• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dzielnice - wizje przestrzeni. Wrzeszcz przy Trasie Słowackiego

Krzysztof Koprowski
21 listopada 2023, godz. 08:00 
Opinie (124)
  • Widok na tzw. starą ul. Słowackiego oraz poprowadzoną częściowo nowym śladem Trasę Słowackiego.
  • Zieleniec u zbiegu ul. Słowackiego i Chrzanowskiego.
  • Widok na tzw. starą ul. Słowackiego od strony ul. Chrzanowskiego.
  • Pomiędzy budynkami wciąż w otwartym przebiegu pozostaje Potok Strzyża, wzdłuż którego proponuje się wykonać trakt spacerowy.

Opracowanie Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla rejonu ul. Słowackiego, Chrzanowskiego i ReymontaMapka to gotowy plan naprawczy dla przebudowanego dekadę temu fragmentu Wrzeszcza w ramach realizacji Trasy Słowackiego. Dwa tygodnie temu pisaliśmy o propozycjach zmian w rejonie falowca w Nowym Porcie.



Czy sąsiedztwo Trasy Słowackiego to atrakcyjne miejsce do życia?

Ustalenia opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL, jego głównie założenia przypominamy w ramce na dole), autorstwa Biura Rozwoju Gdańska, dla rejonu ul. Słowackiego, Chrzanowskiego i Reymonta to próba wdrożenia niezbędnych zmian po realizacji Trasy Słowackiego (na tym odcinku jako al. Żołnierzy Wyklętych), w ramach której pominięto aspekt urządzenia dobrej jakości przestrzeni publicznej.

Nie brakuje głosów wskazujących, że Trasa Słowackiego nie rozwiązała długofalowo problemów zatorów drogowych, a wręcz przeciwnie:
  • wtłoczyła na Dolny Taras jeszcze większą liczbę aut (które teraz stoją w szerszych korkach),
  • przyczyniła się do niekontrolowanego rozwoju przedmieść (zwłaszcza Banina),
  • zdegradowała przestrzeń w bezpośrednim sąsiedztwie (w tym wymusiła przykrycie Potoku Strzyży i likwidację zielonego klinu zieleni nadwodnej).

Trzy warianty przedłużenia Trasy Słowackiego przy lotnisku Trzy warianty przedłużenia Trasy Słowackiego przy lotnisku

Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL. Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL.

Próba stworzenia atrakcyjnej przestrzeni przy Słowackiego



Ponad dekadę temu włodarze i urzędnicy pozostawali głusi na apele zaprojektowania Trasy Słowackiego jako miejskiej alei. Dzisiaj, gdy nikt nie ma już wątpliwości co do negatywnego wpływu tej arterii na Wrzeszcz, podejmuje się próby ratowania resztek przestrzeni publicznej, które nie zostały zaanektowane przez ruch i postój samochodów.

Opracowanie GPL sugeruje w tym zakresie wytworzyć przyjazną pieszym przestrzeń w tzw. starej ul. Słowackiego w sąsiedztwie obiektów handlowych:
  1. przy skrzyżowaniu z ul. ChrzanowskiegoMapka,
  2. przy skrzyżowaniu z ul. ReymontaMapka.

Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL. Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL.

Wyniesienie fragmentów ulic oraz fontanna na zieleńcu



W obu wymienionych lokalizacjach opracowanie wskazuje potrzebę wykreowania placów z dużym udziałem zieleni (w tym drzew) oraz elementami małej architektury. Ponadto w drugiej lokalizacji przewiduje się wyniesienie fragmentów ul. Reymonta celem utworzenia wygodnych przejść dla pieszych.

W pobliżu ul. Chrzanowskiego plac projektuje się jako element ściśle powiązany kompozycyjnie z dawnym przebiegiem ul. Słowackiego oraz zieleńcem po drugiej stronie ulicyMapka (do zachowania oraz doposażenia o element sztuki lub fontannę).

  • Obiekt handlowy przy ul. Słowackiego - Chrzanowskiego, gdzie postuluje się utworzenie placu z zielenią.
  • Obiekt handlowy przy ul. Słowackiego - Chrzanowskiego, gdzie postuluje się utworzenie placu z zielenią.
  • Starodroże ul. Słowackiego, wzdłuż którego postuluje się nasadzenia drzew.
  • Starodroże ul. Słowackiego, wzdłuż którego postuluje się nasadzenia drzew.

Dawny przebieg ul. Słowackiego w nowym wydaniu



Starodroże ul. Słowackiego postuluje się przeprojektować w taki sposób, aby podkreślić dawną oś ulicy szpalerem drzew oraz uporządkować parkowanie - w szczególności poprzez uniemożliwienie parkowania na chodnikach oraz w poprzek osi kompozycyjnej.

Wykorzystanie potencjału otwartego przebiegu Potoku Strzyży



W opracowaniu przewiduje się utworzenie zupełnie nowego powiązania pieszego o charakterze spacerowym - wzdłuż ocalałego fragmentu otwartego koryta Potoku Strzyży. Od tego ciągu powinny odchodzić powiązania poprzeczne - w tym przez wymagający naprawy mostek w sąsiedztwie budynku Partyzantów 91/93Mapka.

Jak zagospodarować przestrzeń nad wodą? Gdańsk przygotował wytyczne Jak zagospodarować przestrzeń nad wodą? Gdańsk przygotował wytyczne

Istotnym elementem jest podtrzymanie funkcji zieleni na niezabudowanych terenach w pobliżu Potoku Strzyży, które dodatkowo będą służyć retencji wody np. w formie ogrodów deszczowych.

  • Potok Strzyży w przebiegu otwartym pomiędzy budynkami.
  • Zamknięty i zniszczony mostek nad Potokiem Strzyży.
  • Wiata śmietnikowa ustawiona tuż obok wejścia w alejkę spacerową między blokami.
  • Zarastająca alejka spacerowa pomiędzy blokami.

Alternatywny ciąg spacerowy między blokami



Nowe powiązanie piesze przewiduje się także podtrzymać i rozbudować na północ względem ul. Słowackiego. Bazuje się tutaj na układzie chodników wzdłuż bloków Reymonta 15-17-19Mapka, które po modernizacji i rozbudowie pozwolą na wygodne przejście od ul. Chrzanowskiego aż po rejon ul. Makuszyńskiego, a stamtąd (poza granicami GPL) w stronę np. terenów leśnych przy ul. ArciszewskiegoMapka.

Punkt widokowy przy ul. Słowackiego i Arciszewskiego Punkt widokowy przy ul. Słowackiego i Arciszewskiego

Poprawa estetyki wiaty śmietnikowej oraz ekranów akustycznych



Warto zauważyć, że w opracowaniu sugeruje się odtworzenie charakterystycznych okrągłych placów rekreacyjnych, a także estetyzację wiaty śmietnikowej, która jest usytuowana... pośrodku wejścia w alejkę spacerową (przy budynku Reymonta 19Mapka).

Wzdłuż Trasy Słowackiego w zakresie ekranów akustycznych postuluje się ich likwidację, poprawę estetyki lub/i lepsze doświetlenie przestrzeni tuż za nimi, a także docelową budowę przejścia naziemnego na wysokości ul. ReymontaMapka.

  • Ekrany akustyczne wzdłuż Trasy Słowackiego.
  • Ekrany akustyczne wzdłuż Trasy Słowackiego.
  • Ekrany akustyczne wzdłuż Trasy Słowackiego.

Potencjalny teren inwestycyjny, udział Rady Dzielnicy



W ramach opracowania GPL we Wrzeszczu wskazuje się jeden potencjalny teren inwestycyjny - zabudowy mieszkaniowo-usługowej na terenie parkingu przy ul. ChrzanowskiegoMapka. Taka zmiana jest dopuszczona planem zagospodarowania z 2009 r.

Opracowanie GPL powstało w toku długiej dyskusji BRG z przedstawicielami Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny. Rada przedstawiła szereg uwag dotyczących kształtowania przestrzeni publicznej, choć już wcześniej składała wnioski w zakresie przebudowy tzw. starej ul. Słowackiego czy budowy Trasy Słowackiego, które w znacznej mierze zostały wówczas nieuwzględnione przez urzędników.

Dokument GPL można zatem uznać za pierwsze oficjalne podejście do rewitalizacji przestrzeni zdegradowanej przez Trasę Słowackiego. Ostateczna wersja opracowania została zaakceptowana uchwałą Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny w grudniu 2022 r.

(Artykuł z 2015 r.) Mikrostrategie dla czterech dzielnic Gdańska, w tym Wrzeszcza Górnego (Artykuł z 2015 r.) Mikrostrategie dla czterech dzielnic Gdańska, w tym Wrzeszcza Górnego

Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)



Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.

Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.

Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć, powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.

Materiały przygotowane przez BRG mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.


Miejsca

Opinie (124) 3 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    (12)

    Trasa była niezbędna, ale wnioski są prawidłowe. Rozcięła miasto na dwie części, tak samo jak trasa oddzielająca Łąkowa i Dolne Miasto od Śródmieścia. Do tego lepsza dostępność drogowa zawsze generuje jeszcze większe korki, bo jest coś w instynkcie ludzi, żeby się w nie wpychac. Niestety, nawet jakby drogowcy zburzyli pół Wrzeszcza i zrobili 5 pasów w każdą stronę, zaraz i tak byłyby tam korki, plus rozlalyby się nowe osiedla na wypizdowach wzdłuż niej. Tak to niestety działa. W przypadku Słowackiego chociaż dobre i to, że zachowali dużo przejść naziemnych, bez rozpędzania się z wpychaniem pieszych i niepełnosprawnych w zasikane, drogie w eksploatacji tunele, tak jak np. przy Okopowej.

    Ja wiem, że Polacy kochają bylejakość, ale zrozumcie - Gdańsk to nie biedo-Kalinignrad, lata 70 mamy już dawno za sobą.
    PS- Słoików nie pytam o zdanie.

    • 78 35

    • Do czego ta trasa była niezbędna? (9)

      Bo ja nie widzę ani przyspieszenia komunikacji miejskiej, ani rozwoju biznesu w okolicach trasy, ani lepszego dojazdu. Zamiast tego można było porządnie zbudować pkm z rozjazdami w obydwu kierunkach i przebudować gruntownie dworzec Wrzeszcz. Ale wybrano wariant poszerzania korka, wielu ludzi mówiło o tym już podczas budowy. A teraz mamy wydane miliony i plan naprawczy, No kto mógł się spodziewać.

      • 21 12

      • (1)

        Widzisz trasa była potrzebna skoro tyłu ludzi nią jeździ. Ale nie chodzi o to by budować w nieskończoność ilość pasów tylko o to by tworzyć sieć dróg tak aby można się było poruszać po mieście które się rozwija. I to jest system naczyń połączonych czyli drogi dla samochodów ale też komunikacja miejska i drogi rowerowe. A jeżeli z południa ktoś chce dojechać do pracy np na przymorze to jak ma to zrobić? Teleport? Nie ma szybkiej kolei bo zostało to olane na etapie budowania tamtych terenów.

        • 12 10

        • Czyli narkotyki tez są potrzebne, skoro tak wielu ludzi je bierze?

          • 5 8

      • Trasa była potrzebna choćby na lotnisko. (1)

        Nie widzisz biznesów powstających w okolicy? A intel, a rozbudowane lotnisko o kolejny terminal, a centrum Matarnia i inne firmy przy lotnisku? Tego nie było na 'starej' Słowackiego.

        • 13 4

        • po taniości?

          i dobrze,po co budowali,jak nie było dojazdu?

          • 1 0

      • Nie wiem ile masz lat ale chyba nie pamiętasz (3)

        Jak to wyglądało jak cały ruch szedł przez starą Słowackiego, o każdej porze dnia i nocy był korek co najmniej od wiaduktu nad torami z Kościuszki jak nie wcześniej aż do ronda La Salle

        • 16 1

        • A jakże, pamietam. No i jak poszło? (1)

          Dokąd teraz jest korek? Bo co tamtędy jadę to do wiaduktu :) :) :)

          • 8 3

          • Pamiętasz czy wydaje Ci się że pamiętasz?

            Jeździłem 227 z Moreny na Żabiankę. Korek na starej Słowaka był zawsze. Może około 21 się rozluźniało.

            • 3 3

        • Ronda wtedy jeszcze nie było.

          • 1 0

      • trasa potrzebna była na wyjazdy poza miasto w weekendy

        • 0 1

    • Ta trasa była potrzebna. Jak w każdym normalnym mieście

      Wcale nie chodzi o 5 pasów w każdą stronę, ale o normalną wylotówkę z miasta, które funkcjonują w każdym normalnym europejskim mieście. Tylko u nas jest jakieś bzdurne filozofowanie.

      • 16 5

    • trasa jest potrzeba ale umożliwiająca szybkie wydostanie się z miasta a nie godzinne stanie w korku

      na dziesiątkach świateł i przejść . Cieszcie się w tym mieście usług że ktoś jeszcze che tam jechać bo ja uważam że nie ma po co.

      • 1 2

  • Boję się tego, co oni tam chcą zrobić... jaka przestrzeń miejska? Jakie zieleńce? (1)

    Ludzie, tam trzeba powiększać, robić arterie, a nie bzdury... nie zabudowywać, a uwalniać przestrzeń, rozjazdy przejazdy. Można wrzucić park, ale nie kosztem miejsca na rozjazdy! I tak ledwo dychają gdańskie arterie.

    • 12 15

    • zrób sobie arterię pod swoim domem, byle za własne

      • 7 5

  • Prawe pasy przeróbcie na buspas i super będzie :D

    • 8 5

  • (4)

    Ale Banino nie jest przedmieściem Gdańska. I oby nigdy nim się nie stało! Przedmieście to Klukowo czy Matarnia.

    • 3 6

    • Banino jest obecnie wsią z największym przyrostem mieszkańców na Pomorzu. Właściwie formalnie powinni byc już miastem, ale co to za miasto, co nawet placu miejskiego nie ma? Tam przestrzeń publiczna to chyba tylko w formie pętli autobusowej istnieje.

      • 4 1

    • "ekspercie" (1)

      klukowo jest to osiedle w dzielnicy matarnia!

      • 4 0

      • Jeszcze Matemblewo kojarzę

        • 1 0

    • Rębiechowo,Klukowo,Bysewo niedaleko....

      • 1 0

  • Myślałem, że Chrzanowskiego i stara Słowackiego to już Gdańsk-Strzyża. Zmiany ciekawe.

    Sądziłem, że opisywane ulice i wzmiankowany teren to już Gdańsk-Strzyża. Najważniejsze, że zmiany wydają się rozsądne i korzystne.

    • 3 10

  • Opinia wyróżniona

    Studiowałem jak ta trasa powstała i już widziałem , że jest fatalnie zaprojektowana (8)

    Kto odpowiadał za kształt trasy Słowackiego? Gdzie był prezydent miasta i jego zastępcy? Kto z DRMG kierował projektem? Jak zwykle odpowiedzialność rozmyta.
    Zbudowano antymiejski twór, pełen barier i ekranów, bez przejść naziemnych, rozdzielający dzielnice. Bez drogi rowerowej po obu stronach, co powinno być standardem przy tak ważnej arterii i co najważniejsze, tam powinien być tramwaj.
    Jeszcze jedna rzecz, jak się stawia nowy budynek to za kilka lat go się zastąpi bez problemu, za to złe rozwiązania infrastruktury zostają nawet na wieki. Dlatego nie można oszczędzać na tak ważnej sprawie.

    • 67 22

    • to fakt (1)

      tylko, że wtedy nikt nie zwracał na to uwagi- to była tak wyczekiwana i niezbędna trasa...wszyscy się cieszyli że w ogóle powstała!
      teraz dopiero widać ile ma niedoskonałości, ile wypadków na niej było

      • 4 6

      • Tak, tak sami niewinni Janusze urbanistyki z bojanowskim na czele.

        • 1 1

    • (1)

      Ten brak tramwaju w tym miejscu najbardziej mnie wtedy zdziwił. Jest na to miejsce, łączyłby się z głównym węzłem przesiadkowym ale nieee po co. Lepiej przes Jaśkowa i potem przez zabytkowe kamienice i do końca świata będą się teraz kłócić z mieszkańcami tamtego rejonum którzy blokują inwestycje. A tak to byłoby po sprawie.

      • 11 2

      • Ten tramwaj ciągle może powstać. Wystarczy przedłużyć tory z Brętowa gdzieś przez Ogrodową i Srebrniki.

        • 6 1

    • Właściwie to wielu zwracało i trąbili aż huczało.

      Termin "paradoks Braesa" już wtedy był w użyciu.

      • 4 2

    • A co to za kryterium ta "miejskość"?

      Kto, dlaczego i w jaki sposób ma decydować, czy coś jest wystarczająco "miejskie"? Co to w ogóle za bełkot.

      • 7 2

    • Jako mieszkaniec Wrzeszcza bardzo sobie cenię nową Słowackiego, z roboty zjeżdżam w 15 minut.

      • 3 2

    • ta sama szajka, która wysługiwala się urzednikami wtedy, jak i dzisiaj

      • 0 0

  • 100 metrowe wieżowce zamiast DH Manhattan. (1)

    To nowy pomysł pato deweloperów i Pani Prezydent na zaoranie resztek Wrzeszcza i wykreowanie Korka Stulecia. Pisało o tym Trójmiasto ! Bądźcie czujni mieszkańcy !

    • 16 0

    • Wieżowce,jeśli już ,to w okolicy dworca PKP,Klonowej-generalnie w pobliżu torów.Rzeczywiście zastąpienie CH Manhattan jakimiś pałami 100 metrowymi,to byłby koniec Wrzeszcza.

      • 4 0

  • Pan reduktor Koprowski - i wszystko jasne

    standardowe marudzenie - złe samochody, ulice za szerokie, niedobre przedmieścia, ludzie źle wybierają, bo nie chcą mieszkać we Wrzeszczu, źli ludzie z przedmieść, bo wjeżdżają do tego wspaniałego Wrzeszcza itp, itd...

    • 19 5

  • nowomowa

    "nie brakuje głosów" to nowomowa rodem z TVPiS mająca na celu włożenie słów autora w usta jakiejś bliżej nieokreślonej grupy.

    "Niekontrolowany rozwój przedmieść" to wina ulicy czy urzedników?

    • 17 4

  • Komunizm kwitnie

    Zniszczyć wszystko co pozwala obywatelowi na swobodne przemieszczanie. Ma pracować za michę kartofli, a w godzinach wolnych chłonąć w DOMU propagandę z TV

    • 17 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane