• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjny plan dla Międzytorza poczeka

Michał Sielski
29 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowa zabudowa Międztorza w Gdyni ma być efektowna i otoczona zielenią.
  • Wewnątrz osiedla planowany jest dziedziniec.
  • Przebudowany zostanie cały układ drogowy w okolicy - jezdnie zostaną poszerzone, a urzędnicy liczą, że zapobiegnie to korkom.
  • Duża galeria handlowa też budzi ogromne kontrowersje.

Choć radni odrzucili wszystkie uwagi mieszkańców do planu zagospodarowania Międzytorza, to na razie i tak go nie uchwalą. Powód: być może miasto mogłoby przejąć ten teren od kolejarzy. Nie wiadomo więc, czy na terenach Międzytorza zobacz na mapie Gdyni będą mogły powstać wysokościowce i centrum handlowe. Wiadomo, że miejsce ma zostać połączone z centrum Gdyni czteropasmową ulicą.



Urzędnicy biorą pod uwagę głos mieszkańców, projektując nowe przestrzenie w mieście?

Na drodze do uchwalenia planu stanął niedawny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 lutego 2017 roku. Dotyczy on komunalizacji nieruchomości znajdujących się we władaniu PKP, a takim właśnie terenem jest Międzytorze. Trzeba jednak dokładnie sprawdzić, czy wyrok na pewno dotyczy także terenów w Gdyni. Gdyby tak było, miasto mogłoby bardzo korzystnie je przejąć. W tej sytuacji Gdynia mogłaby na własną rękę szukać partnera do ich zabudowy, nie oglądając się na kolejarzy i ich interes.

- Z tego powodu uważamy, że miasto powinno szczegółowo przeanalizować stan prawny działek będących własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym PKP, położonych na obszarze tzw. Międzytorza - mówi Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
To z jego inicjatywy radni wstrzymali ostatecznie przyjęcia planu.

Wcześniej mieszkańcy wnieśli do planu wiele uwag. Dotyczyły one m.in. rezygnacji z poszerzenia ul. Władysława IV do czterech pasów, budowy kładki do galerii handlowej, która ma powstać przy stacji Gdynia Główna, a także powiększenia przestrzeni zielonych w tej okolicy.

Uwagi zostały jednak odrzucone.

- Sposób, w jaki potraktowano nasze uwagi, użyty przy tym sposób argumentacji, a także wcześniejsze podejście pracowników Biura Planowania Przestrzennego do tzw. dyskusji publicznej nad projektem planu, wskazują, że zasady partycypacji w planowaniu przestrzennym w Gdyni nie obowiązują - denerwowali się mieszkańcy.
Urzędnicy zdecydowali się jednak zbadać możliwość przejęcia terenów od PKP, co zasugerował Łukasz Piesiewicz.

- Nie ma co sobie robić wielkiej nadziei, bo wojewoda nie odpowiedział na nasze pytanie, czy sprawdzi możliwość wywłaszczenia PKP z terenu Międzytorza. Natomiast w resorcie administracji trwają prace nad usystematyzowaniem tych problemów. W tej sytuacji zasadnym jest przesunięcie głosowania nad tym planem zagospodarowania - stwierdził wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wycofał uchwałę z porządku obrad Rady Miasta.
Takie zmiany zajdą na Międzytorzu. Takie zmiany zajdą na Międzytorzu.
Co ma powstać na Międzytorzu

Na 14-hektarowej działce, po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, w projekcie planu dopuszczono powstanie galerii handlowej, połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową, która miałaby stanąć wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Ten teren miałaby zabudować współpracująca z kolejarzami firma deweloperska Semeko, która podczas niedawno zakończonych targów nieruchomości w Cannes szukała partnerów do tej inwestycji. Z kolei miasto miałoby wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i wydłużenia ul. Władysława IV.

W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerują przedstawiciele Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. O dalszych planach dewelopera wiadomo niewiele. Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna.
Tak wygląda dziś teren Międzytorza. Tak wygląda dziś teren Międzytorza.

Opinie (154) 6 zablokowanych

  • Kiedyś też uczestniczyłem w tzw. dyskusji na temat uchwalenia planu zagospodarowania fragmentu Gdyni w UM... Buta i arogancja urzędników posunięta do granic absurdu, przy jednoczesnym braku wiedzy, argumentów i jakiejkolwiek dyskusji. Bardzo żałowałem, że nie nagrałem tej farsy, bo na protokołowanie nie można było liczyć...

    • 28 3

  • (3)

    A czy najpierw nie należy przebudować dróg np. pszerzyć Wiśniewskiego? Przeciez po wybudowaniu tak wielkiego osiedla tam się wszystko zakorkuje.

    • 25 2

    • Nie da się ;)

      • 8 1

    • Budować, wziąć kasę od developera, a potem jakoś to będzie.

      • 2 0

    • K..źwa, od czego jest centrum ? Na drugą stronę ulicy też korzystasz z auta ?

      Może tak z buta ? Dla zdrowia pasibrzuchu ? Zapisałeś się do onkologa na 2024 rok ?

      • 2 0

  • Skoro odroczony (2)

    To poproszę o sprzątniecie choć raz a dobrze terenu wokół i na przystanku obok hali....
    To jest wstydliwa wizytówka dla mieszkańców i pasażerów. ...
    Pomijając okropny stragan. A obok niego wysypiska kamieni petow, butelek i innych śmieci.

    • 23 1

    • Nie proś tylko żądaj, bo jeszcze pomyślą, że ty jesteś dla nich a nie odwrotnie.

      • 2 1

    • i wlasnie - skoro odroczony - to polozyc nowa nawierzchnie na Jana z Kolana az do pomnika '70. Syf wokol hali targowej jest porazajacy. Wstawcie choc banner: "Jestes w Gdyni-Usmiechnij sie".

      • 8 0

  • Jakie to szare i brzydkie... Wszystkie te projekty podobne są do siebie.

    • 12 4

  • Kolejarze tzw. obecny zarząd z dobrej zmiany pewnie będzie dla zasady na nie

    • 2 3

  • błazenada obecnej władzy doprowadzi Gdynie do ruiny

    trzeba pogonić ta grupkę wzajemnej adoracji a razem z nimi towarzysza piesiewicza, to jest skandal co oni wyprawiają

    • 28 4

  • Tylko u Nas w Gdańsku buduje się nowoczesne osiedla i bez czteoropasmowych dróg...

    ...no bo po co komu nowa droga jak można latać :)))

    • 6 3

  • kolejna galeria handlowa?!!? po kiego?? (4)

    W kazdej te same firmy do porzygania juz. A moze by zrobic osrodek sportowy? Cokolwiek innego, niż tylko kolejne miejsce spędu

    • 24 3

    • Kolejna galeria a Śródmieście na wymarciu

      Po dwóch stronach "centrum" galerie a w centrum puchy...
      Brawo! Tyle gadania że Gdynia pustoszeje ale kasa na 1 miejscu, jak zawsze ....

      • 2 2

    • a moze by tak Port powiekszyć i zwiększyć ilość rozładunków i załadunków

      • 1 1

    • A czemu nie w centrum ? Jedź sobie sam na obrzeża tą rojącą się od piratów (1)

      drogowych obwodnicą. Ja nie jestem niewolnikiem samochodu.

      • 0 0

      • Słusznie, nie jesteś. Więc...

        może tak z buta ? Dla zdrowia pasibrzuchu ? Zapisałeś się do onkologa na 2024 rok ?

        • 0 0

  • Pierwsza od bardzo dlugiego czasu sluszna decyzja magistratu.

    Chcemy wiecej zieleni i parkow, nie chcemy kolejnej Riviery itp. Czyz tak ?
    No to tak trzymac i doprowadzic do wywlaszczenia PKP z terenow poindustrialnych. Nalezy koniecznie stworzyc warunki do samodecydowania o zagospodarowaniu tych obszernych gruntow, oczywiscie w polaczeniu z obowiazkowymi komsultacjami spolecznymi, ktore beda rowniez obowiazkowo uwzgledniane przy planowaniu
    Dosc wolnego folwarku, jarmarcznej tandety i ukladnosci z developerami.

    • 13 9

  • Water front (2)

    Jakoś cicho o zaniechania budowy otwarcia Gdyni na morze na wysokości Waszyngtona. Już wiadomo, że teren po Naucie przejmie Port. Koniec marzeń o wspaniałych nabrzeżach ze szklanymi domami. Teraz jedynym miastem z takim potencjałem został tylko Gdańsk

    • 11 4

    • Nie panikuj,port przejął tylko 2 hektary na Waszyngtona,zostało jeszcze 8 hektarów tam będą budowane biurowce

      • 0 0

    • Żaden port nie przejmie Nauty,to jest nierealne.Nauta będzie istnieć na Waszyngtoona jeszcze dziesiątki lat

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Turniej Piłkarski Gedania Wrosystem Cup 2024

turniej
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane