• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ładowanie pojazdów elektrycznych w nowych inwestycjach deweloperskich

Joanna Puchala
6 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
W halach garażowych ogólnodostępne miejsca do ładowania pojazdów elektrycznych obecnie muszą powstawać. Istnieje także możliwość zamontowania licznika energii przy miejscach indywidualnych. W halach garażowych ogólnodostępne miejsca do ładowania pojazdów elektrycznych obecnie muszą powstawać. Istnieje także możliwość zamontowania licznika energii przy miejscach indywidualnych.

Od marca 2021 roku zaczęła obowiązywać unijna dyrektywa nakładająca na deweloperów obowiązek zabezpieczenia odpowiedniej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych w nowych budynkach. Oznacza to, że specjalne ładowarki znajdziemy teraz w garażach podziemnych lub na parkingach naziemnych nowych inwestycji.



Czy uważasz, że stacje ładowania pojazdów elektrycznych w inwestycjach deweloperów są potrzebne?

Chociaż nowe prawo obligatoryjnie dotyczy projektów inwestycji, które pozwolenia na budowę otrzymały po wejściu nowego prawa w życie, to rosnącą popularność stacji ładowania samochodów w budynkach realizowanych przez deweloperów obserwować można już od kilku lat.

Wielu z nich dopuszcza, na życzenie klienta, doposażenie miejsca postojowego w hali garażowej. Tak jest m.in. w Allcon Osiedla. W przypadku tego dewelopera zastosowane rozwiązania opierają się o ładowarki przenośne, chociaż stale analizowane są nowe rozwiązania dotyczące elektromobilności.

Prywatne czy ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów?



- Oprócz rozwiązań przenośnych stosujemy i projektujemy także ładowarki ogólnodostępne. Zlokalizowane są one w hali garażowej lub na terenie na zewnątrz inwestycji. Są to urządzenia o znacznie większej mocy, co przekłada się na krótszy czas ładowania samochodu. Zwykle są one współdzielone pomiędzy dwa ogólnodostępne miejsca postojowe. Dzięki temu z ładowarki mogą korzystać wszystkie zainteresowane osoby, także te, które nie mieszkają na terenie konkretnej inwestycji - mówi Łukasz Śledź, dyrektor działu przygotowania i realizacji inwestycji w Allcon Osiedla.

Deweloperzy w Trójmieście



Ładowarki ogólnodostępne, nieprzypisane do konkretnego miejsca postojowego, deweloperzy z reguły umieszczają w miejscu, gdzie wjechać mogą nie tylko mieszkańcy - w ogólnodostępnej części hali podziemnej lub na miejscach postojowych zewnętrznych. To umożliwia korzystanie z nich nie tylko mieszkańcom, ale także ich gościom.

Prywatne miejsce w hali garażowej z możliwością montażu ładowarek do pojazdów elektrycznych mogą wykupić także nabywcy mieszkań na niektórych trójmiejskich osiedlach Robyga. Deweloper przyznaje jednak, że docelowo planuje montaż ładowarek elektrycznych we wszystkich realizowanych inwestycjach.

- W niektórych inwestycjach dajemy klientom możliwość zainstalowania i korzystania z ładowarki przy wybranym miejscu parkingowym w garażu podziemnym. Zabezpieczamy odpowiednio instalacje budynku oraz ilość energii dla przewidzianej liczby stanowisk tak, by możliwy był montaż ładowarek. Dla inwestycji będących w trakcie realizacji planujemy od razu montaż ładowarek zewnętrznych na ogólnodostępnych miejscach postojowych - mówi Arkadiusz Borowiecki, dyrektor ds. realizacji inwestycji Robyg w Gdańsku.
Na potwierdzenie tych słów dwie pierwsze ogólnodostępne stacje ładowania o mocy 22 kW zostaną zamontowane na osiedlu Zajezdnia Wrzeszcz.

Ogólnodostępne stanowiska ładowania samochodów elektrycznych zostały także uwzględnione w pierwszym etapie inwestycji Oliva Koncept dewelopera Budner Inwestycje. W drugim etapie zaplanowano także możliwość podłączenia przy stanowiskach w hali garażowej indywidualnych stacji ładowania z osobnymi podlicznikami.

- Monitorujemy popularność takich rozwiązań i z pewnością - w przypadku dużego zainteresowania klientów - również w kolejnych inwestycjach będziemy je wprowadzać do oferty - mówi Arkadiusz Zalaszewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, Budner Inwestycje.
Czytaj także: Inteligentne rozwiązania w inwestycjach deweloperskich

Z kolei Euro Styl na terenie inwestycji Osiedle Beauforta, Perspektywa, Dynamika oraz Doki Living uwzględnił infrastrukturę do przechowywania, serwisowania i ładowania sprzętów.

- Praktyczne udogodnienia zachęcają do korzystania z alternatywnych dla auta środków komunikacji i spełniają oczekiwania zwolenników współczesnej ekomobilności. W halach garażowych, przy wybranych stanowiskach, umieszczamy przyłącza zakończone gniazdem elektrycznym, umożliwiające montaż ładowarek lub bezpośrednie ładowanie rowerów, hulajnóg czy skuterów - mówi Filip Nawratil, kierownik projektów w Euro Stylu.
Takie gniazda są zabezpieczone przed dostępem osób trzecich oraz indywidualnie opomiarowane.

Jak rozlicza się prąd w stacji ładowania?



Chociaż unijna dyrektywa, która nakłada na deweloperów obowiązek zapewnienia stacji do ładowania pojazdów, dotyczy nowych projektów inwestycji, to w ostatnich latach można zaobserwować rosnącą popularność stacji ładowania samochodów w realizowanych obiektach. Chociaż unijna dyrektywa, która nakłada na deweloperów obowiązek zapewnienia stacji do ładowania pojazdów, dotyczy nowych projektów inwestycji, to w ostatnich latach można zaobserwować rosnącą popularność stacji ładowania samochodów w realizowanych obiektach.
Jak przyznają nasi rozmówcy, schematów opomiarowania stacji ładowania pojazdów jest kilka, a zastosowane rozwiązanie zależy od konkretnego przypadku i jest poprzedzone analizą.

- Już na wczesnym etapie procesu inwestycyjnego należy przewidzieć odpowiednią moc przyłączeniową dla budynku na potrzeby ładowarek samochodowych. Każdorazowo nasze rozwiązania opierają się o liczniki przypisane konkretnym miejscom, a to z kolei pozwala przyszłej wspólnocie i administratorowi swobodnie rozliczać indywidualne miejsca postojowe. W przypadku, gdy klient decyduje się na zakup takiego miejsca, otrzymuje układ pomiarowy w standardzie - wyjaśnia Łukasz Śledź.
Montaż stacji ładowania pojazdów i przynależnych do nich liczników zależy od możliwości technicznych budynków, a także oferty firm dostarczających rozwiązania technologiczne.

- Każdorazowo taką instalację należy skonsultować z zarządcą budynku - doradza Arkadiusz Borowiecki.
Ogólnodostępne stanowiska ładowania pojazdów podlegają natomiast z reguły pod wspólnotowy system rozliczeń.
Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Miejsca

Opinie (170) 8 zablokowanych

  • My zamieszkamy na Zajezdni Wrzeszcz i cieszymy się z tych ładowarek. To może na razie nie jest jakieś super praktyczne, ale fakt faktem - przyszłościowe i w końcu będzie kolejka do tych urządzeń, jak się staną takie auta bardziej dostępne. TO krok w dobrym kierunku!

    • 0 1

  • "Ogólnodostępne stanowiska ładowania pojazdów podlegają natomiast z reguły pod wspólnotowy system rozliczeń." (10)

    Czyli wszyscy mieszkańcy płacą równo za to, że ktoś sobie jeździ elektrykiem! Nieźle!

    • 51 3

    • To niech też sobie kupią elektryki (4)

      To naprawdę nie są duże koszta, zamiast jeździć gruzami za 5 tys.

      • 1 22

      • No pewnie, że nie (3)

        taki Leaf to tylko 130 tys. - niewiele więcej przecież od np. clio za 60 tys. Toć to grosze

        • 16 0

        • Clio tankujesz raz na tydzien (2)

          A leafa codziennie z elektrowni węglowej, hahahaha

          • 8 1

          • A Ty gdzie tankujesz swoją pralkę i lodówkę?

            Szczęśliwie w gniazdku coraz mniej węgla, może w baku elektryka więc też? Do tego czy to spalinowe Clio czy elektryczne ZOE energii potrzebuje tyle samo - tyle że ZOE ma mniejszy "bak".

            • 0 0

          • W zimę dwa razy dziennie

            • 4 0

    • ZTCW to zazwyczaj takie stacje są na karty RFID

      przypisane do lokatora więc łatwo rozliczyć koszty zużycia energii. Im więcej EV tym czystsze i cichsze będą nasze miasta. Kto raz kupił elektryka już na "smroda" się nie chce nawrócić. Żeby jeszcze tylko ceny BEV spadły.

      • 1 1

    • Też sobie kup

      • 0 0

    • Skąd wniosek że "wspólnotowy system rozliczeń" = "wszyscy płacą za jednego"?

      To znaczy tylko tyle, że wspólnota ustala zasady korzystania z ładowarek i tak jak ustali, tak będzie. Mogą sobie ustalić że ładowarka jest zamknięta kluczem dostępnym u pana Zdzicha i pan Zdzichu spisuje stan licznika prądu przed i po ładowaniu. A mogą ustalić jakoś inaczej - ich wola.

      • 1 0

    • Bo to hasło marketingowe , tak jak siłownie, sale zabaw itd

      W praktyce to dodatkowe problemy dla wspólnoty żeby się tego pozbyć lub to utrzymać.
      Bo tak jak napisałeś - kilku korzysta , wszyscy płacą

      • 3 0

    • Niekoniecznie być tak musi

      • 2 8

  • W dzisiejszej dobie to podstawa (12)

    Szczerze mówiąc zastanawiałam się nad kupnem auta elektrycznego ale wciąż uważam ze ładowarek jest za mało, niejednokrotnie producent takiego auta gwarantuje naładowanie auta do 80% w 30 min, testy zwykłych kowalskich na YT pokazują ze to ponad godzina. Nie wiem jak to do końca działa ale czy zostawiajac auto na ładowaniu i w tym czasie idąc na zakupy ktoś mi nie gwizdnie kabla? I co wtedy? Auto nie naładowane a np jest niedziela i serwisy zamknięte. Na trasie; tankowanie paliwem trwa kilka min i jadę dalej. Często podróżuje ze swoimi 2 kotami (nie bardzo lubią podróże dlatego wole się szybko przemieszczać) a tu znów postój godzinny na trasie.. stacji benzynowych wokół mojego osiedla jest 3, ładowarek 0. A co jesli się spieszę na spotkanie, do pracy, muszę dzień wcześniej jeździć i szukać ładowarki bo rano nie zdążę.. i nawet podjezdzam pod ładowarkę a tam ktoś przede mną dopiero się podpial i kolejna godzina do tylu..za mało informacji na ten temat i punktów lądowań

    • 13 20

    • A co jak w dniu wyjazdu Ci się samochód zepsuje, nieważne spalina czy elektryk? A co jak skręcisz kostkę?

      Myślę że dostawcy prądu i ładowarek dadzą radę nadążyć za popytem. Na tą chwilę mam w odległości 3km dwie szybkie darmowe ładowarki (Oliwa). Od 3 miesięcy używam ich prawie codziennie o różnych porach dnia, choć bywa że i kilka razy dziennie. Mniej więcej co piąty raz jest zajęta jak podjeżdżam, wtedy jadę do drugiej i jeszcze się nie zdarzyło, żeby obie były zajęte. Jest w aplikacji możliwość podejrzenia, czy jest zajęta czy nie, ale zajęta jest tak rzadko, że nawet nie chce mi się wyciągać telefonu i jadę w ciemno. Na płatnych musi więc być całkiem pusto. Mit tym samym obalam - nie dotyczy co prawda ładowarek przy autostradach na poczatku i końcu weekendu, tam może być tłok.

      • 0 0

    • (6)

      Wkrótce elektryki będą bardziej popularne. Do jazdy po mieście mogą być bezkonkurencyjne. Wystarczy, że coraz więcej dzielnic będzie zamkniętych dla pojazdów spalinowych

      • 5 20

      • a co ci zmieni jesli bedziesz mial jeszcze wiecej samochodow na glownym arteriach. (1)

        • 4 2

        • Klaus Schwab w Davos juz dawno zapowiedział że zlikwiduja prawo wlasnosci aut

          W maistach bedziesz mogl tylko na minuty wynajmowac elektryki a wszystko inne zakazane bedzie. Eksperci w TV w zaledwie rok-dwa urobią Wasze zdanie i zaakceptujecie te zmiany. Docelowo te elektryki bedą autonomiczne (nie pojedziesz sobie dowolna sciezką polną ze swoją dziunią)... tylko wyznaczone trasy (no i oczywiscie tylko dlatych z digitalnymi paszportami posluszenstwa)

          • 3 1

      • Do jazdy po mieście samochód to nienajlepszy wybór (2)

        Stanie w korkach, później szukanie miejsca parkingowego. Nie dzięki. Najlepszy wybór to taksówka, a na krótszych dystansach hulajnoga elektryczna. Jak kogoś nie stać to komunikacja miejska lub rower.

        • 4 3

        • do pracy w głownym miescie to SKM

          wbrew propagandzie producentów samochodow, elektrycznosc nie eliminuje ich sporej wady: zajmuja mase przestrzeni. Dalej beda korki i rozjechane trawniki, tylko bardziej eko, elektrycznie

          • 4 1

        • No tak, czekanie pół godziny na taxe jak się chce pojechać do sklepu kupić coś na obiad i zgrzewkę wody to znakomite rozwiązanie.

          • 6 1

      • Sadze, ze zamkniecie miast spowoduje raczej exodus mieszkańców w miejsca gdzie da sie zyc. Zostana tylko ludzie, ktorzy sa w stanie zyc bez samochodu lub stac ich na elektryczny. A takich wielu nie ma.

        • 10 2

    • Co do kradzieży kabla, są takie zabezpieczenia że raczej nikt nie odepnie - musisz mieć kluczyk od auta, żeby odblokować. Miałem
      za to sytuację, gdzie stacja się zawiesiła i nie dało się wypiąć kabla ze stacji - musiałem zgłosić to do Energi, oni przyjechali, wypięli i mi przywieźli. Ale to było 1 km od domu, gorzej jakby to było kilkaset km.

      • 4 1

    • W dzisiejszej to raczej podstawa by odchodzic od aut. ze wzgledu na korki i przeladowane miasta

      • 5 7

    • Zglos sie na sreberko

      Tam ci wybija takie głupie pomysły

      • 4 6

    • Wariat

      • 1 10

  • No nie da się ukryć, że coraz więcej młodych ludzi w dużych miastach z myślą o ekologii przesiada się na elektryczne auta i skutery. Niedawno była premiera piaggio one, sam się zastanawiam czy się na niego nie skusić jak tylko wejdzie do sprzedaży w PL.

    • 0 0

  • Jaka regulacja na dostosowanie starych wspólnot

    Podwórka i garaże podziemne aby dostosować trzeba zgody wspólnoty

    • 0 0

  • A czy obecnie budowane osiedla nie powinny miec takze miejsc do skladowania zuzytych baterii? (10)

    • 44 23

    • zużyte baterie są odbierane do recyklingu (2)

      z pocałowaniem ręki

      • 2 2

      • Pytanie jak koncza? Mam nadzieje,ze nie tak jak segregowane smieci wywozone do Chin (pozniej tez Polski), gdzie po prostu byly (1)

        tylko skladowane..Wszystkim sie oplacalo w tym lancuszku, a smieci po prostu zostawaly

        • 3 0

        • Jak kończą?

          Coraz częstsza jest praktyka wykorzystania baterii z pojazdów do systemowych magazynów energii elektrycznej lub w instalacjach przydomowych, bądź towarzyszącym instalacjom PV funkcjonujących w firmach.

          • 0 0

    • ? (3)

      Gdzie jest pomieszczenie do przechowywania samochodów zużytych olejów i chemikaliów oraz wszystkich zanieczyszczeń, które wylewają.

      • 4 6

      • A wiesz gdzie będą składowane akumulatory z tych aut za kilka lat? (1)

        Tam gdzie obecnie plastik ! W oceanie ! Plastik tez był kiedyś modny

        • 3 2

        • Nie będą, bo mają zbyt dużo cennych metali żeby ich nie przetworzyć.

          Lit to nie ropa, że wystarczy zbombardować jakieś arabskie dzieci żeby mieć zapas na pokolenia.

          • 2 3

      • A co Ty warsztat planujesz?

        • 8 1

    • (1)

      a na pojemniki z olejem do aut spalinowych są?

      • 16 6

      • olej lejim do kanalizacji.

        • 12 2

    • dokaldnie. to dotyczy patrzenia w przód

      szkode, ze nikt z miasta nie powie deweloperom, ze nalezy zostawic miejsce na infrastrukture ktora ma sie rozrosnac przy nowo budowanym osiedlu.

      BO znam i takie gdzie problem jest z wiatami smietnikowymi. Zwyczajnie ich kosztem pobudowano garaze albo nadmiarowe bloki.

      • 11 5

  • skąd ten eko prąd w ładowarkach do tych eko samochodów???

    ano ze spalania węgla i drewna, takie erko...pseudo eko..

    • 0 0

  • UE nakazuje budowe stacji ladowania, od 2027 obowiazkowe routero-podobne podzielniki i cieplomierze wifi w kazdym mieszkaniu (na (2)

    Pieknie sie materializuje agenda 2030. Polecam posluchac Klausa Schwaba (szef Swiatowego Forum Ekonomicznego w Davos_ - juz dawno zapowiedział że zlikwiduja prawo wlasnosci aut
    W miastach bedziesz mogl tylko na minuty wynajmowac elektryki a wszystko inne zakazane bedzie. Eksperci w TV w zaledwie rok-dwa urobią Wasze zdanie i zaakceptujecie te zmiany tak samo jak "eksperci" wmowili Wam potrzebę apartheidu szczepionkowego

    • 4 2

    • Tak, tak, najbardziej denerwuje halucynacja, hemoglobina,... dwutlenek węgla,... taka sytuacja...

      • 1 0

    • auta na minuty nie są tanie

      To jest dla bogaczy, tak jak wynajem mieszkania

      • 0 0

  • (1)

    A kto za ten prąd będzie płacił? Sam mam corollę hybrid, która ładowarek nie potrzebuje. Jak kogoś stać na znacznie droższego elektryka to niech sam płaci za ładowanie. Mi się do benzyny nikt nie dokłada

    • 10 2

    • tak sie konczy czytanie do pierwszego obrazka

      • 2 0

  • Pożar (6)

    Ciekawe to ugasi takiego elektryka powinni mieć zakaz wjazdu do hali garażowej.

    • 11 2

    • Tak tak (5)

      Tak tak zakaz panie. Te odkurzacze w halach garażowych też zakazać bo zajmą cały blok ogniem. A trzy fazy do kuchenek indukcyjnych? Zakazać bo to ten zły... no ten ... prąd :)

      • 2 1

      • powyższe rzeczy nie mają kilkuset kg bateri litowo-jonowych (4)

        które mogą po uszkodzeniu zająć się ogniem i są bardzo trudne do ugaszenia, panie znafco

        • 2 1

        • Garaż (2)

          a co w garażu oprócz akumulatora się zapali? Bo w domu jest tego całkiem sporo :) i nie będę Cię obrażał na koniec jak Ty mnie. pozdrawiam

          • 2 1

          • Sprawdź niecały rok temu w warszawie (1)

            Zapalił się jeden samochód, od niego drugi, zrobiła się w garażu podziemnym taka temperatura, że popękał beton i budynek jest niezdatny do użytku. Ojejku

            • 1 0

            • spalinówki

              to spalinówki też się palą??? :)

              • 0 0

        • Praktycznie... nie do zgaszenia!

          To samo ryzyko i problem na samochodowcach, promach...

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane