• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni Gdyni w trybie nadzwyczajnym uchwalili plan dla Międzytorza

Patryk Szczerba
26 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

W marcu projekt planu dla Międzytorza zobacz na mapie Gdyni został zdjęty z obrad Rady Miasta, bo pojawiły się wątpliwości dotyczące komunalizacji nieruchomości należących do PKP. Wrócił w trybie nadzwyczajnym w środę, gdy okazało się, że wątpliwości prawne zostały wyjaśnione. Zaskoczenia trybem prac radnych nie ukrywają społecznicy, liczący na wcześniejszą dyskusję nad budzącymi kontrowersje zapisami planu.



Czy przyjęcie planu dla Międzytorza bez dodatkowej dyskusji to dobra decyzja?

Przypomnijmy, że na drodze do uchwalenia planu stanął niedawny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 lutego 2017 roku. Dotyczy on komunalizacji nieruchomości znajdujących się we władaniu PKP, a takim właśnie terenem jest Międzytorze. Przez miesiąc sprawdzano, czy wyrok na pewno dotyczy Gdyni. Gdyby tak było, miasto mogłoby dysponować terenem nie oglądając się na PKP. Po analizach prawnych okazało się, że wyrok nie dotyczy Gdyni.

Do końca niepewność

Władze miasta postanowiły wykorzystać najbliższy możliwy termin, co skutkowało wniesieniem przez Wojciecha Szczurka pod obrady Rady Miasta w trybie nadzwyczajnym wniosku o ponowne głosowanie nad projektem planu dla Międzytorza. Jak się dowiedzieliśmy, o takiej decyzji radni rządzącej Samorządności mieli zostać poinformowani zaledwie dzień przed sesją.

Nie wszystkim z nich tryb nadzwyczajny spodobał się, zwłaszcza że o pogłębioną dyskusję nad zapisami planu wnosili działacze z Miasta Wspólnego, którzy zwrócili uwagę urzędnikom na wyrok NSA. W międzyczasie zorganizowali spotkanie na temat większego udziału mieszkańców podczas prac nad planami zagospodarowania, pokazując jako zły przykład właśnie Międzytorze.

Społecznicy zdumieni

- Jesteśmy zawiedzeni, że nie udało się wykorzystać czasu na dyskusję na temat zawartości projektu planu, który jest zły, a plan został uchwalony w takim trybie. Podczas spotkania o planowaniu był obecny Marek Karzyński z Biura Planowania Miasta. Wydawało się nam, że zgadza się z tym, że potrzebna jest jeszcze dyskusja o Międzytorzu, ale okazało się inaczej - ubolewa Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Przypomnijmy, że do projektu zgłoszono wiele uwag. Dotyczyły one m.in. rezygnacji z poszerzenia ul. Władysława IV do czterech pasów, budowy galerii handlowej, która ma powstać przy stacji Gdynia Główna, a także powiększenia przestrzeni zielonych w tej okolicy. Właściwe żadne nie zostały uwzględnione.

Zastrzeżenia od opozycji

Wprowadzenie projektu pod obrady wzbudziło spore emocje wśród radnych. O powody szybkiego procedowania pytali radni opozycji z Prawa i Sprawiedliwości, którzy głosowali przeciw przyjęciu uchwały.

- Sposób wprowadzania tego dokumentu pod obrady budzi wątpliwości. Nie dość, że jako radni zostaliśmy zaskoczeni, to także jest to nietakt wobec mieszkańców. Po fakcie dowiedzą się, że plan zostanie przegłosowany. Powinni wiedzieć, że będzie takie głosowanie jeszcze przed sesją Rady Miasta - podkreślał Paweł Stolarczyk.
Pojawiły się też głosy, że wycofanie projektu w zeszłym miesiącu było szansą na zmiany w projekcie planu.

- Na komisji kultury rozmawialiśmy, że jest teraz szansa rzeczywiście ożywić śródmieście. Teren wokół Infoboksu pokazuje, że mieszkańcy potrzebują przestrzeni, a w projekcie nie ma ich za dużo. Z kolei zaplanowany sklep wielkopowierzchniowy będzie gwoździem do trumny dla hali targowej. Nie rozumiem, czemu nie można zaprojektować Międzytorza od nowa - dodawał Patryk Felmet.
Miasto: decydował tylko czas

Prezydenta w tłumaczeniu chciał wyręczać Ireneusz Bekisz z PO.

- Chciałem przypomnieć, że szczegółowo omawialiśmy ten projekt. Mieszkańcy mogli przecież wnieść uwagi po tym, kiedy projekt został zdjęty z obrad. Uważam, że im szybciej wejdzie w życie, tym lepiej dla wszystkich.
O tym, że wprowadzenie projektu planu pod głosowanie było podyktowane czasem, przekonywał Wojciech Szczurek.

- Projekt zniknął w marcu z powodu czystej ostrożności. Po prostu wracamy do przerwanej procedury, nie chcąc tracić kolejnego miesiąca - podkreślał.
Jak zmieni się Międzytorze?

Na 14-hektarowej działce, po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, w projekcie planu dopuszczono powstanie galerii handlowej, połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową, która miałaby stanąć wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Ten teren miałaby zabudować współpracująca z kolejarzami firma deweloperska Semeko, która podczas niedawno zakończonych targów nieruchomości w Cannes szukała partnerów do tej inwestycji. Z kolei miasto miałoby wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i wydłużenia ul. Władysława IV.

W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerują przedstawiciele Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. O dalszych planach dewelopera wiadomo niewiele. Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna.

Miejsca

Opinie (338) ponad 10 zablokowanych

  • Piekne (2)

    Nasze nowoczesne miasto rozwija sie . Projekt na miare XXI wieku. Super

    • 4 12

    • Ale gdzie ty widzisz jakiś projekt?

      • 5 1

    • Chyba ci sie mozg zwija

      • 1 2

  • Budować !!!

    • 3 8

  • Gdyni to dno (1)

    sposób w jaki proceduje się plany zagospodarowania przestrzennego odzwierciedla poziom dojrzałości społeczeństwa, również tego jakie władze sobie to społeczeństwo wybiera, jak one potrafią współdziałać z lokalną społecznością. Gdynia to po prostu kompletne dno!!! Sto lat za Bydgoszczą, Lublinem czy Rzeszowem.

    • 14 4

    • ale zawiść

      zawiść życiowego słabeusza bez kręgosłupa,
      żal

      • 0 2

  • Zastał Gdynię zieloną zostawi betonową !!!!! Czas odejść (1)

    • 15 5

    • słabe

      a z pokoju w tym tygodniu wychodziłeś już?
      kaleko życiowa

      • 0 2

  • Gdynia nie ma kasy- nie płaci za podpisne umowy (1)

    Słyszałam ze nie maja kasy nawet na realizacje bieżących zobowiazań wynikajacych z zawartych umów..Wykonawcy tych umów maja siedzieć cicho i płacic swoim pracownikom za wykonaną pracę dla miasta kase i podwykonawcóm karne odsetki.Inaczej jak zaczną sie domagac naleznych wymagalnych środków, miasto ich załatwi.jak to mówią niektórzy i nigdy juz więcej zadnej umowy z nimi urząd nie zawrze.Skandal jak Gdynia jest bankrutem niech to powiedzą oficjalnie urzedasy a nie tylko ludzi oszukuja i zwodzą ...

    • 7 5

    • PiS złośliwie blokuje

      pieniądze dla siebie trzyma,
      koryto Kaczyńśki chce mieć dla sieie i Rydzyka

      • 1 2

  • Galerie handlowa niech buduja na Wiczlinie a nie w centrum

    • 8 4

  • Szczurek - do dymisji! (1)

    • 11 5

    • słabe

      słabośc wyczuwam wielką w tobie
      i kalectwo

      • 0 1

  • Przejazd na Oksywie

    Niby wszystko fajnie, szkoda, że przy okazji nie myśli się o przebudowie arterii i odciążyć Estakadę i to przynajmniej z dwóch stron; od strony Chyloni i np tunelem łącząc Waszyngtona ze Śmidowicza. A że drogo..., ale korzyści z tego może być więcej włącznie w rewitalizacją dzielnic północnych.

    • 9 2

  • Nie robią

    • 0 2

  • Galeria handlowa

    Obowiązkowo w każdym projekcie......

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane