• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Międzytorze w Gdyni. Kolejne pięć wieżowców

Ewa Budnik
1 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pięć budynków o maksymalnej wysokości do 55 metrów stanie przy ulicy Wendy.  Pierwszy realizowany będzie środkowy - na wizualizacji trzeci od lewej i od prawej. Pięć budynków o maksymalnej wysokości do 55 metrów stanie przy ulicy Wendy.  Pierwszy realizowany będzie środkowy - na wizualizacji trzeci od lewej i od prawej.

Deweloper Robyg wprowadził do sprzedaży ofertę mieszkań przy ul. Wendy/Węglowej w GdyniMapka. Po nieco ponad roku od zakupu przez tę firmę działek w tej lokalizacji zobaczyć możemy, jak wyglądać będzie kontynuacja zabudowy Międzytorza, czyli części gdyńskiego Śródmieścia Morskiego.



Czy na Międzytorzu powinna powstać wysoka zabudowa?

Międzytorze to gdyńska analogia terenów postoczniowych w Gdańsku. To bliskie przemysłowej lub poprzemysłowej części miasta tereny, które od lat dojrzewają do zagospodarowania. Różnica jest taka, że w Gdyni nie są one objęte ochroną konserwatorską. W obu przypadkach sukcesywnie przybywa kolejnych realizacji.

Robyg działki przy Węglowej i Wendy kupił w maju ubiegłego roku. Deweloper ten zwykle nie zasypia gruszek w popiele i szybko realizuje projekty na zakupionych działkach. Nie inaczej jest tym razem - nieco ponad rok od zakupu gruntu projekt ujrzał światło dzienne, wniosek o pozwolenie na budowę został złożony w urzędzie, a przedsprzedaż lokali jest rozpoczęta.

800 mieszkań w pięciu wieżach



Teren, który zagospodaruje Robyg, ma 2,3 ha, więc jest to niewielka część 60-cio hektarowego Międzytorza.

Projekt przedstawia pięć mieszkaniowych wież otoczonych niższą zabudową. Taka forma brył wynika z zapisów planu miejscowego, który wskazuje precyzyjnie w których miejscach zabudowa może mieć 19 metrów (pięć kondygnacji), gdzie może być podwyższona do 22 czy też 25 metrów, a gdzie może mieć nawet 55 metrów. Sąsiednie w stosunku do planowanych budynki Portova oraz Św. Piotra również zaprojektowane zostały według takiej logiki.

Zabudowa istniejąca w miejscu, gdzie powstać mają nowe budynki mieszkaniowo-usługowe zostanie wyburzona.



Wendy to pierwszy projekt realizowany przez Robyg w Gdyni, chociaż deweloper ten możliwości budowania tu poszukiwał od lat. "Na wejście" zrealizuje on projekt na dużą skalę, co jest charakterystyczne dla tej firmy zajmującej się zabudową dużych działek - przy Wendy w pięciu budynkach powstawać może około 800 mieszkań. Przyszli mieszkańcy będą mieli do wyboru lokale z balkonami, loggiami i ogródkami.

- Projekt jednego z budynków jest inspirowany pobliskim portem. Jego fasada naśladować ma industrialną formę układanych warstwowo kontenerów morskich - opowiada Anna Wojciechowska, dyrektor sprzedaży i marketingu Robyg na Trójmiasto i Poznań. - Pierwszy realizowany budynek będzie miał elewację w barwach bieli, srebra i szampańskich odcieni, co w połączeniu z efektownymi przeszkleniami nada bryle lekkości, otworzy budynek na krajobraz miasta i morze oraz pozwoli ponad standardowo doświetlić wnętrza mieszkań.
Po otrzymaniu przez dewelopera pozwolenia na budowę jako pierwszy realizowany będzie budynek na środku powyższej wizualizacji. Po otrzymaniu przez dewelopera pozwolenia na budowę jako pierwszy realizowany będzie budynek na środku powyższej wizualizacji.
Według zapowiedzi dewelopera budynki nie będą ogrodzone, a przestrzenie pomiędzy nimi wypełni projektowana zieleń, strefy rekreacyjne, place zabaw. Partery wypełnią lokale usługowe.

Wzdłuż budynków planowana jest także realizacja ciągu pieszo-jezdnego - alei rekreacyjnej ze szpalerami drzew, która przebiegać będzie od nabrzeża do Dworca Głównego w Gdyni. Została ona przewidziana w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Za projekt architektoniczny zabudowy odpowiada gdyńska pracownia BJK Architekci.

Międzytorze: zaplanowano zabudowę do 55 metrów



Przypomnijmy, że plan miejscowy dla tych działek uchwalony został w 2017 roku, więc nie jest "stary". Dla działek należących do Robyg przewiduje on zabudowę mieszkaniowo-usługową wysoką - do 55 metrów. Lokale usługowe na parterach pojawić się tu muszą niemal wokół całej zabudowy. Linie zabudowy od ulic okalających zabudowę odsunięte mają być o pięć metrów.

Wysokość budynków faktycznie może sięgać 55 metrów, ale nie dotyczy to całej powierzchni zabudowy. Fragmenty tej wysokości mogą mieć przekrój nie większy niż 750 m kw. Zasadniczo projektowana zabudowa nie może być wyższa niż 19, 22 lub 25 metrów - do siedmiu kondygnacji (w zależności od miejsca).

Kompleks pocztowy obok gdyńskiego dworca jest w rękach inwestora z Wejherowa



Plan narzuca także wymóg dostosowania form i wyrazu architektonicznego do tradycji modernistycznej architektury Gdyni oraz zastosowanie podstawowej kolorystyki elewacji w odcieniach bieli, szarości, beżu. Także podziały na elewacjach mają nawiązywać do rytmu elewacji historycznej zabudowy śródmieścia Gdyni.

Co ważne, zapis w planie miejscowym wyraźnie wskazuje, że "materiały i rozwiązania technologiczne zastosowane w projektowanej zabudowie (w szczególności w odniesieniu do części zabudowy podwyższonej do 55 m od poziomu ulicy) winny zapewniać możliwość utrzymania wysokiej jakości estetycznej obiektów, w całym okresie ich użytkowania (np. szkło, stal nierdzewna, metale kolorowe, kamień)." Spodziewać się więc należy, że elewacje budynków wykończone zostaną materiałami wyższej jakości niż tynk.

Miejsca

  • ROBYG Gdańsk, Piekarnicza 3

Opinie (379) ponad 20 zablokowanych

  • koszmat betonza i nic więcej

    Mamy plac Unii, zabetonowane Śródmieście Gdyni, teraz Międzytorze z wieeeeeelkimi przeszkleniami, żeby ptaki miały się o co zabijać.
    Betonujcie dalej, tylko potem nie narzekajcie, że nie ma czym oddychać. Zresztą dla developerów - zielone ściany na budynkach, to strata pieniędzy, a większość trójmiejskich architektów robi wielkie oczy - a co to jest?
    U nas królują symboliczne zielone dachy, niby łąki kwietne, niby ogrody zielone, a tak naprawdę ludzie się duszą. Chciałoby się powiedzieć - komuno wróć, bo tam chociaż zieleni dużo sadzili i odległości trzymali w miarę rozsądne.
    Zamiast Gdynię z morza i marzeń mamy Gdynię z betonu i przypadkowej architektury, bez jednolitej koncepcji krajobrazowej.

    • 10 2

  • O co chodzi z nazwami ulic zaczynających się od "nowa"...?

    • 0 0

  • Gdynia obecnie ma hasło jako miasto deweloperów , którzr budują gdzie chcą i jak chcą (1)

    Panie Prezydencie zasiada pan na tym fotelu od 25 lat ile pobudował pan ulic alternatywnych do starych ulic z lat sześćdziesiatych, deweloperzy budują bloki nowe w centrum i wyjazdy z pod tych bloków i co dalej ....Gdynia stoi w rozwoju infrastruktury. Uczcie się od Rumi Redy Wejherowa a moze czas na odpoczynek?

    • 9 0

    • Wieczny

      • 1 0

  • Jakie wieżowce? 55m?

    55 m to zwykły blok mieszkalny, a nie wieżowiec! Budujcie zdecydowanie wyżej i zachowajcie do około więcej zieleni!

    • 1 2

  • Bardzo dobrze (2)

    Budować jak najwyżej, nie marnować terenu na jakieś 5 czy 6 pięter

    • 4 9

    • poza tym jak budują 5 pięter, to betonują i robią labirynty i wąwozy (1)

      a to jest zabijanie miasta, taka tragiczna ciemna Świętojańska

      • 6 1

      • jedną można znieść, jako relikt dawnego miasta. Zgodnie z definicją - strefa muzealna.

        Teraz miasta tak nie wyglądają.
        Między innymi dzięki zasadom tego tak totalnie nadużywanego i wyeksploatowanego w Gdyni - modernizmu.

        Kto tęskni do kanionów i oficyn? Studziennych podwórek...
        Mnie wystarczyło parę nocy na Starowiejskiej i dudnienie opon na bruku oraz wrzaski przechodniów...

        • 7 1

  • (1)

    Mieszkam na Działkach i słyszę, jak węgiel w porcie przesypują. Bynajmniej nie narzekam, z tej odległości słychać "szszszu" i myśli człowieka "faktycznie mieszkam w mieście portowym". Obawiam się, że z odległości tego planowanego blokowiska może być to dużo mniej przyjemne doświadczenie... Podobnie ze statkami sygnalizującymi wpływanie do portu.

    • 10 0

    • dźwignice kontenerowe i ich transportery

      nieustanne "beeep", "beeep", "beeep"!!!

      • 8 1

  • Znowu to wsiuńskie 55 m

    Czyli robyg dziala tak samo jak w GDańsku. Wszystko da się załatwić jak się wie jak i z kim.....

    • 5 0

  • Gdynia rośnie w górę, ulice w dół

    No i fajnie. Dawne sny o potędze , czyli WTC , idzie precz, trafostacja pewnie też. Po to, by budować coś na kształt konzentrazion lager (cz jakoś podobnie). A dojazd ludzi, sprzętu i materiałów poprzez dziurawe ulice (np. Św. Piotra, Waszyngtona) i zatkane centrum). Ciekawie zapowiada się ruch samochodowy w tej okolicy. Np po przypłynięciu promu z rana.

    • 9 1

  • powodzenia

    będą skrobać wungiel z okien

    • 7 3

  • Piszcie, że to reklama albo

    artykuł sponsorowany bo tylko to można o nim powiedzieć... Ciekawe co stanie się ze stacją transformatorową wysokiego napięcia... tak jak w Gdańsku na Przymorzu pójdzie pod ziemią pod blokami...?

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

ERES Annual Conference

600 - 2200 zł
konferencja

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
33950 zł/m2
Gdynia Orłowo
24050 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23500 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22200 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
20900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
30350 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
20450 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16750 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16500 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15800 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane