• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga w tunelu może odciążyć centrum Gdańska

Maciej Naskręt
28 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Krótkie nagranie z powstającego tunelu pod Targiem Siennym i Rakowym.

Kierowcy obawiający się korków po otwarciu przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej powinni pamiętać o podziemnej ulicy Nowe Podwale Grodzkie, która pobiegnie pod Forum Gdańsk i pozwoli uniknąć stania na światłach w kilku miejscach.



Czy będziesz korzystać z podziemnego Nowego Podwala Grodzkiego?

Kilka dni temu informowaliśmy, że zapadła decyzja o budowie naziemnego przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk przez ul. Okopowązobacz na mapie Gdańska.

Informacja wywołała burzę w komentarzach pod artykułem. Choć było wiele głosów o tym, że budowa przejść naziemnych to powrót do normalności po latach wpychania pieszych pod ziemię, to dominowały głosy, że to fatalne rozwiązanie dla zmotoryzowanych. Zdaniem wielu naszych czytelników, nowe przejście zakorkuje główny ciąg komunikacyjny śródmieścia.

W komentarzach dominowały głosy przeciwko przejściu dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej. W komentarzach dominowały głosy przeciwko przejściu dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej.
Byli też i tacy, którzy popierali pomysł.

Głos poparcia dla przejścia przy Bramie Wyżynnej. Głos poparcia dla przejścia przy Bramie Wyżynnej.
3 tysiące czytelników wzięło udział w ankiecie na ten temat. 56 proc. z nich skrytykowało pomysł utworzenia naziemnego przejścia dla pieszych, zaś 35 proc. go poparło. 9 proc. ankietowanych nie opowiedziało się po żadnej stronie.

***

W komentarzach dało się zauważyć, że nie wszyscy wiedzą, że pod Forum Gdańsk powstanie podziemna droga, równoległa do Wałów Jagiellońskich i Okopowej, którą będzie można ominąć zarówno Hucisko, jak i miejsce, w którym powstanie przejście.

Dlatego jeszcze raz dokładnie opisujemy projekt podziemnej ulicy, która powstaje wraz z budową centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym.

Powstająca już, częściowo podziemna, ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.

Ulica zacznie się tuż za hotelem Central, na wysokości siedziby gdańskiej prokuratury. Kierowcy skręcą w prawo przed budynkiem dawnego Żaka. Najpierw pojadą równolegle do torów kolejowych, a na wysokości wiaduktu Hucisko wjadą pod ziemię.

Podziemne Nowe Podwale Grodzkie pozwoli części kierowców ominąć Hucisko i pasy dla pieszych przy Bramie Wyżynnej. Podziemne Nowe Podwale Grodzkie pozwoli części kierowców ominąć Hucisko i pasy dla pieszych przy Bramie Wyżynnej.
Podziemny tunel będzie miał ok. 350 metrów długości. Jadąc w kierunku południa, wyjedziemy nim już za Węzłem Okopowa, przy skrzyżowaniu ulic Toruńskiej, Okopowej i Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, na wysokości stacji SKM Gdańsk-Śródmieście.

Ulica będzie miała jedną jezdnię i po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Nie będzie w niej chodników, sygnalizacji świetlnej ani drogi dla rowerów.

Co ciekawe, na odcinku bezpośrednio pod Forum Gdańsk, Nowe Podwale Grodzkie będzie należało do właściciela centrum handlowego. Droga znajduje się bowiem w świetle działki, którą miasto przekazało inwestorowi. Tymczasem prawo w Polsce nie przewiduje wyodrębniania własności nieruchomości ze względu na głębokość czy wysokość nad gruntem.

Jednak władze Gdańska, jeszcze przed rozpoczęciem budowy ustaliły z inwestorem, że Nowe Podwale Grodzkie pod Forum Gdańsk będzie drogą nieodpłatną oraz publicznie ogólnodostępną. Miasto weźmie na siebie jej utrzymanie.

Dlaczego warto skorzystać z objazdu Nowym Podwalem Grodzkim
  • droga bez pieszych i rowerzystów
  • omija się światła na Hucisku i przy budynku LOT-u
  • brak skrzyżowań


Dlaczego nowa droga może się korkować
  • przekrój - jedna jezdnia po pasie w każdą stronę
  • utrudnienia wywołane przez dostawców sklepów w Forum Gdańsk


Co do tej pory zostało zbudowane?

Na placu budowy tunelu trwa wznoszenie ścian podporowych pod strop na wysokości Urzędu Miejskiego. Do tej pory wykonawcy prac udało się przykryć nową drogę w rejonie Huciska i al. Armii Krajowej. W tej drugiej części tunel ma dobre 250 m.

Tam, gdzie wykonano już stropy tunelu, zamontowano elementy wygłuszające tunel. Gotowa jest także konstrukcja zaplecza Forum Gdańsk, do którego podjeżdżać będą auta dostawcze.

Obecnie na całej długości drogi tunelowej nie ma jeszcze elementów konstrukcyjnych jezdni. Za to wykonano już przeciwpożarową instalację zraszającą. To na wypadek pożaru w podziemnym obiekcie.

  • Spacer tunelem zaczynamy od przyszłego skrzyżowania ul. Podwale Grodzkie z ul. Nowe Podwale Grodzkie.
  • Zarys ul. Nowej Podwale Grodzkie, która prowadzi do tunelu pod Forum Gdańsk.
  • Tunel pod Huciskiem. Na zdjęciu widać wyniesiony chodnik, którym będzie można przejść piechotą pod ul. Hucisko.
  • Tunel w rejonie Huciska.
  • Na wysokości Urzędu Miejskiego tunel nie ma jeszcze stropu.
  • Montaż podpory pod strop tunelu na wysokości Urzędu Miejskiego.
  • Tunel na wysokości ul. Rogaczewskiego.
  • Tunel wraz z systemem przeciwpożarowym. Co kilkadziesiąt metrów zlokalizowane są stalowe drzwi z możliwością przejścia do części kolejowej tunelu.
  • Zaplecze Forum Gdańsk. Tutaj pojazdy dostawcze będą wyładowywać towar do sklepów.
  • Zaplecze Forum Gdańsk. Tutaj pojazdy dostawcze będą wyładowywać towar do sklepów.
  • Stalowe elementy żuraw posadowione w tunelu.
  • Wnętrze tunelu pod Forum Gdańsk.
  • Spacer kończymy przy południowym fragmencie tunelu - pod al. Armii Krajowej. Stalowe elementy to żuraw pracujący na powierzchni.

Forum Gdańsk

Przypomnijmy, że od dwóch lat trwają prace przy budowie centrum handlowego Forum Gdańsk pomiędzy ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańskaal. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja obejmuje zabudowę Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska. Powstaną tu budynki handlowe, biurowe i usługowe, których łączna powierzchnia wyniesie blisko 144 tys. m kw.

Łączny koszt budowy Forum Gdańsk oszacowano na ok. 800 mln zł. Sama 6-hektarowa miejska działka warta jest ok. 130 mln zł. W zamian za nią inwestor zbuduje Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, które będzie niekomercyjną częścią Forum Gdańsk, przejętą przez miasto. Znajdzie się tam główny punkt miejskiej informacji turystycznej.

Deweloperem Forum Gdańsk jest spółka Multi Development Poland. Natomiast wykonawcą samego centrum jest przedsiębiorstwo Warbud. Z kolei firma Doraco zajmuje się rozbudową układu drogowego i sieci w obrębie inwestycji.


Opinie (310) ponad 10 zablokowanych

  • ciekawostka (2)

    Nie zgadza się z planem budowy....na filmiku nie ma wysokiego muru od strony ul. 3 Maja. Nie jest więc to jedna zespalająca powierzchnia a to duża różnica....i mija się kompletnie z celem.

    • 3 1

    • tem mur to tylko mór ochronny po wybudowaniu zostanie zbużony

      • 0 1

    • tem mur to tylko mór ochronny po wybudowaniu zostanie zbużony

      • 0 1

  • NIE SCIEMNIAJCIE (1)

    Tunel wcale nie odciąży centrum, będzie cały czas zakorkowany przez
    dostawców i światła w obie strony.

    • 54 6

    • Dostali kase to agituja

      • 2 0

  • Bardzo dobrze, to będzie prawdziwe centrum spotkań i zakupów, zamiast Wrzeszcza z Galerią i Metropolią!! (1)

    • 4 7

    • Tu będą najdroższe butiki

      Armani i Versace

      • 0 0

  • Tunel dla samochodów, ale (3)

    2x3 pasy pod Podwalem Grodzkim i Okopową, zaczynający się przy Zieleniaku i kończący przy Urzędzie Wojewódzkim.

    • 13 2

    • (2)

      Po co? Tunel pod Motławą na Nowej Wałowej. To jest potrzebne.

      • 6 3

      • Nie tunel a most

        • 0 1

      • też! nie zamiast

        • 3 1

  • (1)

    Jak jeden pas ma rozładować przepustowość w centrum??? Co dopiero w przypadku kolizji! A dodatkowo zostaną wprowadzone dwa dodatkowe skrzyżowania z sygnalizacją przy wjezdzie i wyjezdzie z tunelu! W centrum będzie jeszcze więcej samochodów - dostawców i ludzi przyjezdzających na zakupy

    • 26 1

    • No i w tunelu będzie korek

      • 0 0

  • Tunel w jednym kierunku

    Najlepiej by bylo gdyby ten 2pasmowy tunel byl jednokierunkowy w kier. Pruszcza, elegancko puścił by ruch w tamta strone, nikt by nie stał na światłach po drodze.

    • 3 2

  • Damian

    No i takie pomysły to mi się podobają, Brawo Gdańsk!!

    • 1 2

  • Autor artykułu zapomniał dodać, iż w miejscu wlotu koło dawnego Żaka będzie skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną gdzie będą wyjeżdżać samochody z tej nowej ulicy. Oj będzie kociokwik kiedy dojdą jeszcze przejścia dla pieszych.

    • 4 0

  • dlaczego (3)

    kierowcy tak egoistycznie podchodza do przejsc naziemnych?Bo co?,bo komus bedzie troszeczke wygodniej,bo starszy czlowiek czy tez inwalida bedzie mial latwiej?.Szanowny szoferze i tak stoisz godzinami w korkach wiec jesli postoisz minute dluzej to odciskow na pupie od siedzenia ci nie przybedzie!

    • 39 29

    • bo w naszym miesie jakiś baran (1)

      zaprogramował tak światła ze musisz na każdych stanąć. Jedziesz zgodnie z przepisami z dopuszczalną prędkością i jak kangur od świateł do świateł...... Każde ruszenie to smrodzenie i marnowanie paliwa. Co na to ekolodzy? Już nawet pomijam korki ale przejedz się np aleją Havla 5 świateł i na każdych staniesz. Skręcam kiedyś do nowego portu z pięknej nowoczesnej drogi mam czerwone światło na skręt w lewo. Z przeciwka zero samochodów. Ale jak się pojawiło stado wypuszczone z poprzedniego skrzyżowania to oczywiście dojechało do mnie i musiało się zatrzymać bo jak dostałem wtedy zielone na skręt. Braro SRISTAR.......

      • 12 2

      • ale to nie ma nic wspolnego z przejsciami tylko z ustawieniem swiatel. jest ktos taki jak glowny inzynier miasta (gdanska)

        • 2 0

    • To niestety spuścizna po poprzednim systemie. Ten kto ma samochód czuje się automatycznie lepszy. Stoji w korku no ale każdy widzi, że ma. W krajach wysoko rozwiniętych już dawno to zrozumieli.

      Ale spokojnie. Kiedyś i do nas to dojdzie

      • 1 0

  • Jak madrze (6)

    Jak włodarze sobie poradzili i prywatny inwestor zrobili drogę i nie będzie korków tak trzymać ale czy to na pewno będzie dobre rozwiązanie to chyba mydlenie oczu

    • 64 27

    • (5)

      Zrobił się smród wokół obleśnego betonowego kloca, więc miasto i inwestor zrobili wrzutkę do mediów "Dzięki Forum Gdańsk nie będzie korków". Tradycyjnie redaktor Naskręt łyka bezkrytycznie każdy kit (podobnie jak bajeczki PiSu, że nie wstrzymuje inwestycji drogowych no Pomorzu tylko dzieli je na etapy i przekłada na później) i powiela te PR-owe bzdury.

      • 30 7

      • (3)

        No wiesz, jest zasadnicza różnica między wstrzymaniem obwodnicy, a przesunięciem jej na lata 2050-2075
        Wstrzymana oznacza, że nigdy nie powstanie, a przesuniętą może nasze prawnuki pojadą... ;-)

        • 2 2

        • Ciekawa teoria (2)

          Jak policjant wstrzymuje ruch to też spodziewasz się już nigdy nie pojechać? Wstrzymanie oznacza jedynie przesunięcie w czasie a nie całkowite anulowanie.

          • 3 2

          • (1)

            Dostrzegasz różnicę między realnymi działaniami a rządową propagandą? Realnie prowadzone są działania zmierzające do wstrzymania inwestycji drogowych: przetargi na budowę są odwoływane a z planów budowy dróg wykreślane są inwestycje na Pomorzu. Oczywiście PiSowskie sankcje dotyczą tylko Pomorza - w innych regionach o ograniczeniu inwestycji nie ma mowy.

            • 2 1

            • realnie ta rzadzilo PO w kraju, rzadzi nadal na pomorzu
              zaczeli Ci budowac ta obwodnice metropolitalna?

              • 0 2

      • Właśnie trwa kontrola Konserwatora Zabytków (ale tego nie podlegającego Adamowiczowi i Bielawskiemu). Wstrzymanie budowy Forum Gdańsk jest kwestią dni a może nawet godzin.

        • 10 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane