liczba mieszkań, a wraz z nią zwiększony ruch i hałas oraz większa liczba parkujących w okolicy samochodów, tak samo jak przed laty, budzą ogromne obawy mieszkańców.
- Budowa takiego wieżowca to jest absurd. Istniejący układ komunikacyjny na to nie pozwala. Skrzyżowanie z tramwajem i długie oczekiwanie na światłach dla samochodów nadjeżdżających ze wszystkich stron kilka razy w ciągu dnia kompletnie paraliżuje ruch w tym miejscu. A teraz dodatkowe ponad 100 samochodów będzie się tędy poruszało - mówił Adam Olszewski, który na Żabiance mieszka od lat 60. - A sama budowa to będzie istny koszmar. Przecież potrzebne będzie palowanie, pompowanie wody, będzie okropna kurzawka, bo tu są ruchome piaski.
Deweloper przekonuje jednak, że nawet bez uchwalania planu miejscowego, zgodnie z obowiązującym prawem, mógłby zbudować tu budynek o takiej samej wysokości jak sąsiednie bloki.
- Gdybyśmy dzisiaj wystąpili o warunki zabudowy, to moglibyśmy zbudować budynek wysoki na 11 pięter, więc komu te kilka kondygnacji więcej może przeszkadzać - pytał na spotkaniu Roman Chajewski, prezes zarządu firmy Zatoka.
Przedstawiciele dewelopera podnosili także argumenty dotyczące obecnej estetyki miejsca, które w przyszłości mogłoby zostać na nowo zagospodarowane.
- Od lat zajmujemy się budownictwem, a ta posesja nie jest naszą chlubą i nie może pozostać w takim stanie przez dłuższy czas - tłumaczył Roman Chajewski. - Nasz najemca - Biedronka - postuluje remont, wskazuje też, że powinno być więcej miejsc postojowych, a wejście do sklepu nie powinno prowadzić po schodach, bo nie takie są dzisiejsze standardy. Sama Biedronka, która teraz ma 960 m kw., po zakończeniu inwestycji będzie ich miała 1300, powstaną dodatkowe miejsca postojowe, których w tej chwili tu nie ma, więc żaden z przyszłych mieszkańców naszej inwestycji czy klientów sklepu nie będzie stawał na miejscach postojowych, z których korzystają mieszkańcy okolicznych bloków.
Korki sparaliżują skrzyżowanie z ulicą Pomorską
Argumenty związane z poprawą estetyki wobec wizji skali zabudowy, jaka mogłaby w tym miejscu powstać, nie są jednak dla mieszkańców najważniejsze.
- My wszyscy doskonale wiemy, jakie uciążliwości wiążą się z mieszkaniem w tej lokalizacji. Ten sam układ był prezentowany kilka lat temu. Osobny dojazd do zabudowy nic nie rozwiązuje, bo on i tak zablokuje ulicę Gospody, która już teraz jest nieprzejezdna - dowodził Krzysztof Sosnowski, który mieszka przy Pomorskiej 22. - Badania wykazywały, że poziom hałasu będzie przekroczony. Występujemy o uwzględnienie naszych próśb, bo inaczej życie tutaj stanie się koszmarem.
- O takiej zabudowie będzie można na Żabiance mówić, kiedy powstanie Droga Zielona, która poprawi układ komunikacyjny w tej części miasta - mówił jeden z mieszkańców Żabianki.
Deweloper dowodził jednak, że koncepcja, którą chce realizować i wszystkie jego działania są oparte o obowiązuje prawo.
- Jesteśmy zobowiązani do przestrzegania prawa budowlanego, wcześniejszego uzgodnienia układu transportowego, będziemy musieli też podpisać umowę drogową, która zobowiąże nas do finansowego wkładu w układ drogowy w sąsiedztwie naszej inwestycji. Także obawy o naruszenie w czasie budowy konstrukcji sąsiednich budynków nie są zasadne, bo robiliśmy wstępne badania geologiczne, a kolejne prowadzone będą, kiedy powstanie ostateczny projekt. Badania geologiczne czy ocena oddziaływania na środowisko to przecież dokumenty, które trzeba przygotować przed wystąpieniem o pozwolenie na budowę - wyjaśniał wypowiadający się w imieniu firmy Zatoka Jarosław Mila.
Posłanka Małgorzata Chmiel, która sprawę zna jeszcze z czasów swojej pracy w Radzie Miasta wspomina, że historia zatoczyła koło.
- Ta sama dyskusja, którą prowadzimy tu dzisiaj odbyła się już lata temu, kiedy na komisje w radzie miasta przychodziło po 100 osób. Teraz się zastanawiam, w którym kierunku jest skłonny pójść inwestor, by doszło do jakiegoś konsensusu - mówiła.
- Jesteśmy otwarci na rozmowy o tym, co możemy zrobić dla mieszkańców, by komfort życia w tej lokalizacji był większy - deklarował Roman Chajewski.
Kolejne spotkanie ma się odbyć po tym, jak Biuro Rozwoju Gdańska przygotuje projekt nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Miejsca
Opinie (585) ponad 10 zablokowanych
-
2019-08-23 11:05
O 20% więcej miejsc parkingowych niż mieszkań ..... (2)
..... czyli dalej współczynnik miejsc parkingowych na poziomie z epoki Gierka.
Parkingi będą pełne.- 14 2
-
2019-08-23 11:41
Zdecydujcie się. Najpierw krzyczycie, że apartamenty będą na wynajem - czyli skąd te samochody?
Większość turystów przylatuje tanią linią i z lotniska biorą taxi.
- 2 0
-
2019-08-23 11:20
tak i tak nie będzie mieszkańców
w tych ślepych klitach, z metrażami niższymi niż vis-a-vis będą bookingi. To nie Zatoka, to Booking Tower
- 5 1
-
2019-08-23 09:33
Zawsze niezadowoleni.. (5)
Przypominam jak w swoim czsie odbywały się protesty mieszkańców w związku z planowanym przebiegiem w tym rejonie Zielonej Drogi.
Co to ma teraz znaczyć.
Jak niec hcą żyć w mieścieto niech wrócą na wieś.
Michał- 20 27
-
2019-08-23 09:40
A ty pewnie z Warmii lub Mazur (2)
Do siebie wracaj
- 4 6
-
2019-08-23 09:51
Klika adamowicza, sprzedajnego oszusta skarbowego, posługiwała się tymi określeniami. (1)
Gdy ludzie protestowali przeciwko wręcz zbrodniczym planom, masowo, to coś wypełzało i bredziło od rzeczy, że "nic się nie podoba".
Widzę że jest powrót do tej metody: mordować (powietrze, wodę, roślinność, zdrowie mieszkańców, przepustowość ulic) i perorować, że to źle, że się nie podoba.- 6 2
-
2019-08-23 11:29
to są trolle - trochę majtków z FRAG-u
trochę kretynów po Politechnice, trochę zwyczajnie zaczadzonych przygłupów i kuców to Korwina, to neoliberałów z UM
- 0 3
-
2019-08-23 11:09
to nie jest miasto, to rak - jeden pasożytuje na drugim
dwa, sam spie...dalaj. Do widzenia.
- 3 1
-
2019-08-23 09:48
Tak, ludzie nie chcą żyć w arterii miejskiej, w spalinach, w samym betonie,
I z planów zbudownia wokół nich będą "zawsze niezadowoleni".
To chyba oczywiste, co?
Retoryka magistratu a pisana przez deweloperów to szczyt buty i ignorancji,- 5 1
-
2019-08-23 07:31
A co z pasażem handlowym, warzywniakiem, lodziarnia? (4)
Pozostanie tylko paskudna biedra?
- 49 7
-
2019-08-23 11:27
no właśnie biedra pierwsza pod młot pójdzie
- 2 0
-
2019-08-23 07:57
(1)
Jaki pasaż handlowy? Te obskurne budki?
- 6 3
-
2019-08-23 10:49
Jest warzywniak, lodziarnia, spożywczaki, coś tam jeszcze i biedra
zostanie biedra, no świetny deal dla lokalnych mieszkańców, też bym się wkurzył
- 1 2
-
2019-08-23 09:14
pasaż handlowy???? he he
- 3 1
-
2019-08-23 09:01
Żabianka paranoja on line mieszkańcòw (2)
Protesty1,nie poszerzać gospodybo będzie za duży ruch!@2jest za duży ruch dlaczego nie poszerzono!mieszkańcy 10 p.syf blokòw PRLprotestują przeciwko budowie nowoczesnego budynku dlamłodych na,, osiedlu młodych"Idealny przykład hipokryzji paranoidalnej
- 17 29
-
2019-08-23 11:26
jeżeli to jest nowoczesność, to ty jesteś Zweisteinem (jeden Einstein to za mało na twój łeb)
tu nie ma nic z nowoczesności, za to wszystko z hodowli tchórzofretek i fermy lisów. Ani urbanistyka, ani architektura nie ma nic wspólnego z nowoczesnością, a ze spazmem księgowego
- 1 4
-
2019-08-23 09:38
Też będziesz dziadkiem, siedź cicho
- 4 4
-
2019-08-23 10:35
Czekam na tą inwestycję (1)
Mój biznes najmu krótkoterminowego prężnie się rozwija
- 5 16
-
2019-08-23 11:23
tak, tak
rodziny z dziećmi tu zamieszkają, ale ze Szwecji, jak uber dowiezie z lotniska
- 2 0
-
2019-08-23 11:03
tu się nic nie zrobi bo tu zawsze wszyscy są na nie - dziwni ludzie i dziwny kraj (1)
- 5 16
-
2019-08-23 11:22
tu nie robią, tylko kradną
okradają z przestrzeni, słońca, zieleni i swojego osiedla żabiankowiczów. Okradają całe miasto wciskając, że tu powstają mieszkania, nie hotel w pale. Na doby
- 5 2
-
2019-08-23 07:21
(1)
Budujmy mieszkania w mieście, wieżowce.
A nie na wysypisku za obwodnica- 38 43
-
2019-08-23 11:19
nie budujemy żadych wieżowców - to jakoś kompleks wiochy
i jak wiocha to potem wygląda. Ślepe kuchnie, fatalne przestrzenie, urbanistyczny kleks z dudy. Zresztą my nie budujemy mieszkań, budujemy klity do wynajmu dobowego AirBnb / Booking / OLX.
Stop tego łajna.- 3 6
-
2019-08-23 08:40
Pierwsze zdjęcie z wizki (3)
Czy pracownicy (bo architektami ich chyba nie można nazwać) firmy Forma Architekci przygotowali wizualizację w tej samej skali? Jeśli tak, to ten budynek pasuje do istniejącej zabudowy jak pięść do nosa.
Czy już dla nikogo z branży nie ma znaczenia spójność zabudowy?
Czemu w tych, rzekomo, siermiężnych i beznadziejnych latach 70, gdy budowano osiedle na Żabiance można było zaplanować odległości między budynkami, rozstaw, zieleń i wysokość zabudowy?
Kolejna sprawa, skoro mieszkańcom nie miałoby robić różnicy te kilka kondygnacji więcej, niech panu inwestorowi też nie robi, by mógł powstać budynek o wysokości takiej, jak bloki z tyłu.- 44 6
-
2019-08-23 11:13
ten kloc to jakieś piekło-mrowisko
szuflandia Żabianki już i tak same w sobie są przytłaczająca, ale choć mieszkania widne. Tutaj otrzymujemy same ślepe mieszkania. Wszyscy w jednym klocu, Skoszarowane, zbunkrowane jak w w hotelu robotniczym, To nie jest modernizm, to haft na Gdańsku
- 1 4
-
2019-08-23 09:40
To juz inna firma robi (1)
Po zmianach w wydziale architektury juz nie jest im tak swobodnie projektowac
- 1 1
-
2019-08-23 11:06
Zygzuła?
Proszę sobie podmienić nazwy w poprzednim komentarzu. Treść niezmiennie adekwatna.
- 1 0
-
2019-08-23 10:02
Napierw zablokowali przebudowe Gospody, teraz płaczą że korki (1)
Teraz dalej blokują rozbudowę, a za kilka lat będą płakać że zaniedbana okolica.
Ludzie nie zawsze są mądrzy.- 13 18
-
2019-08-23 11:11
Tylko tym razem nie mówi się o budowie drogi, a budynku mieszkalnego. Więc na te same drogi wyjadzie kilkadziesiąt/kilkaset dodatkowych samochodów.
- 1 3
-
2019-08-23 11:09
Czy Gdańsk ma być Miastem czy Wsią
- 4 16
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.