- 1 Basen we Wrzeszczu: poznaliśmy projekt (228 opinii)
- 2 Sopocki Haffner w sieci Dobry Hotel (35 opinii)
- 3 Postoczniowe tereny bardziej "stoczniowe' (77 opinii)
- 4 Sprawa zniszczonych kafli umorzona (241 opinii)
- 5 Nowy budynek na wjeździe do Śródmieścia (51 opinii)
- 6 Plan miejscowy dla części Łostowic (106 opinii)
Jak zmieni się Morena? Mieszkańcy wskazali problemy do rozwiązania
Poprawa zagospodarowania i zwiększenie udziału terenów zieleni, wzmocnienie komunikacji miejskiej oraz tzw. zielona fala - między innymi takie postulaty pojawiły w ramach prac nad tzw. masterplanem dla Moreny (Piecek-Migowa). Podsumowanie trwających spotkań z mieszkańcami to jednak dopiero wstęp do dalszych działań, które będą rozłożone na lata.
Teraz, gdy odbyły się już wszystkie spotkania, poznaliśmy główne wnioski sformułowane przez uczestników warsztatów, których skład osobowy dobrano pod względem wieku, wykształcenia, zatrudnienia itp. - w taki osób, aby sformować reprezentatywną grupę mieszkańców w nawiązaniu do danych statystycznych dla całej dzielnicy.
Celem takiego podejścia było zapobieżenie sytuacji, gdy silna nadreprezentacja wąskiej grupy domagałaby się np. wprowadzenia wniosków istotnych wyłącznie z punku widzenia młodzieży czy emerytów.
Cztery główne wyzwania rozwojowe dla Moreny
W toku prac nad dokumentem przeprowadzono także spotkania z liderami organizacji pozarządowych, przedsiębiorstw, przedstawicielami spółdzielni oraz klubów seniora.
Wnioski formułowane w toku konsultacji były zgrupowane w cztery wyzwania - zagadnienia:
- przyroda, rekreacja, ekologia,
- zrównoważona mobilność,
- zarządzanie przestrzenią,
- miejsca i aktywności społeczne.
Następnie w obrębie każdego zagadnienia dokonywano wskazania najważniejszych potrzeb oraz głosowano nad zebranymi propozycjami pod kątem najistotniejszych do wdrożenia lub rozwiązania.

W zakresie wyzwania przyroda, rekreacja, ekologia są to:
- rozbudowa przestrzeni formalnych i nieformalnych związanych z rekreacją i dostępem do już istniejących, w ramach których zaproponowano projekty: zielone ciągi i wyspy cienia (w formie nasadzeń drzew, zielonych torowisk, wiat przystankowych) oraz zielone płuca leśne na Morenie (zagospodarowanie terenów na styku lasu z zabudową),
- rozwój programu nasadzeń drzew i poprawy terenów zieleni, w ramach którego zaproponowano projekty: zielone miejsca z potencjałem ("zazielenienie" wybranych miejsc), planty na Morenie (ciągi spacerowe i trasy nordic walking) oraz miejskie ogrodnictwo (budowanie świadomości ekologicznej i wspólne sadzenie),
- odnawialne źródła energii w dzielnicy,
- rozwój małej architektury w dzielnicy.
W zakresie wyzwania zrównoważona mobilność są to:
- komunikacja zbiorowa,
- wyzwania związane z parkingami,
- za dużo mieszkańców - za mało dróg i parkingów,
- komunikacja samochodowa na ulicach (korki).
Wśród propozycji odnoszących się jednocześnie do kilku ww. punktów zaproponowano m.in. wprowadzenie tzw. zielonej fali, uporządkowanie parkowania oraz zaprojektowanie wygodnej infrastruktury rowerowej (rowerostrady) w ramach trasy Nowa Politechniczna.

W zakresie wyzwania zarządzanie przestrzenią są to:
- brak planów zagospodarowania dla terenów spółdzielczych i obawa przed dalszym wzrostem intensywności zabudowy - jako najpilniejsze zadanie wskazano przygotowanie planu dla rejonu ul. Powstania Listopadowego oraz Kusocińskiego
,
- trudność przemieszczania się pomiędzy sąsiedztwami (brak dostępności, bariery), w ramach którego wskazano na potrzebę przywrócenia i stworzenia przejść w wybranych lokalizacjach,
- utrzymanie przestrzeni publicznych,
- brak miejsc postojowych,
- zaniedbana przestrzeń pod estakadą - rezerwą terenowa trasy Nowa Politechniczna.
W zakresie wyzwania miejsca i aktywności społeczne są to:
- centrum społeczne z usługami społecznymi, kulturalnymi, sportowymi o bogatych walorach architektonicznych,
- dostępność szkół podstawowych,
- komunikacja pomiędzy mieszkańcami w dzielnicy.
To nie koniec prac nad wizją zmian na Morenie
Organizatorzy zapewniają, że zakończenie cyklu spotkań nie kończy prac nad dokumentem, a wręcz przeciwnie - to dopiero wstęp do kolejnych działań na rzecz zmian na Morenie.
- W tej chwili kończymy etap związany z konsultacjami, partycypacją społeczną, ale to dopiero początek tego, co nazywamy masterplanem dla dzielnicy Piecki-Migowo - zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Chcemy dalej współpracować z mieszkańcami, w jakim kierunku dzielnica powinna się rozwijać, gdzie widzimy miejsca, w których powinniśmy interweniować jako miasto.
Jednocześnie zastępca prezydent wskazał na problematykę dotykającą Morenę, jak i inne dzielnice z dominującą zabudową spółdzielczą - ze względu na ograniczony zasób terenów gminnych potencjalna działalność miasta jest tutaj zawężona do niewielkich obszarów.
- Tym ważniejsze jest to, żebyśmy identyfikowali poszczególnych interesariuszy, rozmawiali w sposób partnerski i myśleli wspólnie o rozwoju dzielnicy - dodaje Grzelak.
- Z wypiekami na twarzy rozmawialiśmy o tym, jak widzimy naszą dzielnicę w przyszłości. Każdy z uczestników warsztatów miał przekonanie, że ten dokument ma cel, że jest to ważne - mówi Łukasz Świacki, przewodniczący Zarządu w Radzie Dzielnicy Piecki-Migowo. - Myślę, że projekt będzie kontynuowany w taki sposób, że przyjmie formę dokumentu, skryptu czy uchwały i te pomysły się zmaterializują. Liczę, że będą one pomocne dla władz miasta, jak prowadzić politykę przestrzenną i inwestycyjną w tej części miasta.
Materiał pomocniczy dla sporządzenia nowych planów
W przełożeniu na faktyczne działania wypracowany materiał będzie mógł być podstawą dla rozsądnego, zgodnego z faktycznymi potrzebami mieszkańców, prowadzenia inwestycji w ramach Budżetu Obywatelskiego, zaś w ujęciu planistycznym - stanowi kompendium wiedzy dla przygotowania nowych planów zagospodarowania.
- To znakomity punkt wyjścia do części urbanistycznej, która ma za zadanie przełożyć to, co wypracowano w trakcie warsztatów na kwestie, które będzie można zapisać w formie planistycznej, a następnie "skonsumować" w formie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - podkreśla prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska.
Radni miasta pozytywnie o przygotowanym dokumencie
Obecni na podsumowaniu radni miasta, a wcześniej także radni dzielnic Aniołek (Anna Golędzinowska) i Osowej (Karol Ważny), pozytywnie oceniają efekt współpracy Biura Architekta Miasta z Radą Dzielnicy Piecki-Migowo.
- Doskonale wiemy, że dokumenty formalne, plany zagospodarowania przestrzennego, studium nie wystarczą, żeby właściwie zidentyfikować potencjał dzielnicy, cele rozwojowe w dłuższej perspektywie, ale jednocześnie w taki sposób, aby były to cele bliskie mieszkańcom i które od nich wychodzą - mówi Anna Golędzinowska, radna KO i przewodnicząca Komisji Zrównoważonego Rozwoju w Radzie Miasta Gdańska. - Ten dokument będzie jeszcze wymagał dopracowania pod względem prawno-urzędniczym, ale jest on bardzo ważny, wskazujący na potencjał dzielnicy i zawierający wizję na przyszłość.
- Przygotowując reformę rad dzielnic jednym z podstawowych głosów, pomysłów ze strony rad i różnych społeczności, które w ten proces były zaangażowane, było przygotowanie dokumentów planistycznych, długoterminowych, wizyjnych, które pokażą, jak dana dzielnica mogłaby się rozwijać - dodaje Karol Ważny, radny KO i przewodniczący Komisji ds. Reformy Jednostek Pomocnicznych (rad dzielnic) - Mam nadzieję, że ten model - masterplanu - zastosowany po raz pierwszy na Pieckach-Migowie sprawdzi się i będzie mógł być powielany w innych dzielnicach.

Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-02-28 08:09
Niech tramwaj wreszcie zacznie jechać szybciej niż idzie się pieszo! (22)
Wystarczy pozwolić tristarowi działać na rzecz tramwaju na każdych światłach zamiast na korzyść kierowców bo może niektórzy nie wierzą ale tristar przyspieszyć tramwaje może jeśli będzie dobrze użyty. Przy okazji światła dla pieszych też można by przeprogramować tak żeby nie trzeba było 3 razy odczekać całego czerwonego gdy się pokonuje dwie ulice na jednym skrzyżowaniu. Poza tym niezła dzielnica.
- 89 22
-
2023-02-28 09:02
Legenda głosi, że tristar działa na korzyść kogokolwiek (2)
- 11 3
-
2023-02-28 09:11
Tristar tu nie sięga, on jest tylko wzdłuż Grunwaldzkiej i okolic (1)
- 4 4
-
2023-02-28 17:51
nieprawda
Doświadczenie jazdy samochodem przez kilka skrzyżowań na Morenie w godzinach szczytu oraz w sobotę/ niedzielę rano (w warunkach niskiej gęstości ruchu) pokazuje, że tristar działa także na Morenie.
- 0 0
-
2023-02-28 09:10
(1)
Lepszy efekt dałoby ustawienie przystanków przed światłami a nie za nimi. Dzięki temu tramwaj czekając na zielone mógłby wymienić pasażerów. Bez sensu blokować cały ruch żeby płynnie mógł przejechać jeden podjazd, który kilka metrów dalej i tak musi się zatrzymać.
- 11 4
-
2023-02-28 10:02
Przystanek ma być tam gdzie go ludzie potrzebują
Oraz tam gdzie ułatwi przesiadki. Światła mają być zielone gdy tramwaj się pojawia i tyle. Poza tym to że przystanek przed światłami coś pomaga to mit. Miszewskiego, Jaśkowa, Klonowa, Galeria - przystanek na przemian przed i za, przejazd płynny, tramwaj stoi tylko na około połowie świateł. Przymorze Kołobrzeska - Pomorska, wszytkie przystanki przed światłami, tramwaj wlecze się stojąc za każdym razem pełne czerwone.
- 9 6
-
2023-02-28 10:11
tramwaj jezdzi szybciej i nie stoi w korku. (5)
problemem jest brak polczenia z wrzeczem i tyle. I na dodatek pasy tranwajowo autobusowe powinny być niemal wszędzie a nie ze autobus stoi w megakorku z osobówkami gdzie w srodku po 1 osobie.
- 9 3
-
2023-02-28 14:44
Przywrócić 142 i 129!!!! (4)
- 7 1
-
2023-02-28 17:55
Jaśkowa Dolina jest zakorkowana i będzie zakorkowana dla kierowców i pasażerów autobusów przez cały okres najbliższych
W związku z tym jak na razie trudno oczekiwać, że mieszkańcy się przesiądą z samochodów do autobusów tych przywracanych linii. Można jedynie liczyć, że pojawienie się rowerów MEVO pozwoli większej liczbie mieszkańców doświadczyć zalet roweru w dojazdach na małe i średnie odległości (do 7 km) a wzrost częstotliwości połączeń i wymiana taboru SKM poprawi radykalnie jakość potencjalnych dojazdów w układzie rower + SKM + ewentualnie rower MEVO.
- 0 0
-
2023-03-01 06:00
coooo (2)
nie ma 129 i 142??
wyprowadziłem się z moreny (i gdańska) 12 lat temu, więc jestem nie na bieżąco ze zbiorkomem. ale to były przecież legendarne autobusy - morena może bez nich funkcjonować? to jak do wrzeszcza się jeździ. chyba nie tramwajem z przesiadką w brętowie? xd- 1 0
-
2023-03-01 10:42
Dokąd się przeprowadziłeś? Jeżeli wolno zapytać (1)
- 0 0
-
2023-03-01 15:26
do Mezowa :)
- 0 0
-
2023-02-28 10:48
i tak wiadomo, że te wszystkie plany to psu w budę (4)
- 4 1
-
2023-02-28 12:52
A to po jakiemu : psu w bude . (2)
- 4 2
-
2023-02-28 15:25
(1)
A na budę lub pod budę myślisz, że lepiej by było? Obok budy może?
- 3 1
-
2023-02-28 16:09
to jest idiom , twoje myslenie na nic sie nie zda .
- 2 1
-
2023-02-28 18:00
jak widać, ktoś sobie próbował poprawić nastrój
obawiam sie, że próba nie okazała się skuteczna na dłuższą metę. Może jednak karma nie wróci?
- 0 0
-
2023-02-28 11:07
Zlikwidowac tramwaj zastapic autobusem torowisko buspasem i bedzie kilka razy szybciej i taniej (2)
- 5 7
-
2023-02-28 12:53
A przystanki tylko na poczatku i koncu , zeby oczywiscie przyspieszyc autobus .
- 6 3
-
2023-03-01 10:43
Autobusy koniecznie elektryczne, ładne i czyste
- 0 0
-
2023-02-28 11:28
nie da sie
- 0 0
-
2023-02-28 17:49
Niedawno eksperci Politechniki Gdańskiej dokonali zmian w sposobie funkcjonowania sygnalizacji świetlnej
na sześciu skrzyżowaniach od Budapesztańskiej do Siedlec, skracając czas jazdy tramwajem o kilka minut. Dalsze działania są przewidziane na kolejnych skrzyżowaniach, szkoda, że informacja o korzyściach z takich działań i funkcjonowania systemu tristar nie są odpowiednio wyjaśniane mieszkańcom. Szkoda także, że wielu uczestników publicznych dyskusji
na sześciu skrzyżowaniach od Budapesztańskiej do Siedlec, skracając czas jazdy tramwajem o kilka minut. Dalsze działania są przewidziane na kolejnych skrzyżowaniach, szkoda, że informacja o korzyściach z takich działań i funkcjonowania systemu tristar nie są odpowiednio wyjaśniane mieszkańcom. Szkoda także, że wielu uczestników publicznych dyskusji wypiera ze swojej świadomości fakt, że nadmiar samochodów na ulicach dzielnicy i w całym mieście jest większym problemem do rozwiązania niż problem subiektywnie odczuwanego niedoboru (darmowych) miejsc do parkowania.
- 1 0
-
2023-03-01 08:04
Zapomniałeś dołożyć rowery!!! To dopiero będzie bajzel!!!!!!!
- 0 0
-
2023-02-28 13:23
(8)
W okolicy Myśliwskiej brakuje infrastruktury typu siłownia, basen. Konieczny jest też buspas na Bulońskiej, bo 127 i 130 ciągle stoją w korku. Przydałby się także bezpośredni autobus do Oliwy przez Słowackiego i Polanki.
- 57 12
-
2023-02-28 14:21
(2)
To prawda. Sporo ludzi jedzie w kierunku biurowców Strzyza/oliwa i przez Słowaka byłoby zdecydowanie szybciej
- 12 0
-
2023-02-28 14:48
Już wysyłałam kiedyś do ZTM propozycje trasy z Myśliwskiej (1)
Bulońską, Rakoczego, Potokową, Słowackiego (starą), dalej już Chrzanowskiego, Polanki, Bażyńskiego i do pętli Oliwa Grunwaldzką. W zasadzie żadna linia by się nie dublowała. I co? I nic....
- 15 0
-
2023-02-28 15:32
Bo 127 do Grunwaldzkiej i dalej tramwajem będzie tak samo szybko.
A w godzinach szczytu pewnie szybciej. Pomijam fakt, ze będzie się dublować z PKM.
- 2 4
-
2023-02-28 14:22
(2)
Jeszcze czego ? Samochody będą wtedy stały przez całą Adamowicza.
- 3 8
-
2023-02-28 14:37
To przesiądą się na tramwaj i nie będą stać w korku.
- 6 4
-
2023-02-28 14:45
no i dobrze, i tak jest za tanio
- 1 0
-
2023-02-28 16:52
Szkoły też nie ma.
Jedyne 2 szkoły podstawowe na Morenie są przepełnione X2.
- 7 1
-
2023-02-28 17:35
Ta buspas, macie bezpośredni tramwaj do Oliwy
- 0 0
-
2023-02-28 10:06
jak zawsze problemem są miejsca parkingowe (12)
tylko ile nie dołożysz to nadal będize brakowało bo ludzie dokupią grata i postawią bo muszą pojechać nim po bułki 300m dalej. I absolutnie nie rozbudowaywać infr. drogowej bo nie ma takiej szerokosci drogi ktorej samochody nie zastawić. Zwiekszy sie szerkosc to będą stać po prostu jeden obok drugiego a nie jeden za drugim. Nie wsiadaja so komunikacji miejskiej lub na jednoslady.
- 50 60
-
2023-02-28 10:36
to nie był żaden problem
do momentu wdrażania z 4liter zmian w planach zagospodarowania przestrzennego i dostawiania kolejnych kartonów na starych i projektowanych wcześniej osiedlach pomiędzy już zbudowanymi budynkami. Widziałem jak kiedyś wyglądały plany a jak wygląda to teraz. Były planowane przestrzenie, aby w mieszkaniach było światło, był jakiś przewiew i ruch
do momentu wdrażania z 4liter zmian w planach zagospodarowania przestrzennego i dostawiania kolejnych kartonów na starych i projektowanych wcześniej osiedlach pomiędzy już zbudowanymi budynkami. Widziałem jak kiedyś wyglądały plany a jak wygląda to teraz. Były planowane przestrzenie, aby w mieszkaniach było światło, był jakiś przewiew i ruch powietrza, były pomimo mniejszej liczby aut planowane i budowane miejsca postojowe z wyprzedzeniem, które uwzględniały ileś aut na blok. Teraz to wszystko jest na głowie postawione, budują kurniki 10 metrów od siebie, które grodzą ze wszystkich stron ograniczając przejście. Szkoda, że pieski wyprowadzają za płot na stare osiedla... Ten sam burdel architektoniczny widać np na Suchaninie (gdzie obok wcześniejszych osiedli domków postawili wieżowce i w druga stronę), Chełmie i Przymorzu.
- 20 4
-
2023-02-28 11:08
MIeszkam tu od 8 lat (8)
Problemu nie było, dopóki nie zmienił się plan zagospodarowania przestrzennego. nagle wyrosły 18 piętrowe bloki przy Piekarniczej + 5 kolejnych na wysokości Shella (z czego częśc ma dojazd jedynie od strony Lema/Piekarniczej). To jest nowych kilkaset mieszkań. Drogi nie przybyło od tego żadnej, a miejsc parkingowych ubyło. Teraz jeszcze buduje się
Problemu nie było, dopóki nie zmienił się plan zagospodarowania przestrzennego. nagle wyrosły 18 piętrowe bloki przy Piekarniczej + 5 kolejnych na wysokości Shella (z czego częśc ma dojazd jedynie od strony Lema/Piekarniczej). To jest nowych kilkaset mieszkań. Drogi nie przybyło od tego żadnej, a miejsc parkingowych ubyło. Teraz jeszcze buduje się osiedle Invent Komfortu naprzeciwko galerii. Czy powstała jakaś nowa linia autobusowa? Nowe zjazdy/drogi? Lema wciąż jest połączona z Kartuską jedynie na papierze. Każdą wolną przestrzeń zajęli developerzy i łądują mieszkań ile się da, to jak ma być dobrze? Komunikacja nie nadąża, drogi nie zapewniają przepustowości. Fatalnie będzie się tu mieszkało.
- 28 4
-
2023-02-28 12:32
sprostowanie (1)
wszystkie 5 budynków na wysokości Shella ma bezpośredni wyjazd na Rakoczego. Wiem bo tam mieszkam.
- 5 0
-
2023-02-28 20:29
Zjazd do hali garażowej od Lema przy opgródkach działkowych jest połączony z wyjazdem na dolnym poziomie?
- 1 0
-
2023-02-28 14:07
(1)
EuroStyl a nie Invest Comfort
- 4 0
-
2023-02-28 20:33
Zgadza się, mój błąd.
- 0 0
-
2023-02-28 16:37
ubyło miejsc parkingowych? (3)
chyba tylko w wyobraźni ludzi zarażonych samochodozą. Tempo wzrostu liczby samochodów po prostu było większe niż zakładane: w mieście brak wiedzy na temat liczby gospodarstw domowych mających więcej niż jeden samochód. W czasie dyskusji nad masterplanem podawano informacje, że w dzielnicy są gospodarstwa domowe z czterema samochodami.
- 0 3
-
2023-02-28 17:55
popraw komunikację to rzucę auto
- 0 0
-
2023-02-28 20:32
A zastanawiałeś się dlaczego?
Bo komunikacja nie spełnia potrzeb tych ludzi. Nie znam nikogo, kto jeździ samochodem, bo tak jest wolniej, mniej wygodnie i drożej. Jeśli komunikacją z punktu A do B dojazd mi zajmuje 1h i więcej, a samochodem 20 minut, to o czym my mówimy...
- 2 0
-
2023-02-28 20:34
Ogólnodostępnych miejsc jak najbardziej ubyło - kiedyś bez problemu przyjeżdżała do mnie rodzina i znajomi. Obecnie znalezienie legalnego miejsca do zaparkowania graniczy z cudem. W planach były miejsca parkingowe, ale plany się zmieniły i w ich miejscu stoją teraz 18 piętrowe bloki.
- 0 0
-
2023-02-28 11:08
bo komunikacja miejska jest beznadziejna zadroga i nieudolna i dlatego tez rezygnuje z awaryjnego tramwaju i kupuje grata
- 12 6
-
2023-03-01 08:03
Tak, są problemem
Posiadanie auta daje mi poczucie wolności, poza tym w moim przypadku jest koniecznością, bo co weekend jeździmy z żoną do domu na Kaszubach. Jeździmy również zbiorkomem. Po bułki 300 metrów chodzę na piechotę. Nie wrzucaj wszystkich do jednego worka. Bądźmy wyrozumiali dla siebie
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.