- 1 Open House Gdynia: 90 lokalizacji (12 opinii)
- 2 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (237 opinii)
- 3 Barometr Cen. Stabilizacja cen najmu (129 opinii)
- 4 Jak i kiedy czyścić sprzęty AGD? (14 opinii)
- 5 Kto kupuje 100-metrowe mieszkania? (246 opinii)
- 6 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (238 opinii)
Jak będą projektowane ulice w Gdańsku
Gdańsk kontynuuje prace nad tzw. standardem ulicy miejskiej. Po przyjęciu ogólnych zapisów w studium, trwają konsultacje dodatkowego, bardziej szczegółowego dokumentu. Trudno jednak ocenić, na ile będzie on przestrzegany przez urzędników, ponieważ dotychczas uchwalone dokumenty całkowicie rozmijały się z formą realizacji miejskich inwestycji.
W ubiegłym tygodniu postanowiono poddać dyskusji z radnymi miejskimi i dzielnicowymi oraz organizacjami pozarządowymi proponowane formy realizacji ulic na poszczególnych obszarach miasta.
Urbaniści Biura Rozwoju Gdańska proponują podział ulic na trzy formy przestrzenne:
- Typ A: wzdłuż tych ulic dominuje zwarta zabudowa, a partery wypełnione są lokalami handlowo-usługowymi.
- Typ B: ulice, wzdłuż których zabudowa jest nieco bardziej urozmaicona, nie zawsze tworzy jednolitą pierzeję np. wypełniona jest blokami stojącymi bokiem do ulicy.
- Typ C: ulice na terenach przemysłowych, rolniczych oraz kompleksów leśnych, bez zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub w bardzo ograniczonej formie.
Zależnie od wybranego typu, inaczej będzie kształtowany układ przestrzenny ulic:
- Typ A: największy priorytet przyznano chodnikom wraz z przestrzenią pod gastronomię, następnie należy skupić się na organizacji ruchu rowerowego oraz wydzielonego transportu zbiorowego, a także kształtowaniu zieleni. Najmniejszy wpływ na kształt ulicy powinien mieć ruch samochodowy.
- Typ B: tutaj kolejność priorytetów jest podobna jest w typie A, lecz nie przewiduje się już przestrzeni pod gastronomię, zaś chodniki mają pełnić przede wszystkim funkcję komunikacyjną (ruchu pieszego) i niekoniecznie stanowić jednocześnie atrakcyjną przestrzeń publiczną do spędzania wolnego czasu.
- Typ C: tutaj wskazano jedynie obowiązek realizacji chodników oraz uwzględnienia infrastruktury rowerowej i transportu zbiorowego. Transport samochodowy ma wyższy priorytet niż zieleń przyuliczna, która jest ostatnia na liście priorytetów w typie C.
W dużym uproszczeniu, propozycja Biura Rozwoju Gdańska zakłada przyporządkowanie:
- Do typu A: obszaru Śródmieścia oraz część Wrzeszcza, a także większość głównych ulic.
- Do typu B: obszary zabudowy mieszkaniowo-usługowej oraz ulice, gdzie brakuje obustronnych pierzei usługowych.
- Do typu C: tereny przemysłowe, leśne oraz Trasa W-Z na odcinku pozbawionym chodników.
Propozycje zmian w dokumencie Biura Rozwoju Gdańska
Obecni na warsztatach postulowali m.in.:
- rozszerzenie sąsiedztwa typu A o obszar Biskupiej Górki, Nowego Portu oraz rejonu pętli tramwajowej przy ul. Nowej Warszawskiej - Nowej Bulońskiej (w projekcie dokumentu oznaczono te obszary jako typ B),
- włączenie do sąsiedztwa typu A obszaru Garnizonu, rejonu Kolonii Abegga oraz Placu Generała Maczka na Strzyży (w projekcie B),
- projektowania ul. Nowej Wałowej po stronie Siennej Grobli zgodnie z typem A (w projekcie B),
- wydłużenia strefy A dla al. Hallera aż do samej plaży (w projekcie na odcinku brzeźnieńskim typ B),
- podniesienia standardu planowanej ul. Nowej Sandomierskiej na Olszynce z typu C na B,
- podniesienie kategorii z B na A rejonu ul. Podmiejskiej na Oruńskim Przedmieściu oraz fragmentu ul. Rakoczego od estakady do ul. Jaśkowa Dolina,
- rozszerzenia sąsiedztwa B o obszar między Traktem św. Wojciecha a torami kolejowymi w południowej części (w projekcie typ C),
- przekształcenia istniejącej ul. Świętokrzyskiej w dolnym biegu oraz fragmentu ul. Niepołomickiej w atrakcyjną przestrzeń - po realizacji alternatywnych dróg (Nowa Świętokrzyska, Nowa Niepołomicka),
- potrzebę wykreowania lokalnych przestrzeni publicznych najwyższego typu w każdej z dzielnic m.in. na Siedlcach, Aniołkach, Osowej i w Pasie Nadmorskim,
- niedopuszczenia do budowy Drogi Czerwonej w formie drogowej trasy tranzytowej.
Ostateczny projekt do konsultacji w tym roku
- Na warsztatach z radnymi i organizacjami pozarządowymi nie kończymy konsultacji. Zbierzemy wszystkie uwagi celem przygotowania pełnego już dokumentu do konsultacji, z częścią graficzną oraz tekstową - zapowiada Adam Rodziewicz z Biura Rozwoju Gdańska.
- Wyłożenie do publicznego wglądu wstępnie planujemy we wrześniu - październiku - dodaje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Czy opracowanie kolejnego dokument ma sens?
Przypomnijmy, że Standard Ulicy Miejskim będzie kolejnym dokumentem (wcześniej przyjęto Strategię 2030 Plus oraz Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej), który ma się przyczynić do podnoszenia jakości przestrzeni publicznej i w założeniach być przestrzegany przez pozostałe jednostki miasta odpowiedzialne za przygotowanie i zlecanie projektów budowlanych.
Dotychczasowa praktyka pokazuje jednak, że wypracowane w konsultacjach społecznych rozwiązania są całkowicie lekceważone przy realizacji zadań inwestycyjnych.
Wbrew wynikom konsultacji, wciąż normą jest projektowanie chodników dla użytku wspólnego pieszych i kierowców (np. Trakt Konny w pobliżu Placu Zebrań Ludowych lub ul. Waryńskiego czy Kochanowskiego, Łukasiewicza i wiele innych), zaś na nowych ulicach chodniki są nieraz węższe niż drogi dla rowerzystów (np. Nowa Bulońska Północna).
Nadal pojawiają się też koncepcje budowy terenochłonnych wysp centralnych (np. Nowa Świętokrzyska), które miały odejść w niepamięć na terenach zabudowy mieszkaniowo-usługowej.
Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych
Przysłowiową "wisienką na torcie" pozostaje ul. Nowa Wałowa (ks. Popiełuszki), która w założeniu ma być wizytówką Młodego Miasta, a jednocześnie nie posiada chodnika na najbardziej newralgicznym odcinku, czyli nad torami kolejowymi, zaś znajdujący się tuż obok Żółty Wiadukt wciąż pozbawiony jest udogodnień dla osób starszych, niepełnosprawnych ruchowo i rowerzystów.
Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów
Miejsca
Opinie (304) ponad 10 zablokowanych
-
2019-09-15 13:20
ulica (1)
a kiedy do remontu ul Dlugie Ogrody
- 6 5
-
2019-09-15 21:21
Za miesiąc, wiem to z pewnego źródła
- 0 0
-
2019-09-15 13:06
Przedwyborcze dyrdymały, zna ktoś przypadek przestrzegania takich założeń czy planów zagospodarowania przestrzennego w Gdańsku (2)
Bo ja nie.
Te cuda też wylądują w koszu na śmieci w obliczu wydawania pozwoleń inwestycyjnych- 18 4
-
2019-09-15 21:20
Przedwyborcze ? Rok po wyborach ?
- 1 1
-
2019-09-15 14:41
i oto chodzi
ale podatnik za to zapłaci
- 5 3
-
2019-09-15 10:54
Jakie ulice? Bloki bloki wszędzie bloki (12)
To jest wizja Gdańska na najbliższe lata
- 21 7
-
2019-09-15 21:19
Dokładnie
- 0 0
-
2019-09-15 10:58
To chyba dobrze? (10)
- 2 6
-
2019-09-15 11:02
źle,bardzo źle. (9)
- 4 2
-
2019-09-15 11:02
dlaczego? (8)
- 1 5
-
2019-09-15 11:05
(7)
Np. biurowce w Oliwie na których fasadach zabijają się codziennie ptaki widząc niebo co na zachodzie jest zabronione,jeżeli chodzi o wykonywanie w tej technologi fasad.U nas ochraniarz zbiera ptaki bo takie ma zadanie.
- 5 4
-
2019-09-15 11:14
"na których fasadach zabijają się codziennie ptaki widząc niebo co na zachodzie jest zabronione" (2)
Co?
Na zachodzie zabijające się ptaki są zabronione?- 3 1
-
2019-09-15 12:26
Czytaj z zrozumieniem. (1)
- 1 1
-
2019-09-15 15:40
Używaj przecinków
to może to ktoś zrozumie
- 1 0
-
2019-09-15 11:07
Trudno, (3)
w końcu nauczą się omijać budynki, albo wyginą.
Tak działa ewolucja.- 0 10
-
2019-09-15 13:34
dobór naturalny?
Nie używaj slow których znaczenia nie znasz.
- 0 1
-
2019-09-15 11:12
My też,taka jest ewolucja? (1)
Ewolucja w przyrodzie przywróci kiedyś planetę zdrową ale bez ciebie.
- 4 2
-
2019-09-15 11:47
Pewnie tak będzie.
To samo stało się już kilka razy.
- 2 0
-
2019-09-15 11:23
Republika developerska (4)
Biuro Planowania do prokuratury za dewastację miasta i łapownictwo. Przykład ich działań to Kowale i koszmar komunikacyjny. Następne to dojazd do Osowqej, Żołnierzy Wyklętych, Słowackiego, Za chwilę będzie Hallera,. Brak nadzoru nad działaniami developerów, którzy dewastują drogi cięzkim sprzętem.
- 20 6
-
2019-09-15 21:18
Developerzy won !
- 1 0
-
2019-09-15 16:19
Kowale to raczej Biuro Rozwoju Kowal, a nie Gdańska. Zgłaszaj soltysa czy kogo tam macie na wsi do prokuratury.
- 4 0
-
2019-09-15 11:56
Kowale nie należą do Gdańska.
Jeżeli głównym argumentem są Kowale, to znaczy że jesteś przyjezdny i Gdańska kompletnie nie znasz.
- 9 0
-
2019-09-15 11:45
Skoro masz dowody
to zgłaszaj do prokuratury.
A jak nie masz, to nie oczerniaj ludzi "bo tak ci się wydaje".- 6 0
-
2019-09-15 11:08
A oglądaliście wczoraj konwencje PO w Poznaniu? (6)
Kidawa-Błonska po obniżce ZUSu obiecała przedsiębiorcom 2,5 tys netto a chwile pozniej przebił ją Grzesiu i daje już 3 tys;)
- 25 4
-
2019-09-15 21:17
Ja daje 5 tys
- 2 0
-
2019-09-15 11:27
W Gdańsku lemingi i tak nie zrozumiejo:D
- 8 1
-
2019-09-15 11:25
Obiecała też po 6 stów więcj od stycznia dla
6,5 miliona pracujących. No to teraz krzyczcie PeOwcy o rozdawnictwie naszych pieniędzy. Gotowi ? Start
- 8 2
-
2019-09-15 11:13
Metoda na wnuczkę nie przejdzie. (1)
- 6 1
-
2019-09-15 11:21
jak wprowadzą pracę do 99 lat to mozna zus obniżać.
- 4 4
-
2019-09-15 11:19
Nikt Ci tyle nie obieca ile Platforma Ci zabierze
- 10 3
-
2019-09-15 10:07
Po pierwsze nikt nas nie informował o warsztatach! Jak powinny wyglądać ulice nowoczesnego miasta wystarczy zobaczyć w Skandynaw (2)
Obecnie w Skandynawii są najnowocześniejsze miasta na świecie. A Gdańsk jest zaściankiem Europy!! Urzędasy jeszcze nie odkryli ,że w przyszłości a obecnie już w Skandynawii najważniejszy jest transport zbiorowy i alternatywny!!Auta prywatne jakie by nie były ekologiczne to tylko 30%.
Wiec ulica to przede wszystkim buspas, lub tramwaj szerokie drogi rowerowe także dostępne dla pojazdów elektrycznych jak np. hulajnogi ,deskorolki czy kółka z żyroskopem .i jednopasmowe drogi potrzebne na trasport dostawczy do sklepów. Liczba miejsc postojowych ograniczona do minimum za to wiele miejsc postojowych zadaszonych dla zostawienia roweru czy hulajnogi.
jednocześnie dużo zieleni mała architekturą z chodnikami .
Przykładów z krajów zachodnich sa tysiące!A co unas promują zacofanie z epoki wczesnego rozwoju na zachodzie z przed 30 lat!!
Skoro my dążymy do rozwiązań zachodnich z przede kilkudziesięciu lat to stan obecny miast krajów zachodnich będziemy mieli za 50 lat!
W Gdańsku likwidują trawnik pod parking na blachoszroty które co dziennie masowo sprowadza się z zachodniego złomowiska.A w miastach zachodnich likwidują miejsca postojowe zamieniając je na trawniki ! W biednej Polsce dopiero teraz każdego stać na auto wiec każdy chce je mieć ,ale stać ich tylko na szrot ze złomowisk ,wiec masowo są kupowane i nagle brakuje wszędzie miejsc co parkowania i naturalnie każdy chce je mieć bezpłatnie.I wszędzie korki bo teraz kazda rodzina ma 3-4auta mimo ze mieszka w bloku . A jednocześnie brakuje umiejętności jazdy w korku.- 24 11
-
2019-09-15 21:13
Polacy nie gęsi i swoją myśl architektoniczną mają !
- 1 0
-
2019-09-15 10:21
i autobusy miejskie jeżdżą puste, bo nawet Skandynawów nie stać na zaporowe ceny
Ale ma być drogo, aby zachować pozory świadczenia usługi a odepchnąć klienta ceną. Wtedy mozna sobie kształtować ruch jak w simCity.
Ale faktem jest układy miast i funkcjonowanie komunikacji są robione z głową.
Widać że jest czas i pieniądze... Po obu stronach biurka.- 4 3
-
2019-09-15 10:05
Nowe drogi powinny być (6)
Przejścia dla pieszych dobrze oświetlone i widoczne nie zasłonięte parkującymi samochodami czy za zakrentem. Sygnalizacja dla pieszego jak najczęściej na przycisk
Studzienki i instalacje pod chodnikiem a nie pod jezdnią (tańsze naprawy i zmiany)
Zatoki parkingowe a nie chodniki do parkowania
Pas rozbiegowy tam gdzie możliwe- 55 7
-
2019-09-15 21:12
Jak ktoś nie umie chodzić to i tak wpadnie pod samochód światła nie pomogą A zakręt pisze się przez ę
- 0 0
-
2019-09-15 11:42
Za zakrentem? Do szkoły matole, a potem dyskutuje gimbazo! (2)
- 8 5
-
2019-09-15 11:47
(1)
A a ty chamie do szkoły nauczyć się kultury osobistej ,prostacki kmiocie
- 5 8
-
2019-09-15 15:42
kmiot kmiota pogania
i uczy kultury :D
- 0 0
-
2019-09-15 12:17
co z tego że są tysiące tak rozsądnych i inteligentnych ludzi jak ty
skoro na szefa miejskich dróg i zieleni zawsze wsadza jakiegoś durnia i nieudacznika... ale za to z KoNEksiami ... po lini partyjno-kolesiowej!!!
- 2 2
-
2019-09-15 11:33
W końcu jakaś mądra opinia na tym portalu. Szanuje i popieram w 100 %
Dodam tez -jak najmniej skrzyżowań z sygnalizacją świetlną a więcej rond oraz nie zastępowanie tuneli przejściami naziemnymi ,które potęgują korki a co za tym idzie zanieczyszcenie powietrza którym oddychamy wszyscy.- 6 3
-
2019-09-15 09:48
W jakim typie (5)
Budowane były osiedla koło Szadułek, w tych polach, gdzie teraz za grubą kasę trzeba budować drogi, a deweloperzy mieszkania sprzedali, kasę zawinęli i do dróg się nie dołożyli.
- 32 6
-
2019-09-15 21:10
Ciekawa logika
Czyli, że jak ktoś wybuduje dom to musi też wylać obok asfalt ?
- 1 0
-
2019-09-15 09:50
W typie Myśliwskiej. (3)
Przystanek na ulicy, jedna nitka w jedną stronę. I tyle. Korki w parkingach podziemnych. I jeszcze centrum handlowe do dojazdu. Ideał urzędniczy.
- 8 5
-
2019-09-15 17:24
Równolegle powstaje nowa bulońska północna (1)
mało ci?
- 3 1
-
2019-09-15 18:24
Niestety na obecny ruch to malo, a gdzie nowa swietokrzyska ,nowa warszawska. Siec ulic dopiero polepszy , jedna ulica niewiele zmieni
- 2 1
-
2019-09-15 15:04
myśliwska nigdy nie miała być tranzytówką
- 4 1
-
2019-09-15 09:45
Licze na to ze urzednicy beda madrzejsi (2)
Od ekoswirow na rowerach
- 13 16
-
2019-09-15 21:09
Dość zatruwania miasta ! powinien być zakaz wjazdu samochodami, a transport publiczny tylko rowerowy.
- 0 3
-
2019-09-15 12:28
Osoba jadąca tramwajem zamiast stać w korku to eko świr w obcisłych gaciach, jasne
- 3 2
-
2019-09-15 20:58
Mapka BRG
Gdzie można znaleźć dodaną mapkę BRG w lepszej jakości? Widzę na niej ulicę, która jeszcze nie istnieje (Kiełpino Górne), a o której dużo się mówi, że będzie - tylko nie wiadomo po co.
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.