• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zmieni się Morena? Mieszkańcy wskazali problemy do rozwiązania

Krzysztof Koprowski
28 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (224)
Piecki-Migowo (Morena) są pierwszą dzielnicą w Gdańsku, dla której przygotowano masterplan. Piecki-Migowo (Morena) są pierwszą dzielnicą w Gdańsku, dla której przygotowano masterplan.

Poprawa zagospodarowania i zwiększenie udziału terenów zieleni, wzmocnienie komunikacji miejskiej oraz tzw. zielona fala - między innymi takie postulaty pojawiły w ramach prac nad tzw. masterplanem dla Moreny (Piecek-Migowa). Podsumowanie trwających spotkań z mieszkańcami to jednak dopiero wstęp do dalszych działań, które będą rozłożone na lata.



Czego najbardziej brakuje na Morenie?

O rozpoczęciu plac nad dokumentem, którego celem jest wypracowanie wizji rozwoju dzielnicy Piecki-Migowo (potocznie nazywanej Moreną) pisaliśmy w listopadzie ubiegłego roku.

Teraz, gdy odbyły się już wszystkie spotkania, poznaliśmy główne wnioski sformułowane przez uczestników warsztatów, których skład osobowy dobrano pod względem wieku, wykształcenia, zatrudnienia itp. - w taki osób, aby sformować reprezentatywną grupę mieszkańców w nawiązaniu do danych statystycznych dla całej dzielnicy.

Celem takiego podejścia było zapobieżenie sytuacji, gdy silna nadreprezentacja wąskiej grupy domagałaby się np. wprowadzenia wniosków istotnych wyłącznie z punku widzenia młodzieży czy emerytów.

Zestawienie wszystkich wniosków na terenie poddanym analizie Zestawienie wszystkich wniosków na terenie poddanym analizie

Cztery główne wyzwania rozwojowe dla Moreny



W toku prac nad dokumentem przeprowadzono także spotkania z liderami organizacji pozarządowych, przedsiębiorstw, przedstawicielami spółdzielni oraz klubów seniora.

Wnioski formułowane w toku konsultacji były zgrupowane w cztery wyzwania - zagadnienia:
  1. przyroda, rekreacja, ekologia,
  2. zrównoważona mobilność,
  3. zarządzanie przestrzenią,
  4. miejsca i aktywności społeczne.

Następnie w obrębie każdego zagadnienia dokonywano wskazania najważniejszych potrzeb oraz głosowano nad zebranymi propozycjami pod kątem najistotniejszych do wdrożenia lub rozwiązania.

Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń i lokalny rynek na Morenie Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń i lokalny rynek na Morenie
Wyzwania w zakresie przyrody, rekreacji i ekologii Wyzwania w zakresie przyrody, rekreacji i ekologii
W zakresie wyzwania przyroda, rekreacja, ekologia są to:
  • rozbudowa przestrzeni formalnych i nieformalnych związanych z rekreacją i dostępem do już istniejących, w ramach których zaproponowano projekty: zielone ciągi i wyspy cienia (w formie nasadzeń drzew, zielonych torowisk, wiat przystankowych) oraz zielone płuca leśne na Morenie (zagospodarowanie terenów na styku lasu z zabudową),
  • rozwój programu nasadzeń drzew i poprawy terenów zieleni, w ramach którego zaproponowano projekty: zielone miejsca z potencjałem ("zazielenienie" wybranych miejsc), planty na Morenie (ciągi spacerowe i trasy nordic walking) oraz miejskie ogrodnictwo (budowanie świadomości ekologicznej i wspólne sadzenie),
  • odnawialne źródła energii w dzielnicy,
  • rozwój małej architektury w dzielnicy.



Wyzwania w zakresie zrównoważonej mobilności Wyzwania w zakresie zrównoważonej mobilności
W zakresie wyzwania zrównoważona mobilność są to:
  • komunikacja zbiorowa,
  • wyzwania związane z parkingami,
  • za dużo mieszkańców - za mało dróg i parkingów,
  • komunikacja samochodowa na ulicach (korki).

Wśród propozycji odnoszących się jednocześnie do kilku ww. punktów zaproponowano m.in. wprowadzenie tzw. zielonej fali, uporządkowanie parkowania oraz zaprojektowanie wygodnej infrastruktury rowerowej (rowerostrady) w ramach trasy Nowa Politechniczna.

Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej? Możliwe zmiany Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej? Możliwe zmiany
Wyzwania w zakresie zarządzania przestrzenią Wyzwania w zakresie zarządzania przestrzenią
W zakresie wyzwania zarządzanie przestrzenią są to:
  • brak planów zagospodarowania dla terenów spółdzielczych i obawa przed dalszym wzrostem intensywności zabudowy - jako najpilniejsze zadanie wskazano przygotowanie planu dla rejonu ul. Powstania Listopadowego oraz KusocińskiegoMapka,
  • trudność przemieszczania się pomiędzy sąsiedztwami (brak dostępności, bariery), w ramach którego wskazano na potrzebę przywrócenia i stworzenia przejść w wybranych lokalizacjach,
  • utrzymanie przestrzeni publicznych,
  • brak miejsc postojowych,
  • zaniedbana przestrzeń pod estakadą - rezerwą terenowa trasy Nowa Politechniczna.

W zakresie wyzwania miejsca i aktywności społeczne są to:
  • centrum społeczne z usługami społecznymi, kulturalnymi, sportowymi o bogatych walorach architektonicznych,
  • dostępność szkół podstawowych,
  • komunikacja pomiędzy mieszkańcami w dzielnicy.


Wyzwania w zakresie miejsc i aktywności społecznych Wyzwania w zakresie miejsc i aktywności społecznych

To nie koniec prac nad wizją zmian na Morenie



Organizatorzy zapewniają, że zakończenie cyklu spotkań nie kończy prac nad dokumentem, a wręcz przeciwnie - to dopiero wstęp do kolejnych działań na rzecz zmian na Morenie.

- W tej chwili kończymy etap związany z konsultacjami, partycypacją społeczną, ale to dopiero początek tego, co nazywamy masterplanem dla dzielnicy Piecki-Migowo - zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Chcemy dalej współpracować z mieszkańcami, w jakim kierunku dzielnica powinna się rozwijać, gdzie widzimy miejsca, w których powinniśmy interweniować jako miasto.
Jednocześnie zastępca prezydent wskazał na problematykę dotykającą Morenę, jak i inne dzielnice z dominującą zabudową spółdzielczą - ze względu na ograniczony zasób terenów gminnych potencjalna działalność miasta jest tutaj zawężona do niewielkich obszarów.

- Tym ważniejsze jest to, żebyśmy identyfikowali poszczególnych interesariuszy, rozmawiali w sposób partnerski i myśleli wspólnie o rozwoju dzielnicy - dodaje Grzelak.
- Z wypiekami na twarzy rozmawialiśmy o tym, jak widzimy naszą dzielnicę w przyszłości. Każdy z uczestników warsztatów miał przekonanie, że ten dokument ma cel, że jest to ważne - mówi Łukasz Świacki, przewodniczący Zarządu w Radzie Dzielnicy Piecki-Migowo. - Myślę, że projekt będzie kontynuowany w taki sposób, że przyjmie formę dokumentu, skryptu czy uchwały i te pomysły się zmaterializują. Liczę, że będą one pomocne dla władz miasta, jak prowadzić politykę przestrzenną i inwestycyjną w tej części miasta.
Staw Piekarnicza to jedno ze wskazanych przez mieszkańców miejsc istotnych pod względem zieleni, a jednocześnie powiązanych ściśle ze znajdującą się tuż obok rezerwą pod trasę Nowa Politechniczna. Staw Piekarnicza to jedno ze wskazanych przez mieszkańców miejsc istotnych pod względem zieleni, a jednocześnie powiązanych ściśle ze znajdującą się tuż obok rezerwą pod trasę Nowa Politechniczna.

Materiał pomocniczy dla sporządzenia nowych planów



W przełożeniu na faktyczne działania wypracowany materiał będzie mógł być podstawą dla rozsądnego, zgodnego z faktycznymi potrzebami mieszkańców, prowadzenia inwestycji w ramach Budżetu Obywatelskiego, zaś w ujęciu planistycznym - stanowi kompendium wiedzy dla przygotowania nowych planów zagospodarowania.

- To znakomity punkt wyjścia do części urbanistycznej, która ma za zadanie przełożyć to, co wypracowano w trakcie warsztatów na kwestie, które będzie można zapisać w formie planistycznej, a następnie "skonsumować" w formie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - podkreśla prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska.

Radni miasta pozytywnie o przygotowanym dokumencie



Obecni na podsumowaniu radni miasta, a wcześniej także radni dzielnic Aniołek (Anna Golędzinowska) i Osowej (Karol Ważny), pozytywnie oceniają efekt współpracy Biura Architekta Miasta z Radą Dzielnicy Piecki-Migowo.

- Doskonale wiemy, że dokumenty formalne, plany zagospodarowania przestrzennego, studium nie wystarczą, żeby właściwie zidentyfikować potencjał dzielnicy, cele rozwojowe w dłuższej perspektywie, ale jednocześnie w taki sposób, aby były to cele bliskie mieszkańcom i które od nich wychodzą - mówi Anna Golędzinowska, radna KO i przewodnicząca Komisji Zrównoważonego Rozwoju w Radzie Miasta Gdańska. - Ten dokument będzie jeszcze wymagał dopracowania pod względem prawno-urzędniczym, ale jest on bardzo ważny, wskazujący na potencjał dzielnicy i zawierający wizję na przyszłość.
- Przygotowując reformę rad dzielnic jednym z podstawowych głosów, pomysłów ze strony rad i różnych społeczności, które w ten proces były zaangażowane, było przygotowanie dokumentów planistycznych, długoterminowych, wizyjnych, które pokażą, jak dana dzielnica mogłaby się rozwijać - dodaje Karol Ważny, radny KO i przewodniczący Komisji ds. Reformy Jednostek Pomocnicznych (rad dzielnic) - Mam nadzieję, że ten model - masterplanu - zastosowany po raz pierwszy na Pieckach-Migowie sprawdzi się i będzie mógł być powielany w innych dzielnicach.
Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.


Miejsca

Opinie (224)

Wszystkie opinie

  • Praktycznie cala Morena zostala zabetonowana (8)

    • 76 10

    • Morena ma szczęście, że została zaprojektowana za PRL.

      Gdańsk - Południe nie miało tego szczęścia...

      • 21 1

    • Co za bzdury. Morena posiada mnóstwo terenów zielonych. (5)

      Poczynając od okolic ronda i jaśkowej doliny na styku z wrzeszczem, park/las, od strony matuszewskiego i magellana las, nawet nie park sztuczny jak oliwski ale las ze ścieżkami i zwierzyną dziką. Od strony Rakoczego w kierunku pkm bretowo las. Z drugiej strony za SP2 znowu las, przy ulicy dolne migowo, na styku z dzielnicą brętowo. Potem myśliwska, w drugiej linii zabudowy mamy trojmiejski park krajobrazowy, 5min w bok od myśliwskiej na wysokości wołkowyskiej, zacnej czy przy biedrze zaraz wróbla staw. No i od strony królewskiego wzgórza, morenowego wzgórza na styku ze starym jasieniem mamy park ze strumykiem kraśnięta. Mało? jedynie mogą narzekać na nadmiar betonu i hałas mieszkańcy tych wież na skrzyżowaniu warneńska, z bulońską i rakoczego. Ale i to, jakies 10min spacerem i ogarną matuszewskiego z lasem.

      • 13 6

      • (3)

        Jeszcze parę lat to pis wytnie ten park las

        • 11 4

        • Spokojnie (2)

          Za parę lat to już PO wytnie ten park, więc bez obaw :)

          • 4 7

          • poczytaj sobie (1)

            ile było wycinki za PO a ile teraz za PISu. PIS straszy ze PO chciało wycinać, ale sam to robi i to ogromną skalę.

            • 1 1

            • Rzecz w tym

              że jeśli PO jednak zajmie się wycinką, to zostanie to przyjęte ze zrozumieniem, a wręcz aplauzem.

              • 0 0

      • Zajrzyj w głąb lasu, zobaczysz Garnizon.

        • 8 1

    • Wyzwanie polega na tym, że jest liczna grupa mieszkańców, którzy nadal oczekują, że będzie nadal betonowana

      w wyniku budowy kolejnych miejsc do parkowania samochodów i do tego myślą, że jak się poszerzy skrzyżowania o kolejny pas do skrętu w lewo, w prawo etc. to się rozładuje korki. Poszerzanie ulic i budowa pseudobezkolizyjnych skrzyżowań to na całym świecie główny czynnik sprzyjający betonowaniu miasta. Wielu mieszkańców i uczestników dyskusji na tym portalu wydaje się nie rozumieć tej prostej prawdy.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Niech tramwaj wreszcie zacznie jechać szybciej niż idzie się pieszo! (22)

    Wystarczy pozwolić tristarowi działać na rzecz tramwaju na każdych światłach zamiast na korzyść kierowców bo może niektórzy nie wierzą ale tristar przyspieszyć tramwaje może jeśli będzie dobrze użyty. Przy okazji światła dla pieszych też można by przeprogramować tak żeby nie trzeba było 3 razy odczekać całego czerwonego gdy się pokonuje dwie ulice na jednym skrzyżowaniu. Poza tym niezła dzielnica.

    • 90 22

    • Legenda głosi, że tristar działa na korzyść kogokolwiek (2)

      • 11 3

      • Tristar tu nie sięga, on jest tylko wzdłuż Grunwaldzkiej i okolic (1)

        • 4 4

        • nieprawda

          Doświadczenie jazdy samochodem przez kilka skrzyżowań na Morenie w godzinach szczytu oraz w sobotę/ niedzielę rano (w warunkach niskiej gęstości ruchu) pokazuje, że tristar działa także na Morenie.

          • 0 0

    • (1)

      Lepszy efekt dałoby ustawienie przystanków przed światłami a nie za nimi. Dzięki temu tramwaj czekając na zielone mógłby wymienić pasażerów. Bez sensu blokować cały ruch żeby płynnie mógł przejechać jeden podjazd, który kilka metrów dalej i tak musi się zatrzymać.

      • 11 4

      • Przystanek ma być tam gdzie go ludzie potrzebują

        Oraz tam gdzie ułatwi przesiadki. Światła mają być zielone gdy tramwaj się pojawia i tyle. Poza tym to że przystanek przed światłami coś pomaga to mit. Miszewskiego, Jaśkowa, Klonowa, Galeria - przystanek na przemian przed i za, przejazd płynny, tramwaj stoi tylko na około połowie świateł. Przymorze Kołobrzeska - Pomorska, wszytkie przystanki przed światłami, tramwaj wlecze się stojąc za każdym razem pełne czerwone.

        • 9 6

    • tramwaj jezdzi szybciej i nie stoi w korku. (5)

      problemem jest brak polczenia z wrzeczem i tyle. I na dodatek pasy tranwajowo autobusowe powinny być niemal wszędzie a nie ze autobus stoi w megakorku z osobówkami gdzie w srodku po 1 osobie.

      • 9 3

      • Przywrócić 142 i 129!!!! (4)

        • 7 1

        • Jaśkowa Dolina jest zakorkowana i będzie zakorkowana dla kierowców i pasażerów autobusów przez cały okres najbliższych

          W związku z tym jak na razie trudno oczekiwać, że mieszkańcy się przesiądą z samochodów do autobusów tych przywracanych linii. Można jedynie liczyć, że pojawienie się rowerów MEVO pozwoli większej liczbie mieszkańców doświadczyć zalet roweru w dojazdach na małe i średnie odległości (do 7 km) a wzrost częstotliwości połączeń i wymiana taboru SKM poprawi radykalnie jakość potencjalnych dojazdów w układzie rower + SKM + ewentualnie rower MEVO.

          • 0 0

        • coooo (2)

          nie ma 129 i 142??
          wyprowadziłem się z moreny (i gdańska) 12 lat temu, więc jestem nie na bieżąco ze zbiorkomem. ale to były przecież legendarne autobusy - morena może bez nich funkcjonować? to jak do wrzeszcza się jeździ. chyba nie tramwajem z przesiadką w brętowie? xd

          • 1 0

          • Dokąd się przeprowadziłeś? Jeżeli wolno zapytać (1)

            • 0 0

            • do Mezowa :)

              • 0 0

    • i tak wiadomo, że te wszystkie plany to psu w budę (4)

      • 4 1

      • A to po jakiemu : psu w bude . (2)

        • 4 2

        • (1)

          A na budę lub pod budę myślisz, że lepiej by było? Obok budy może?

          • 3 1

          • to jest idiom , twoje myslenie na nic sie nie zda .

            • 2 1

      • jak widać, ktoś sobie próbował poprawić nastrój

        obawiam sie, że próba nie okazała się skuteczna na dłuższą metę. Może jednak karma nie wróci?

        • 0 0

    • Zlikwidowac tramwaj zastapic autobusem torowisko buspasem i bedzie kilka razy szybciej i taniej (2)

      • 5 7

      • A przystanki tylko na poczatku i koncu , zeby oczywiscie przyspieszyc autobus .

        • 6 3

      • Autobusy koniecznie elektryczne, ładne i czyste

        • 0 0

    • nie da sie

      • 0 0

    • Niedawno eksperci Politechniki Gdańskiej dokonali zmian w sposobie funkcjonowania sygnalizacji świetlnej

      na sześciu skrzyżowaniach od Budapesztańskiej do Siedlec, skracając czas jazdy tramwajem o kilka minut. Dalsze działania są przewidziane na kolejnych skrzyżowaniach, szkoda, że informacja o korzyściach z takich działań i funkcjonowania systemu tristar nie są odpowiednio wyjaśniane mieszkańcom. Szkoda także, że wielu uczestników publicznych dyskusji wypiera ze swojej świadomości fakt, że nadmiar samochodów na ulicach dzielnicy i w całym mieście jest większym problemem do rozwiązania niż problem subiektywnie odczuwanego niedoboru (darmowych) miejsc do parkowania.

      • 1 0

    • Zapomniałeś dołożyć rowery!!! To dopiero będzie bajzel!!!!!!!

      • 0 0

  • Nowa Politechniczna (4)

    Niech powstanie ! w starym układzie jak przewidywał plan miejscowy a nie jakieś głupie pomysły z tunelem, na którego budowę i utrzymanie nikogo nie stać. Rozbudowujące się okolice Piekarniczej potrzebują porządnej drogi!
    Poza tym interesuje mnie ta dziwna budowla pod estakadą, czy nie jest przypadkiem w rezerwie NP?

    • 32 4

    • Ta dziwna budowla to trafostacja trakcji tramwajowej. Jest poza pasem rezerwy drogowej.

      • 4 0

    • Nie ma żadnego racjonalnego powodu, by zmieniać orginalny (2)

      dobrze zaprojektowany przebieg tej trasy. Szczególnie że w okolicach Carrefoura bloki rosną jak drożdże. Poza tym połączenie z sądem, centrum handlowym i dalej zbliżenie do największego w północnej Polsce szpitala jest tak oczywiste, że bardziej się nie da.

      • 8 4

      • punkt siedzenia, punkt widzenia

        racjonalność nie jest obiektywna...

        Ktoś ma ochotę na uwolnione tereny rezerwy...

        • 4 2

      • a jakie obecnie podnoszone powody zmiany przebiegu tej trasy znasz?

        Obawiam się, że samochód traktujesz jako jedyny poważny sposób poruszania się po mieście lub nawet jako jedyny możliwy/sensowny środek transportu w mieście. Jeśli dopuścisz inne punkty widzenia, może zrozumiesz powody zmiany wizji sposobu funkcjonowania tej trasy.

        • 0 3

  • (1)

    Morena Sypialnią trójmiasta. Jak nie bloki to osiedla. O godzinie 6:30 już się nie da przejechać samochodem. Wincyj!!!!!

    • 37 3

    • piszesz nieprawdę

      samochodem nie da się przejechać płynnie, bez tracenia czasu w kolejkach do zmiany świateł. Jednak przejechać można. Jak będzie MEVO z rowerami wspomaganymi elektrycznie to może zrozumiesz sposoby rozwiązania Twojego problemu.

      • 0 2

  • (8)

    Brakuje szkoły,sp 1 jest mega przeładowana

    • 20 9

    • (3)

      i brakuje tam specjalistów typu logopeda, terapeuta, pedagog. Po jednym na tak wielką szkołę to zdecydowanie za mało

      • 5 4

      • (1)

        Płatnych logopedów, pedagogów i terepeutów znajdziesz mnóstwo w Internecie. Poszukaj a znajdziesz. Zarabiamy znacznie lepiej więc nie pisz że coś ma byc za darmo i że że ci się należy. Do stomatologa tez chodzisz i płacisz....

        • 3 4

        • Przecież edukacja jest za darmo,czemu mam płacić jak szkoła powinna zadbać o uczniów z problemami

          • 0 1

      • Specjalistów i fachowców jest mnóstwo. Tylko oczywiście nie za darmo.

        • 4 0

    • (1)

      Dzieci coraz mniej, nauczycieli nie ma po co szkoła.

      • 4 4

      • Nie na Morenie, dzieci jest mnóstwo

        • 3 2

    • (1)

      Szkoły nie będzie bo nie ma na to miejsca, miejsce jest tylko pod bloki

      • 1 0

      • to prawda, działkę pierwotnie planowaną pod szkołę miasto oddało Alconowi, pytaj urzędników dlaczego. Tam gdzie jest teraz planowana w praktyce nie ma dla niej miejsca - wepchnięta ludziom pod okno, za mała działka na tą ilość uczniów.

        • 1 0

  • Czy nie można normalnie i konkretnie. (5)

    Za dużo w tych "planach" teorii, pojęć tak ogólnych w których można zmienić wszystko i nic. Niech ci "planiści" i decydenci powiedzą o ile nie zmniejszy się powierzchnia terenów zielonych, ile powstanie nowych miejsc parkingowych i dróg aby odkorkować chociaż najdłuższe ulice jak Bulońska,Myśliwska, aby zakazać budowę nowych domów w odległości z której nie czuć co sąsiadka gotuje w domu na przeciwko, zakazać betonowania bez sensu miejsc zielonych. Takich i podobnych informacji oczekują mieszkańcy.

    • 33 2

    • Nie można konkretnie bo później łatwo rozliczyć decydentów i pożal się Boże planistów.

      • 5 2

    • (1)

      też mam wrażenie, że jest to "opakowywanie" w słowa rzeczy, które już istnieją, z ewentualnym dopieszczeniem. To nie są istotne zmiany. mam jednocześnie nadzieję, że nie będzie gorzej (gorzej = np. wycinanie drzew, aby zrobić park lub "uyporzadkować" jakiś staw)

      • 4 1

      • tak, tez się boję tego hasła ' urządzanie terenów zielonych'. Wycinane powinny być wyłacznie drzewa spróchniałe, zagrazajace życiu ludzi w razie wichury. Samosiejki jak np brzozy w dużej ilości pownni zostawiać w świętym spokoju. Ale nie- lepiej wyciąć i posadzić zamiast tego jakiś pół egzotyczny badziew na który trzeba chuchac i dmuchac żeby w ogóle przezył sezon.

        • 3 1

    • szczodre oferowanie miejsc do parkowania to znakomity sposób na zwiększanie i tak już uciążliwych korków w mieście

      Oczywiście chodzi o miejsca do parkowania samochodów. Szkoda, że w dyskusjach nie przebiła się potrzeba stworzenia wiat i stojaków do parkowania rowerów przy budynkach wielorodzinnych (skądinąd dominujących w tej dzielnicy).

      • 0 0

    • autorami wielu sformułowań zawartych w przedstawionym materiale nie byli planiści, tylko mieszkańcy

      Krótkość czasu uniemożliwiła osiągnięcie porozumienia między sprzecznymi oczekiwaniami: jedni za priorytet uważali wzrost terenów zielonych, inni za priorytetowe uważali tworzenie dodatkowych miejsc do parkowania samochodów. Wszyscy narzekali na korki, nie wszyscy rozumieli, że lekarstwem na nie jest przede wszystkim działanie na rzecz radykalnej poprawy komfortu ruchu pieszych, rowerzystów i pasażerów transportu zbiorowego. Inaczej mówiąc wielu mieszkańców chciałoby i mieć ciastko i zjeść ciastko. Protesty przeciw "betonowaniu" osiedla były artykułowane przez wielu uczestników dyskusji chcących jednocześnie zwiększenia liczby miejsc do parkowania samochodów i redukcji korków. Warto tę sprzeczność oczekiwań ujawniać i szukać nowych, niestandardowych rozwiązań.

      • 1 1

  • Władze Gdańska dostały całą Morenę od Myśliwskiej i całe południa miasta praktycznie gołe pola (8)

    Mogli stworzyć przyjazną dla życia przestrzeń z chodnikami, komunikacją, drogami, parkami a to co zrobili woła o pomstę do nieba. Pogrodzone labirynty, zakorkowany układ dróg rodem z lat siedemdziesiątych.

    • 76 4

    • W latach 70 projektowano znacznie lepiej. (7)

      Właściwie nigdy nie projektowano gorzej. Zawsze ktoś miał w opiece zagospodarowanie przestrzenne. Teraz nikt i to nie dba. Ostatni kwiatek na Warszawskiej tylko to potwierdza. Efekty 30 letniej korupcji i niedbalstwa są bolesne dla wszystkich mieszkańców

      • 14 1

      • w latahc 70 (3)

        nie kazdy mógl kupic samochod i nie trzeba było planować przesterzeni pod złom na kołach. Teraz 3/4 terenów to parkingi bo kazdy mieszkaniec musi miec swój.

        • 6 9

        • (2)

          I projektowali grodzone osiedla, zeby piesi naokoło musieli zaiwaniać?

          • 7 2

          • (1)

            Nie, ale niestety to grodzenie nie wzięło się znikąd. Niektórzy jak nie są 'na swoim' to już zaczynają kompletnie bezmyślnie niszczyć w taki czy inny sposob ( podeptane i rozjechane trawniki czy śmieci na ulicach/chodnikach). Kiedyś trzeba było naprawiac rzeczy bo nie było ciągle nowych i to się przekłada na wszystkie dziedziny życia.

            • 3 2

            • Grodzenie się wzięło stąd, że było wolno grodzić i tyle. Jakby deweloperzy nie budowali płotów, to by ludzie kupowali bez płotów. Nie wolno grodzić od 2 lat i jakoś wszystko schodziło na pniu dopóki stópki nie wzrosły.

              • 4 1

      • To sobie przypomnij skrzyzowanie Rakoczego/Bulonska jak wspaniale bylo rozwiazane! (2)

        • 2 1

        • Było dobrze rozwiazane (1)

          Dzwony byly....ale to z winy niedouczonych kierowcow.

          • 1 3

          • geometria ulic i skrzyżowań powinna być tak projektowana, by wybaczać błędy użytkownikom przestrzeni miejskiej

            Całe szczęście to skrzyżowanie zostało przebudowane, ale piesi stracili: stosowanie "przepustowości skrzyżowania dla ruchu pojazdów" nie powinno być głównym kryterium stosowanym przy projektowaniu sieci drogowej, Warto poznać pojęcie "nowego paradygmatu planowania transportu" by wiedzieć, że należy brać pod uwagę komfort i bezpieczeństwo ruchu ludzi, a nie przede wszystkim (lub wyłącznie) pojazdów. Brak priorytetu dla autobusów i tramwajów korkuje miasto bardziej niż brak pseudobezkolizyjnych estakad i pseudoautostrad miejskich.

            • 0 0

  • Czy w tym miescie sa jacys urbanisci? Bo efektu ich pracy nie widze zupelnie.... (4)

    A mieszkancom tych wszystkich blokowisk to tylko jednego zycze-chocby jednej ulicy z miejskim charakterem,pierzeja domow i czymkolwiek charakterystycznym,co pozwololoby im czuc przywiazanie do miejsca gdzie wzrosli i zyli.Jak na razie postsowieckie blokowiska to sen sowieckiego chlopa zrobionego na sile planista i architektem-porozrzucane jak popadlo w polu bryly blokow a miedzy nimi trawniki i budki kioskow.Nie wiesz czy jestes w Koninie,Lodzi czy Gdansku.

    • 31 3

    • Chociaż architektura blokowisk mi się nie podoba

      To mimo wszystko można się do nich przywiązać z racji dobrych wspomnień.

      • 2 0

    • blokowiska nie są sowieckim pomysłem

      Można je spotkać w każdym zakątku świata.

      Ale fakt, Amerykanie swoje wyburzyli, bo nie dali rady się tam zaaklimatyzować...

      • 0 1

    • "blokowiska to sen sowieckiego chlopa zrobionego na sile planista i architektem-porozrzucane jak popadlo w polu" (1)

      Jesteś w głębokim błędzie.
      Jeśli nawet mają tu zastosowania jakieś doświadczenia, to raczej są odreagowaniem traumy ciasnych i wilgotnych oficyn i "kamiennych wąwozów ulic", które były codziennością dla wojennego pokolenia Polaków...

      Idź sobie na warszawską Pragę albo gdańska Biskupią Górkę, to zobaczysz jak klaustrofobiczne były dawne miasta.
      Dowiedz się, na czym polega innowacyjność odbudowy Głównego Miasta i zobacz "słynny" warszawski Hongkong.

      Bo w tym kierunku zmierzamy...

      • 2 0

      • wole te stare bloki niz te nowe

        • 0 1

  • (5)

    Wystarczyło skończyć z nadreprezentacją aktywistów i od razu okazało się, że w mieście brakuje dróg, parkingów i zielonej fali a nie woonerfów.

    • 41 13

    • komu brakuje temu brakuje (3)

      • 6 10

      • (2)

        no kierowcom którzy starają się jeździć przepisowo zielona fala ustawiona na 45/50 km/h dużo by ułatwiła.

        • 4 3

        • 45 (1)

          to jakieś nowe przepisy dla zawalidróg?

          • 1 3

          • nie wiesz czym jest prędkośc maksymalna?

            Przypominam że te 50 to jest max a nie min w mieście więc jesli chcesz jeździć zgodnie z przepisami to mniej więcej w takim przedziale jesteś przez większość czasu. Ale rozumiem że niektórym bliżej mentalnością do tego co to jechał 120 bo się zamyślił...

            • 1 0

    • Dążenie do zaspokojenia oczekiwań osób uzależnionych mentalnie od samochodu to forma funkcjonowania węża, który zjada swój

      Przedpiśca nie potrafi skojarzyć, że głównym źródłem utrudnień życia "kierowców" jest nadmiar innych kierowców. Nie ma to jak projektowanie zwiększenia szybkości obrotów błędnego koła niezrównoważonego rozwoju transportu.

      • 0 2

  • Logiki (2)

    w infrastrukturze. Prywatne tereny pięknieją, spółdzielniane bajzel, syf i niegospodara.

    • 7 11

    • prywatne tereny pięknieją kostką bauma i tynkiem barankiem

      • 5 2

    • Cooo

      Prywatne tereny pięknieją? Mówisz o tych pogrodzonych gettach, gdzie zaglądasz sąsiadowi do garnka w kuchni przez własne okno? Z placem zabaw składającym się z jednej drabinki? No nie rozbawiaj mnie. Głównym problemem całego górnego tarasu jest oddanie całości działek deweloperom, którzy robią tutaj chów klatkowy, im nowsze bloki tym gorzej.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane