- 1 Ile kosztuje sprzątanie klatek schodowych? (22 opinie)
- 2 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (237 opinii)
- 3 Open House Gdynia: 90 lokalizacji (14 opinii)
- 4 Barometr Cen. Stabilizacja cen najmu (129 opinii)
- 5 Jak i kiedy czyścić sprzęty AGD? (14 opinii)
- 6 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (238 opinii)
Trzy wizje zabudowy terenów wzdłuż Drogi Zielonej
Jak zagospodarować tereny wzdłuż Drogi Zielonej , by stała się ona typową miejską ulicą, a nie jedynie "korytarzem drogowym"? Praca dyplomowa studenta PG z trzema wariantami zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej była przyczynkiem do dyskusji o roli nadmorskiego fragmentu tzw. dużej ramy komunikacyjnej Gdańska.
- Proponuję trzy warianty, które oparte są na różnych systemach i wartościach. Nie daję jednoznacznej odpowiedzi, która z nich jest najlepsza, ponieważ nie jest to jeszcze ten etap rozważań. Chodzi o to, by zastanowić się, w którą stronę można pójść i co osiągnąć poszczególnymi wariantami - tłumaczy autor pracy.
- Pierwszy wariant zakłada zabudowę terenów znajdujących się jedynie po zachodniej stronie planowanego przebiegu Drogi Zieleni (tj. po stronie bloków Przymorza) oraz niedaleko Ergo Areny . Z wyliczeń autora wynika, że rozwiązanie to wykorzystuje ok. 51 proc. potencjalnego obszaru pod zabudowę.
- Wariant drugi zakłada wykorzystanie szerokiego korytarza Drogi Zielonej oraz częściowo fragmentu Parku Nadmorskiego pod nowe budynki. Wykorzystanie potencjalnych terenów pod zabudowę to ok. 67 proc.
- Wariant trzeci to zabudowa obu stron Drogi Zielonej. Potencjalna zabudowa weszłaby znacznie w Park Nadmorski, wykorzystując wskaźnik zabudowy na poziomie 91 proc. Wariant ten wiąże się oczywiście z potencjalnymi największymi wpływami do budżetu miasta ze sprzedaży gruntów.
Co nie dziwi, to właśnie ostatni wariant wzbudził najwięcej emocji podczas dyskusji. Przede wszystkim ze względu na znajdujące się na terenie parku ujęcia wody.
- Zabudowa po stronie parku nie jest taka prosta. Mamy tam linię ujęć wody, z których korzystają gdańszczanie. Nie można tego lekceważyć - zwracała uwagę Jadwiga Kopeć z Polskiego Klubu Ekologicznego.
- Wiele decyzji planistycznych w samorządach podejmowana jest dość przypadkowo - na różnych naradach technicznych czy spotkaniach prezydenckich. Przedstawienie kilku wariantów jako całości zagospodarowania jest dobrym podejściem, ale niekoniecznie z zabudową parku - oceniał Łukasz Pancewicz, architekt - urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich. - Należy raczej dążyć, by to była przestrzeń otwarta, a ponadto ewentualne prace budowlane i tak ograniczą ujęcia wody.
Z publiczności pojawił się również głos, by zamiast zabudowy po stronie Parku Nadmorskiego, odpowiednio uformować zieleń wysoką, tworzyć tym samym "zieloną pierzeję".
Sam pomysł uwolnienia części rezerwy pod inny, niezwiązany z infrastrukturą drogową cel, spotkał się jednak z pozytywnym przyjęciem.
- Jeżeli już mamy budować Drogę Zieloną, to wykreślmy rezerwę pod drugą jezdnię, ponieważ do obiecanego tylko jednojezdniowego przekroju będziemy wkrótce dokładali drugą jezdnię, gdy tylko pojawią się pierwsze korki - zwracał uwagę Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Po zmianach, które wprowadzano w projekcie Forum Gdańsk, gdzie z kilku budynków ostatecznie otrzymaliśmy jedną zwartą bryłę z obwodnicą dookoła, mieszkańcy niechętnie będą wierzyć wizualizacjom, jeżeli te nie będą poparte konkretnymi zabezpieczeniami prawno-planistycznymi.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?
Skoro Droga Zielona budzi liczne kontrowersje, czy nie należało przedstawić rozwiązania zakładającego całkowite porzucenie pomysłu jej budowy?
- Nie przedstawiałem wariantu zerowego, bo pewnie ta droga powstanie. Wariant zerowy, w którym zacząłbym proponować różne, może nieco szalone, wizje, mógłby się spotkać z reakcją, że jest to wyłącznie studencka fantazja, a nie takie było zamierzenie mojej pracy - wyjaśnia Żelaznowski.
Obrona pracy magisterskiej "Wartość przestrzeni miejskiej i sposób jej kształtowania w dialogu społecznym. Studium zagospodarowania korytarza urbanistycznego Drogi Zielonej w Gdańsku" odbędzie się w środę 15 lutego o godz. 9 w sali 304 Gmachu Głównego Politechniki Gdańskiej .
Kolejne spotkanie w ramach cyklu "Miasto mówi", organizowanego przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, zaplanowano 23 lutego o godz. 19 w siedzibie stowarzyszenia przy ul. Ogarnej 118 w Gdańsku. Będzie ono poświęcone przebudowie Drogi Królewskiej. Wstęp wolny.
Miejsca
Opinie (269) 9 zablokowanych
-
2017-02-15 08:33
Powoli zaczynam rzygać tym miastem. Jego władzy się brzydzę już od dawna
- 16 3
-
2017-02-15 08:28
Droga dopiero w planach a juz pewnie jest deweloper sklonny zaopiekowac sie terenem
- 24 1
-
2017-02-15 08:11
I tak ze 4 galerie handlowe
I tony betonu ... a na wiosnę powodzie ;)
- 19 1
-
2017-02-15 08:02
A zarobią deweloperzy
Już wiadomo dlaczego miasto forsuje budowę tzw. Drogi Zielonej. Budowa będzie wygodnym pretekstem, by sprzedać deweloperom masę terenów obecnego Parku Reagana...
- 31 2
-
2017-02-15 08:02
Deweloperka już od dawna się ślini na pas nadmorski.
a puszczanie takich wiadomości jest po to, żeby Paweł Budyń Dziesięc Mieszkań -Adamowicz mógł ogłosić że osiągnięto rozsądny kompromis :)
Wyniki ankiety na razie niekorzystne, ale sie motłochowi powoli nakładzie do łba , że to dla jego dobra...- 28 1
-
2017-02-15 07:50
A mi się podoba ten pomysł
To będą piękne miejsca na takie ładne nowe mieszkania
- 4 30
-
2017-02-15 07:47
Bardzo podoba mi się profesjonalizacja naszych organizacji pozarządowych, zajmujących się przestrzenią
Nie będą mieli nigdy tyle pieniędzy co urząd czy deweloper, ale przy pomocy mediów mogą zmienić na lepsze otaczającą rzeczywistość. W Gdańsku FRAG, w Gdyni też w końcu profesjonaliści podeszli do tematu i zaprojektowali przebudowę ulicy. Za 30 lat nasze miasta będą wyglądać dobrze nie tylko w centrum.
- 11 12
-
2017-02-15 07:47
Zielona...
Klamka już zapadła dawno, złudzeń brak. Konsultują bo muszą, kto i gdzie będzie stawiał "klocki mieszkaniowe" też pewnie wiadomo. UM i POmocny mieszkańcom Prezydent dadzą radę. "Kret" do wiercenia drugiego tunelu, czeka w Gdańsku na nowe zadanie...
- 18 2
-
2017-02-15 07:47
W ogólę z tą drogą to chory pomysł
Kto to widział oddzielać autostradą miasto od parku i morza.. Brak wyobraźni, albo ciężkie łapówki od developerów
- 37 6
-
2017-02-15 07:37
no cóż
jeśli będziemy budować tylko po to by zaspokoić wpływy do budżetu miasta i apetyty deweloperów i po to aby nie było korków to nasza droga prowadzi do nikąd, niszczymy samych siebie i przyrodę dookoła tylko dla pieniądza dla mamony....
- 32 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.