- 1 Ile kosztuje sprzątanie klatek schodowych? (25 opinii)
- 2 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (237 opinii)
- 3 Open House Gdynia: 90 lokalizacji (14 opinii)
- 4 Barometr Cen. Stabilizacja cen najmu (129 opinii)
- 5 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (238 opinii)
- 6 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (194 opinie)
Trzy wizje zabudowy terenów wzdłuż Drogi Zielonej
Jak zagospodarować tereny wzdłuż Drogi Zielonej , by stała się ona typową miejską ulicą, a nie jedynie "korytarzem drogowym"? Praca dyplomowa studenta PG z trzema wariantami zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej była przyczynkiem do dyskusji o roli nadmorskiego fragmentu tzw. dużej ramy komunikacyjnej Gdańska.
- Proponuję trzy warianty, które oparte są na różnych systemach i wartościach. Nie daję jednoznacznej odpowiedzi, która z nich jest najlepsza, ponieważ nie jest to jeszcze ten etap rozważań. Chodzi o to, by zastanowić się, w którą stronę można pójść i co osiągnąć poszczególnymi wariantami - tłumaczy autor pracy.
- Pierwszy wariant zakłada zabudowę terenów znajdujących się jedynie po zachodniej stronie planowanego przebiegu Drogi Zieleni (tj. po stronie bloków Przymorza) oraz niedaleko Ergo Areny . Z wyliczeń autora wynika, że rozwiązanie to wykorzystuje ok. 51 proc. potencjalnego obszaru pod zabudowę.
- Wariant drugi zakłada wykorzystanie szerokiego korytarza Drogi Zielonej oraz częściowo fragmentu Parku Nadmorskiego pod nowe budynki. Wykorzystanie potencjalnych terenów pod zabudowę to ok. 67 proc.
- Wariant trzeci to zabudowa obu stron Drogi Zielonej. Potencjalna zabudowa weszłaby znacznie w Park Nadmorski, wykorzystując wskaźnik zabudowy na poziomie 91 proc. Wariant ten wiąże się oczywiście z potencjalnymi największymi wpływami do budżetu miasta ze sprzedaży gruntów.
Co nie dziwi, to właśnie ostatni wariant wzbudził najwięcej emocji podczas dyskusji. Przede wszystkim ze względu na znajdujące się na terenie parku ujęcia wody.
- Zabudowa po stronie parku nie jest taka prosta. Mamy tam linię ujęć wody, z których korzystają gdańszczanie. Nie można tego lekceważyć - zwracała uwagę Jadwiga Kopeć z Polskiego Klubu Ekologicznego.
- Wiele decyzji planistycznych w samorządach podejmowana jest dość przypadkowo - na różnych naradach technicznych czy spotkaniach prezydenckich. Przedstawienie kilku wariantów jako całości zagospodarowania jest dobrym podejściem, ale niekoniecznie z zabudową parku - oceniał Łukasz Pancewicz, architekt - urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich. - Należy raczej dążyć, by to była przestrzeń otwarta, a ponadto ewentualne prace budowlane i tak ograniczą ujęcia wody.
Z publiczności pojawił się również głos, by zamiast zabudowy po stronie Parku Nadmorskiego, odpowiednio uformować zieleń wysoką, tworzyć tym samym "zieloną pierzeję".
Sam pomysł uwolnienia części rezerwy pod inny, niezwiązany z infrastrukturą drogową cel, spotkał się jednak z pozytywnym przyjęciem.
- Jeżeli już mamy budować Drogę Zieloną, to wykreślmy rezerwę pod drugą jezdnię, ponieważ do obiecanego tylko jednojezdniowego przekroju będziemy wkrótce dokładali drugą jezdnię, gdy tylko pojawią się pierwsze korki - zwracał uwagę Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Po zmianach, które wprowadzano w projekcie Forum Gdańsk, gdzie z kilku budynków ostatecznie otrzymaliśmy jedną zwartą bryłę z obwodnicą dookoła, mieszkańcy niechętnie będą wierzyć wizualizacjom, jeżeli te nie będą poparte konkretnymi zabezpieczeniami prawno-planistycznymi.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?
Skoro Droga Zielona budzi liczne kontrowersje, czy nie należało przedstawić rozwiązania zakładającego całkowite porzucenie pomysłu jej budowy?
- Nie przedstawiałem wariantu zerowego, bo pewnie ta droga powstanie. Wariant zerowy, w którym zacząłbym proponować różne, może nieco szalone, wizje, mógłby się spotkać z reakcją, że jest to wyłącznie studencka fantazja, a nie takie było zamierzenie mojej pracy - wyjaśnia Żelaznowski.
Obrona pracy magisterskiej "Wartość przestrzeni miejskiej i sposób jej kształtowania w dialogu społecznym. Studium zagospodarowania korytarza urbanistycznego Drogi Zielonej w Gdańsku" odbędzie się w środę 15 lutego o godz. 9 w sali 304 Gmachu Głównego Politechniki Gdańskiej .
Kolejne spotkanie w ramach cyklu "Miasto mówi", organizowanego przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, zaplanowano 23 lutego o godz. 19 w siedzibie stowarzyszenia przy ul. Ogarnej 118 w Gdańsku. Będzie ono poświęcone przebudowie Drogi Królewskiej. Wstęp wolny.
Miejsca
Opinie (269) 9 zablokowanych
-
2017-02-15 09:01
I tak pomału doprowadza się do zabetonowania Gdańska
Wycinka TPK, zabudowa parku, tunel pod pachołkiem, itd. Żal.
- 24 1
-
2017-02-15 08:57
Wszystko sprzedadzą, łapy precz od zielonych terenów
Urzędasy jesteście dla mieszkańców, żyjecie z pieniędzy podatników. W tym mieście wszystko się sprzedaje, przypomina mi to trochę pijaka który sprzeda wszystko żeby...
- 23 1
-
2017-02-15 08:51
A moze droga bez bloków
Czy już nie da się zaprojektować i wybudować drogi bez obstawiania jej blokami? Przecież droga może istnieć bez bloków dookoła!
Na tych osiedlach i tak przez 10 miesięcy w roku nikt nie mieszka, a zabierają tereny wypoczynkowe dla ludzi, którzy mieszkają w Gdańsku i cały rok i zmniejszają atrakcyjność turystyczną tego miasta.- 16 2
-
2017-02-15 08:38
droga tak, bloki nie (1)
Droga niestety powstać musi, przez przeklęty tunel, ale nie powinno tam być żadnej zabudowy!!!! Park nadmorski jest unikatem na świecie, gdzie budynki wchodzą prawie do morza, stoją na plażach lub specjalnie usypanych wyspach. Nasze wybrzeże jest jeszcze wciąż dzikie, jest miejscem odpoczynku i regeneracji sił dla ludzi i innych zwierząt, koniecznym gdy żyje się w mieście.
W czasach coraz większego zanieczyszczenia środowiska powinniśmy bronić się rękami i nogami przed wchodzeniem z zabudową w tereny nadbrzeżne.- 44 6
-
2017-02-15 08:46
Nasz gdański Central Park
Trzeba go obronić!
- 3 3
-
2017-02-15 08:45
Zamiast zrobić dobre drogi z tunelami, mostami , tunelami dla pieszych, to pokazali jak będzie ta droga "obudowana" kolejnymi osiedlami, które zapchają i tak ciasną drogę. To nie" droga zielona, tylko" droga nowych osiedli ".
- 18 2
-
2017-02-15 08:45
Wieżowce?!?!?!
Pogięło ich? Wieżowce i zmniejszanie parku? Już Neptun Park był przegięciem!
Jak developerzy chcą zarabiać, to niech wybiorą sposób nie zmniejszający zasobu dobra wspólnego jakim są tereny zielone i krajobraz. Może jeszcze postawimy wieżowiec koło Żurawia?
To ostatnie takie tereny w Gdańsku - pozwalające na odpoczynek "za miastem" choć w mieście. Taki gdański Central Park.
Gdyby w Nowym Jorku ktoś zaproponował budowę osiedla w Central Parku, to by go chyba na latarni powiesili. A przecież jaki zysk by z niego był!!!- 38 2
-
2017-02-15 08:43
!!!!
Łapy precz od parku! Ciekawe kto tak naprawdę stoi za "społeczną" inicjatywą tego studenta... Kto mu wybrał temat pracy dyplomowej???
- 35 1
-
2017-02-15 08:23
Mają być dwa pasy! (1)
Odkorkuje to Przymorze, nie przesadzajcie z tym pasem nadmorskim, do morza jest jeszcze daleko.
- 6 45
-
2017-02-15 08:38
Przymorze się nie odkorkuje, ruch zwiekszy się jeszcze bardziej przez nowe drogi
- 13 3
-
2017-02-15 08:35
Nowa droga Zielona nic nie da, spotęguje jeszcze większe korki,
Nie trzeba być planistą, każdy o tym wie. ruch będzie jeszcze większym w tym rejonie.
- 24 4
-
2017-02-15 08:33
Dosyć już tych betonowych budowli, trochę zieleni też mieszkańcy potrzebują
Magistrat Gdański robi wszystko pod deweloperów, turystów i ludzi z kasą,
a biedacy mam na myśli mieszkańców Gdańska niech na nich zasuwają za grosze, bo tylko oni chcą się nachapać.- 22 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.