• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dzielnice - wizje przestrzeni. Wrzeszcz przy Trasie Słowackiego

Krzysztof Koprowski
21 listopada 2023, godz. 08:00 
Opinie (124)
  • Widok na tzw. starą ul. Słowackiego oraz poprowadzoną częściowo nowym śladem Trasę Słowackiego.
  • Zieleniec u zbiegu ul. Słowackiego i Chrzanowskiego.
  • Widok na tzw. starą ul. Słowackiego od strony ul. Chrzanowskiego.
  • Pomiędzy budynkami wciąż w otwartym przebiegu pozostaje Potok Strzyża, wzdłuż którego proponuje się wykonać trakt spacerowy.

Opracowanie Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla rejonu ul. Słowackiego, Chrzanowskiego i ReymontaMapka to gotowy plan naprawczy dla przebudowanego dekadę temu fragmentu Wrzeszcza w ramach realizacji Trasy Słowackiego. Dwa tygodnie temu pisaliśmy o propozycjach zmian w rejonie falowca w Nowym Porcie.



Czy sąsiedztwo Trasy Słowackiego to atrakcyjne miejsce do życia?

Ustalenia opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL, jego głównie założenia przypominamy w ramce na dole), autorstwa Biura Rozwoju Gdańska, dla rejonu ul. Słowackiego, Chrzanowskiego i Reymonta to próba wdrożenia niezbędnych zmian po realizacji Trasy Słowackiego (na tym odcinku jako al. Żołnierzy Wyklętych), w ramach której pominięto aspekt urządzenia dobrej jakości przestrzeni publicznej.

Nie brakuje głosów wskazujących, że Trasa Słowackiego nie rozwiązała długofalowo problemów zatorów drogowych, a wręcz przeciwnie:
  • wtłoczyła na Dolny Taras jeszcze większą liczbę aut (które teraz stoją w szerszych korkach),
  • przyczyniła się do niekontrolowanego rozwoju przedmieść (zwłaszcza Banina),
  • zdegradowała przestrzeń w bezpośrednim sąsiedztwie (w tym wymusiła przykrycie Potoku Strzyży i likwidację zielonego klinu zieleni nadwodnej).

Trzy warianty przedłużenia Trasy Słowackiego przy lotnisku Trzy warianty przedłużenia Trasy Słowackiego przy lotnisku

Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL. Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL.

Próba stworzenia atrakcyjnej przestrzeni przy Słowackiego



Ponad dekadę temu włodarze i urzędnicy pozostawali głusi na apele zaprojektowania Trasy Słowackiego jako miejskiej alei. Dzisiaj, gdy nikt nie ma już wątpliwości co do negatywnego wpływu tej arterii na Wrzeszcz, podejmuje się próby ratowania resztek przestrzeni publicznej, które nie zostały zaanektowane przez ruch i postój samochodów.

Opracowanie GPL sugeruje w tym zakresie wytworzyć przyjazną pieszym przestrzeń w tzw. starej ul. Słowackiego w sąsiedztwie obiektów handlowych:
  1. przy skrzyżowaniu z ul. ChrzanowskiegoMapka,
  2. przy skrzyżowaniu z ul. ReymontaMapka.

Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL. Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL.

Wyniesienie fragmentów ulic oraz fontanna na zieleńcu



W obu wymienionych lokalizacjach opracowanie wskazuje potrzebę wykreowania placów z dużym udziałem zieleni (w tym drzew) oraz elementami małej architektury. Ponadto w drugiej lokalizacji przewiduje się wyniesienie fragmentów ul. Reymonta celem utworzenia wygodnych przejść dla pieszych.

W pobliżu ul. Chrzanowskiego plac projektuje się jako element ściśle powiązany kompozycyjnie z dawnym przebiegiem ul. Słowackiego oraz zieleńcem po drugiej stronie ulicyMapka (do zachowania oraz doposażenia o element sztuki lub fontannę).

  • Obiekt handlowy przy ul. Słowackiego - Chrzanowskiego, gdzie postuluje się utworzenie placu z zielenią.
  • Obiekt handlowy przy ul. Słowackiego - Chrzanowskiego, gdzie postuluje się utworzenie placu z zielenią.
  • Starodroże ul. Słowackiego, wzdłuż którego postuluje się nasadzenia drzew.
  • Starodroże ul. Słowackiego, wzdłuż którego postuluje się nasadzenia drzew.

Dawny przebieg ul. Słowackiego w nowym wydaniu



Starodroże ul. Słowackiego postuluje się przeprojektować w taki sposób, aby podkreślić dawną oś ulicy szpalerem drzew oraz uporządkować parkowanie - w szczególności poprzez uniemożliwienie parkowania na chodnikach oraz w poprzek osi kompozycyjnej.

Wykorzystanie potencjału otwartego przebiegu Potoku Strzyży



W opracowaniu przewiduje się utworzenie zupełnie nowego powiązania pieszego o charakterze spacerowym - wzdłuż ocalałego fragmentu otwartego koryta Potoku Strzyży. Od tego ciągu powinny odchodzić powiązania poprzeczne - w tym przez wymagający naprawy mostek w sąsiedztwie budynku Partyzantów 91/93Mapka.

Jak zagospodarować przestrzeń nad wodą? Gdańsk przygotował wytyczne Jak zagospodarować przestrzeń nad wodą? Gdańsk przygotował wytyczne

Istotnym elementem jest podtrzymanie funkcji zieleni na niezabudowanych terenach w pobliżu Potoku Strzyży, które dodatkowo będą służyć retencji wody np. w formie ogrodów deszczowych.

  • Potok Strzyży w przebiegu otwartym pomiędzy budynkami.
  • Zamknięty i zniszczony mostek nad Potokiem Strzyży.
  • Wiata śmietnikowa ustawiona tuż obok wejścia w alejkę spacerową między blokami.
  • Zarastająca alejka spacerowa pomiędzy blokami.

Alternatywny ciąg spacerowy między blokami



Nowe powiązanie piesze przewiduje się także podtrzymać i rozbudować na północ względem ul. Słowackiego. Bazuje się tutaj na układzie chodników wzdłuż bloków Reymonta 15-17-19Mapka, które po modernizacji i rozbudowie pozwolą na wygodne przejście od ul. Chrzanowskiego aż po rejon ul. Makuszyńskiego, a stamtąd (poza granicami GPL) w stronę np. terenów leśnych przy ul. ArciszewskiegoMapka.

Punkt widokowy przy ul. Słowackiego i Arciszewskiego Punkt widokowy przy ul. Słowackiego i Arciszewskiego

Poprawa estetyki wiaty śmietnikowej oraz ekranów akustycznych



Warto zauważyć, że w opracowaniu sugeruje się odtworzenie charakterystycznych okrągłych placów rekreacyjnych, a także estetyzację wiaty śmietnikowej, która jest usytuowana... pośrodku wejścia w alejkę spacerową (przy budynku Reymonta 19Mapka).

Wzdłuż Trasy Słowackiego w zakresie ekranów akustycznych postuluje się ich likwidację, poprawę estetyki lub/i lepsze doświetlenie przestrzeni tuż za nimi, a także docelową budowę przejścia naziemnego na wysokości ul. ReymontaMapka.

  • Ekrany akustyczne wzdłuż Trasy Słowackiego.
  • Ekrany akustyczne wzdłuż Trasy Słowackiego.
  • Ekrany akustyczne wzdłuż Trasy Słowackiego.

Potencjalny teren inwestycyjny, udział Rady Dzielnicy



W ramach opracowania GPL we Wrzeszczu wskazuje się jeden potencjalny teren inwestycyjny - zabudowy mieszkaniowo-usługowej na terenie parkingu przy ul. ChrzanowskiegoMapka. Taka zmiana jest dopuszczona planem zagospodarowania z 2009 r.

Opracowanie GPL powstało w toku długiej dyskusji BRG z przedstawicielami Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny. Rada przedstawiła szereg uwag dotyczących kształtowania przestrzeni publicznej, choć już wcześniej składała wnioski w zakresie przebudowy tzw. starej ul. Słowackiego czy budowy Trasy Słowackiego, które w znacznej mierze zostały wówczas nieuwzględnione przez urzędników.

Dokument GPL można zatem uznać za pierwsze oficjalne podejście do rewitalizacji przestrzeni zdegradowanej przez Trasę Słowackiego. Ostateczna wersja opracowania została zaakceptowana uchwałą Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny w grudniu 2022 r.

(Artykuł z 2015 r.) Mikrostrategie dla czterech dzielnic Gdańska, w tym Wrzeszcza Górnego (Artykuł z 2015 r.) Mikrostrategie dla czterech dzielnic Gdańska, w tym Wrzeszcza Górnego

Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)



Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.

Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.

Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć, powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.

Materiały przygotowane przez BRG mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.


Miejsca

Opinie (124) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (7)

    Ciężko naprawić tyle zła dokonanego przez BRG i BPBK. Oni wciąż wierzą, że przyszłością są autostrady przecinające miasto.

    • 31 18

    • gdyby nie te "autostrady" to byśmy jeździli na Kaszuby sadzić kartofle a nie do biur (4)

      Wystarczy policzyć ile inwestycji powstało w tamtej okolicy oraz ile osób tam pracuje - od biurowców typu Neptun po duże centra handlowe.
      Jak ludzie nie wjadą do miasta to ani nie zarobią, ani nie wydadzą tu pieniędzy - bez infrastruktury drogowej nie ma rozwoju miasta.
      Chyba, że zależy nam na tym, aby Trójmiasto było wioską a nie metropolią, pełną przeludnionych bloków i z bezrobociem 30% - to przepraszam.
      A jak naprawdę chcecie by ludzie mniej korzystali z aut to lepiej planujcie miasto by nie trzeba było jeździć w tą i na zad i przyjrzyjcie się lepiej transportowi publicznemu.

      • 7 9

      • (3)

        Dlatego na Słowackiego powinien być tramwaj od lotniska aż po Wrzeszcz

        • 9 1

        • Tak, taki tramwaj jak pkm

          Rzadko jeżdżący i drogi.

          • 3 4

        • (1)

          Nie tramwaj bo on by jechał za długo. Gdansk jest za dużymi miastem już na stawianie na takie rozwiązania. Tramwajem sobie jeździsz lokalnie ale z lotniska to jest kolejka i tak powinno byc

          • 7 0

          • Kolejka, którą po 23 nie da się wyjechać z lotniska, ani do niego dojechać.

            Super rozwiązanie.

            • 3 1

    • W co oni wierzą jest nie ważne (1)

      Problem w tym, że ludzie ich chcą. Trudno się dziwić, jak większość nawet do sklepu 200m dojeżdża autem. Podwozi dzieciaki, mimo, że mają raptem 1km. Tłumaczeń zawsze jest wiele i wieczne zdziwienie, że korki się tworzą nawet na małych osiedlach. Czekam jak tylko zgodnie z postulatami wydłużą porębskiego i będziemy mieć autostradę pod oknami ;) i wypadek 2-3 razy dziennie, bo ktoś pojedzie 120 drogą z ograniczeniem 30km.

      • 8 6

      • 120 na 30, nie narób w gacie czasem od tego podniecenia.

        • 2 1

  • "rewitalizacja sasiedztwa..." (6)

    A kiedy trasa Slowackiego zostanie dokonczona?
    Zgodnie z pierwotnymi zalozeniami.

    • 28 4

    • jutro

      • 4 3

    • (1)

      Mam nadzieję że nigdy

      • 7 11

      • Dlaczego?

        • 1 0

    • (1)

      Na szczęście nigdy

      • 2 11

      • Na szczęście? Czyje? Lidla czy domków Fińskich?

        budowa odcinka "Słowackiego" od Al. Rzeczypospolitej do Al. Gen. Józefa Hallera była uwzględniona w warunkach decyzji środowiskowej dla całej inwestycji.
        Nikt nią badał jak to co mamy teraz wpłynie na ruch, mieszkańców, środowisko itd.

        • 2 0

    • ważniejsze są atrakcje dla szlachty z garnizonu

      • 6 0

  • Nieźle się ktoś nachapał przy tych paskudnych ekranach (7)

    Czy naprawdę trzeba było to instalować, skoro teraz mowa o likwidacji?
    I jak się żyje z widokiem na takie brzydactwo?

    • 61 10

    • Żyje się ciszej.... (3)

      A, że widok paskudny - bez nich miałby być lepszy? Jakie to widoki można mieć w centrum miasta w mieszkaniu na parterze?

      • 9 6

      • Można zrobić to lepiej (1)

        Studenci udowodnili że już niski mur może skutecznie tłumić hałas generowany przez pojazdy głównie wytwarzany poprzez toczenie się kół. Układ wydechowy i silnik znajdują się również nisko i nie trzeba stawiać 5metrowych barier. Wystarczyłoby postawić niski nawet metrowy mur a wewnątrz zrobić nasadzenia krzewów całość dopełnić szpalerem drzew i mamy cudowną aleję bez sztucznych rdzewiejących tworów bazgranych przez zepsutą młodzież.

        • 7 2

        • Rozumiem, że metrowy murek również ochroni tych na 1 i 2 piętrze, a szpaler drzew wyrośnie natychmiast :)

          • 1 2

      • co było pierwsze?

        • 0 0

    • (1)

      Żyje się rewelacyjnie, ważne że ktoś krócej stoi w korku w drodze ze świątyni bałtyckiej do swojego wypizdowa, swoim cieknącym rupieciem...

      • 12 11

      • Wszystkie dzielnice poza Wrzeszczem to wypizdowo?

        Czy tylko niektóre? Gdzie jest granica ustanowiona przez jaśnie pana która oddziela rodowitego gdańszczanina od śmierdzącego plebsu? Rondo de La Salle'a? Czy może pas wzdłuż Grunwaldzkiej szeroki na 100m?
        Czy łaskawy Pan pozwoli raz w miesiącu prostemu człowiekowi na przejazd w drodze na 'targ' pod swoją rezydencją w bloku?

        • 14 5

    • Takie były przePiSy

      Gdy to planowano i budowano takie były wymogi. Ochrona akustyczna ponad wszystko, tu dosłownie ponad budynki.

      • 3 0

  • Piękna ta przestrzeń za ekranami. Takie są właśnie opłakane skutki słuchania potrzeb kierowców. Każdy ich głos powinien być natychmiastowo wrzucony do niszczarki.

    • 11 37

  • (7)

    a ja uważam, że w porównaniu do dawnej Słowackiego sporo się poprawiło. W końcu można dojechać w miarę szybko do IKEi i na lotnisko :) okolice Słowackiego nie są jakieś bardzo zabytkowe - w większości to zwykłe bloki z wielkiej płyty, niewiele jest tam prawdziwych "perełek"

    • 57 27

    • (3)

      Spokojnie, zaraz Baninianie wywalczą przedłużenie Słowackiego, to korki będą nawet przy ślepej odnodze do lotniska.

      • 15 11

      • (2)

        Nie siej paniki. Ma być obwodnica Banina połączona ze Słowakiem a wiec połączenie z obwodnica metropolitalną. To że mieszkasz od lat w blokach Przymorza itd nie znaczy że miasto nie będzie się zmieniać. Zaakceptuj lub wyprowadz się do Kartuz.

        • 5 6

        • (1)

          Na razie to Kartuziaki chcą narzucać swoje wizje mieszkancom Przymorza, choć nie płacą tutaj żadnych podatków. To nie mieszkaniec Przymorza rozjeżdża trawniki autem w Kartuzach czy Baninie, a odwrotnie.

          • 7 6

          • Jesteś pewien

            Ja widzę rozjezdzajacych trawniki i stawiajacych wszędzie swoje gruzy gdańszczan i Gdynian na Kaszubach w każdy weekend

            • 1 1

    • (1)

      Ale w tych blokach z wielkiej płyty też mieszkają ludzie, którzy chcieliby choć nieco przyjaznej przestrzeni koło domu, a nie ekranów, spalin i czekania 5 minut na zmianę światła dla pieszych na zielone.

      • 3 2

      • Jest na to rozwiązanie - wyprowadź się z miasta to jakiejść mniejszej wioski. Za cenę mieszkania będziesz miał dom, pewnie ze 150m2 i ogród. Albo - albo. Nie da się mieć wszyskiego.

        • 3 3

    • masz plusa za odmianę IKEi

      :) Dziś trzeba doceniać nawet tak małe rzeczy

      • 2 2

  • W latach 80 jeździłem do rodziny u zbiegu Reymonta i Słowackiego. tam byłtaki okrąglak i chyba motoryzacyjny. Obok zawsze stała czarna wołga hehe. No i był supersam w nim bralismy zawsze takie najzwyklejsze prażynki ala chipsy. Pychota

    • 10 4

  • Uspokajanie ruchu (5)

    W okolicach skrzyżowania starej Słowackiego i Chrzanowskiego nie ma co uspokajać, tam i tak na ogół jest korek. Aż zdjęcia do artykułu musiały być wykonane w nocy, bo w dzień byłoby tylko widać sznur aut :)

    • 77 2

    • Tam bardzo spokojnie wszyscy stoją w korku

      Dokładnie jak kolega napisał. Uspakajać to możecie ale obwodnice trójmiejską pomiarowym odcinkiem. Kiedyś byłem przciwny ale teraz gdy patrzę co tam się dzieje to wolę jechać przez miasto od świateł fo świateł.

      • 19 1

    • To jest odgórnie sterowana akcja, by kijem i marchewką pozbawić ludzi aut (1)

      Stąd horrendalne ceny nowych aut, bariery dla kierowców itp.
      A gdy większość już nie będzie miała aut to twardy zakaz będzie tylko formalnością - bo w nowym świecie auta mają być dla elit oraz uprzywilejowanych.

      • 6 3

      • Jest to prawda, ale zobacz - do ilu ludzi to nie dociera, bo przeciez 'do tego się nie posuną'.

        Okno Overtona...

        • 3 2

    • Nie ma tam korków (1)

      • 1 2

      • nie no koło 15-18 da się przejechać bez problemów...

        • 2 0

  • "Niekontrolowany rozwój przedmieść " (4)

    Trudno, żeby wszystkich było stać na mieszkanie np we Wrzeszczu.

    • 22 9

    • 'Nie-przemieścia' też rozwijają się w sposób niekontrolowany (3)

      Co się na Morenie (Piecki Migowo) dzieje przez ostatnie 10 lat? Ile powstało nowych bloków czy całych osiedli? Na ile została rozwinięta komunikacja w tym czasie czy drogi? Słoneczna Morena z Kartuską dalej jest połączona drogą (ul. Lema), która wytyczona jest wbrew planom zagospodarowania i jest samozwańczo zablokowana przez mieszkańców budynku przy Kartuskiej. Nie mówię nawet o jezdni - tam nie ma chodnika! Hausbrandta przecięta w pół zaraz jak się bloki kończą. Osiedle skończone - skończone! Kto by się martwił infrastrukturą tak aby osiedle połączyć z resztą miasta.... jak w Gdańsku nieraz całe dzielnice nie mają takiego połączenia.
      Ktokolwiek się dziwi, że ludzie wolą się wyprowadzić do takiego banina niż mieszkać w prowizorce?

      • 9 3

      • (2)

        A Banino do czego jest podłączone? tam nawet podłączenie do kanalizacji jest problemem! tam nie ma dróg tylko polne trakty!

        • 8 3

        • (1)

          No też bez przesady. Banino trochę się te rozlało i w tych nowszych terenach faktycznie są problemy różnego typu ale chyba każdy kto kupuje sprawdzą co o gdzie :) a jak nie to sam sobie winien

          • 4 0

          • No to niech się staną dzielnicą Gdańska, tak jak Osowa i niech płacą podatki u nas, wtedy mogą liczyć na jakiesbdrogi dojazdowe, komunikację itd.

            • 3 0

  • TO nie sa zadne plany naprawcze to sa chore wizje urzedników szkodników na które sie mieszkancy w zadnej dzielnicy nie

    ale zdanie mieszkanców jak zawsze maja gdzies

    • 26 7

  • Czemu opracowanie tylko do Ul. Reymonta a co dalej np. do Ul. Srebniki nie mówiąc o Ul. Trawki. Czyżby deweloperzy zauważyli piękny duży plac od ulicy Srebniki do ulicy Trawki? Wystarczy przecież usunąć stację BP i brak przeszkód, mogą się mury pnąc do góry.

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane