• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dzielnice - wizje przestrzeni. Wrzeszcz przy Trasie Słowackiego

Krzysztof Koprowski
21 listopada 2023, godz. 08:00 
Opinie (124)
  • Widok na tzw. starą ul. Słowackiego oraz poprowadzoną częściowo nowym śladem Trasę Słowackiego.
  • Zieleniec u zbiegu ul. Słowackiego i Chrzanowskiego.
  • Widok na tzw. starą ul. Słowackiego od strony ul. Chrzanowskiego.
  • Pomiędzy budynkami wciąż w otwartym przebiegu pozostaje Potok Strzyża, wzdłuż którego proponuje się wykonać trakt spacerowy.

Opracowanie Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla rejonu ul. Słowackiego, Chrzanowskiego i ReymontaMapka to gotowy plan naprawczy dla przebudowanego dekadę temu fragmentu Wrzeszcza w ramach realizacji Trasy Słowackiego. Dwa tygodnie temu pisaliśmy o propozycjach zmian w rejonie falowca w Nowym Porcie.



Czy sąsiedztwo Trasy Słowackiego to atrakcyjne miejsce do życia?

Ustalenia opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL, jego głównie założenia przypominamy w ramce na dole), autorstwa Biura Rozwoju Gdańska, dla rejonu ul. Słowackiego, Chrzanowskiego i Reymonta to próba wdrożenia niezbędnych zmian po realizacji Trasy Słowackiego (na tym odcinku jako al. Żołnierzy Wyklętych), w ramach której pominięto aspekt urządzenia dobrej jakości przestrzeni publicznej.

Nie brakuje głosów wskazujących, że Trasa Słowackiego nie rozwiązała długofalowo problemów zatorów drogowych, a wręcz przeciwnie:
  • wtłoczyła na Dolny Taras jeszcze większą liczbę aut (które teraz stoją w szerszych korkach),
  • przyczyniła się do niekontrolowanego rozwoju przedmieść (zwłaszcza Banina),
  • zdegradowała przestrzeń w bezpośrednim sąsiedztwie (w tym wymusiła przykrycie Potoku Strzyży i likwidację zielonego klinu zieleni nadwodnej).

Trzy warianty przedłużenia Trasy Słowackiego przy lotnisku Trzy warianty przedłużenia Trasy Słowackiego przy lotnisku

Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL. Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL.

Próba stworzenia atrakcyjnej przestrzeni przy Słowackiego



Ponad dekadę temu włodarze i urzędnicy pozostawali głusi na apele zaprojektowania Trasy Słowackiego jako miejskiej alei. Dzisiaj, gdy nikt nie ma już wątpliwości co do negatywnego wpływu tej arterii na Wrzeszcz, podejmuje się próby ratowania resztek przestrzeni publicznej, które nie zostały zaanektowane przez ruch i postój samochodów.

Opracowanie GPL sugeruje w tym zakresie wytworzyć przyjazną pieszym przestrzeń w tzw. starej ul. Słowackiego w sąsiedztwie obiektów handlowych:
  1. przy skrzyżowaniu z ul. ChrzanowskiegoMapka,
  2. przy skrzyżowaniu z ul. ReymontaMapka.

Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL. Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL.

Wyniesienie fragmentów ulic oraz fontanna na zieleńcu



W obu wymienionych lokalizacjach opracowanie wskazuje potrzebę wykreowania placów z dużym udziałem zieleni (w tym drzew) oraz elementami małej architektury. Ponadto w drugiej lokalizacji przewiduje się wyniesienie fragmentów ul. Reymonta celem utworzenia wygodnych przejść dla pieszych.

W pobliżu ul. Chrzanowskiego plac projektuje się jako element ściśle powiązany kompozycyjnie z dawnym przebiegiem ul. Słowackiego oraz zieleńcem po drugiej stronie ulicyMapka (do zachowania oraz doposażenia o element sztuki lub fontannę).

  • Obiekt handlowy przy ul. Słowackiego - Chrzanowskiego, gdzie postuluje się utworzenie placu z zielenią.
  • Obiekt handlowy przy ul. Słowackiego - Chrzanowskiego, gdzie postuluje się utworzenie placu z zielenią.
  • Starodroże ul. Słowackiego, wzdłuż którego postuluje się nasadzenia drzew.
  • Starodroże ul. Słowackiego, wzdłuż którego postuluje się nasadzenia drzew.

Dawny przebieg ul. Słowackiego w nowym wydaniu



Starodroże ul. Słowackiego postuluje się przeprojektować w taki sposób, aby podkreślić dawną oś ulicy szpalerem drzew oraz uporządkować parkowanie - w szczególności poprzez uniemożliwienie parkowania na chodnikach oraz w poprzek osi kompozycyjnej.

Wykorzystanie potencjału otwartego przebiegu Potoku Strzyży



W opracowaniu przewiduje się utworzenie zupełnie nowego powiązania pieszego o charakterze spacerowym - wzdłuż ocalałego fragmentu otwartego koryta Potoku Strzyży. Od tego ciągu powinny odchodzić powiązania poprzeczne - w tym przez wymagający naprawy mostek w sąsiedztwie budynku Partyzantów 91/93Mapka.

Jak zagospodarować przestrzeń nad wodą? Gdańsk przygotował wytyczne Jak zagospodarować przestrzeń nad wodą? Gdańsk przygotował wytyczne

Istotnym elementem jest podtrzymanie funkcji zieleni na niezabudowanych terenach w pobliżu Potoku Strzyży, które dodatkowo będą służyć retencji wody np. w formie ogrodów deszczowych.

  • Potok Strzyży w przebiegu otwartym pomiędzy budynkami.
  • Zamknięty i zniszczony mostek nad Potokiem Strzyży.
  • Wiata śmietnikowa ustawiona tuż obok wejścia w alejkę spacerową między blokami.
  • Zarastająca alejka spacerowa pomiędzy blokami.

Alternatywny ciąg spacerowy między blokami



Nowe powiązanie piesze przewiduje się także podtrzymać i rozbudować na północ względem ul. Słowackiego. Bazuje się tutaj na układzie chodników wzdłuż bloków Reymonta 15-17-19Mapka, które po modernizacji i rozbudowie pozwolą na wygodne przejście od ul. Chrzanowskiego aż po rejon ul. Makuszyńskiego, a stamtąd (poza granicami GPL) w stronę np. terenów leśnych przy ul. ArciszewskiegoMapka.

Punkt widokowy przy ul. Słowackiego i Arciszewskiego Punkt widokowy przy ul. Słowackiego i Arciszewskiego

Poprawa estetyki wiaty śmietnikowej oraz ekranów akustycznych



Warto zauważyć, że w opracowaniu sugeruje się odtworzenie charakterystycznych okrągłych placów rekreacyjnych, a także estetyzację wiaty śmietnikowej, która jest usytuowana... pośrodku wejścia w alejkę spacerową (przy budynku Reymonta 19Mapka).

Wzdłuż Trasy Słowackiego w zakresie ekranów akustycznych postuluje się ich likwidację, poprawę estetyki lub/i lepsze doświetlenie przestrzeni tuż za nimi, a także docelową budowę przejścia naziemnego na wysokości ul. ReymontaMapka.

  • Ekrany akustyczne wzdłuż Trasy Słowackiego.
  • Ekrany akustyczne wzdłuż Trasy Słowackiego.
  • Ekrany akustyczne wzdłuż Trasy Słowackiego.

Potencjalny teren inwestycyjny, udział Rady Dzielnicy



W ramach opracowania GPL we Wrzeszczu wskazuje się jeden potencjalny teren inwestycyjny - zabudowy mieszkaniowo-usługowej na terenie parkingu przy ul. ChrzanowskiegoMapka. Taka zmiana jest dopuszczona planem zagospodarowania z 2009 r.

Opracowanie GPL powstało w toku długiej dyskusji BRG z przedstawicielami Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny. Rada przedstawiła szereg uwag dotyczących kształtowania przestrzeni publicznej, choć już wcześniej składała wnioski w zakresie przebudowy tzw. starej ul. Słowackiego czy budowy Trasy Słowackiego, które w znacznej mierze zostały wówczas nieuwzględnione przez urzędników.

Dokument GPL można zatem uznać za pierwsze oficjalne podejście do rewitalizacji przestrzeni zdegradowanej przez Trasę Słowackiego. Ostateczna wersja opracowania została zaakceptowana uchwałą Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny w grudniu 2022 r.

(Artykuł z 2015 r.) Mikrostrategie dla czterech dzielnic Gdańska, w tym Wrzeszcza Górnego (Artykuł z 2015 r.) Mikrostrategie dla czterech dzielnic Gdańska, w tym Wrzeszcza Górnego

Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)



Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.

Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.

Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć, powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.

Materiały przygotowane przez BRG mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.


Miejsca

Opinie (124) 3 zablokowane

  • ???

    Plan naprawczy Wrzeszcza?! Tu już niczego nie da się naprawić, patodeweloperka przy wydatnym udziale i przyzwoleniu duetu adamowicz- dulkiewicz dokonały tych nieodwracalnych zaburzeń. Podziękujmy za to ,,władzom" miasta Gdańska, że tak łatwo ulegli lobbystom.

    • 4 0

  • Tak schrzaniono rozbudowę Wrzeszcza

    że już nic nie da się naprawić, a jeszcze urzędnicy chcą wepchnąć na Bohaterów G i Klonowej tory tramwajowe, o zieleni nikt nie wspomina.

    • 4 0

  • Co to za bełkot... (1)

    Jak czytam, że Trasa Słowackiego przyczyniła się do rozwoju przedmieść, które jak rozumiem są złe, to znaczy, ze pan Koprowski dzieli mieszkańców na tych lepszych (w centrum) i gorszych (na przedmieściach)?
    I co to za mowa o jakimś "wtłaczaniu"? To jest miasto tylko dla gdańszczan, czy wrzeszczan?

    • 5 4

    • Przedmieścia to nowotwór każdej aglomeracji. Wysysa pieniądze, tworzy problemy, a nie daje nic w zamian.

      • 3 0

  • Dlaczego nic się nie dzieje wzdłuż Partyzanów, Sosnowa, de'Gaulla (2)

    Matki Polki. Jedyne co zrobiono to nazwano skwer przy Matki Polki Bohaterów Mariupola. Nawet nie zapytano mieszkańców czy chcemy taką nazwę.

    • 5 1

    • Latarnie

      Kilka dni temu postawili na tym skwerku nowe latarnie. Żeby bohaterom było jaśniej.

      • 0 2

    • NAzow ważniejszy niż remont

      faszyzm wygrywa z mieszkańcami

      • 1 0

  • Nowa Słowackiego jest ok.

    Można przynajmniej wydostać się z Wrzeszcza, tylko nazwę należy zmienić, Żołnierzy Wyklętych to niech sobie prywatne podwórka nazywają

    • 5 4

  • (3)

    szkoda, że wiadukt między Zaspą a Słowackiego ma tylko 1 pas. W godzinach szczytu korek na 15 min.

    • 3 1

    • (2)

      a gdzie zmieścisz kolejne pasy dla wjazdu ze skrzyżowania koło bałtyckiej? ten trzeci pas musiałby być conajmniej do partyzantów. czyli bez sensu - zamiast tego powinni poprawić przepływ na skrzyżowaniu z potokową gdzie jest źródło korków na słowaku

      • 1 1

      • (1)

        Korek kończy się na srebrnikach.. winne światła

        • 2 0

        • lewy pas jest zapchany przez skręcających na potokową więc niestety dalej -spójrz chociażby na natężenie ruchu na googlach

          • 1 0

  • Postulaty (2)

    Po pierwsze, zakaz deweloperki. Oni to zło, budują źle, sprzedają i zarabiają więc są źli.
    Po drugie, mniej betonu. Domy z bali drewnianych kryte mchem.
    Po trzecie zerwać asfalty i zostawić błotniste drogi gruntowe.
    Po czwarte wpuścić do miasta dziki, sarny i jelenie, to zawsze było ich i tak ma być.
    I zutylizować mieszkańców.

    • 6 2

    • Nie zostawiać błotnistych dróg ani duktów

      To rozrywa tkankę leśną

      • 2 0

    • bredzisz....

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Urbanistyczny koszmar - priorytet tranzytu nad mieszkańcami. Kultura Cargo. (4)

    Ktoś kto to zaprojektował i zatwierdził nie ma sumienia ani wyobraźni. Autostrada pośrodku starej dzielnicy. Równie prymitywne rozwiązanie jak komunistyczny moloch (Podwale przedmiejskie) rozcinające Śródmieście na dwie części, z których ta Południowa jest dużo gorzej dostępna i upośledzona.

    • 32 22

    • Dokładnie tak jak mowisz

      Szkoda, że mało kto rozumie, ale w końcu takie dziadostwo było w mieście od dzieciństwa większości.

      • 9 3

    • no tak, bo przecież ludzie z dalszych dzielnic, to już nie mieszkańcy

      oni nigdy nie powinni w centrum się pojawiać. Po co drogi w aglomeracji, tylko psują widoki ludziom w centrum.
      Mieszkasz na obrzeżach - stoisz w korkach, masz daleko do niektorych atrakcji i wygód, ale bliżej do lasów, jezior i spokój.
      Mieszkasz w centrum - masz blisko do udogodnień miejskich, masz komunikację, ale też hałas, korki i spaliny.
      Nie da się mieć ciastka i zjeść ciastka jednocześnie.

      • 4 5

    • nie komunistyczny, a modernistyczny i wówczas będący w główym nurcie tak w Europie jak i na świecie (1)

      natomiast Nowa Słowackiego to kompromitacja już nasza, wsobna, Solidaruchowo-korpo-postkapitalistyczna. Śmierdzi POPISem.

      • 1 1

      • powinien być tunel

        • 1 0

  • Sami mędrcy od tkanek miejskich

    Skoro jest tak źle, to czemu mieszkania w okolicy kosmiczne drogie? Jakie były tkanki miejskie jak stała tam szczelnie ogrodzona jednostka wojskowa? Jak można negować sens drogi (argument: były korki, są korki) pomijając kompletnie tysiące nowych mieszkańców, biura, restauracje etc. które w tzw międzyczasie powstały wzdłuż tej trasy.
    A przejścia naziemne i podziemne są i można całkiem sensownie przedostać się z jednej strony ulicy na drugą. Nie da się zrobić wszędzie woonerfów! Taka Zaspa przedzielona na krzyż ulicami Rzeczypospolitej i JP2, a chętnych do życia tam nie brakuje i ludzie jakoś dają radę z tak brutalnie podartą na strzępy tkanką miejską.

    • 6 2

  • byłem przeciwnikiem trasy od początku - wszyscy jej bronili, także "eksperckie" forum Skyscrapercity

    Apologeci byli wszędzie, dziś jeden jest zastępcą Architekta Miasta, inny, MichałT przyspiesza w Gdańsku tramwaje itd. itp.

    Co więc dostaliśmy na Słowackiego? Zabicie starej ulicy, koszmarne do tego wyjątkowo kiczowate przejścia podziemne, zabicie życia wzdłuż drogi, ekranozę, brak remontów z północno-zachodniej stronie drogi w tym zabytkowych budynków.

    ps. Jeżeli się nie mylę Adamowicz z Bielawskim poprzyznawali sobie za totot jakieś nagrody, wszędzie odtrąbiono trasę jako sukces, media piały z zachwytu.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane