• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjny plan dla Międzytorza poczeka

Michał Sielski
29 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowa zabudowa Międztorza w Gdyni ma być efektowna i otoczona zielenią.
  • Wewnątrz osiedla planowany jest dziedziniec.
  • Przebudowany zostanie cały układ drogowy w okolicy - jezdnie zostaną poszerzone, a urzędnicy liczą, że zapobiegnie to korkom.
  • Duża galeria handlowa też budzi ogromne kontrowersje.

Choć radni odrzucili wszystkie uwagi mieszkańców do planu zagospodarowania Międzytorza, to na razie i tak go nie uchwalą. Powód: być może miasto mogłoby przejąć ten teren od kolejarzy. Nie wiadomo więc, czy na terenach Międzytorza zobacz na mapie Gdyni będą mogły powstać wysokościowce i centrum handlowe. Wiadomo, że miejsce ma zostać połączone z centrum Gdyni czteropasmową ulicą.



Urzędnicy biorą pod uwagę głos mieszkańców, projektując nowe przestrzenie w mieście?

Na drodze do uchwalenia planu stanął niedawny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 lutego 2017 roku. Dotyczy on komunalizacji nieruchomości znajdujących się we władaniu PKP, a takim właśnie terenem jest Międzytorze. Trzeba jednak dokładnie sprawdzić, czy wyrok na pewno dotyczy także terenów w Gdyni. Gdyby tak było, miasto mogłoby bardzo korzystnie je przejąć. W tej sytuacji Gdynia mogłaby na własną rękę szukać partnera do ich zabudowy, nie oglądając się na kolejarzy i ich interes.

- Z tego powodu uważamy, że miasto powinno szczegółowo przeanalizować stan prawny działek będących własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym PKP, położonych na obszarze tzw. Międzytorza - mówi Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
To z jego inicjatywy radni wstrzymali ostatecznie przyjęcia planu.

Wcześniej mieszkańcy wnieśli do planu wiele uwag. Dotyczyły one m.in. rezygnacji z poszerzenia ul. Władysława IV do czterech pasów, budowy kładki do galerii handlowej, która ma powstać przy stacji Gdynia Główna, a także powiększenia przestrzeni zielonych w tej okolicy.

Uwagi zostały jednak odrzucone.

- Sposób, w jaki potraktowano nasze uwagi, użyty przy tym sposób argumentacji, a także wcześniejsze podejście pracowników Biura Planowania Przestrzennego do tzw. dyskusji publicznej nad projektem planu, wskazują, że zasady partycypacji w planowaniu przestrzennym w Gdyni nie obowiązują - denerwowali się mieszkańcy.
Urzędnicy zdecydowali się jednak zbadać możliwość przejęcia terenów od PKP, co zasugerował Łukasz Piesiewicz.

- Nie ma co sobie robić wielkiej nadziei, bo wojewoda nie odpowiedział na nasze pytanie, czy sprawdzi możliwość wywłaszczenia PKP z terenu Międzytorza. Natomiast w resorcie administracji trwają prace nad usystematyzowaniem tych problemów. W tej sytuacji zasadnym jest przesunięcie głosowania nad tym planem zagospodarowania - stwierdził wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wycofał uchwałę z porządku obrad Rady Miasta.
Takie zmiany zajdą na Międzytorzu. Takie zmiany zajdą na Międzytorzu.
Co ma powstać na Międzytorzu

Na 14-hektarowej działce, po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, w projekcie planu dopuszczono powstanie galerii handlowej, połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową, która miałaby stanąć wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Ten teren miałaby zabudować współpracująca z kolejarzami firma deweloperska Semeko, która podczas niedawno zakończonych targów nieruchomości w Cannes szukała partnerów do tej inwestycji. Z kolei miasto miałoby wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i wydłużenia ul. Władysława IV.

W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerują przedstawiciele Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. O dalszych planach dewelopera wiadomo niewiele. Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna.
Tak wygląda dziś teren Międzytorza. Tak wygląda dziś teren Międzytorza.

Opinie (154) 6 zablokowanych

  • W innych miastach się wciąż buduje, w Gdyni planuje. Nie tylko w tym miejscu nic powstanie. Gdynia to zaścianek, taki Włocławek, Radom z lat 80-tych.

    • 4 3

  • Juz niedlugo

    Na szczescie pis zaora samorzady. Jesli nie licza sie ze zdaniem mieszkancow to czas na nich :) szczurek sie oasl na stanowisku i zapomnial o mieszkancach...

    • 1 1

  • Zamiast narzekać na... (2)

    dziury w jezdni, brak tunelu pod Pucką, Pekiny, Meksyki, brak planu, idździe i kandydujcie jako radni. Smutek ogarnia, że w prawie 250-tysięcznym mieście nie ma kontrkandydata na prezia. I to jest "sukces" obecnego Wolnomyśliciela. A Ty!? Co zrobiłeś dla Gdyni?

    • 6 0

    • nie narzekam... (1)

      Wskazuję potrzeby i nieprawidłowości
      Co robię? Robię swoje. Płacę podatki i inne daniny. Wykonuje swój zawód i niezle mi za to płacą.
      Nie mam zamiaru zastępować nieudolnego urzędnika. To rola jego pracodawcy, którym jestem tylko pośrednio. I dam temu wyraz w stosownym czasie i momencie. Moze wtedy bezpośredni pracodawca postara się o lepsze narzędzia i lepiej będzie doglądał powierzonego interesu.

      To czego żądasz to dydaktyka wstydu. Ja nie mam sie czego wstydzić.

      • 0 1

      • Jako radny możesz dalej wykonywać swoją nawet dobrze płatną pracę

        "dydaktyka wstydu"?

        • 0 0

  • Dobrze że jest taki pan Piesiewicz inzczej nikt by sie nie zajmował tym co w Gdyni sie wyprawia. (2)

    Poświęca społecznie swój czas

    • 9 4

    • To może już wystarczy. (1)

      Inwestycja za 2 mld, zysk lokalnej firmy, rozwój zastopowane. I co z tego, jeśli Gdynia przejmie te tereny? Z tymi urzędnikami nic tam nie powstanie. Już lepiej niech deweloper decyduje.

      • 1 2

      • Już lepiej żeby deweloper robił to, co chcą mieszkańcy

        • 1 0

  • Chore miasto

    • 1 3

  • Tam mają być głównie miejsca pracy - biura,

    ja nie apartamenty dla Warszawiaków jako lokata kapitału, aby Gdynia nie stała się sypialnią, Trzeba zaprojektować perfekcyjnie infrastrukturę drogową i parkingi. Budynki na zdjęciach bardzo ładne, ale muszą być bardzo wysokie, nie buduje się ich na 10 lat, ale na wiele dłużej, to jest atrakcyjny kawałek Polski - i tu przedsiębiorcy będą inwestować, nie patrzmy na Norwegię, tam mają dużo portów - mogą sobie pozwolić na niskie biurowce - tam pasują, tutaj jest inny potencjał - budynki muszą być wysokie, gołym okiem ma być widoczne że tu się coś kręci.

    • 2 1

  • Budowac ! (1)

    Do roboty!

    • 2 1

    • na drzewo!

      • 0 1

  • "Choć radni odrzucili wszystkie uwagi mieszkańców ..."

    czyli swoich wyborców! To się nazywa demokracja?!

    • 1 0

  • Sugeruje Semeco zawiadomić prokuraturę

    Warto sprawdzić powiązania Pana Mieczysława C, znanego i lubianego przez Wojciecha S. dewelopera oraz sposób finansowania stowarzyszeń oprotestowujacych konkurencyjne inwestycje deweloperskie w Gdyni. Jak rozumiem celem jest to aby grunt na Międzytorzu dostało miasto i sprzedało go potem np Panu Mietkowi

    • 0 0

  • Co wy wiecie a się wypowiadacie

    Bardzo dobrze ze beda budować nie z naszej kieszeni to idzie a ze nastepna gleria, ludzie beda mieli prace. Zawsze znajda sie przeciwnicy.
    Niektorzy nawet nie wiedza gdzie to jest a sie wypowidaja

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Turniej Piłkarski Gedania Wrosystem Cup 2024

turniej
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane